Toon posts:

[xp] computer herstart zich zonder BSOD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel zegt het al. Mijn computer herstart zichzelf op zonder BSOD. Als ik mijn op mijn 'aan' knop druk, hoor ik de welbekende powerbeep, zie ik het logo van mn mobo, krijg ik een zwartscherm, zie ik mijn monitor aangeven dat ie in slaapmodus staat en krijg ik hetzelfde verhaal keer op keer. Heb al aardig gezocht in het forum maar kon een oplossing voor mijn probleem niet vinden.
Het vreemde is namelijk, dat als ik de power kabel uit mijn voeding haal voor een paar sec., en ik hem er terug in doe, dat ie het dan opeens wel doet! Hoe weird is dat?! Ligt het aan mijn voeding, ligt het aan een of andere vreeemde slaapstand modus? Moet ik iets veranderen in mijn BIOS? Moet ik controleren of mijn voeding stabiel is (en hoe doe ik dat)? Ik weet het iig niet...
Oh btw hier mijn specs:
CoolerMaster Elite 334 - TowerCase (no-PSU) black (RC-334)
Coolermaster Real Power M520
Gigabyte GA-EP45-DS3 - ATX iP45
Intel Core 2 Quad Q9300 - 2.50GHz 1333MHz 2x3MB Cache 45nm Yorkfield (Penryn)
Samsung 640GB 16MB 7200rpm SATA3.0 3.5i SPINPOINT (F1-series)
Samsung SH-S223F/BEBE 22x DVD+/- R/RW/DL/RAM Internal 2MB SAT
Sapphire ATI HD4850 512MB GDDR3 625MH PCI-E 2.0 DUAL-DVI HDCP L-RETAI
Sweex Internal CardReader All-in-One USB2.0 black
OCZ Vanquisher CPU cooler

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Start op met f5 ingeduwd, en start dan op zonder automatische herstart. (het scherm legt zichzelf uit...)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja sorry vergeten te melden. Had ik al gedaan. Maar is toch eigenlijk ook geen goed teken als de computer elke keer opnieuw zou opstarten bij een foutmelding? Veel foutmeldingen dan!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je na het onkoppelen van je voeding wel een 'koude' start kan maken kun je het beter in de hardware zoeken :)

Als er vanuit Windows een opstartfout optreedt kun je dat gauw genoeg herkennen aan een mooie popup met "Windows is hersteld van een ernstige fout" en de navenante Save Dump events in je Event Viewer.

Als daar ook niks in staat, en je hebt de automatische reboot na foutmeldingen uitgezet zoals in de FAQ uitgelegd is en je krijgt geen BSOD te zien kun je Windows als factor al uitschakelen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg op zich geen melding van 'een ernstige fout'. Wel krijg ik soms andere foutmeldingen, van waaronder mijn ATI.
Ik heb overigens al Event Viewer gekeken, maar daar kom ik niet echt wijs uit eerlijk gezegd. Staan wel wat foutmeldingen (voornamelijk applicatie) maar ik weet niet in hoeverre dit standaard kleine foutjes zijn of ernstige fouten die dit misschien kunnen veroorzaken. Dit zijn de enige systemfouten die misschien van belang zijn:
Resolve Partial Assembly failed for Microsoft.VC80.CRT. Reference error message: The referenced assembly is not installed on your system.

The attempt to reboot KREAM-805374FEB failed

Het zou best ook misschien aan de hardware kunnen liggen. Het is een nieuwe computer en tis voor het eerst dat ik die zelf uit losse componenten heb gebouwd. Maar waar zou het dan aan kunnen liggen?

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 19:18
Begin maar eens met een memtest dan, is een van de meest waarschijnlijke kandidaten. Heb je een verse installatie al eens geprobeerd?

Mess with the best, die like the rest

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

Ik heb weer eens tijd gehad om mijn probleempje op te lossen en heb geprobeerd de memtest uit te voeren. Helaas ik kan hem niet eens uitvoeren. Wanneer ik met de memtestdisc mijn computer opstart herkent hij netjes de schijf, draait het programma, begint de test uit te voeren, etc. Maar dan opeens schakelt de computer zichzelf uit en start hij opnieuw op waardoor hij weer in de eindeloos herstart loop blijft hangen... Ik vrees dat het aan de voeding ligt omdat hij wel opstart als ik de voeding even uitzet tot er geen stroom meer op de compu staat.
Misschien heb ik ook ergens een draadje bij de installatie van de computer verkeerd geplugged, maar dat lijkt me eerlijk gezegd zeer sterk. Dat kan haast niet mis gaan....
Iemand een idee? Zou graag mijn computer op willen starten zonder steeds de voeding uit te zetten...

p.s.: verse installatie werkte voor ongeveer 4 keer opstarten, daarna deed ie weer vreemd...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 17:12:
Maar dan opeens schakelt de computer zichzelf uit en start hij opnieuw op waardoor hij weer in de eindeloos herstart loop blijft hangen... Ik vrees dat het aan de voeding ligt omdat hij wel opstart als ik de voeding even uitzet tot er geen stroom meer op de compu staat.
Dan heb je dus niks aan een Windows forum, maar moet je het echt in je hardware zoeken.

Ik verplaats je topic naar Processors, Moederborden & Geheugen toe.
Als je daar ook even de lokale FAQ (PMG FAQ) doorneemt, kom je ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter tegen waar je mee aan de slag kan.

Succes :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Lijkt me een voltage probleem. Verhoog de vore eens van je cpu en draai dan eens memtest. Start ie dan weer op, dan verhoog je het voltage van het geheugen.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

timbry schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 01:50:
Lijkt me een voltage probleem. Verhoog de vore eens van je cpu en draai dan eens memtest. Start ie dan weer op, dan verhoog je het voltage van het geheugen.
Dit zou gewoon nooit nodig moeten zijn, als je niet gaat overclocken dan moet je in principe nooit aan voltages komen.

Ik zou eerder denken aan een kapot geheugenstaafje.

Draai eens memtest, misschien schept dat duidelijkeheid.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen er zit een vervolg aan dit verhaal (helaas).
Ik weet niet waarom maar om die een of andere reden deed hij het gewoon destijds in februari weer. Probleem is alleen dat mijn computer nu weer dezelfde kuren toont als toen!
Heel stom dat ik niet meer de 'oplossing' weet, maar wederom werkt een verse installatie van windows niet. Ik heb al de memtest uitgevoerd (3 passes gedaan) maar zat geen error in.
Ik denk wellicht aan de voeding, maar hoe kan ik dat testen?

Om overigens windows volledig uit te sluiten, dit waren de system error files in de event viewer:

- Dependent Assembly Microsoft.VC80.CRT could not be found and Last Error was The referenced assembly is not installed on your system.

- Resolve Partial Assembly failed for Microsoft.VC80.CRT. Reference error message: The referenced assembly is not installed on your system.

en

-Generate Activation Context failed for H:\Documents and Settings\Thijs Hupkens\Local Settings\Temp\{43801800-cfee-11d2-a41b-006097b55ad3}\RegPermWriter.exe. Reference error message: The operation completed successfully.

Op de eerste 2 had ik al een antwoord gekregen via , maar dat mocht niet baten. Geen idee wat de laatste inhoudt.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2009 09:57 ]

• SnowPhoenix
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05-2022
Dus hij blijft in een oneindige boot-lus zitten? Dit heb ik al eens eerder gezien, toen bleek de harde schijf niet meer goed te werken. Bij die computer kreeg je het Windows logo nog te zien tijdens het opstarten, waarna hij heropstartte zonder een BSOD. Misschien eens het proberen waard?

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. ook spontane reboots die totaal niet te verklaren waren... Bij mij was de oplossing om het voltage voor de CPU (ook een Q9300) vast te zetten en deze niet op "AUTO" te laten staan in de BIOS. Misschien zijn die CPU'tjes erg gevoelig voor het aantal volt dat ze ontvangen. Ik zou zeggen probeer het eens misschien werkt het.

Verwijderd

Andere voeding? ;) Denk trouwens niet aan de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
@SnowPhoenix: Nee mijn loop eindigt al meteen (of misschien wel tijdens) het tonen van de moederbord logo. Het Windows logo krijg ik niet eens zien, dan start de computer zichzelf al op..
@TheWeird1: Ok dat ga ik eens proberen, maar is dat niet het 'gevaarlijk' of zoiets als het verplaatsen van het probleem, want hij zou toch gewoon op auto moeten kunnen staan?
@The_Mask: ja zat ik ook aan te denken, maja ik ga niet ff een andere voeding kopen alleen om die te testen haha. Maar jij denkt niet dat t aan de voeding ligt, want dan wel?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:30:
@TheWeird1: Ok dat ga ik eens proberen, maar is dat niet het 'gevaarlijk' of zoiets als het verplaatsen van het probleem, want hij zou toch gewoon op auto moeten kunnen staan?
Is niet echt gevaarlijk of je moet hele domme dingen gaan doen. ;) Gewoon het voltage op 1,25 Volt zetten moet werken.
@The_Mask: ja zat ik ook aan te denken, maja ik ga niet ff een andere voeding kopen alleen om die te testen haha. Maar jij denkt niet dat t aan de voeding ligt, want dan wel?
Niet kopen, lenen van die aardige buurjongen of je vriend bij de PC winkel in de buurt. :P
Geen idee, waar het dan wel aan licht trouwens. ;)

Verwijderd

Staan er geen condensatoren bol op je moederbord of videokaart? (gezien je moederbord denk ik dat het waarschijnlijker is dat dit op je vid.kaart het geval is.) Soortgelijk probleem meegemaakt bij de pc van mn broertje was z'n videokaart het probleem. Condensatoren stonden bol & veroorzaakten dit probleem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:03:
Staan er geen condensatoren bol op je moederbord of videokaart? (
Zijn solid-state capacitors. Niet dat het dan niet meer kan, maar de kans dat het wel zo is is zo goed als nul. ;)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
Heb je al eens geprobeerd om je HDD te testen? Ik zie wel wat in de post van SnowPhoenix namelijk, ondanks dat hij het windows logo niet toont.

anders zou ik eens gaan beginnen met het verwijderen van overbodige hardware (een rambankje, graka, dvd speler), ik maak uit eerdere posts niet op dat je dat al geprobeerd hebt. (of ik moet weer eens ergens overheen lezen ;-))

Desktop | Server | Laptop

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:56

The Third Man

The Third Jellyfish

Niet om Gigabyte naar beneden te halen (ben zelf tevreden eigenaar) maar bij dat merk zijn 'spook'-reboots geen uitzondering. Vooral bekend zijn lusjes bij POST en dan pas na 10x naar Windows gaan of na een complete cyclus van stroom loshalen -> pc aan (doet dan niks of alleen 'poef') -> stroom aansluiten -> pc aan.

Paar tips die ik op de verschillende fora ben tegengekomen in het verleden:
- Los halen uit kast, op anti-statisch matje (zoals in originele verpakking) draaien met alleen CPU + 1 DIMM en een videokaartje, liefst zo simpel mogelijk (geen dual-GPU megakaart).
- Ook alle stroomkabels naar mobo en eventueel videokaart loshalen, stekkers inspecteren en desnoods met wat alcohol ontvetten.
- DIMM in testopstelling bij voorkeur een standaard modelletje zonder overclock-timings en 'gewoon' voltage (1,8V DDR2 of 1,5V DDR3). Indien 2e hands DIMM sowieso contactjes schoonmaken met alcohol, ook het DIMM slot!

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de replies!
Ja het zou idd mijn harde schijf kunnen zijn. Wat zou hier de beste manier zijn om dat te testen?

Wat betreft andere hardware, wel goed idee opzich. Maar ik kan eigenlijk alleen mijn cardreader, dvd speler en grafische kaart ontkoppelen (mijn geheugen heb ik al getest via memtest), maar hoe zou ik bv mijn mobo kunnen 'checken'...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:56

The Third Man

The Third Jellyfish

Harde schijf met diagnostisch tooltje van fabrikant (ES-Tool van Samsung in jouw geval), het liefst ook in een andere pc ter controle.

Mobo is alleen te checken door de rest uit te sluiten helaas...

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
nou, als je alle overbodige hardware verwijdert ben je eigenlijk je mobo al aan het testen ;-) als je alles eraf haalt en je hangt er een andere schijf aan en het werkt nog niet? dan moet het haast wel je mobo zijn zou ik denken.

je schijf kan je testen door hem eruit te halen, in een ander systeem te hangen en te testen met daarvoor betemde software. Ik weet zo uit mijn hoofd geen naam van zo'n programma, maar als je even googled of op GoT even zoekt moet je dat vast wel vinden.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:21:
[...]

Zijn solid-state capacitors. Niet dat het dan niet meer kan, maar de kans dat het wel zo is is zo goed als nul. ;)
dacht dat Sapphire ATI HD4850 512MB nog de gouwe ouwe had =p.
Pagina: 1