Toon posts:

Probleem HD4870 / Vista64 - Drivers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb afgelopen week een nieuwe PC samengesteld:

Gigabyte GA-EP45-DS3P
E8400
2x2GB DDR2 800mhz
Sapphire Radeon HD4870 1GB
Cooler master 520w voeding
Windows Vista 64 home premium
WD 750gb 7200rpm

Nadat ik alles in elkaar had gezet, heb ik windows geïnstalleerd, en alles werkte naar behoren. De videokaart draaide op de standaard windows VGA driver.

Ik heb toen de drivers van ATI welke op de bijgeleverde CD stonden geïnstalleerd. De 4870 draaide nu met de juiste drivers en ik kon windows ook op 1680x1050 draaien. Ik blij, want een PC bouwen is voor mij geen eitje ;)

Als ik echter opnieuw opstart, krijg ik een 'Blue screen of Doom' van windows: Windows sluit af om schade aan mijn pc te voorkomen. De drivers van de videokaart geven de problemen. Ik kan in veilige modus bij 'apparaatbeheer' de drivers van de kaart verwijderen, en dan start de computer weer zonder problemen - maar ook zonder goed werkende videokaart op (standaard vga).

Ik heb de laatste drivers van ATI gedownload, en geïnstalleerd. Zelfde probleem, het werkt 1 keer maar bij reboot terug bij af. Ik heb het toaalpakket (CCC) gebprobeerd en enkel de drivers afzondelijk geprobeerd, de hele ATI map op de C schijf gedelete alvorens opnieuw te installeren, maar wat ik ook doe: Zodra het werkt en ik de computer reboot krijg ik weer hetzelfde blauwe scherm en met ik in veilige modus de videokaartdrivers verwijderen om zo 'normaal'op te kunnen starten. Ik weet ook zeker dat ik de Vista 64 drivers gedownload heb, dus daar kan het ook niet aan liggen...

Ik ben een beetje ten eide raad :'( , weet niet meer wat ik nu moet doen. Heb windows ge-update, oude ATI drivers geprobeerd, de nieuwste ATI drivers geprobeerd... Wat kan ik nog meer doen om het probleem met de drivers te verhelpen?

Dank jullie wel!!!

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 21:47
Bekijk dit topic dit handelt over crashen van de drivers ATI/Nvidia in bepaalde gevallen wanneer er 4gb in een pc zit.

BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de tip, maar ik had dat topic al een beetje doorgeworsteld... Mijn probleem is wat anders: Ik run gewoon 1 scherm, en heb nog niet eens een game kunnen draaien. Windows start gewoon helemaal niet op met de drivers geïnstalleerd... Als ik ze uninstall, opnieuw erop zet werkt het, maar zodra ik reboot weer niet.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Service Pack1 voor Vista ook geïnstalleerd?
Van welk merk is geheugen?

Je configuratie lijkt ontzettend veel op configuraties waarvan ik er al meerdere in elkaar gezet heb en ik heb nog nooit problemen gehad. Je hebt zelfs hetzelfde moederbord als waar ik gebruik van maak. Mijn installatiewijze wijze is:
  • Vooraf alle benodigde drivers (zie ook verder in de lijst) en Vista x64 SP1 Standalone downloaden en op een USB schijf plaatsen
  • BIOS induiken, settings controleren op juiste kloksnelheden, timings, SATA Controller op "RAID" modus zetten ipv Legacy IDE (ja ook in geval van een enkele schijf, het activeert gewoon de functionaliteiten van de SATA controller volledig)
  • Booten van de Vista CD, geen aparte drivers inladen, een bootpartitie aanmaken van de gewenste grootte, installeren, mijn licentie key (of die van klant) ingeven, en hopla je eerste kale boot
  • Windows is nu kaal geboot: USB disk inpluggen en SP1 installeren, reboot
  • Intel Chipset drivers installeren, reboot
  • Intel Matrix Storage software er op, reboot indien nodig.
  • Nieuwste ATi/AMD Catalyst driver er op zetten, reboot indien nodig
  • Recentste Realtek HD Audio driver
  • Recentste Realtek LAN driver
En dan werkt het hier telkens naar behoren.
Als je deze drivers al gebruikt hebt en ook deze volgorde (ook al zou het weinig uit moeten maken, op de SP1 na mogelijk) hebt aangehouden, uiteraard even zeggen. Dan zal het wel ergens anders liggen.

Er schiet mij ineens wat te binnen betreffende een BSOD en reboots op dit moederbord.
Hoe schakel jij je PC uit? Indien je namelijk gebruik maakt van de Sleep functie, de standaardfunctionaliteit van de gele uitschakelknop in de startfolder van Vista, dan kan het zijn dat daar je probleem ligt.
Dit moederbord heeft daar een probleem mee gehad, welke is verhopen dmv een BIOS update. Vanaf BIOS versie F8 werkte Vista S3 Resume vlekkeloos.
Ook wordt op korte termijn de Catalyst 9.1 driver verwacht, die kun je te zijner tijd ook nog proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 23-01-2009 12:58 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je reactie, ik ga het vanavond precies zo aanpakken. SP1 stond er nog niet op toen ik de Catalyst er op zette. Ook heb ik niet dezelfde volgorde aangehouden zoals jij hebt gedaan.

Het geheugen is Kingston Value Ram, 2x2gb. Ze zitten in bank 1 & 2.

Ik zal de bios van het moederbord ook even proberen up te daten. Ik gebruik de 'sleep' knop eigenlijk nooit, zet hem altijd helemaal uit.

In ieder geval nogmaals heel hartelijk bedankt voor de tips & tricks, ik post hier de resulaten!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:48:
Dank je voor je reactie, ik ga het vanavond precies zo aanpakken. SP1 stond er nog niet op toen ik de Catalyst er op zette. Ook heb ik niet dezelfde volgorde aangehouden zoals jij hebt gedaan.
Baat het niet, schaad ook niet. Even afwachten :)
Het geheugen is Kingston Value Ram, 2x2gb. Ze zitten in bank 1 & 2.
Bank 1 en 2?
Je weet dat je om Dual Channel te draaien een bank dient over te slaan? Dus van de 4 banken, als je de eerste bank1 noemt en de laatste bank4. Reepje in bank1 en een reepje in bank3, voor de beste performance.
Ik zal de bios van het moederbord ook even proberen up te daten. Ik gebruik de 'sleep' knop eigenlijk nooit, zet hem altijd helemaal uit.
Als je echt een oud BIOS hebt zijn er zelfs compatibility fixes gedaan in de versies er tussen, naast die S3 functie. :)

Verwijderd

Topicstarter
heb alles gedaan, en het probleem is nog precies hetzelfde... Na het installeren van de ATI drivers werkt het precies 1 reboot, daarna niet meer. Gooi ik de drivers eraf staert de pc weer normaal op. ATIKMDAG.SYS is de boosdoener.

Heb mijn geheugen nu in 1 en 3 gezet ;)

Ga zo de winkel maar eens bellen, misschien dat ze me kunnen helpen...

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Probeer voor de fun of it eens wat het systeem doet met 2GB RAM.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net met 2gb geprobeerd, zelfde probleem... Installeer de drivers, reboot, en een mooi blauw scherm...

Verwijderd

Topicstarter
Net de helpdesk gebeld: Konden niets doen zo door de telefoon, ik moet even langs met de kaart en dan zullen ze ernaar kijken... Waarschijnlijk ligt het toch an de kaart zelf.

Ik post hier weer zodra ik iets nieuws weet: Mochten er desondanks mensen zijn met tips hoor ik dat natuurlijk graag!

MVG

Matthijs

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer:

Met een nieuwe kaart. De vorige bleek stuk... Alternate heeft hem netjes omgeruild voor me. Desondanks bedankt voor alle tips!

MVG

Matthijs

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hartstikke mooi dat het is opgelost en je even laat weten dat het nu goed zit :)

Verwijderd

Ik heb EXACT hetzelfde probleem. :/

Precies zoals in de topicstart, maar dan met een HD4850 en vista 64 home premium.

Het heeft éénmaal gewerkt (dus ik heb één keer kunnen booten en normaal werken). Daarna is het bij alle opeenvolgende restarts terug prijs. Booten, hangen, blue screen, restart.

Om helemaal gek van te worden. |:(

Uiteraard ben ik ook niet helemaal simpel en heb ik alle stappen in dit topic natuurlijk ook al geprobeerd. (en sowieso vertrek ik van een zelf samengestelde configuratie, dus bij elke windows install is het een cleane install)

Ook 4 GB, maar daar ligt het ook niet aan. Goede kwaliteit corsair reepjes (en sowieso vreemd dat dit hier als mogelijke oorzaak wordt aangegeven, dat zou toch gewoon niet mogen? Wat is nu het verband tussen een niet werkende grafische driver en 4 GB ram. Daarnaast staat er ook vista 64 op 8)7 )

Het probleem is dat je kan blijven zoeken naar mogelijke oorzaken.

Online wordt steeds gesuggereerd dat het te maken zou hebben met een crossfire setup (wat helemaal niet het geval is hier, slechts één kaart) Na een tijdje rommelen heb ik zelfs gewoon ook geen beeld meer na het booten.

Ik heb ook nog eens geformatteerd om er clean de 64bit catalyst drivers op te zetten. (ook zoiets, hoe moet ik weten dat er op het bijhorende schijfje 32 of 64 bit drivers staan |:( Of kiest de installer dat automatisch?)

In ieder geval, ik zal er vanmiddag nog eens kort naar kijken, maar als het niet werkt gaat die ati rommel er uit en komt het er NOOIT meer in. Noch bij mij, noch bij iemand anders voor wie ik ooit pc ga samenstellen. (het is nu voor een pc die ik voor iemand ander heb samengesteld)
En dan mag amd/ati voor mijn part keihard failliet gaan. Dan ben ik tenminste zeker dat de software engineers die deze rommel maken ook op straat staan waar ze horen. Overal lees ik dat mensen support tickets hebben ingediend voor dit probleem, maar blijkbaar kan het ati ook helemaal niets schelen... Collateral damage. Ik dacht weer eens voor een bepaald budget zoveel mogelijk framepjes/seconde en benchmark resultaten te moeten kiezen. Kapitale fout |:( Volgende keer weer gewoon nvidia, ook al is het op papier iets trager...

Bugs kunnen gebeuren, maar als er achteraf niets mee gedaan wordt, verdien je geen plaats in deze branche.

Gamen op een pc, right...Gisteren een volledige halve dag verprutst aan die nonsens, en dan heeft hij nog niet eens op z'n pc kunnen werken, laat staan gamen. En dan vraagt men zich af waarom gamen op een pc onderuit gaat :') Volgende keer zet ik daar gewoon een ps3 neer, djees.

Ik ga op GoT nog wat verder zoeken (met de geweldige zoekfuncties hier waardoor de resultaten vol staan met topics van jaren oud, ipv de recentste eerst... |:( )

En als je denkt dat dit overdreven is:
Vista and 7.3 Display driver atikmdag stopped responding error

Al sinds ati catalyst 7.3!! En verder vind je nog talloze topics.. De TS van dit topic heeft het probleem verholpen door een nieuwe kaart, maar je gaat me toch niet vertellen dat AL deze meldingen over atikmdag.sys het gevolg zijn van een kapotte kaart? Daar geloof ik niets van.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 10:14 ]

Verwijderd

Mooi dan weet ik nu exact jouw oplossing.
Ook 4 GB, maar daar ligt het ook niet aan. Goede kwaliteit corsair reepjes
Geheugen is zo goed als de gebruiker die het gebruikt. ;) Voltage en timings van het geheugen goed staan?
(en sowieso vreemd dat dit hier als mogelijke oorzaak wordt aangegeven, dat zou toch gewoon niet mogen? Wat is nu het verband tussen een niet werkende grafische driver en 4 GB ram. Daarnaast staat er ook vista 64 op 8)7 )
Driver probleem misschien? In Calalyst 9.1 staat iig dat het is opgelost en zo te zien is dat ook zo bij heel veel mensen.
Ik heb ook nog eens geformatteerd om er clean de 64bit catalyst drivers op te zetten. (ook zoiets, hoe moet ik weten dat er op het bijhorende schijfje 32 of 64 bit drivers staan |:( Of kiest de installer dat automatisch?)
Denk het wel he. ;)
In ieder geval, ik zal er vanmiddag nog eens kort naar kijken, maar als het niet werkt gaat die ati rommel er uit en komt het er NOOIT meer in. Noch bij mij, noch bij iemand anders voor wie ik ooit pc ga samenstellen. (het is nu voor een pc die ik voor iemand ander heb samengesteld)
Een kapotte videokaart hoeft niet de schuld van ATi te zijn vervoer van fabriek naar jouw zou die eventueel ook niet kunnen hebben overleeft. ;)
En dan mag amd/ati voor mijn part keihard failliet gaan. Dan ben ik tenminste zeker dat de software engineers die deze rommel maken ook op straat staan waar ze horen. Overal lees ik dat mensen support tickets hebben ingediend voor dit probleem, maar blijkbaar kan het ati ook helemaal niets schelen... Collateral damage. Ik dacht weer eens voor een bepaald budget zoveel mogelijk framepjes/seconde en benchmark resultaten te moeten kiezen. Kapitale fout |:( Volgende keer weer gewoon nvidia, ook al is het op papier iets trager...
Dus jij hebt liever geen concurrent voor nVidia? Die dus dan alleen nog maar gaat rebranden. :X
Bugs kunnen gebeuren, maar als er achteraf niets mee gedaan wordt, verdien je geen plaats in deze branche.

Gamen op een pc, right...Gisteren een volledige halve dag verprutst aan die nonsens, en dan heeft hij nog niet eens op z'n pc kunnen werken, laat staan gamen. En dan vraagt men zich af waarom gamen op een pc onderuit gaat :') Volgende keer zet ik daar gewoon een ps3 neer, djees.
Dat moet je zelf weten, maar imho is de PC het beste game platform. :)
Ik ga op GoT nog wat verder zoeken (met de geweldige zoekfuncties hier waardoor de resultaten vol staan met topics van jaren oud, ipv de recentste eerst... |:( )
Kun je zelf aangeven wat eerst moet. :z
En als je denkt dat dit overdreven is:
Vista and 7.3 Display driver atikmdag stopped responding error

Al sinds ati catalyst 7.3!! En verder vind je nog talloze topics.. De TS van dit topic heeft het probleem verholpen door een nieuwe kaart, maar je gaat me toch niet vertellen dat AL deze meldingen over atikmdag.sys het gevolg zijn van een kapotte kaart? Daar geloof ik niets van.
Misschien is het toen pas in de drivers ingebouwd en kreeg je gewoon eerst de drivers helemaal niet geinstalleerd met een half kapotte kaart. Wie zal het zeggen.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 12:22 ]

Pagina: 1