Toon posts:

Een eigen server bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben 2dejaars ICT-netwerkbeeheerder, en ik zat te denken om een server aan te schaffen.
Omdat het me handig lijkt een centrale plaats te hebben om mijn data op te slaan.
En eigelijk de hoofd reden omdat ik denk dat het erg handig is voor mijn opleiding om een beetje
te gaan knutsellen. Ik ben een arme student ;) dus ik heb niet zoveel om te besteden.
Wat voor hardware zouden jullie adviseren om aan te schaffen voor mijn server ?

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Is de enige functie fileserven?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou hem ook graag willen laaten downloaden van nieuwsgroepen en ik zou graag bij mijn bestanden willen komen als ik op school zit. misschien een ftp server een simpele html website laten draaien die ik meot maken voor school. maar dit is allemaal erg nieuw voor mij en moet uitzoeken hoe ik dit allemaal moet instellen. Zoals ik zei de hoofdreden is om te knutselen. Beetje uit te zoeken wat de mogelijkhden allemaal zijn met een server.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zo te horen zou een simpele P3, Athlon o.i.d. nog volstaan. Voor als je nieuw wilt kopen, kijk dan ook eens naar de best buy guides. Een low budget workstation kan prima dienen als server.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Kijk eens tweedehands. Hangt een beetje van je budget af maar als het even kan koop iets als een 64 bit CPU machine.
Anders kun je bepaalde dingen als Xenserver niet draaien.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Welke hoeveelheid data? Heb je RAID en backup mogelijkheden nodig etc.
Het is eigenlijk zo eenvoudig.. koop een leuk AMD plankje met onboard spul.. heb je verder niet veel nodig. Server in mn sig, is zelden volledig belast.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neem aan dat je op school op een gegeven moment ook met VMware aan gaat lopen klooien ;)
Makkelijkste oplossing voor je: Koop een NAS voor de opslag van al je data, en draai VMWare op je eigen PC om server na server virtueel te installeren. Scheelt je een hoop kosten in hardware (alleen de NAS is nodig dan, maar die heb je tegenwoordig ook voor een honderd of 2 a 3) en je zit ook niet met extra energiekosten van een 2e pc die constant aan staat. Al heb ik het donkerbruine vermoeden dat die kosten voor je ouders zijn :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnelijk lijkt het mij wel handig om RAID te hebben en ook backup beetje zonde als er iets mis gaat.
En wat is een xenserver ?

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:57

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

hmm kan je ook een nas aanschaffen echter is een server wel leuker want dan kan je nog met windows server 2003/8 spelen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral Aanschafadvies eens door te nemen.

Je kan advies vragen in Nieuwe Zuinige Server (discussie). Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG (te vinden op tweakers.net) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.