2 HDD's in een keer gecrasht???

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Ola,

Ik wil graag mijn (rampen)verhaal van gisteren hier even doen:

Ik heb een eigen bedrijf (muziekstudio) en daarbij is mijn pc met gigantische hoeveelheid data (audio) natuurlijk onmisbaar.

Ik werk op een:
AsRock 4-core dual mobo
2160 intel duocore cpu
3 gb ram
160 gb Seagate hdd (windows)
1 tb samsubg hdd (audiodata)
Windows XP Home SP3

Enfin... zoals gewoonlijk heb ik vaker problemen met pc's. Gewoon van die rare vastlopers etc... maar gisteren werd het wel heel erg.
1. Pc startte op en liep gelijk vast, volledige freeze.
2. Pc startte op en deed even heel traag en toen blauw scherm (fysieke geheugendump bla).
3. Pc wilde niet meer booten, in de bios werd de 2e hdd niet meer herkend.
4. Hdd nog even getest via externe usb-behuizing en helaas pindakaas, compleet gecrasht (tiktik krak).
5. Hdd uitgeschakeld, pc startte op en herkende toen mijn onboard LAN niet meer.
6. Ook mijn firewirekaart werd niet meer herkend.
7. Andere firewirekaart erin gezet.
8. Pc wilde niet meer booten, kreeg melding dat windows beschadigd was, hal.dll en dat soort gedoe.

Vandaag:
9. Snel nieuwe pc op de kop getikt via een kennis van mij (met praktisch dezelfde systeemeigenschappen).
10. Oude 1e hdd (windows hdd dus) via externe usb-behuizing aangesloten
11. Tiktiktik krrrrrkrrkrkrrrrrrrr, bijna alles onleesbaar.

Gelukkig heb ik altijd overal 100 backups van, dus dat is niet zo erg, maar waar ik nu zo van sta te kijken is dat in een dag 2 hdd's het begeven...

Nu ben ik sowieso al mijn complete vertrouwen in hdd's verloren aangezien ik zoooo ontzettend veel hdd crashes heb meegemaakt, maar dat er 2 hdd's in een dag in een pc tegelijk kaduuk gaan is toch wel meer dan toeval... niet?

Ik bedoel, ik heb (gok ik) zo'n 40 hdd's in mijn leven gehad en ongeveer zo'n 8 crashes (even uit m'n hoofd).
Dat betekent dus 20% van mijn hdd's... dat is toch niet normaal meer!~

Mijn vraag nu is, kan dit / hoe kan dit / is dit normaal?

P.s. Het enige dat ik me kan bedenken zijn de temperatuurschommelingen in mijn studio, omdat 's nachts de verwarming hier uitgaat, kan het wel eens heel koud zijn en overdag (als de verwarming en alle equipment aanstaat) heel warm... Kan dit kwaad voor een pc / hdd's?

Dank jullie voor jullie antwoorden!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:01
Misschien je voeding een spike gegeven die meerdere onderdelen heeft gesloopt? PC geaard aangesloten? Kwaliteits voeding? Verder zie ik een budget moederbord (no offence, Asrock is prima voor budget systemen), misschien daar iets fout gegaan? (hdd controller fout oid, kortsluiting/verkeerde spanningsdeler naar RAM oid?)

[ Voor 65% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-01-2009 11:46 ]

Specs

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Probeer voor een audio studio, hoe klein ook, echt te investeren in kwaliteits componenten qua voeding/bekabeling/behuizing/moederbord. Aan die dingen wordt echt alles opgehangen en ik begrijp dat het geld altijd een rol speelt - maar je data lijkt me net zo waardevol toch?

Ook is het misschien een optie om in de toekomst te kijken naar een (ja ook prijzige) Raid5 setup o.i.d. waarbij 1 schijf gewoon kan uitvallen en je gewoon door kunt werken en de betreffende schijf kunt vervangen. Sluit niet uit dat je altijd externe backups moet maken en dat heb je in dit geval imo gewoon goed gedaan - het is nu gelukkig vooral manuren dat je kwijt bent :) .

De meeste mensen deugen!

• MNECMotU
asfaloth_arwen schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:43:
Misschien je voeding een spike gegeven die meerdere onderdelen heeft gesloopt? PC geaard aangesloten? Kwaliteits voeding? Verder zie ik een budget moederbord (no offence, Asrock is prima voor budget systemen), misschien daar iets fout gegaan? (hdd controller fout oid, kortsluiting/verkeerde spanningsdeler naar RAM oid?)
PC wel geaard aangesloten ja.
Geen kwaliteitsvoeding nee, dus daar kan het hem in zitten?
Nieuwe pc nu heeft wel een kwaliteitsvoeding.

Ik heb meerdere systemen gehad met exact ditzelfde moederbord en verder daarmee nooit problemen ondervonden!

Ik moet wel zeggen dat dit systeem altijd wel een rampenbak is geweest hoor. De 1e hdd heeft al eerder vreemd gedaan (werd niet herkend en daarna ineens weer wel) en de firewirekaart is ook al vaker spontaan onvindbaar geweest... Toch waarschijnlijk een brakke mobo?
Cassius schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:48:
Ook is het misschien een optie om in de toekomst te kijken naar een (ja ook prijzige) Raid5 setup o.i.d. waarbij 1 schijf gewoon kan uitvallen en je gewoon door kunt werken en de betreffende schijf kunt vervangen.
De optie voor de toekomst die zeker gaat plaats vinden (hopelijk dit jaar nog) is de overstap naar een Mac... Dat sowieso!

[ Voor 19% gewijzigd door MNECMotU op 21-01-2009 12:12 ]

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• asfaloth_arwen
MNECMotU schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:07:
[...]
Geen kwaliteitsvoeding nee, dus daar kan het hem in zitten?
Dat is zeer waarschijnlijk ja. Ik zou je ook aanraden om hier niet op te bezuinigen ;)
Ik heb meerdere systemen gehad met exact ditzelfde moederbord en verder daarmee nooit problemen ondervonden!
Zoals ik al zeg, opzich een prima merk voor budget systemen. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en vaak unieke mogelijkheden. Echter, het blijft een budget merk, wat ik persoonlijk niet aanraad voor professioneel gebruik. Als een moederbord de klappen op moet vangen van een brakke voeding, gaat het kapot, of het nu budget of high-end is. Is hoogstens een kwestie van tijd.
Ik moet wel zeggen dat dit systeem altijd wel een rampenbak is geweest hoor. De 1e hdd heeft al eerder vreemd gedaan (werd niet herkend en daarna ineens weer wel) en de firewirekaart is ook al vaker spontaan onvindbaar geweest... Toch waarschijnlijk een brakke mobo?
Kan altijd, bij elk merk. Kan ook je voeding zijn geweest, als het moederbord verkeerde input krijgt kan de output ook niet geweldig zijn, ook al wordt deze gestabiliseerd.

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-01-2009 12:14 ]

Specs

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-02 20:39
Met een B-merk voeding loopt je het risico dat hij niet altijd de juiste spanning afgeeft. Mocht hij dus een keer een te hoge piekspanning geven zou het kunnen dat er componenten in je kast defect raken. Met een goede voeding van een A-merk is deze kans vele malen kleiner.

• MNECMotU
dvl-2 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:12:
Met een B-merk voeding loopt je het risico dat hij niet altijd de juiste spanning afgeeft. Mocht hij dus een keer een te hoge piekspanning geven zou het kunnen dat er componenten in je kast defect raken. Met een goede voeding van een A-merk is deze kans vele malen kleiner.
Ik heb nu in het nieuwe systeem een 'Coolermaster 500W' Silent voeding zitten. Dat is neem ik aan stukken beter dan de oude 'Allied 400W' standaard voeding?

• asfaloth_arwen
MNECMotU schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:15:
[...]

Ik heb nu in het nieuwe systeem een 'Coolermaster 500W' Silent voeding zitten. Dat is neem ik aan stukken beter dan de oude 'Allied 400W' standaard voeding?
Coolermaster valt onder de A-merken ja. Als je meer wilt weten over voedingen kan ik je ten zeerste aanraden de zeer informatieve TS van Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 eens door te nemen ;)

Specs

Pagina: 1