Ola,
Ik wil graag mijn (rampen)verhaal van gisteren hier even doen:
Ik heb een eigen bedrijf (muziekstudio) en daarbij is mijn pc met gigantische hoeveelheid data (audio) natuurlijk onmisbaar.
Ik werk op een:
AsRock 4-core dual mobo
2160 intel duocore cpu
3 gb ram
160 gb Seagate hdd (windows)
1 tb samsubg hdd (audiodata)
Windows XP Home SP3
Enfin... zoals gewoonlijk heb ik vaker problemen met pc's. Gewoon van die rare vastlopers etc... maar gisteren werd het wel heel erg.
1. Pc startte op en liep gelijk vast, volledige freeze.
2. Pc startte op en deed even heel traag en toen blauw scherm (fysieke geheugendump bla).
3. Pc wilde niet meer booten, in de bios werd de 2e hdd niet meer herkend.
4. Hdd nog even getest via externe usb-behuizing en helaas pindakaas, compleet gecrasht (tiktik krak).
5. Hdd uitgeschakeld, pc startte op en herkende toen mijn onboard LAN niet meer.
6. Ook mijn firewirekaart werd niet meer herkend.
7. Andere firewirekaart erin gezet.
8. Pc wilde niet meer booten, kreeg melding dat windows beschadigd was, hal.dll en dat soort gedoe.
Vandaag:
9. Snel nieuwe pc op de kop getikt via een kennis van mij (met praktisch dezelfde systeemeigenschappen).
10. Oude 1e hdd (windows hdd dus) via externe usb-behuizing aangesloten
11. Tiktiktik krrrrrkrrkrkrrrrrrrr, bijna alles onleesbaar.
Gelukkig heb ik altijd overal 100 backups van, dus dat is niet zo erg, maar waar ik nu zo van sta te kijken is dat in een dag 2 hdd's het begeven...
Nu ben ik sowieso al mijn complete vertrouwen in hdd's verloren aangezien ik zoooo ontzettend veel hdd crashes heb meegemaakt, maar dat er 2 hdd's in een dag in een pc tegelijk kaduuk gaan is toch wel meer dan toeval... niet?
Ik bedoel, ik heb (gok ik) zo'n 40 hdd's in mijn leven gehad en ongeveer zo'n 8 crashes (even uit m'n hoofd).
Dat betekent dus 20% van mijn hdd's... dat is toch niet normaal meer!~
Mijn vraag nu is, kan dit / hoe kan dit / is dit normaal?
P.s. Het enige dat ik me kan bedenken zijn de temperatuurschommelingen in mijn studio, omdat 's nachts de verwarming hier uitgaat, kan het wel eens heel koud zijn en overdag (als de verwarming en alle equipment aanstaat) heel warm... Kan dit kwaad voor een pc / hdd's?
Dank jullie voor jullie antwoorden!
Ik wil graag mijn (rampen)verhaal van gisteren hier even doen:
Ik heb een eigen bedrijf (muziekstudio) en daarbij is mijn pc met gigantische hoeveelheid data (audio) natuurlijk onmisbaar.
Ik werk op een:
AsRock 4-core dual mobo
2160 intel duocore cpu
3 gb ram
160 gb Seagate hdd (windows)
1 tb samsubg hdd (audiodata)
Windows XP Home SP3
Enfin... zoals gewoonlijk heb ik vaker problemen met pc's. Gewoon van die rare vastlopers etc... maar gisteren werd het wel heel erg.
1. Pc startte op en liep gelijk vast, volledige freeze.
2. Pc startte op en deed even heel traag en toen blauw scherm (fysieke geheugendump bla).
3. Pc wilde niet meer booten, in de bios werd de 2e hdd niet meer herkend.
4. Hdd nog even getest via externe usb-behuizing en helaas pindakaas, compleet gecrasht (tiktik krak).
5. Hdd uitgeschakeld, pc startte op en herkende toen mijn onboard LAN niet meer.
6. Ook mijn firewirekaart werd niet meer herkend.
7. Andere firewirekaart erin gezet.
8. Pc wilde niet meer booten, kreeg melding dat windows beschadigd was, hal.dll en dat soort gedoe.
Vandaag:
9. Snel nieuwe pc op de kop getikt via een kennis van mij (met praktisch dezelfde systeemeigenschappen).
10. Oude 1e hdd (windows hdd dus) via externe usb-behuizing aangesloten
11. Tiktiktik krrrrrkrrkrkrrrrrrrr, bijna alles onleesbaar.
Gelukkig heb ik altijd overal 100 backups van, dus dat is niet zo erg, maar waar ik nu zo van sta te kijken is dat in een dag 2 hdd's het begeven...
Nu ben ik sowieso al mijn complete vertrouwen in hdd's verloren aangezien ik zoooo ontzettend veel hdd crashes heb meegemaakt, maar dat er 2 hdd's in een dag in een pc tegelijk kaduuk gaan is toch wel meer dan toeval... niet?
Ik bedoel, ik heb (gok ik) zo'n 40 hdd's in mijn leven gehad en ongeveer zo'n 8 crashes (even uit m'n hoofd).
Dat betekent dus 20% van mijn hdd's... dat is toch niet normaal meer!~
Mijn vraag nu is, kan dit / hoe kan dit / is dit normaal?
P.s. Het enige dat ik me kan bedenken zijn de temperatuurschommelingen in mijn studio, omdat 's nachts de verwarming hier uitgaat, kan het wel eens heel koud zijn en overdag (als de verwarming en alle equipment aanstaat) heel warm... Kan dit kwaad voor een pc / hdd's?
Dank jullie voor jullie antwoorden!
Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...