Toon posts:

Windows vind SATA hdd niet

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe hdd gekocht: 640 GB Samsung SATAII 16MB 7200rpm, want mijn oude is kadoek (kapot) Ik wil hierop windows XP installeren met een geslipstreamde installatie cd (met SP3 erop). De drivers die ik kon vinden zijn heten in de bestandsnaam : viamraid. Want mijn moederbord is een MSI K8T NEO MS-6702 V1.0

Nadat windows om de diskette vraagt om de drivers te installeren voor massa opslag douw ik de diskette erin en laadt windows het stuurprogramma en belooft me zelfs deze te installeren. Daarna laadt de pc eventjes en zegt dan dat er geen massa opslag apparaat te vinden is. Ik heb vanalles geprobeerd met instellingen in bios maar niks help. Ik heb op internet verschillende fora afgespeurd naar dit probleem, maar niemand kan drivers vinden. Zelfs de site van MSI zelf geeft mij geen resultaat, ook het amd64 forum heb ik niks aan en het msi forum is ook nutteloos.

Mijn vraag luidt als volgt:

Hoe krijg ik mijn harde schijf aan de praat zodat ik windows erop kan installeren en weet iemand waar de juiste drivers te vinden zijn. Ik weet namelijk niet zeker of ik de goede heb.

AlVAST BEDANKT!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 23:18 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:10
Ik denk dat je PS beter kan verwijderen uit je starters posts. Sommige waarderen het niet.

Weet je zeker dat de harde schijf op de via controller zit en niet op de Promise PDC20378 controller?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
1. Probeer eens andere drivers.
2. Wordt je hd wel goed herkend in het bios?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 16:24
eerste google hit op je mobo klik

Je mobo ondersteund geen SATAII alleen SATA ;)

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:08:

Weet je zeker dat de harde schijf op de via controller zit en niet op de Promise PDC20378 controller?
Als ik de PC aanzet staat er een aantal keer "VIA RAid" en ook op het moederbord staat overal VIA. Daarnaast staat op de doos waarin ik hem gekocht heb ook VIA en heb ik toendertijd gezocht naar de beste chipset op dat moment, ook VIA. Dus ik ben hier zeker van.
[b][
1. Probeer eens andere drivers.
2. Wordt je hd wel goed herkend in het bios?
1. Ik kan juist geen andere drivers vinden (zie mijn eerste post)
2. Ja hij wordt wel herkend. Er wordt bericht dat het een samsung is, 640 gig groot is etc.

Verwijderd

Topicstarter
Moshe85 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:20:
eerste google hit op je mobo klik

Je mobo ondersteund geen SATAII alleen SATA ;)
Hier had ik zelf ook aan gedacht, echter dacht ik dat het niets uitmaakte omdat hij wel herkend werd. Betekent dit dat ik hem moet gaan inruilen voor een nieuwe (oudere) hdd?

Bovendien zijn de drivers voor SATA2 geschikt. Ik vind het vreemd dat de drivers er wel voor bestaan, maar het niet kan werken dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 23:26 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 16:24
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:23:
[...]

Hier had ik zelf ook aan gedacht, echter dacht ik dat het niets uitmaakte omdat hij wel herkend werd. Betekent dit dat ik hem moet gaan inruilen voor een nieuwe (oudere) hdd?
Niet perse, als het goed is heeft je schijf een jumpertje waarmee je m in SATA-150 mode kan zetten.

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
Moshe85 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:25:
[...]

Niet perse, als het goed is heeft je schijf een jumpertje waarmee je m in SATA-150 mode kan zetten.
Ik dacht dat die downwards compatible was (dus jumpertje kan blijven staan)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:10
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:22:
[...]

Als ik de PC aanzet staat er een aantal keer "VIA RAid" en ook op het moederbord staat overal VIA. Daarnaast staat op de doos waarin ik hem gekocht heb ook VIA en heb ik toendertijd gezocht naar de beste chipset op dat moment, ook VIA. Dus ik ben hier zeker van.

[...]

1. Ik kan juist geen andere drivers vinden (zie mijn eerste post)
2. Ja hij wordt wel herkend. Er wordt bericht dat het een samsung is, 640 gig groot is etc.
Hij heeft echt wel een tweede controller naast die van via omdat m'n ouders ook dat bord in hun internet pc hebben. Soms kan je bij SATA II harde schijven hem in SATA 1 modus zetten door een jumper te verzetten.

De sata aansluiting helemaal rechts onder zijn van de Promise. De aansluiting daarboven zijn van de VIA.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Slipstream gewoon alle drivers in je XP editie. Simpeler kan het niet. Meteen alle hardware herkend.

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:29:
[...]

Hij heeft echt wel een tweede controller naast die van via omdat m'n ouders ook dat bord in hun internet pc hebben.
De sata aansluiting helemaal rechts onder zijn van de Promise. De aansluiting daarboven zijn van de VIA.
Ik heb hem op de goede aansluiting zitten, te weten: SATA1 (rechts op het moederbord, boven de SER1 (de SER1 zit rechts onderaan, waarschijnlijk dus de Promise)
[b]
Slipstream gewoon alle drivers in je XP editie. Simpeler kan het niet. Meteen alle hardware herkend.
Ik heb echt totaal geen verstand van alles wat met computers te maken heeft. De slipstream heb ik kant en klaar gedownload. Er zelf drivers in implementeren lijkt me meer werk dan dit zo op te lossen (alhoewel :/ )

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Drivers slipstreamen is 10 minuutjes werk als je het met nlite doet en wijst zich allemaal voor zich. nlite kun je hier vinden: http://www.nliteos.com/. Voor wat betreft drivers zou je hier eens kunnen kijken of die nuttig zijn: http://driverpacks.net/DriverPacks/

Daarnaast staat in de WOS FAQ een flink stuk hoe de installatie zou moeten verlopen: Windows Clients - FAQ

Dit topic ga ik in elk geval sluiten. In de eerste plaats omdat het niets met Processors, Moederborden of Geheugen te maken heeft. Ten tweede omdat het niet duidelijk is of het hier een hardware of softwareprobleem betreft en je niet aangeeft wat je gedaan hebt om dit uit te sluiten.

Mocht je na bovenstaande tips nog tegen problemen aanlopen dan kun je een nieuw topic openen in Opslagmedia & I/O Controllers in geval van een hardware probleem met disk of controller of als het puur over de installatie gaat in Windows Clients.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.