Gegevens naar Klik-Aan Klik-Uit systeem sturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennetjee
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 18:13
Hey,

op school zijn we bezig met een project om een hoop stroomverbruikende apparaten terwijl ze uit staan (lees: computers), 's nachts uit te zetten, en dan 's ochtends weer aan. Een paar mogelijke oplossingen waren op elk stopcontact tijdschakelaars zetten, maar dat was te duur; of om de stop er 's avonds uit te gooien, en er 's ochtend weer in te doen, maar dit gaat niet ivm piekvermogen. Nu zijn we tot een conclusie gekomen dat het maken van een klik-aan klik-uit systeem (bij gebrek aan een betere naam.. :) ) het makkelijkst en goedkoopst is. We zetten dan een paar ontvangers tussen groepen pc's waarvan de stop het piekvermogen aan kan, als je per ontvanger de groepen na elkaar aan zet. Ik hoop dat het vorige een beetje duidelijk was, want nu komt het ingewikkeldere:

De verzender van de signalen naar alle ontvangers hebben we uit elkaar gehaald, en aan een USB poort gehangen om even een klein proefje te doen. Wanneer we de plus en min aan elkaar knopen in de ontvanger, en de stroomtoevoer van de USB gebruiken werkt het allemaal perfect. Het volgende is ons probleem:

De enige manier waarop we de 'signalen' van de zender praktisch op kunnen vangen, is door te meten of er sluiting is, en dus of er een knop is ingedrukt. De USB poort levert echter continue stroom, en dus is dat moeilijk te regelen. Wat we willen is dat we computergestuurd de zender kunnen aansturen. Onze volgende doelstelling is dmv de computer één ontvanger aan/uit te zetten. Maar hoe kunnen we zorgen dat de computer kan 'communiceren' met de zender? Maw: de zender stroom geven of niet?

En kunnen we het eigenlijk wel het beste koppelen aan een USB poort, is een seriele of een printerpoort niet makkelijker te programmeren? Het enige probleem zou dan de stroomtoevoer zijn, maar dat is op te lossen door een batterijtje misschien? Elke reactie is welkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:13

Gerco

Professional Newbie

Als het om computers gaat kun je beter de wake-on-lan functie gebruiken. Dan kun je gewoon elke computer apart aanschakelen met een programmatje. Na elke computer 5-10 sec wachten tot de piek voorbij is en binnen een paar minuten heb je het hele lokaal online zonder ook maar een toets aan te raken.

Voor het installeren van updates oid kun je dit ook 's nachts doen natuurlijk.

Ik denk ook dat het goedkoper is dan een klik-aan systeem, je hoeft namelijk €0,- aan extra hardware uit te geven (mits je PCs dit al ondersteunen).

[ Voor 16% gewijzigd door Gerco op 20-01-2009 20:14 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:21
Er bestaat hardware die speciaal voor de computer is gemaakt en die klik aan klik uit signalen kan verzenden en ontvangen.

Voor zelfbouw zie dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1077675

[ Voor 29% gewijzigd door -Paul- op 20-01-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 22:38
Welke zenders/ontvangers gebruik je? Want ik begrijp (nog) niet precies wat je er nu mee gedaan hebt. Behalve dat je ze uit elkaar gehaald hebt en iets op één of andere manier aan de USB-poort gehangen hebt :P Maar om de USB-poort van een PC te gebruiken, moet die PC toch ook onder stroom staan? ;) Trouwens opletten als je de USB-poort wil gebruiken; de max. stroom die je er uit mag trekken is 500 mA (2,5 W). Meer er uit halen of kortsluiten kan de poort beschadigen.
Gerco schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:12:
Als het om computers gaat kun je beter de wake-on-lan functie gebruiken. Dan kun je gewoon elke computer apart aanschakelen met een programmatje. Na elke computer 5-10 sec wachten tot de piek voorbij is en binnen een paar minuten heb je het hele lokaal online zonder ook maar een toets aan te raken.

Voor het installeren van updates oid kun je dit ook 's nachts doen natuurlijk.

Ik denk ook dat het goedkoper is dan een klik-aan systeem, je hoeft namelijk €0,- aan extra hardware uit te geven (mits je PCs dit al ondersteunen).
Het is net de bedoeling de stroom volledig van de PC af te halen! :) Dan mag je WOL zoveel gebruiken/proberen als je wil, zonder stroom zal die PC niet booten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennetjee
Ah, idd even geen rekening mee gehouden. De stroomtoevoer van de USB poort kunnen we sowieso niet gebruiken, want daar staat niks meer op als de stroom er af is. En de WOL oplossing is een mooie, maar juist die stroom die er verloren gaat door die functies standby te houden willen we besparen ;)
Welke zenders/ontvangers gebruik je? Want ik begrijp (nog) niet precies wat je er nu mee gedaan hebt. Behalve dat je ze uit elkaar gehaald hebt en iets op één of andere manier aan de USB-poort gehangen hebt :P
Uhm, een merkloos type wat al een tijdje rondslingerde in het natuurkunde lokaal.. :z En vanmiddag hebben we voor het eerst even met de USB getest, en toen hebben de gewoon de + en - van de USB aan de + en - van de zender gedaan, terwijl we de twee puntjes die het signaal doorgeven aan elkaar gesoldeerd hebben.

EDIT!
De voeding van de USB poort kunnen we natuurlijk wel gebruiken, want er is een centrale server die het apparaatje aanstuurt. De ontvangers zitten gewoon (bijvoorbeeld) tussen het netsnoer en stopcontact. Anti-AnderOnderwerpReactie: We hebben gemeten dat de radiogolven van de zender ver genoeg komen om de ontvanger aan te sturen ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Svennetjee op 20-01-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:13

Gerco

Professional Newbie

Laagvliegerke schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:27:
Het is net de bedoeling de stroom volledig van de PC af te halen! :) Dan mag je WOL zoveel gebruiken/proberen als je wil, zonder stroom zal die PC niet booten ;)
Het is nog maar de vraag of zo'n WOL module op de NIC meer of minder stroom verbruikt dan een klik-aan ontvanger. Die dingen werken ook niet op lucht natuurlijk :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 10:37
Beter zoeken, er is een complete howto voor;
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

[ Voor 53% gewijzigd door frickY op 21-01-2009 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennetjee
Hmm, ik denk dat ik mijn vraag anders moet formuleren.. Die how-to had ik al gezien, maar dat gaat meer over het bouwen van een zelfbouw zender/ontvanger dan daadwerkelijk iets met de signalen doen.En als ik het niet verkerd heb gaat dat over infrarood, en onze ontvanger werkt op radiogolven. Mijn vraag is alleen, kan ik dmv software op de usb/seriele/printerpoort een stroompje zetten op bepaalde pinnetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Svennetjee schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:34:
[...]
Mijn vraag is alleen, kan ik dmv software op de usb/seriele/printerpoort een stroompje zetten op bepaalde pinnetjes?
Je bent dus eigenlijk simpelweg op zoek naar een I/O board met USB aansluiting, zoals bijv. Arduino of Phidgets? Dan is het antwoord ja.

Edit: en nog iets, ik heb het idee dat je denkt dat de USB poort simpelweg een paar pinnetjes is die je aan/uit kunt zetten. Zo werkt het niet. Je hebt een voedingspin en een signaalpin en de respectievelijke massa-pinnen. Met over die signaalpin een seriëel protocol.
Mocht mijn interpretatie verkeerd zijn, mijn excuses.

[ Voor 26% gewijzigd door tonyisgaaf op 21-01-2009 16:35 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 10:37
@Svennetjee
Ik denk dat je de howto nog eens moet doorlezen want het betreft het aansluiten van de originele zender op je computer en het aansturen hiervan, om de originele ontvangers te bedienen. Precies waar naar jij op zoek bent.

Eerste alinea
Het hele systeem werkt op radiogolven
USB en de seriële poort zijn beide serieël. Dat zijn geen pinnetjes die je aan en uit kunt zetten. Met de paralelle printerpoort kan dat wel. Het is redelijk eenvoudig een programma te maken in bijvoorbeeld VisualBasic welke poortjes hoog en laag kan maken, zodat je deze via een transistortje/relais je zender kunt laten aansturen.

[ Voor 5% gewijzigd door frickY op 21-01-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 22:38
Gerco schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 07:56:
[...]

Het is nog maar de vraag of zo'n WOL module op de NIC meer of minder stroom verbruikt dan een klik-aan ontvanger. Die dingen werken ook niet op lucht natuurlijk :)
Dat klopt maar een geschakelde voeding is niet erg effeciënt bij een zeer lage belasting. Het verbruik hangt natuurlijk af van verschillende factoren en de ene PC is de andere niet maar een normale desktop die uit staat kan best nog 10W verbruiken hoor!

Ik denk idd ook dat een USB I/O board of de parallelle poort gebruiken de beste opties zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 22-01-2009 21:05 ]

Pagina: 1