Videoberkings Pc

Pagina: 1
Acties:
  • 847 views

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Beste Mensen,

Mijn pa is toe aan een nieuwe pc. Bij deze wil ik graag jullie hulp vragen voor de configuratie.
De pc zal gaan dienen als allround pc. Beetje zakelijk (rekeningen maken, exel etc), privé (surfen) en als hoofddoel videobewerking.

Nou moet ik dat videobewerken even nader toelichten. Mijn vader heeft vroeger fanatiek gefilmd, en wil nu zijn analoge materiaal omzetten naar digitaal en dat af monteren. Dus een beetje knippen en plakken , titelscherm hier en een fade out daar. Ook filmt hij regelmatig (muziek) concerten, en wil hij daar dvd's van gaan maken. Het is dus een beetje hobby. Eerst wil hij aan de slag met Magix vdl, later misschien met Adobe première. Het gaat alleen om dv materiaal en dus geen hd formaten. Misschien dat , dat later ooit komt. Maar het hoeft dus geen videobewerking pc te worden a 3000,- euro zoals hier bij pc advies aangegeven wordt. Mijn pa werkt nu geloof ik nog met een pIII met 256 mb ram , dus het is sowieso een grote vooruitgang voor hem.

Sterker nog , ik heb zitten denken om een kant en klaar systeem voor hem te kopen. De Aldi had in december deze aanbieding : http://www.medion.com/ms/aldi/md8838/be_nl/flash.html. Nu zijn er vele discussies of dat wel iet is een pc van die aldi. Daar wil ik me nu graag niet in mengen. Feit is dat die pc redelijke (zeg eigenlijk maar gewoon goede) specificaties had , 3 jaar garantie, os inbegrepen. Voor zo iemand als mijn vader was dat gewoon een perfect systeem geweest. (ook voor mij, had ik nu niet hoeven te zoeken ). Maargoed dat was dus in december. Aangezien er ook nergens al geruchten rond gaan dat de Aldi met een nieuwe desktop komt heb ik het idee maar laten varen. Ook moet je geluk hebben dat de kwaliteit/prijs verhouding weer net zo goed is. Lidl kwam vlak erna met een Targa pc van dezelfde prijs klasse met beduidend mindere componenten.

Ook zitten we nog met het nieuwe platform. Namelijk de i7 processor. Aantrekkelijk maar wel duur, zoals altijd als je het nieuwste van het nieuwste wilt. En waarschijnlijk niet verstandig met het budget wat ik in gedachten had.

Budget zat ik namelijk te denken aan 800 euro zonder monitor. Mag iets meer zijn maar mag ook minder zijn.

Mijn pa wil ongeveer 2,5 jaar vooruit kunnen met het systeem. Misschien moet ik daarom ook afwegen om voor duurdere behoudende componenten te gaan ( behuizing, voeding, harderschijven etc) zodat hij na die tijd alleen een nieuw moederbord, processor, en geheugen hoeft te plaatsen. Maar misschien is het ook wel slimmer om dat helemaal niet te doen en alles gericht te houden op het budget.

Wensen / minima
- Pentium processor
- 4gb ram, lijkt me standaard nu
- 2 harderschijven
- Dvd brander
- Dvd lezer , voor 1:1 kopie
- Goede videokaart

Info
Op de pc wordt nooit gegamed, en mijn vader gaat al helemaal niet overclocken. Waarschijnlijk gaan we gewoon xp sp3 32bits instaleren. Ik ben dus op zoek naar componenten met een goede prijs kwaliteit verhouding. Ook wil ik eigenlijk proberen om onder de 800 euro te blijven zodat er wat over blijft voor een goede muis, keyboard , speakerset of iets dergelijks.
Heb zelf natuurlijk ook al wat rondgekeken en wil graag met jullie even het lijstje aflopen. Het zijn uitgangspunten en die dingen die ik noem hoeven er niet per se in. Ik heb al lang niet meet beziggehouden met hardware en heb er ook niet zo veel kaas van gegeten.

Processor
Daar zit ik dus hard over te twijfelen. Als we voor een quad Q9XXX gaan zal het niet mee vallen om binnen het budget te blijven. Een Q8200 of een Q9550 scheelt enorm. Maar misschien moet ik juist voor een andere processor gaan, een dualcore? Ik hoor het graag.

Moederbord
Hier kan ik wel wat hulp gebruiken. Zelf had ik de ASUS P5QL-E en de Gigabyte GA-EP45-DS3R. Misschien dat iemand mij kan vertellen wat het verschil is tussen de p43 en p45 chipset. En mij wil adviseren wat het beste is.

Geheugen
Ook hier weet ik niet veel van. Het beste lijkt me 2 x 2gb. Er gaat niet overgeclockt worden. ddr2 ddr3 etc zegt me allemaal niks. Ben er wel van op de hoogte dat 32 bit niet het volledige geheugen erkend. Maar gezien de prijzen van geheugen deze tijd lijkt me 2 x 2gb het beste.

Videokaart
Sommige mensen schrijven dat een videokaart ook belangrijk is voor het versnellen van het beeld. Ik vraag me dan af of ze bedoelen dat het hij ook (hardware) meehelpt als je een bewerkte video gaat opslaan en branden. Mixdown heet dat volgens mij in Magix. Of help een goede dure kaart alleen bij het renderen van grote 3d videoprojecten? Ik snap de werking in de videobewerking er nog niet zo van. Kijk met games heb je gewoon het liefst een dikke kaart. Maar de meeste mensen die met videobewerking bezig zijn zeggen dat je helemaal niet zo'n duur kaart nodig hebt. Daarom zat ik te denken aan een Nvidia 9600 gt.

Behuizing
Deze moet gewoon simpel maar goed zijn. Liefst natuurlijk een beetje redelijk makkelijk met inbouwen. Zelf had ik de Antec Performance One P182 en de Cooler Master CM 690 Zwart gevonden. Waarvan de Coolermaster de goedkoopste is . Een stuk goedkoper kun je wel zeggen. Vraag me dan weer af of dat wel een goede zet is, qua budget natuurlijk wel.

Voeding
Moet ook gewoon goed zijn. Zat te kijken naar een Cooler Master Real Power, 700W. Misschien een beetje overkill. Wel lijkt het me handig dat hij modulair is en dat je de niet gebruikte kabels dus af kunt koppelen.

Hardeschijf
Samsung Spinpoint F1 640gb lijkt me een zeer geschikte schijf voor mijn pa. Als we er 2 plaatsen lijkt me dit meer dan genoeg opslag capaciteit en ze zijn ook nog eens gunstig geprijsd.

Geluidskaart
Mijn pa doet ook veel met geluid. Weet alleen niet of het nut heeft om een dure creative kaart aan te schaffen als je alleen met programma's als qbase werkt. Ga je verschil echt merken met onboard? Misschien is het slimmer met het oog op het budget om dat ook achterwege te laten.

Voor de rest moet er dus nog een dvd lezer en brander floppydisk. Als laatste muis toetsenbord en speakers. Maar dat is wel het laatste en hoeft niet per se vervangen te worden.

Voor een goed/ betaalbaar scherm zijn ook alle tips en adviezen welkom , maar daar ga ik me vanavond verder in verdiepen. Weet dus nog niet wat het budget daarvoor is . Zelf ben ik helemaal weg van de Hewlett-Packard W2448HC maar die kost bijna 500 euro. Waarschijnlijk wil mijn pa nog niet de helft uitgeven. Maar als je tips hebt.....

Nou ik hoop dat jullie me verder willen helpen en goede tips en configarties kunnen geven. Liefst natuurlijk wel goed beargumenteerd en onderbouwd zodat ik ook weet waarom ik dat moet kiezen en mijn kennis van computerhardware weer een beetje op peil komt.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Kun je de wens van een pentium processor misschien toelichten? Een dikke videokaart lijtk me overigens ook niet nuttig. Ik weet niet in hoeverre de gebruikte programma's de videokaart kunnen gebruiken, maar reken er niet op dat een dikke videokaart veel invloed zal hebben, en de meerprijs niet waard is. Ik zou ook geen aparte videokaart gebruiken, maar een moederbord met onboard videokaart kopen. Dit scheelt in de kosten en stroomverbruik, en dit overgebleven geld kun je dan et. investeren in een betere processor oid.

[ Voor 78% gewijzigd door jdm8 op 20-01-2009 17:51 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 17:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

jdm8 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:46:
Kun je de wens van een pentium processor misschien toelichten?
Waarom niet? De Intel quad/dual core is op dit moment heer en meester. Amd loopt op alle gebieden er een beetje achter aan te hinkelen.

Waar je wel over moet nadenken is in hoeveere een quadcore zin heeft gezien er amper apps of progs zijn die het ondersteunen (hell, dual core wordt al amper gebruikt)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Twanjo schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:37:

Wensen / minima
- Pentium processor
- 4gb ram, lijkt me standaard nu
- 2 harderschijven
- Dvd brander
- Dvd lezer , voor 1:1 kopie
- Goede videokaart
Pentium processor? Dan krijg je een budget dual core. Core 2 Duo/Quad heet het tegenwoordig. Maar ik zou die eis dat het persee een intel moet zijn laten varen. De nieuwe Phenom 2 is een erg goeie processor. Zeker on par met de core 2 quads.
Processor
Daar zit ik dus hard over te twijfelen. Als we voor een quad Q9XXX gaan zal het niet mee vallen om binnen het budget te blijven. Een Q8200 of een Q9550 scheelt enorm. Maar misschien moet ik juist voor een andere processor gaan, een dualcore? Ik hoor het graag.
Een quadcore is voor videobewerking juist wel lekker. Ik zou dus kijken naar de Q9450, 9550. Deze hebben lekker veel cache er op zitten wat het werk een stuk sneller laat gaan.
Een andere optie is de Phenom 2 welke nu net weer een prijs verlaging heeft gekregen en dus weer om laag gaat kwa prijs. De 940 is ongeveer even snel als een Q9400. Prijzen van alles scheelt elkaar niet veel. Denk dat je met AMD iets goedkoper uit bent door een goedkopere moederbord te nemen.
Moederbord
Hier kan ik wel wat hulp gebruiken. Zelf had ik de ASUS P5QL-E en de Gigabyte GA-EP45-DS3R. Misschien dat iemand mij kan vertellen wat het verschil is tussen de p43 en p45 chipset. En mij wil adviseren wat het beste is.
Het verschil kan jij zelf ook uit zoeken lijkt mij? Gewoon specs vergelijken met elkaar. Een P45-DS3R is alleen interessant wil je raid hebben. Anders kan je ook de P45-DS3 nemen. Denk dat je zelfs wel goed af bent met een P43-DS3. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Gigabyte. Zijn imho de betere moederborden.
Geheugen
Ook hier weet ik niet veel van. Het beste lijkt me 2 x 2gb. Er gaat niet overgeclockt worden. ddr2 ddr3 etc zegt me allemaal niks. Ben er wel van op de hoogte dat 32 bit niet het volledige geheugen erkend. Maar gezien de prijzen van geheugen deze tijd lijkt me 2 x 2gb het beste.
Yup 2x 2GB PC6400 CL5 Kingston ValueRAM. Goedkoop, levenslange garantie en snel zat.
Videokaart
Sommige mensen schrijven dat een videokaart ook belangrijk is voor het versnellen van het beeld. Ik vraag me dan af of ze bedoelen dat het hij ook (hardware) meehelpt als je een bewerkte video gaat opslaan en branden. Mixdown heet dat volgens mij in Magix. Of help een goede dure kaart alleen bij het renderen van grote 3d videoprojecten? Ik snap de werking in de videobewerking er nog niet zo van. Kijk met games heb je gewoon het liefst een dikke kaart. Maar de meeste mensen die met videobewerking bezig zijn zeggen dat je helemaal niet zo'n duur kaart nodig hebt. Daarom zat ik te denken aan een Nvidia 9600 gt.
Ze bedoelen dat als je van een formaat gaat naar de andere dat de videokaart hierbij kan helpen, dit is mits je de juiste software gebruikt. Zelfde geld voor rendering. Ik zou een HD4670 nemen. Laag verbruik en toch veel power. Heeft geen PEG-6 connector nodig, dus verbruik hij sowieso onder de 75 watt :9 . (uit me hoofd 50 watt load).
Behuizing
Deze moet gewoon simpel maar goed zijn. Liefst natuurlijk een beetje redelijk makkelijk met inbouwen. Zelf had ik de Antec Performance One P182 en de Cooler Master CM 690 Zwart gevonden. Waarvan de Coolermaster de goedkoopste is . Een stuk goedkoper kun je wel zeggen. Vraag me dan weer af of dat wel een goede zet is, qua budget natuurlijk wel.
Ik heb de CM690, afgezien van wat kleine eigenaardigheden is het een prima kast. Je moet ook eens kijken naar de Centurion 590. Die is ongeveer even duur als de CM690, maar word door velen als strakker beschouwd.
Voeding
Moet ook gewoon goed zijn. Zat te kijken naar een Cooler Master Real Power, 700W. Misschien een beetje overkill. Wel lijkt het me handig dat hij modulair is en dat je de niet gebruikte kabels dus af kunt koppelen.
Dikke dikke overkill, waardoor je voedings efficientie inzakt en je dus meer stroom verbruikt dan nodig. Neem de Cooler Master Real Power M520 er van dan zit je goed. 520Watt is makkelijk genoeg.
Hardeschijf
Samsung Spinpoint F1 640gb lijkt me een zeer geschikte schijf voor mijn pa. Als we er 2 plaatsen lijkt me dit meer dan genoeg opslag capaciteit en ze zijn ook nog eens gunstig geprijsd.
Gewoon los? Geen raid? Geen raid goeie keus. Raid zou ik de WD kiezen.
Geluidskaart
Mijn pa doet ook veel met geluid. Weet alleen niet of het nut heeft om een dure creative kaart aan te schaffen als je alleen met programma's als qbase werkt. Ga je verschil echt merken met onboard? Misschien is het slimmer met het oog op het budget om dat ook achterwege te laten.
Ligt aan je boxen. Goeie boxen dan zou ik wel een nemen.
Voor een goed/ betaalbaar scherm zijn ook alle tips en adviezen welkom , maar daar ga ik me vanavond verder in verdiepen. Weet dus nog niet wat het budget daarvoor is . Zelf ben ik helemaal weg van de Hewlett-Packard W2448HC maar die kost bijna 500 euro. Waarschijnlijk wil mijn pa nog niet de helft uitgeven. Maar als je tips hebt.....
Een 20" scherm heb je al voor 140 euro. Dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ik denk niet dat je pa perse een 24" NON-TN scherm wil hebben.
Nou ik hoop dat jullie me verder willen helpen en goede tips en configarties kunnen geven. Liefst natuurlijk wel goed beargumenteerd en onderbouwd zodat ik ook weet waarom ik dat moet kiezen en mijn kennis van computerhardware weer een beetje op peil komt.
Goeie TS trouwens, maar je moet je systemen tegenwoordig bespreken in de daarvoor behorende BBG. Dus jij moet naar het workstation bbg aanschaf topic met je config :).
Wat is er, in 2009, anders in CSL?
Notna schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:50:
[...]

Waarom niet? De Intel quad/dual core is op dit moment heer en meester. Amd loopt op alle gebieden er een beetje achter aan te hinkelen.

Waar je wel over moet nadenken is in hoeveere een quadcore zin heeft gezien er amper apps of progs zijn die het ondersteunen (hell, dual core wordt al amper gebruikt)
Phenom 2 al gezien? HD4 Serie van AMD al gezien(je zei alle gebieden)? Al eens videobewerkt? >:)

Phenom 2 is on par met de core 2 quads. HD4 serie is on par met de nvidia's. Videobewerking kan juist gebruik maken van quad cores.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 18:02 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

@Notna

De huidige intel processoren zijn geen pentiums meer, of heb ik iets gemist? :p Verder loopt AMD helemaal niet overal achteraan te hinken. Vooral nu is AMD eigelijk de beste keuze voor prijs/prestatie. Kijk dan niet alleen naar de prijs van de processor, maar ook de prijs van een bijbehorend meoderbord. De moederborden voor AM2 zijn namelijk een stuk goedkoper dan die voor intel.

(Ik ben overigens geen AMD fan oid, heb zelf een intel)

[ Voor 7% gewijzigd door jdm8 op 20-01-2009 17:56 ]

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 20:17
[quote]jdm8 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:46:
Kun je de wens van een pentium processor misschien toelichten?
[/quote]

hehe niet te critisch ik vind het een redelijk goede start post :P en ik denk dat jij ook wel snapt dat hij een intel processor bedoelt en geen pentium.

Je zou eens de best buy guides door kunnen kijken. Met jou budget en eisen zou ik het iig bij ddr2 geheugen houden omdat volgens mij ddr3 een heel stuk duurder is (excuus als dit fout is loop een klein beetje achter op dat gebied). Als videokaart zeg je een geforce 9600 ik zou eventjes de prijs vergelijken met een ati 4850 als dit dezelfde prijs klasse is zou ik voor de 4850 gaan omdat deze vele malen sneller is.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hij wilt gaan videobewerken, dat is nu net het gene wat juist enorm gebruik maakt van meerdere cores, zeker over een paar jaar (pc moet toch 2 jaar mee gaan) zal een quad core door de meeste programma's wel volledig ondersteund worden.

Zelf zou ik kijken naar een Q9300, betaalbaar maar wel snel, met een simpel moederbord, Asus P5QL bijvoorbeeld, heb je al voor 70 euro.
En dan 2x2GB PC2-5300 geheugen, kost bijna niks en sneller geheugen zal toch niet veel helpen als je niet gaat overclocken, dan heb je genoeg aan PC2-5300.
Daarnaast als videokaart een simpele kaart of onboard, veel rekenkracht zal je daar niet nodig hebben, alhoewel het natuurlijk lastig is om te kijken wat je hebt aan Directx11 als programma's ook de GPU kunnen inzetten met zijn rekenkracht. Zou eerst een simpele kaart nemen van een paar tientjes, kan je in de toekomst nog altijd upgraden.

Voeding gewoon simpel en goedkoop houden, modulair is leuk maar geef er niet teveel extra aan uit aangezien het waarschijnlijk eenmalig inbouwen is en dan een paar jaar lang niet meer open gaat.

En qua geluid, hangt er vanaf wat je wilt. Ben je veel met films bezig waarin DD of DTS zit dan is een kaartje wel leuk die dat digitaal via SPDIF kan uitsturen naar een versterker waar je weer je speakers op aansluit. Vraag is echter of hij dat verschil hoort.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2009 18:00 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-01 07:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De vader van de TS wil gaan videobewerken met de pc. Videobewerkingsapplicaties en video-encoders kunnen veelal wel gebruikmaken van vier cores. Voor videobewerking kun je eigenlijk nooit genoeg cpu-performance hebben. Ik zou zeker een quadcore nemen. Voor de applicaties en plugins die nog geen quad core optimalisatie hebben is een hoge kloksnelheid gewenst. Een stukje (conversatief) overklokken kan daar goed bij helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 20-01-2009 18:10 ]

Verwijderd

Nou, gewoon omdat het kan.
Dit is dus een Core i7 die redelijk binnen budget blijft

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Earthwatts EA 430€ 53,50€ 53,50
1Asus EN9800GT/HTDP/512MD3€ 111,-€ 111,-
1Cooler Master Elite 334 Zwart€ 27,19€ 27,19
1Gigabyte GA-EX58-UD3R€ 185,32€ 185,32
1Intel Core i7 920€ 259,-€ 259,-
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/4G€ 71,42€ 71,42
1Samsung SH-S223F€ 16,67€ 16,67
2Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 52,50€ 105,-
ImporterenTotaal€ 829,10

Alhoewel ik moet zeggen dat, gezien de eisen die je stelt, een core i7 nogal overkill lijkt.
Ook is de 3d kaart die ik hier heb gepakt misschien iets te duur/goed. De kast heb ik puur gepakt omdat hij zo goedkoop is. Weet eigenlijk niet of dat wel zo'n goede kast is :P. Er zitten trouwens ook haken en ogen aan, aangezien je hier geen verzendkosten ziet en als je alles samen wilt bestellen (bij 1 levenrancier) je waarschijnlijk uiteindelijk toch wel 80 euro ofzo duurder uit bent.

Maar zoals ik al gezegd had lijkt me een core i7 een beetje te hoog gegrepen gezien je eisen. Het systeem wat je hierboven ziet is in principe een core i7 ('high-end') met alle zo goedkoop mogelijke andere delen, maar ze blijven nog altijd redelijk goed imho. Tis maar wat je wil.

Waarschijnlijk kom je wel goed onder je budget uit.

[edit] even een dvd-drive toegevoegd :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 18:30 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 17:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Femme schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:09:
[...]

De vader van de TS wil gaan videobewerken met de pc. Videobewerkingsapplicaties en video-encoders kunnen veelal wel gebruikmaken van vier cores. Voor videobewerking kun je eigenlijk nooit genoeg cpu-performance hebben. Ik zou zeker een quadcore nemen. Voor de applicaties en plugins die nog geen quad core optimalisatie hebben is een hoge kloksnelheid gewenst. Een stukje (conversatief) overklokken kan daar goed bij helpen.
Point made :), ik moet mijn kennis eens gaan oppoetsen :P :$

Xbox Live ID:Notna8310

• Twanjo
Edit

Daar ging even iets niet helemaal goed. Net een hele reply getikt met antwoorden op de quote's is alles pleite. Nu dus even wat minder mooi.

Waarom ik voor een Intel wil gaan. Omdat ik altijd met Intel heb gewerkt. Je hoort mij niet zeggen dat Amd slecht is , want ik ken het gewoon niet. Maargoed je moet wat te wensen hebben he. Zoals in de ts vermeld staat zijn het maar uitgangspunten. Zoals gezegd zijn alle opties welkom en ga ik die zeker overwegen.

Wat betreft die moederborden was ik op zoek naar het verschil in de chipset P45 en P43 , of iemand daar ervaring mee had. Niet in de verschillende type´s van gigabyte. En inderdaad kan ik dit zelf uitzoeken en ga ik er dus achterheen.

Net als het feit dat Tsurany PC2-5300 geheugen aanraad en Reinman pc6400 adviseerd. Kijk dit zijn nou net de dingetjes waar ik het verschil niet van weet.

Of we raid gaan gebruiken weet ik niet. Heb me aan laten praten dat software raid of die onboard controllers zowiezo niet alles is. Het beste is een losse controller maar die zijn veel te prijzig voor dit budget. Aan welke WD schijven zat je te denken dan?.

Verder bedankt voor alle info. Ook dat i7 systeem is leuk samengesteld. Echter schrijf je zelf al dat je zomaar een goedkope kast hebt gepakt en niet weet of het wat is. Kijk dat schiet nou net niet op. Ik ben op zoek naar een kwalitatief prijstechnisch goed systeeem. Denk zowiezo dat we niet voor i7 moeten gaan. Dat is nu echt nog overkill voor wat mijn pa er mee wil gaan doen. Tuurlijk is dit net iets beter , en dat net iets sneller. Maar als je zo te werk gaat kom je altijd ver boven je budget uit. Goed genoeg is goed genoeg. Je moet ergens een grens trekken.

[ Voor 83% gewijzigd door Twanjo op 20-01-2009 19:12 . Reden: foutje ]

Verwijderd

Net als het feit dat Tsurany PC2-5300 geheugen aanraad en Reinman pc6400 adviseerd.
Prijs technisch is PC6400 gewoon op de sweet spot. Voor die paar euro meer tenopzichte van PC5300 heb je dus meer snelheid. PC5300 is net genoeg voor een 1333mhz bus. Voordeel is dat PC6400 niet alleen een hogere doorvoer bied maar ook een lagere vertraging in ms.(Vaak staat PC5300 ook op CAS5)
Waarom ik voor een Intel wil gaan. Omdat ik altijd met Intel heb gewerkt.
Sja, begrijp me niet verkeerd maar, wat de boer niet kent dat eet hij niet is geen goeie eigenschap om te hebben. Hoe wil je ooit ergens ervaring mee krijgen als je het niet eens probeerd? Je kan je gewoon inlezen in de materie. Zo veel verschillend is er niet.
Of we raid gaan gebruiken weet ik niet. Heb me aan laten praten dat software raid of die onboard controllers zowiezo niet alles is. Het beste is een losse controller maar die zijn veel te prijzig voor dit budget. Aan welke WD schijven zat je te denken dan?.
Software raid of Driver raid doet niet veel onder kwa prestatie mits er geen pariteiten moeten worden berekend(Dus geen raid 5/6, maar raid 0,1 en 10 wel). Dezelfde grote WD's, dus 640GB(Die hebben 333GB platters). De F1's hebben de neiging dood te gaan in raid arrays. Al geld het niet voor iedereen.
Wat betreft die moederborden was ik op zoek naar het verschil in de chipset P45 en P43 , of iemand daar ervaring mee had. Niet in de verschillende type´s van gigabyte. En inderdaad kan ik dit zelf uitzoeken en ga ik er dus achterheen.
Het verschil zit hem vooral in het aantal PCI-e lijntjes op de chipset. Maar die extra lijntjes zijn voor deze pc niet zo interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 19:42 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:27:
Nou, gewoon omdat het kan.
Dit is dus een Core i7 die redelijk binnen budget blijft

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Earthwatts EA 430€ 53,50€ 53,50
1Asus EN9800GT/HTDP/512MD3€ 111,-€ 111,-
1Cooler Master Elite 334 Zwart€ 27,19€ 27,19
1Gigabyte GA-EX58-UD3R€ 185,32€ 185,32
1Intel Core i7 920€ 259,-€ 259,-
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/4G€ 71,42€ 71,42
1Samsung SH-S223F€ 16,67€ 16,67
2Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 52,50€ 105,-
ImporterenTotaal€ 829,10

Alhoewel ik moet zeggen dat, gezien de eisen die je stelt, een core i7 nogal overkill lijkt.
Ook is de 3d kaart die ik hier heb gepakt misschien iets te duur/goed. De kast heb ik puur gepakt omdat hij zo goedkoop is. Weet eigenlijk niet of dat wel zo'n goede kast is :P. Er zitten trouwens ook haken en ogen aan, aangezien je hier geen verzendkosten ziet en als je alles samen wilt bestellen (bij 1 levenrancier) je waarschijnlijk uiteindelijk toch wel 80 euro ofzo duurder uit bent.

Maar zoals ik al gezegd had lijkt me een core i7 een beetje te hoog gegrepen gezien je eisen. Het systeem wat je hierboven ziet is in principe een core i7 ('high-end') met alle zo goedkoop mogelijke andere delen, maar ze blijven nog altijd redelijk goed imho. Tis maar wat je wil.

Waarschijnlijk kom je wel goed onder je budget uit.

[edit] even een dvd-drive toegevoegd :)
Helemaal zo'n gek pctje niet.

Ik zou voor een Sonata kast gaan:
pricewatch: Antec LifeStyle Sonata III 500 Zwart

Qua videokaart voor een simpele eh HD4550 gaan
pricewatch: Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E FANLESS
Of HD4650 gaan:
pricewatch: Club3D HD 4650 512MB GDDR2 Passive Heatpipe

Naar het geheugen kan je ook nog kijken. Wellicht 3x1 gig nemen. (in de toekomst kan je altijd nog 3 gig erbij kopen)

Maar verder is het best een aardig pctje en zeker erg geschikt voor videobewerken.
En tevens heb je heel veel uitbreidingsmogelijkheden.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Twanjo
Sja, begrijp me niet verkeerd maar, wat de boer niet kent dat eet hij niet is geen goeie eigenschap om te hebben. Hoe wil je ooit ergens ervaring mee krijgen als je het niet eens probeerd? Je kan je gewoon inlezen in de materie. Zo veel verschillend is er niet.
Begrijp mij ook niet verkeerd. Met alle respect, je hebt veel goede input gegeven waar ik wat van kan opsteken. Maar zoals ik in de ts al heb gezegd :

Maar misschien moet ik juist voor een andere processor gaan

Daarna: Waarom ik voor een Intel wil gaan. Omdat ik altijd met Intel heb gewerkt. Je hoort mij niet zeggen dat Amd slecht is , want ik ken het gewoon niet. Maargoed je moet wat te wensen hebben he. Zoals in de ts vermeld staat zijn het maar uitgangspunten. Zoals gezegd zijn alle opties welkom en ga ik die zeker overwegen.

Zoals gezegd met alle respect. Maar ik heb dus al 2 x aangegeven dat ik hier geen probleem mee heb. Je hebt je punt gemaakt. Zal nu zelf moeten uitzoeken welke van de 2 theoretisch gezien en in de praktijk het beste is.
Helemaal zo'n gek pctje niet.

Ik zou voor een Sonata kast gaan:
pricewatch: Antec LifeStyle Sonata III 500 Zwart

Qua videokaart voor een simpele eh HD4550 gaan
pricewatch: Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E FANLESS
Of HD4650 gaan:
pricewatch: Club3D HD 4650 512MB GDDR2 Passive Heatpipe

Naar het geheugen kan je ook nog kijken. Wellicht 3x1 gig nemen. (in de toekomst kan je altijd nog 3 gig erbij kopen)

Maar verder is het best een aardig pctje en zeker erg geschikt voor videobewerken.
En tevens heb je heel veel uitbreidingsmogelijkheden.
Ja kijk en met een wat betere kast, en nog wat euros hier en daar (als je alles tegelijk wil bestellen bij dezelfde winkel, en zowiezo ben je denk uitgegaan van de aller goedkoopste prijzen) kom je al snel op 1000 euro uit of erover.

Met dan ook nog de volgende gedachten in achterhoofd. Let op ik zeg gedachten. Weet niet of het zo is, darrom heb ik dit topic geopend, zodat we daar ook over kunnen discusieren: i7 is net uit. Er is nog niet zo heel veel keus in moederborden. Komt er dus op neer dat we een nog niet zo bekend moederbord aanschaffen en nu voor de goedkoopste 720 processor moeten gaan. Je hebt dan wel goede uitbreiding . Maar valt het moederbord tegen , dan ga je over 2 jaar nog het mombo+processor vevrangen. Ook moeten we het doel niet uit het oog verliezen. Ik denk dat een i7 niet noodzakelijk is.

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:52
Ik ben het in dit topic nog niet tegen gekomen, maar het is wel van belang om te weten wat voor software er op gedraaid gaat worden.

AVID ondersteund bijvoorbeeld officieel geen AMD (Nu weet ik uit ervaring dat je met een amd processor prima avid kan draaien, alleen je moet wel het een en ander ervan weten)
Het is dus wel handig om rekening te houden met de video bewerkingssoftware van de TS. Om zeker te weten dat een i7 of een Phenom II ondersteund wordt.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Twanjo schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:39:

Ja kijk en met een wat betere kast, en nog wat euros hier en daar (als je alles tegelijk wil bestellen bij dezelfde winkel, en zowiezo ben je denk uitgegaan van de aller goedkoopste prijzen) kom je al snel op 1000 euro uit of erover.

Met dan ook nog de volgende gedachten in achterhoofd. Let op ik zeg gedachten. Weet niet of het zo is, darrom heb ik dit topic geopend, zodat we daar ook over kunnen discusieren: i7 is net uit. Er is nog niet zo heel veel keus in moederborden. Komt er dus op neer dat we een nog niet zo bekend moederbord aanschaffen en nu voor de goedkoopste 720 processor moeten gaan. Je hebt dan wel goede uitbreiding . Maar valt het moederbord tegen , dan ga je over 2 jaar nog het mombo+processor vevrangen. Ook moeten we het doel niet uit het oog verliezen. Ik denk dat een i7 niet noodzakelijk is.
Valt wel mee hoor.
http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/1207

En dan heb ik nog helemaal niet gekeken wat een goedkope zaak is voor de i7. (4launch heeft een handige doorzend-functie)
Dit is trouwens met een HD4650 en 4 gig geheugen. Je kan ook voor 3 x 1 gig kiezen.

Maar goed: De Q9550 is ook erg goed:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B191246%5D=1

Je kan eventueel nog wat met de harde schijven rommelen (raid -> moederbord ondersteunt het als enige a-merk P43-moederbord, als ik tenminste goed gezocht hebt) want het is maar 693 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door Quacka op 20-01-2009 23:24 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Twanjo
Martensupport schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:49:
Ik ben het in dit topic nog niet tegen gekomen, maar het is wel van belang om te weten wat voor software er op gedraaid gaat worden.
In de ts staat:
Eerst wil hij aan de slag met Magix vdl, later misschien met Adobe première
Waarschijnlijk gaan we gewoon xp sp3 32bits instaleren

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

We zitten in de topic Complete Systemen & laptops. Dat betekent dat hier men een kant en klaar systeem moet aanwijzen die je bij één bedrijf koopt. Niet bijeengesprokkelde onderdelen uit tig winkels, dat kun je net zo goed in verschillende sub forums praten imho...

Met kant en klaar systeem en voldoende eigenschappen - vanwege videobewerking zou ik C2D of Quad aanbevelen voor vlotte montage en niet te vergeten snel encoden. Wil je echt snel encoden, neem videocapture kaart met hardware decoding/encoding. Dan gaat het sneller en kun je realtime kijken of montage goed is. Hauppauge heeft er een kaart voor en daar kun je prima analoog mee capturen.
Twee harde schijven is geen gek idee: bron en source. Waarom? Omdat bij encoden de heads op enkele schijf meer heen en weer gaat en dat is kleine vertraging. Twee schijven gaat vlotter, ook bij kopieren van media stukken.

En kort mededeling voor mod: graag titelfix, de typo is niet goed voor zoekfunctie forum.

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:52
Twanjo schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 08:00:
[...]

In de ts staat:

[...]

[...]
:X Sorry het was wat vroeg voor mijn doen |:(

In dat geval maakt het waarschijnlijk niet uit welke processor je kiest.
Zelf stel ik ook net een Workstation samen en daar kies ik toch voor de Q9550, vanwege de cache en de overclock potentie. En natuurlijk de support bij programma's zoals Avid

[ Voor 5% gewijzigd door Martensupport op 21-01-2009 13:13 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral Aanschafadvies eens door te nemen.

Je kan advies vragen in [BBG Aanschaf] Workstation januari 2009

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.