Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux bestanden verwijderen van een NTFS schijf*

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben bezig om m'n externe harde schijf op te schonen (NTFS). Nu staan daar een hoop files/dirs op die zijn aangemaakt onder linux. En kennelijk bevatten deze filenames ongeldige tekens voor Windows. Dit resulteert er in dat ik deze linux-bestanden niet kan verwijderen onder XP.

Ik krijg de foutmelding "Cannot delete Gegenwart*.jpg: The filename, directory name or label syntax is incorrect". Nu heb ik al even gegoogeld en op GoT gezocht maar ik kan niet echt een (makkelijke) manier vinden om deze bestanden te verwijderen.

Iemand een idee hoe ik snel en gemakkelijk van deze bestanden af kan komen? Ik beschik niet meer over een PC met Linux erop dus ik kan niet via Linux de bestanden verwijderen.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
doe er ff een live cd in dan. (klinkt moeilijker dan het is. Maar als je bijv gewoon ubuntu download, kan je ook vanaf de cd linux starten). Maruh.... van dit probleem heb ik nog nooit gehoord. Vraag me af of linux daar de oorzaak van is.

• monnick
  • Niet online
Hmm ja, ik ken het Live CD idee. Ik ben eigenlijk een beetje te lui om die ISO weer te hengelen, Live CD te branden en dan Ubuntu vanaf CD te runnen (wat overigens retesloom is...) Maarja als dat de enige mogelijkheid is om die files weg te krijgen dan zal ik er toch aan moeten geloven.

En ik ben er vrij zeker van dat dit een probleem is tussen de toegestane tekens van Linux vs Windows. Ik heb bijv. in linux bestanden aangemaakt met vraagtekens (?) in de filename, dat hoef je bij Windows niet te proberen :P

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
- Langsgaan bij iemand met Linux met die harddisk
- Gratis Virtual Machine downloaden -> harddisk daarin koppelen
- Niet zo lui zijn en gewoon die live cd downloaden
- Terwijl je dan toch in de live cd zit, installeer een kleine versie voor noodgevallen, altijd handig :P.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 22:28
DL een moderne linux live-distro en hang de ext. disk aan de machine en verwijder de files erop m.b.v. het live O.S. (er vanuit gaande dat je de weg kent in linux). Weer te laat gereageerd zie ik.....

Oke dan probeer dit eens:
Zoek een IFS-driver (IFS=Installable File System) die niet alleen de linuxfiles kan lezen, maar ook kan schrijven/verwijderen.
Probleem is, de meeste proberen bij start de gehele partities te lezen, dus of dat ook gaat met losse files...?

[ Voor 28% gewijzigd door Kosh66 op 20-01-2009 17:13 ]

• monnick
  • Niet online
Oke oke

* monnick gaat niet lui zijn en Ubuntu downloaden

Bedankt voor jullie hulp! :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

volgens mij ruimt scandisk/chkdsk de illegale bestandsnamen ook wel op .

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Anders Unlocker proberen, misschien dat dat helpt

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 19:59
Daarom wordt ntfs-3g nog niet stable genoemd in Linux. Bovendien heeft Microsoft geen uitgebreide specificaties vrijgegeven van al hun verschillende versies van NTFS. Ontwikkelaars van open source software komen dan ook regelmatig voor verrassingen te staan wanneer Microsoft weer veranderingen aanbrengt. Denk aan de problematiek rond het resizen van je NTFS partitie met Linux tools toen Vista net uit was...

Gebruik zo min mogelijk NTFS in Linux, bij voorkeur alleen read-only en al helemaal niet rw op volumes waar precious data op staat. Ik heb zelf meer vertrouwen in de gekluste Ext3 ondersteuning voor Windows (hoewel dit wat langzamer is natuurlijk), als je dan iets cross-platform wil doen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
monnick schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:04:

<snip>
En ik ben er vrij zeker van dat dit een probleem is tussen de toegestane tekens van Linux vs Windows. Ik heb bijv. in linux bestanden aangemaakt met vraagtekens (?) in de filename, dat hoef je bij Windows niet te proberen :P
Ik heb meer de indruk dat het met locale te maken heeft. In linux kun je het NTFS filesystem mounten met bepaalde settings voor (taalspecifieke) locale environment.

En vraagtekens in filenames in linux is net zo "not done", alleen beschermt linux je niet tegen je eigen domme acties 8)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

vraagtekens in je filenames kan in linux (of eigenlijk in Ext3) prima
Allowed characters in filenames: All bytes except NUL and '/'

• gertvdijk
u_nix_we_all schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:20:
En vraagtekens in filenames in linux is net zo "not done", alleen beschermt linux je niet tegen je eigen domme acties 8)
Iets hoort te gillen zodra je iets doet wat niet binnen de specificaties van het gebruikte filesystem gaat zitten. Of je dit nou doet als root met een --force of niet, dit mag gewoon niet gebeuren. Ik durf te wedden dat hier al een bugreport van bestaat als dit werkelijk niet binnen de specificaties ligt. Maar dan nog geldt, de exacte technische specificaties van NTFS zijn er niet, dus je kan gewoon meer van dergelijke problemen verwachten.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• u_nix_we_all
  • Niet online
@driek.org
"kan prima" en "not done" sluit elkaar niet helemaal uit natuurlijk. Feit is wel dat "?" een wildcard is in zo'n beetje elke shell / commandline omgeving, en dat je de kans op onverwachte zaken flink vergroot.

@gertvdijk:
Ja, maar een "?" in een filenaam is niet buiten de specificaties. Maar wel dom IMHO.

En wat het probleem van de TS betreft: moeilijk te zeggen inderdaad of hier iets gedaan is wat buiten de specificaties valt, maar die kans bestaat.

[ Voor 39% gewijzigd door u_nix_we_all op 20-01-2009 17:38 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• monnick
  • Niet online
Als ik de Live CD van Ubuntu erin gooi kan ik de bestanden ook niet verwijderen omdat de schijf dan Read Only gemount wordt ofzo. Ik ga nu chkdsk proberen.

• u_nix_we_all
  • Niet online
monnick schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:40:
Als ik de Live CD van Ubuntu erin gooi kan ik de bestanden ook niet verwijderen omdat de schijf dan Read Only gemount wordt ofzo. Ik ga nu chkdsk proberen.
Ja, of ff rechtsklikken op het icoontje van die disk, best kans dat daar een optie te vinden is om read/write te remounten. En anders kan dit via de commandline ook:
code:
1
# mount -o remount,rw /<mountpoint>

• gertvdijk
u_nix_we_all schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:35:
@gertvdijk:
Ja, maar een "?" in een filenaam is niet buiten de specificaties. Maar wel dom IMHO.
Dat verschilt per filesystem natuurlijk. En aangezien er geen eenduidige zijn voor NTFS (misschien wel algemene richtlijnen voor gebruik in Windows)...
monnick schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:40:
Dan mount je hem toch opnieuw als rw?
mount -o remount,rw /media/mijnNTFSpartitie

offtopic:
Sneller typen

• u_nix_we_all
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:46:
[...]

Dat verschilt per filesystem natuurlijk. En aangezien er geen eenduidige zijn voor NTFS (misschien wel algemene richtlijnen voor gebruik in Windows)...
Ja klopt, ik ging hierbij even uit van ext3, door het voorbeeld wat de TS gaf over vraagtekens in linux, en de post van driek.org
Maar het wordt er met dat off-topic geblaat van mij niet echt overzichtelijker op.... :+

• gertvdijk
u_nix_we_all schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:54:
Maar het wordt er met dat off-topic geblaat van mij niet echt overzichtelijker op.... :+
offtopic:
Valt toch wel mee? :o

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gertvdijk schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:46:
[...]

Daar vangt de verkenner dat af voor je (Shell api).

En de TS kan ook nog de non-shell NTFS syntax gebruiken:

rd \\?\<schijfletter:>\folder

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gertvdijk
alt-92 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:57:
Daar vangt de verkenner dat af voor je (Shell api).
Ja, dat snap ik. Bedoel je nu de verwijder-poging van de TS? Zo ja, dan zit er een discrepantie in de mogelijkheden binnen het NTFS filesystem en de validatie van acties in Windows Verkenner.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gertvdijk schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:03:
[...]

Bedoel je nu de verwijder-poging van de TS? Zo ja, dan zit er een discrepantie in de mogelijkheden binnen het NTFS filesystem en de validatie van acties in Windows Verkenner.
Klopt.
Maar die files zijn dan ook niet via diezelfde Verkenner aangemaakt, maar onder Linux.

Onder Windows had je die files niet eens via de Verkenner kunnen aanmaken en was dit probleem er sowieso al niet geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 20-01-2009 18:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• u_nix_we_all
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:06:
[...]

Klopt.
Maar die files zijn dan ook niet via diezelfde Verkenner aangemaakt, maar onder Linux.

Onder Windows had je die files niet eens via de Verkenner kunnen aanmaken en was dit probleem er sowieso al niet geweest.
Zouden ze onder windows vanuit een CLI / dosprompt / vbscript oid dan wel aangemaakt kunnen zijn ? Ik bedoel dus, zou de NTFS driver die validatie niet moeten doen ipv de verkenner ?

• gertvdijk
u_nix_we_all schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:12:
Ik bedoel dus, zou de NTFS driver die validatie niet moeten doen ipv de verkenner ?
Dat zijn wij als *nix gebruikers wel gewend, inderdaad. De filesystemabstractielaag doet die controle, niet een willekeurige (brakke) bestandsverkenner.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

u_nix_we_all schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:12:
[...]

Zouden ze onder windows vanuit een CLI / dosprompt / vbscript oid dan wel aangemaakt kunnen zijn ?
Nee :)
Vbscript bijvoorbeeld doet 't met FileSystemObject, en gebruikt de standaard API calls daar weer voor.
remote FTP is weer een ander verhaal - op pubstro's zag je nog wel eens lastig verwijderbare files\directories.
Ik bedoel dus, zou de NTFS driver die validatie niet moeten doen ipv de verkenner ?
Waarom?
De driver kan het aan - getuige de \\?\D:\woei\blaat\foo\bar.txt oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 20-01-2009 18:22 ]

• gertvdijk
alt-92 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:20:
Nee :)
Vbscript bijvoorbeeld doet 't met FileSystemObject, en gebruikt de standaard API calls daar weer voor.
remote FTP is weer een ander verhaal - op pubstro's zag je nog wel eens lastig verwijderbare files\directories.
Dat is toch juist niet handig als je dat in een API hebt zitten? Dat betekent dat je de API moet aanpassen voor elke wijziging in (de specificaties) het filesystem of bij gebruik van een ander filesystem.
Nja, je geeft zelf toch al aan waarom? Dat geeft uniforme foutmeldingen en biedt eenvoudigere aanpassingsmogelijkheden voor ontwikkelaars.

• monnick
  • Niet online
Net weer even Ubuntu vanaf de Live CD geboot maar ik krijg die schijf niet gemount als writable.

sudo mount -o remount,rw "/media/EXTERNE HDD"

Heb ik geprobeerd maar daar gebeurde niks zichtbaars in de terminal. Verder als ik via de GUI rechtsklik op de schijf klikte en vervolgend Eject of Unmount probeerde kreeg ik "Unable to eject".

Verder heb ik onder Windows chkdsk laten draaien maar dat heeft ook niks uitgehaald.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Externe NTFS is in Linux vaak gelocked omdat de schijf niet werd uitgezet voordat deze werd uitgeplugged of de computer werd uitgezet. Probeer de mount eens te forcen:

code:
1
mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/sdb1/ -o force

(/dev/sdb1 even veranderen naar je schijf en die map aanmaken in media.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• gertvdijk
monnick schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 19:35:
Heb ik geprobeerd maar daar gebeurde niks zichtbaars in de terminal.
Dat hoeft ook niet! Juist een goed teken. 8)
Je kan dan controleren of ie ro of rw gemount is met
mount

• monnick
  • Niet online
Nou na ongeveer 7 minuten opstarten van Ubuntu vanaf de Live CD ben ik weer even aan de gang gegaan in Ubuntu. Ik had dit maal Windows keurig afgesloten en vervolgens de schijf uitgeschakeld (de optie Eject/Loskoppelen was verdwenen in Windows....?). Daarna Ubuntu opgestart en toen de schijf weer aangezet.

"mount" in de terminal gaf het volgende resultaat:

/dev/sdb1/ on /media/EXTERNE HDD type ntfs (rw,nosuid,nodev,umask=222,utf8)

Aan die regel te zien is de schijf gewoon gemount als read & write?

Maar deleten van de files lukte weer niet (of naja, ik kan gewoon alleen de schijf lezen en niks writen/deleten), nog steeds de zelfde READ-ONLY foutmelding. Ook bestanden deleten via de terminal en sudo rm -r blaat werkte niet. Want ook hier krijg ik de read-only melding van de schijf.

Heb ook nog de command van Redsandro in wat aangepaste vormen geprobeerd maar dat haalde ook niks uit.

Windows heeft nog een chkdsk gedaan met automatische fout herstelling ofzo (duurde echt 1.5 uur!!) maar ook dat heeft geen resultaat opgeleverd.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om van die bestanden af te komen.... :|

• gertvdijk
monnick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:10:

Aan die regel te zien is de schijf gewoon gemount als read & write?
Jup. Moet goed zijn.
Maar deleten van de files lukte weer niet (of naja, ik kan gewoon alleen de schijf lezen en niks writen/deleten), nog steeds de zelfde READ-ONLY foutmelding.
Spannend. :o
Ook bestanden deleten via de terminal en sudo rm -r blaat werkte niet. Want ook hier krijg ik de read-only melding van de schijf.
Toevallig files die in een directory met r-x hebt staan? Dan krijg je wel een warning, omdat de inhoud van de directory niet beschrijfbaar is. In elk geval moet het wel lukken met de optie -f (--force) i.c.m. root rechten d.m.v. sudo.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om van die bestanden af te komen.... :|
Wel als je filesystem aan een zijden draadje hangt. :o Heb je backups?

• monnick
  • Niet online
In ieder geval bedankt voor al je goede hulp Gert!

Stel die map is read only (wat me sterk lijkt) kan ik hem dan verwijderen met

sudo rm -r mapnaam --force

Want dan ga ik dat morgen wel ff proberen, heb geen zin om nu nog een keer dat hele boot proces te doorlopen (wat duurt dat lang :z )

Enne, filesystem aan een zijden draadje? Als je het mij vraagt gaat er ergens behoorlijk wat mis als ik zonder enige problemen linux bestanden op een ntfs schijf zet met onverhoopt ongeldige characters (*, ? deze tekens komen vooral voor in mp3 bestanden vanaf mijn zusjes linux PC, hoe ze aan zulke bestandsnamen komt? Don't ask me :P ) en dat vervolgens het een kleine ramp is om die bestanden weer te verwijderen. En een back heb ik niet echt maar mocht die data verloren gaan dat is het geen ramp. En ik kan de bestanden/mappen waar geen rare tekens in staan gewoon naar mijn interne windows HDD'tje kopieren, dus dat is geen probleem :)

• gertvdijk
monnick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:27:
kan ik hem dan verwijderen met
sudo rm -r mapnaam --force
Bijna. De syntax (synopsis) voor rm is
SYNOPSIS
       rm [OPTION]... FILE...

wat je dus brengt tot
sudo rm -r --force mapnaam
wat overigens hetzelfde is als
sudo rm -rf mapnaam

Enige wat ik probeerde duidelijk te maken met die rechten is dat het niet uitmaakt of de file die je wil verwijderen schrijfbaar is, maar het gaat om de schrijfrechten van de directory waar die in zin. Dat is een verschil met hoe je het gewend bent met gedrag in Windows. In Linux gelden de rechten van de map voor de inhoud ervan (verwijderen/toevoegen van bestanden) en niet de rechten op het bestand zelf. Dit vloeit voort uit het feit dat een directory in de meeste filesystems niets meer is dan een file met een lijstje met bestanden (inodes) die erin zitten.
edit: dit hele verhaal boeit helemaal niet voor NTFS. Het hele rechten systeem zit daar helemaal niet in. :+
Want dan ga ik dat morgen wel ff proberen, heb geen zin om nu nog een keer dat hele boot proces te doorlopen (wat duurt dat lang :z )
Waarom post je niet de berichten vanuit de liveomgeving hier?
Enne, filesystem aan een zijden draadje? Als je het mij vraagt gaat er ergens behoorlijk wat mis als ik zonder enige problemen linux bestanden op een ntfs schijf zet met onverhoopt ongeldige characters (*, ? deze tekens komen vooral voor in mp3 bestanden vanaf mijn zusjes linux PC
Ja, er gaat ergens wat mis. Maar ik weet niet wat de specificaties zijn van NTFS en daarmee dus ook niet of er dus daadwerkelijk wat kapot is gegaan in je filesystem door de ntfs implementatie in Linux of dat Windows niet kan omgaan met dergelijke gevallen.

[ Voor 2% gewijzigd door gertvdijk op 21-01-2009 00:55 . Reden: spelfout ]

• monnick
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:36:
[...]

Waarom post je niet de berichten vanuit de liveomgeving hier?
Kon ik dat maar :p Ik heb een tijd Linux gebruikt maar vind de hardware ondersteuning echt slecht. Op zowel mijn desktop als laptop heb ik erg veel problemen. Grafische kaarten die problemen geven, draadloze netwerk modules die niet ondersteund worden (en ndiswrapper is het toch niet helemaal...). Heb er een tijd mee gestoeid om alles lekker werkend te krijgen maar ben uiteindelijk toch weer overgegaan naar XP. Naast de hardware ondersteuning ergerde ik mij mateloos aan hoe brak Ubuntu met geluid om gaat. :/

• gertvdijk
monnick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:45:
Kon ik dat maar :p Ik heb een tijd Linux gebruikt maar vind de hardware ondersteuning echt slecht. Op zowel mijn desktop als laptop heb ik erg veel problemen. Grafische kaarten die problemen geven, draadloze netwerk modules die niet ondersteund worden (en ndiswrapper is het toch niet helemaal...). Heb er een tijd mee gestoeid om alles lekker werkend te krijgen maar ben uiteindelijk toch weer overgegaan naar XP. Naast de hardware ondersteuning ergerde ik mij mateloos aan hoe brak Ubuntu met geluid om gaat. :/
offtopic:
Pak eens een Windows XP CD zonder verdere drivers uit ondersteuning van je hardwarefabrikanten en kijk dan wat je kan.
Ubuntu 8.04 bevat een heel brakke implementatie van PulseAudio. In 8.10 is dit ietsje beter, maar uitgekristaliseerd is het helaas nog niet inderdaad.
WLAN ondersteuning is ook niet optimaal, maar zolang je mainstream hardware hebt is er doorgaans niks aan de hand. Ndiswrapper is echt een noodoplossing idd.
Graphics zijn en blijven lastig door matige ondersteuning van de fabrikant, weinig tot geen openheid van zaken geven omtrent de werking van de chips, etc. Zal nog wel even kip-ei probleem blijven.
Ik koop uitsluitend hardware waaraan de fabrikant zijn steentje bijdraagt in de open source wereld. Dit kan al in de vorm van een paar documentjes voor de ontwikkelaars in de community.

Verder moet je gewoon gebruiken wat je prettig vindt, maar ga me niet vertellen dat XP out-of-the-box betere hardwareondersteuning geeft. Dat kan voor jouw specifieke hardware waar zijn, maar in het algemeen is het omgekeerde waar.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ondertussen zijn we zo lekker aan het OT'en voor een Windows forum dat dit topic bijna weer naar NOS toe kan.

Nogmaals:
De TS kan ook nog de non-shell NTFS syntax gebruiken:

rd \\?\<schijfletter:>\folder

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 21-01-2009 09:57 ]

• monnick
  • Niet online
Bedankt voor je bijdrage alt-92. Ik zou graag jou tip uitproberen alleen ik snap die syntax / command niet helemaal. Ik heb er even op gegoogeld maar daar wordt ik niet echt wijzer van. Zou je misschien wat verklaring voor syntax/command kunnen geven zodat ik hem kan proberen?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Wellicht een enorme noobtip na al die linuxcommands...

Als je de bovenliggende mapnaam in windows hernoemd en vervolgens weggooit? Al kan hier natuurlijk ook de melding komen dat er ongeldige tekens zijn...

• gertvdijk
alt-92 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:53:
Ondertussen zijn we zo lekker aan het OT'en voor een Windows forum dat dit topic bijna weer naar NOS toe kan.
offtopic:
Ja ik realiseerde me pas bij mijn vorige bericht dat we in WC zitten en niet in NOS. :+ Ik zal voortaan daar even wat beter op letten.

• monnick
  • Niet online
Ik zat net weer in Ubuntu en heb het volgende geprobeerd:

sudo rm -rf mapnaam

Dit gaf nog steeds de foutmelding: Cannot remove blaat because it is a Read-Only filesystem

ls -l

In de desbetreffende map gaf mij het volgende terug

code:
1
dr-xr-xr-x 1 root ......

Verder was er geen "man" entry voor rd dus daar kan ik verder niks mee omdat ik daarvan de syntax niet weet enzo.

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

RD is dan ook een dos commando, dus dat gaat natuurlijk in Ubuntu niet werken.
G:\>rd /?
Removes (deletes) a directory.

RMDIR [/S] [/Q] [drive:]path
RD [/S] [/Q] [drive:]path

/S      Removes all directories and files in the specified directory
            in addition to the directory itself.  Used to remove a directory
            tree.

/Q      Quiet mode, do not ask if ok to remove a directory tree with /S

[Signature]

• monnick
  • Niet online
Haha oke, dat is behoorlijk stom. Maar heb het even in dos geprobeerd. Zie hier een screenshot van mijn poging:

Afbeeldingslocatie: http://xs135.xs.to/xs135/09043/untitled362.jpg

Dit levert dus ook niks op, iemand nog idee'en? :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:35

MBV

Gewone bestanden kopieren naar een CD/andere HDD, HDD formatteren en bestanden terugzetten? Ik ben het met je eens dat dit nooit zou moeten kunnen gebeuren, en dat er een nettere oplossing moet zijn (rm --force al geprobeerd?) maar ik neem aan dat jouw tijd ook iets waard is ;)

@hieronder: bovenaan deze pagina staat dat RW mounten is gelukt :)

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 21-01-2009 14:04 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk eens in je (Ubuntu) logs waarom je filesystem RO gemount wordt waar je RW vraagt. Ik zou denken dat 't in /var/log/kern.log zou moeten staan, of anders via dmesg. Dan kunnen we die fout misschien oplossen.

• Geuze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-04-2024
directory delen vanuit windows en dan met een linux machine de gedeelde map mounten en daarna gewoon de bestanden verwijderen.

It is Good to be Bad || Battle.net tag

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik weet dit niet zeker, maar als mount deze output geeft:
is het dan niet de oude (read-only) mount? Zovan ik heb al heel lang niets ntfs in de console gemount, maar ik herinner me vaag iets van dat er ntfs-3g en/of fuse in de output van mount moest staan.

En anders:
Heb je misschien een keer in Windows de map met betreffende bestanden gecodeerd (EFS - groen in explorer) of gecomprimeerd (blauw in explorer)? Daar kan ntfs-3g ook niet mee omgaan.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• gertvdijk
Sando schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:51:
is het dan niet de oude (read-only) mount? Zovan ik heb al heel lang niets ntfs in de console gemount, maar ik herinner me vaag iets van dat er ntfs-3g en/of fuse in de output van mount moest staan.
Scherp. Ik krijg bij het mounten van een NTFS partitie dit (Ubuntu Intrepid):
code:
1
/dev/sdb1 on /media/ntfstest type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096)

Dat is onafhankelijk van hoe ik hem mount (commandline of in nautilus als user).
@TS: welke versie van Ubuntu gebruik je?

• monnick
  • Niet online
Sando schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:51:
Ik weet dit niet zeker, maar als mount deze output geeft:

[...]

En anders:
Heb je misschien een keer in Windows de map met betreffende bestanden gecodeerd (EFS - groen in explorer) of gecomprimeerd (blauw in explorer)? Daar kan ntfs-3g ook niet mee omgaan.
Nee, geen van deze dingen ooit gedaan.

Misschien is het overzetten van alle bestanden naar een andere HDD en daarna formatteren een optie. Maarja, wel erg dat dit de oplossing voor dit probleem is. Ik kan haast niet geloven dat er geen andere makkelijkere/betere oplossing is. :|

EDIT: @ Gert, Ubuntu 7.04. Ik heb ook 8.04, maar daarvan werkt de Live CD niet.

[ Voor 4% gewijzigd door monnick op 21-01-2009 15:14 ]

• MBV

MBV

Goed gezien, inderdaad is dat de oude manier. Ik kijk net op mijn laptop, en die geeft fuseblk aan.

[edit]
spuit elf...

@TS: De betere oplossing is er wel, maar kost kennelijk meer tijd. De vraag is dus of jij hem beter vindt ;)
Had je deze regel al geprobeerd:
 sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/sdb1/ -o force

Dat moet sowieso de rw-versie geven (en dus fuseblk in de output van 'mount'). Als dat niet werkt, omdat hij ntfs-3g niet kent, moet je dit eerst uitvoeren:
 sudo apt-get install ntfs-3g

Maar ik dacht dat ntfs-3g standaard erbij zit vanaf 6.06.

[ Voor 71% gewijzigd door MBV op 21-01-2009 15:18 ]

• gertvdijk
8)7
Niet meer gebruiken. Deze wordt ook niet meer ondersteund!
monnick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:13:
Ik heb ook 8.04, maar daarvan werkt de Live CD niet.
Tsja, helemaal niet werken lijkt me sterk. Je krijgt vast wel een console ofzo waarin je hem kan mounten. Daarnaast zijn er ook updates e.d. zoals 8.04.1 en je kan eens 8.10 proberen.

Als je die rommel in 7.04 hebt gekregen kan ik me er ook wel enigszins wat van voorstellen. Dat is ntfs reverse engineering techniek van ruim twee jaar oud. Er is veel gebeurd de afgelopen twee jaar op dat gebied in Linux.

[ Voor 64% gewijzigd door gertvdijk op 21-01-2009 15:19 ]

• MBV

MBV

gertvdijk schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:16:
[...]

8)7
Ehm, lekker boeiend :? Hij zal nog steeds kunnen wat hij 2 jaar geleden ook kon ;)
Als je die rommel in 7.04 hebt gekregen kan ik me er ook wel enigszins wat van voorstellen. Dat is ntfs reverse engineering techniek van ruim twee jaar oud. Er is veel gebeurd de afgelopen twee jaar op dat gebied in Linux.
Dit heeft niks met foute reverse-engineering te maken, maar met een beperking die windows wel geeft aan alle file-systems en niet inherent in NTFS zit. Als je in linux een bestandje maakt met het commando 'touch rm\ -rf\ *' (don't! ever! Denk maar na wat er gebeurt wanneer je 'ls' intikt :P) op een FAT-partitie, dan kan je die in windows ook niet verwijderen.

edit:
zie ook de edit in mijn vorige post

• monnick
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:16:
[...]

8)7

[...]

Tsja, helemaal niet werken lijkt me sterk. Je krijgt vast wel een console ofzo waarin je hem kan mounten. Daarnaast zijn er ook updates e.d. zoals 8.04.1 en je kan eens 8.10 proberen.

Ik draaide altijd volledige up-to-date versie van 8.04.1 in de tijd dat ik Ubuntu gebruikte. Alleen die live CD van 8.04 werkt niet default en die van 7.04 doet dat wel dus heb die maar even gepakt. Ik ga niet ook nog is in de terminal lopen kloten met mijn noob-linux kennis om die Live CD van 8.04/8.10 werkend te krijgen..... 8)7

Maja iemand anders nog een goede tip? Is er niet een of andere windows programma dat dit soort dingen opruimt?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan proberen of je met RoboCopy (zit tegenwoordig standaard in Vista) een sync met een lege folder kan doen om de boel op te ruimen?
Die trekt zich wat minder aan van lange bestandsnamen enzo. Tenzij je met corrupte File ACls zit.

robocopy "c:\dummyfolder" "R:\otdrive\prutfolder"  /mir /r:1 /w:1
bijvoorbeeld.
lege folder = lege target.

Als dat ook niet werkt, en je kan bijvoorbeeld ook de NTFS ACLs op de folders niet wijzigen dan ben je denk ik sneller klaar met een backup & format van de disk.

* alt-92 mompelt iets met diminishing returns enzo

• MBV

MBV

monnick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:23:
[...]

Ik draaide altijd volledige up-to-date versie van 8.04.1 in de tijd dat ik Ubuntu gebruikte. Alleen die live CD van 8.04 werkt niet default en die van 7.04 doet dat wel dus heb die maar even gepakt. Ik ga niet ook nog is in de terminal lopen kloten met mijn noob-linux kennis om die Live CD van 8.04/8.10 werkend te krijgen..... 8)7

Maja iemand anders nog een goede tip? Is er niet een of andere windows programma dat dit soort dingen opruimt?
Heb je die mount -t ntfs-3g .... regel al uitgeprobeerd?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik denk dat je ntfs-3g moet mounten (met de -force optie omdat heel vaak externe schijfen gehotswapped worden wat niet erg is maar fuse weigert dan rw voor de zekerheid), ook ff op een andere computer proberen, en als je zeker weet dat je dan niet kan lezen dan is je schijf corrupted.

Ervanuitgaande dat je bestanden niet toch encrypted of encoded zijn. Dat is de enige reden die ik kan bedenken die de foutmelding geeft. En ik weet niet hoeveel mensen met hoeveel kennis toegang tot die schijf hadden, maar ter vergelijking, op mijn vorige werk als video editor was de helft van de bestanden encrypted of encoded en als ik vroeg wie dat waarom had gedaan zei iedereen dat ie niet eens wist hoe dat moest.

ntfs-3g en google zijn sleutelwoorden. Ik vind het wel een aparte zaak. Ik heb nooit problemen en sinds ntfs-3g niet meer beta is heb ik al mijn schijven die ik tussen linux en windows deel omgezet naar ntfs.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• monnick
  • Niet online
Hey, bedankt voor je reactie (en voor al jullie hulp!)

Maar heb gisteren alles naar de HDD van m'n laptop gekopieerd en vervolgens de HDD geformatteerd. Het probleem is dus opgelost maar nogmaals, bedankt voor al jullie hulp :)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Jeej!
Jij bedankt voor de tip, zal uitkijken niet perongeluk *sterretjes* in mijn linuxbestandsnamen te zetten. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1