• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:53
Matched: verzekering
True schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:57:
[...]

Het wordt onleesbaar is ik nu weer per deelreactie reageer. Dus in een lopend verhaal. Qua segment doel ik op het feit dat er hier ook kaarten voorbij komen van mensen die 20x per jaar vliegen en 20-30k of al snel meer spend hebben op zo'n kaart. Dat doen wij niet, aan de andere kant wij hebben de creditcard niet 340 dagen in de la liggen en ik gebruik die regelmatig om online te kopen voor meer garantie.
Ik ben mij bewust dat het afleveren van een product bij een online aankoop vrij standaard werk is bij een creditcard dat heb ik scherp (aflevergarantie). De Amex zijn eigenlijk niet bijster interessante kaarten omdat die qua verzekering op de producten relatief weinig aanbieden en dan moet je al best hoog in de range gaan kijken.
M.b.t. de Visa World Card Platinum staat daar vrij expliciet bij dat de dekking ook geld als de reis niet is gekocht via de kaart. Iets wat ik wel heel logisch had gevonden, maar met deze voorwaarden is deze kaart potentieel een alternatief op mijn huidige cc + doorlopende reisverzekering.

Bedankt voor je uitgebreide reactie d:)b
Hou er wel rekening mee dat voor zover ik kan nagaan deze reisverzekering geen annuleringsverzekering lijkt te hebben. Dat is bij mijn reisverzekering de grootste kostenpost. Voor de 'gewone' reisverzekering betaal ik zo'n 5 euro per maand. Den vind ik het prijsverschil tussen een gewone kaart en deze Platinum kaart wel groot.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16
True schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:57:
Het wordt onleesbaar is ik nu weer per deelreactie reageer. Dus in een lopend verhaal. Qua segment doel ik op het feit dat er hier ook kaarten voorbij komen van mensen die 20x per jaar vliegen en 20-30k of al snel meer spend hebben op zo'n kaart. Dat doen wij niet, aan de andere kant wij hebben de creditcard niet 340 dagen in de la liggen en ik gebruik die regelmatig om online te kopen voor meer garantie.
Ik ben mij bewust dat het afleveren van een product bij een online aankoop vrij standaard werk is bij een creditcard dat heb ik scherp (aflevergarantie). De Amex zijn eigenlijk niet bijster interessante kaarten omdat die qua verzekering op de producten relatief weinig aanbieden en dan moet je al best hoog in de range gaan kijken.
M.b.t. de Visa World Card Platinum staat daar vrij expliciet bij dat de dekking ook geld als de reis niet is gekocht via de kaart. Iets wat ik wel heel logisch had gevonden, maar met deze voorwaarden is deze kaart potentieel een alternatief op mijn huidige cc + doorlopende reisverzekering.

Bedankt voor je uitgebreide reactie d:)b
Zo te lezen heb je goed in beeld welke features/voordelen voor jou interessant zijn. Dan is het een kwestie van bepalen of je de kaartbijdrage het waard vind. En als het over verzekeringen gaat is het een kwestie van goed de voorwaarden doornemen wat er wel en niet onder valt.

Het zou me trouwens niet verbazen als de Visa platinum nog een verslechtering van de voorwaarden krijgt. Bij de MC Black is eerder dit jaar al een verslechtering geweest van de voorwaarden en moet de reis nu met de kaart betaald zijn. Dit was eerst niet.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vergeet niet dat Amex een ronduit beroerde aankoopverzekering heeft*.
95% van mijn creditcardtransacties zijn gedaan omdat er een aankoopverzekering op rust. Die ander 5% zijn voornamelijk de vakantiezaken zoals o.a. een autohuur.

*vooral de verzekering voor producten ná ontvangst doel ik hier op.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-04 18:46
Ik heb inderdaad 2 debit kaarten van Rabo (MC) en SNS(Vpay). Ik zoek daarbij dus specifiek een creditcard.

Ik denk dat ik het zonder een heel eind red, maar voor een paar keer per jaar borg(bij Hotel, autohuur, etc.) is een echte creditcard wel handig. En als ik hem dan toch heb, gebruik ik hem ook voor veel (online) aankopen.

Daarbij gebruik ik de creditcard vooral mocht er gezeik met levering zijn. Als het product na 3 maanden uit m'n handen valt, denk ik niet meer aan de verzekering. Dus die termijn maakt me weinig uit.

Wellicht Amex blue een keer proberen. Mocht het niks zijn, kan ik alsnog weer overstappen.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 14:41
True schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:06:
Vergeet niet dat Amex een ronduit beroerde aankoopverzekering heeft*.
*vooral de verzekering voor producten ná ontvangst doel ik hier op.
Prima ervaring mee, apparaat gekocht, laten vallen, opgestuurd en refurbished unit ontvangen van bedrijf voor een X bedrag. X bedrag vlot weer terug gekregen door verzekering van AmEx na wat online formulieren invullen. Weet niet hoe dat beter zou kunnen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Radiodurans schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:01:
[...]

Prima ervaring mee, apparaat gekocht, laten vallen, opgestuurd en refurbished unit ontvangen van bedrijf voor een X bedrag. X bedrag vlot weer terug gekregen door verzekering van AmEx na wat online formulieren invullen. Weet niet hoe dat beter zou kunnen.
Omdat de verzekerde bedragen bijster slecht zijn in vergelijking met Visa of Mastercard kaarten van ICS.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 16:35
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:25:
[...]

Waarom zou je dan eerst een jaar die Platinum kaart nemen? Je kunt dan toch het zo goed je meteen al die reguliere creditcard van ze nemen?
Omdat Platinum dankzij de cashback praktisch gratis is en dan krijg je deze voordelen:
- Bespaar tot € 20 per maand omdat je 0% koersopslag betaalt op transacties tot € 1.000 per maandelijkse incassoperiode. Stel: je koopt voor € 500 aan producten in Britse Ponden. Bij veel andere creditcards betaal je dan 2% koersopslag, wat neerkomt op € 10. Met de Platinumcard bespaar je dit bedrag.

- Bespaar tot € 150 door een kosteloze dekking tot € 1.500 op het eigen risico van autohuur. Stel: je bent in het Verenigd Koninkrijk en je huurt voor één week een auto tijdens de zomerperiode. Je betaalt dan normaal tot € 150 extra voor een dekking van het eigen risico. Met de Platinumcard is deze dekking inbegrepen.

- Reis zorgeloos met extra verzekeringen. Extra kosten door bagagevertraging en vluchtvertraging zijn verzekerd. Daarnaast zijn kosten van hulpverlening bij ziekte in het buitenland verzekerd.
De eerste 2 vind ik het belangrijkste.

MAAR:
Ik ben al heel erg lang ICS gewend: ik gebruikte de kaart voor vanalles. Elke 12e van de maand kreeg ik dan verzoek om de uitgaven van de afgelopen 30 dagen te betalen, vóór de 3e van de volgende maand. Automatische incasso. Zonder rente!!

Daardoor koop je eigenlijk dingen met uitstel van betaling (handig voor online aankopen die je wil retourneren, merk je dus niks van op je betaalrekening). Je kan geld langer op je spaarrekening houden.
En ik heb nog nooit in volgens mij wel 10 jaar rente betaald.

Ik vraag mij af hoe dit bij ING werkt? Weet iemand dat?

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 14:41
Rubbergrover1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:59:
Zou dat bij andere creditcards anders zijn geweest, denk je?
M’n AmEx platinum CC heeft een fantastische autoverhuur dekking; je kunt zorgeloos elke auto tot een dagwaarde van iets van 65k€ zonder enige andere verzekering huren. Je kunt bovendien status matchen van je Hertz President’s Circle naar equivalenten van Avis, Europecar en Sixt. Vooral Sixt is handig want die biedt in de app altijd AmEx ondersteuning én geeft je de mogelijkheid om geen verzekering af te sluiten. Voelt echt als een life hack als je regelmatig auto’s huurt. Volgens mij is er geen andere CC in NL met iets vergelijkbaars.

Samen met Privium en Priority Pass kom ik hiermee makkelijk uit de kosten.

[ Voor 32% gewijzigd door Radiodurans op 01-01-2026 14:16 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
We Are Borg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Los van punten is het voor mij ook een stuk risico afdekken. Hotelovernachting, autohuur: amex heeft bij mij best wel wat terugbetaald als ik het niet terugkreeg van de leverancier.
Autohuur kan ik mij voorstellen, dan heb je bv geen extra verzekeringen nodig.

Maar wat voor toegevoegde waarde heeft het betalen met Amex met een hotel reserving? Ik heb vandaag nog een hotel betaald met mijn N26 debit kaart en daardoor dus 2,5% wisselkoers kosten heb bespaard. Mis ik iets? Borg betaal ik wel met AMEX.

• xileS
  • Niet online
Radiodurans schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:08:
[...]

M’n AmEx platinum CC heeft een fantastische autoverhuur dekking; je kunt zorgeloos elke auto tot een dagwaarde van iets van 65k€ zonder enige andere verzekering huren. Je kunt bovendien status matchen van je Hertz President’s Circle naar equivalenten van Avis, Europecar en Sixt.
Voor autohuur gebruik ik ook liever mijn AMEX Platinum, maar als je dat status match al hebt hoef je in principe niet met Amex te betalen lijkt mij.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:57

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
xileS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Autohuur kan ik mij voorstellen, dan heb je bv geen extra verzekeringen nodig.

Maar wat voor toegevoegde waarde heeft het betalen met Amex met een hotel reserving? Ik heb vandaag nog een hotel betaald met mijn N26 debit kaart en daardoor dus 2,5% wisselkoers kosten heb bespaard. Mis ik iets? Borg betaal ik wel met AMEX.
Autohuur gaat verder dan puur verzekering. Ik huur regelmatig en er zijn genoeg autoverhuurbedrijven die toch opeens een refuel charge toevoegen nadat ik het vliegtuig ben ingestapt. Claim indienen en geld is gelijk gecrediteerd (Amex plaatst gelijk een credit en wacht dan op antwoord van leverancier). Via amex heb ik ook wel eens bijna 2k teruggekregen voor autohuur (moest wel naar Kifid maar goed). Met een debitcard ben je dan aardig kansloos: leverancier kan je gewoon negeren.

Idem met hotels. Je loopt wel eens tegen een hotel aan die het niet zou nauw neemt met de wet / voorwaarden.

@Rubbergrover1 als aanvulling op bovenstaande: alle creditcard maatschappijen zijn imo niet heel lekker in claim afhandeling. Maar beste ervaring qua dekking heb ik wel met amex.

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 01-01-2026 18:52 ]

• xileS
  • Niet online
We Are Borg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Autohuur gaat verder dan puur verzekering. Ik huur regelmatig en er zijn genoeg autoverhuurbedrijven die toch opeens een refuel charge toevoegen nadat ik het vliegtuig ben ingestapt. Claim indienen en geld is gelijk gecrediteerd (Amex plaatst gelijk een credit en wacht dan op antwoord van leverancier). Via amex heb ik ook wel eens bijna 2k teruggekregen voor autohuur (moest wel naar Kifid maar goed). Met een debitcard ben je dan aardig kansloos: leverancier kan je gewoon negeren.

Idem met hotels. Je loopt wel eens tegen een hotel aan die het niet zou nauw neemt met de wet / voorwaarden.

@Rubbergrover1 als aanvulling op bovenstaande: alle creditcard maatschappijen zijn imo niet heel lekker in claim afhandeling. Maar beste ervaring qua dekking heb ik wel met amex.
Gelukkig heb ik wat dat betreft geen gekkigheid meegemaakt met autohuur (tot nu toe alleen in Europa gehuurd) of hotel.

Betreft problemen met je autohuur, neem je dus niet eens contact met de verhuurder zelf op maar rechtstreeks met AMEX?

Met hotels heb ik eigenlijk nooit problemen en mocht er iets zijn tot nu toe altijd met hotel zelf kunnen oplossen. Nu bv bij een bekend keten (met status via AMEX) en bij inchecken gelijk met mijn debitcard betaald, puur om geen wisselkoersopslag te hoeven betalen. Als het een niet bekend hotel was, dan was ik denk ik idd eerder geneigd om mijn met mijn AMEX te betalen.

Wat dat betreft vind ik de opslag bij AMEX vrij hoog. Als die lager of 0 was dan is die ook buiten EU veel interessanter.

[ Voor 3% gewijzigd door xileS op 01-01-2026 19:20 ]

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:28
Autohuur zou ik altijd doen met een kaart met goede verzekering. Persoonlijk nog nooit problemen gehad met hotels, maar ook daar kan het handig zijn. Voor de rest maakt het niet zoveel met welke kaart je betaald imo.

De wisselkoers op een AMEX is erg stevig inderdaad met 2.5%. Het is jammer dat AMEX nog een FX fee hanteert op een premium travel kaart met een zeer stevige annual fee als de Platinum.

Ik zie wel wat competitie ontstaan op dit vlak. Sinds kort rekent ING op hun Platinum creditcard de eerste 1000 euro per maand geen foreign currency fee meer. Deze kaart lijkt ook wel prima autohuurverzekering e.d. te hebben, al heb ik me niet verdiept in de precieze voorwaarden. De jaarbijdrage is slecht 52,5 euro, veel lager dan de AMEX producten. Wie weet gaat AMEX de tarieven ook verlagen in de toekomst, als andere partijen klanten afpakken met dit soort producten.

De ING kaart is wat mij betreft een veel interessanter product voor vakantie, door de eerste 1000 euro geen FX, plus de verzekeringen, voor een stuk lagere jaarbijdrage.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:43
xileS schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 05:15:
[...]

Bij 4000 euro ben je (al) 100 euro duurder uit ;p.
Wanneer ik 10k uitgeef aan een vakantie (waarvan een groot deel in EUR met alle prepaid boekingen) ga ik niet moeilijk doen over €100. :$

Anyway, de simpele zaken (eten, drinken, kleren etc) reken ik doorgaans wel af met Wise en/of cash (locals hebben vaak liever cash). Anders wordt m'n Amex-overzicht chaotisch. 😂 Zaken waarvoor ik wel beroep wil kunnen doen op een verzekering (elektronica, hotel, vlucht etc) gaan steevast via Amex (en als het echt niet kan via mastercard).

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Wanneer ik 10k uitgeef aan een vakantie (waarvan een groot deel in EUR met alle prepaid boekingen) ga ik niet moeilijk doen over €100. :$

Anyway, de simpele zaken (eten, drinken, kleren etc) reken ik doorgaans wel af met Wise en/of cash (locals hebben vaak liever cash). Anders wordt m'n Amex-overzicht chaotisch. 😂 Zaken waarvoor ik wel beroep wil kunnen doen op een verzekering (elektronica, hotel, vlucht etc) gaan steevast via Amex (en als het echt niet kan via mastercard).
Het is ook een beetje idd waar aan je het uitgeeft, maar als je het zo samenvat dan wijkt het niet veel af van hoe ik mijn Amex wel/niet gebruik. Verzekeringen heb ik in praktijk (gelukkig) nooit nodig, maar idd voorkeur gaat allereerst naar AMEX, maar dagelijkse dingen zoals eten of andere kleine uitgaven gaan gewoon via een pas dat goedkoper is.

250 euro op 10k is idd geen ramp, maar als het om betalingen gaan die makkelijk anders/goedkoper kunnen ga ik niet standaard mijn AMEX trekken. Bv in China heb ik mijn N26 Mastercard gekoppeld aan Alipay, want anders wordt het 2,5% voor AMEX en nog 3% voor Alipay (boven 200 RMB) per transactie.

• Rubbergrover1
Radiodurans schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:08:
[...]

M’n AmEx platinum CC heeft een fantastische autoverhuur dekking; je kunt zorgeloos elke auto tot een dagwaarde van iets van 65k€ zonder enige andere verzekering huren. Je kunt bovendien status matchen van je Hertz President’s Circle naar equivalenten van Avis, Europecar en Sixt. Vooral Sixt is handig want die biedt in de app altijd AmEx ondersteuning én geeft je de mogelijkheid om geen verzekering af te sluiten. Voelt echt als een life hack als je regelmatig auto’s huurt. Volgens mij is er geen andere CC in NL met iets vergelijkbaars.

Samen met Privium en Priority Pass kom ik hiermee makkelijk uit de kosten.
Maar dat zijn vooral andere zaken dan wat We are borg benoemde. De zaken die benoemd werden (hotelovernachting, autohuur terugbetalen als je het niet terugkrijgt van de leverancier).

Het klinkt in mijn oren toch -oneerbiedig- vooral als een uitgebreide en erg dure reisverzekering plus lounge toegang, waarmee je toevallig ook kunt betalen (met flink extra opslag).

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-01 13:47
Mijn vriendin en ik hebben geen creditcard. Het is toch wel handig om er één te hebben. Ik ben op zoek naar een creditcard die geschikt is voor ons.

Reizen
Voor mijn werk moet ik ongeveer 2x per jaar naar het buitenland. Soms heb ik dan een creditcard nodig in het hotel (borg) maar soms ook om te betalen of geld op te nemen. Een auto huren in het buitenland heb ik nog niet nodig gehad. Privé gaan wij ook wel eens naar een ander land. Het is eigenlijk altjid binnen Europa.

Online aankopen
Soms hebben wij een creditcard nodig voor online aankopen. Voor mijn werk betaal ik wel eens voor certificering examens. Mijn vriendin is ZZP'er en koopt ook wel eens online trainingen en soms producten uit het buitenland.

Verzekeringen
Ik heb geen reisverzekering of inbeodelverzekering. Als ik voor werk ries dan is dat verzekerd. Privé heb ik dat niet nodig. Inboedelverzekering is ook niet nodig omdat wij geen dure spullen bezitten. Ik vind een aankoopverzekering en aflevergarantie wel een voordeel van een creditcard.

Leefsituatie
  • Ongehuwd samenwonend met samenlevingscontract
  • Rabobank rekening privé
  • Gezamelijke rekening van ABN
  • Vriendin is ANWB lid
  • Ik heb ANWB partner lidmaatschap
Wat ik zelf heb gevonden
Een VISA kaart is net iets beter dan de MasterCard. Een AMEX kaart is in Europa minder geaccepteerd. Het spaarplan bij AMEX hebben wji niet nodig. Een Visa of MasterCard dus. Het kan geen prepay kaart zijn omdat die niet overal geaccepteerd worden.
CreditcardVaste kostenVariabele kostenVerzekering
RaboCard€24,-Vreemde valuta: 2% | geld opnemen €4,50180 dagen schade / diefstal
Rabo GoldCard€42,-Vreemde valuta: 2% | geld opnemen €4,50360 dagen schade / diefstal
ABN AMRO GodlCard€53,40-Vreemde valuta: 2,5% | geld opnemen €4,50360 aankoopverzekering | Aflevergarantie
ANWB Visa€29,95Vreemde valuta: 2% | geld opnemen 4%180 dagen schade / diefstal | Aflevergarantei
De ANWB Visa lijkt het goedkoopst. Contant geld opnemen tot €112,50 is door 4% bij de ANWB iets goedkoper maar daarboven is fixed price van ABN en Rabo voordeliger. De Rabo heeft als enige geen wel aflevergarantie voor aankopen. De ABN is de duurste van het stel door maandelijkse kosten en hogere opslag vreemde valuta.

Vragen
  1. Is de ANWB Visa een goede keus voor ons?
  2. Maakt een creditcard keuze veel uit voor een toekomstige hypotheekaanvraag?
  3. Heeft mijn vriendin een eigen creditcard nodig voor haar ZZP uitgaven?

[ Voor 0% gewijzigd door Apollyon op 06-01-2026 13:47 . Reden: Rabobank heeft toch wel aflevergarantie maar dat valt onder aankoopverzekering ]

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Apollyon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
Verzekeringen
De ANWB Visa lijkt het goedkoopst. Contant geld opnemen tot €112,50 is door 4% bij de ANWB iets goedkoper maar daarboven is fixed price van ABN en Rabo voordeliger. De Rabo heeft als enige geen aflevergarantie voor aankopen. De ABN is de duurste van het stel door maandelijkse kosten en hogere opslag vreemde valuta.
Contant geld opnemen van een creditcard is een enorme uitzondering. Je kunt vrijwel overal ter wereld bij geldautomaten terecht met je gewone bankpas. Daar hoef je m.i. geen rekening mee te houden qua kosten.
• Maakt een creditcard keuze veel uit voor een toekomstige hypotheekaanvraag?
Alleen als het een kaart betreft die je niet elke maand volledig af hoeft te lossen. Die worden in Nederland niet meer uitgegeven, dus in principe geen probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-03 07:44
Apollyon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
Mijn vriendin en ik hebben geen creditcard. Het is toch wel handig om er één te hebben. Ik ben op zoek naar een creditcard die geschikt is voor ons.

Reizen
Voor mijn werk moet ik ongeveer 2x per jaar naar het buitenland. Soms heb ik dan een creditcard nodig in het hotel (borg) maar soms ook om te betalen of geld op te nemen. Een auto huren in het buitenland heb ik nog niet nodig gehad. Privé gaan wij ook wel eens naar een ander land. Het is eigenlijk altjid binnen Europa.

Online aankopen
Soms hebben wij een creditcard nodig voor online aankopen. Voor mijn werk betaal ik wel eens voor certificering examens. Mijn vriendin is ZZP'er en koopt ook wel eens online trainingen en soms producten uit het buitenland.

Verzekeringen
Ik heb geen reisverzekering of inbeodelverzekering. Als ik voor werk ries dan is dat verzekerd. Privé heb ik dat niet nodig. Inboedelverzekering is ook niet nodig omdat wij geen dure spullen bezitten. Ik vind een aankoopverzekering en aflevergarantie wel een voordeel van een creditcard.

Leefsituatie
  • Ongehuwd samenwonend met samenlevingscontract
  • Rabobank rekening privé
  • Gezamelijke rekening van ABN
  • Vriendin is ANWB lid
  • Ik heb ANWB partner lidmaatschap
Wat ik zelf heb gevonden
Een VISA kaart is net iets beter dan de MasterCard. Een AMEX kaart is in Europa minder geaccepteerd. Het spaarplan bij AMEX hebben wji niet nodig. Een Visa of MasterCard dus. Het kan geen prepay kaart zijn omdat die niet overal geaccepteerd worden.
CreditcardVaste kostenVariabele kostenVerzekering
RaboCard€24,-Vreemde valuta: 2% | geld opnemen €4,50180 dagen schade / diefstal
Rabo GoldCard€42,-Vreemde valuta: 2% | geld opnemen €4,50360 dagen schade / diefstal
ABN AMRO GodlCard€53,40-Vreemde valuta: 2,5% | geld opnemen €4,50360 aankoopverzekering | Aflevergarantie
ANWB Visa€29,95Vreemde valuta: 2% | geld opnemen 4%180 dagen schade / diefstal | Aflevergarantei
De ANWB Visa lijkt het goedkoopst. Contant geld opnemen tot €112,50 is door 4% bij de ANWB iets goedkoper maar daarboven is fixed price van ABN en Rabo voordeliger. De Rabo heeft als enige geen wel aflevergarantie voor aankopen. De ABN is de duurste van het stel door maandelijkse kosten en hogere opslag vreemde valuta.

Vragen
  1. Is de ANWB Visa een goede keus voor ons?
  2. Maakt een creditcard keuze veel uit voor een toekomstige hypotheekaanvraag?
  3. Heeft mijn vriendin een eigen creditcard nodig voor haar ZZP uitgaven?
Storten jullie je salaris op de gezamenlijke? Zo nee dan kun je geen creditcard aanvragen met een incasso op die rekening. De rekening waar de incasso wordt gedaan moet salaris op binnenkomen. Zowel ICS als ING staan hier strak op. Allebei apart een kaart zou wel kunnen. Hoeveel limiet je krijgt is dan afhankelijk van je inkomen.

De ANWB wordt door ICS uitgegeven en die is wel strenger geworden de laatste jaren. Mogelijk krijg je niet gelijk het limiet wat je wilt. De verzekeringen op de kaart verlopen wel via de ANWB.

Nee dit heeft geen invloed. Alleen kaarten met Gespreid betalen krijgen een BKR notering maar die worden niet meer uitgegeven.

Let op dat je vriendin mogelijk een zakelijke creditcard moet kiezen mocht ze voornamelijke zakelijke uitgaven met de kaart gaan doen. Meerdere aanbieders waaronder ICS hebben in hun voorwaarden staan dat je hun kaart niet voor zakelijke transacties mag gebruiken. Doe je dit toch dan kunnen ze de kaart opzeggen.

• xileS
  • Niet online
Wauw, limiet van 70k ineens naar 3k is idd wel bijzonder. Het is dan speculeren waar het aan ligt, maar geen automatisch incasso hebben zal wellicht ook verschil maken.

Voor de rest blijft het een dure betaalkaart met een slechte acceptatie. Zo ook vandaag hoor ik van mijn vader dat hij zijn huurauto (waarschijnlijk via een vergelijkingsite) met Amex had geboekt. Alleen bij ophalen werd Amex niet geaccepteerd en zodoende kreeg hij geen auto mee :'). Andere creditcard had hij niet, dus hij kreeg alleen de optie om daar een nieuwe boeking te maken tegen een veel duurdere bedrag met alle verzekeringen ofzo, die hij dan zonder creditcard mocht betalen. Die optie heeft hij niet genomen en heeft maar een kennis gebeld om hem op te halen.

Maar hij heeft dus wel voor autohuur betaald, maar uiteindelijk geen auto meer mee gekregen. Ik weet niet hoe lang dit geleden is, maar Amex vergoed zulke gevallen zeker niet? Van de tussenpartij verwacht ik namelijk ook niks.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:33
xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 04:27:
Wauw, limiet van 70k ineens naar 3k is idd wel bijzonder. Het is dan speculeren waar het aan ligt, maar geen automatisch incasso hebben zal wellicht ook verschil maken.

Voor de rest blijft het een dure betaalkaart met een slechte acceptatie. Zo ook vandaag hoor ik van mijn vader dat hij zijn huurauto (waarschijnlijk via een vergelijkingsite) met Amex had geboekt. Alleen bij ophalen werd Amex niet geaccepteerd en zodoende kreeg hij geen auto mee :'). Andere creditcard had hij niet, dus hij kreeg alleen de optie om daar een nieuwe boeking te maken tegen een veel duurdere bedrag met alle verzekeringen ofzo, die hij dan zonder creditcard mocht betalen. Die optie heeft hij niet genomen en heeft maar een kennis gebeld om hem op te halen.

Maar hij heeft dus wel voor autohuur betaald, maar uiteindelijk geen auto meer mee gekregen. Ik weet niet hoe lang dit geleden is, maar Amex vergoed zulke gevallen zeker niet? Van de tussenpartij verwacht ik namelijk ook niks.
Jezus, dat is wel heel stuitend. Je zal maar afhankelijk zijn van die auto dan begint je vakantie gelijk lekker zeg!

Ik heb mijn Amex kaart op tijd weggedaan heb ik het idee. Bij mij was de druppel dat de reisorganisatie geen Amex meer accepteerde en dus waren mijn verzekeringen ook niks meer waard. Gewoon maar weer Mastercard en Visa genomen (zakelijk en privé) en aparte reisverzekering.

I don't have dreams, I have goals!!

• xileS
  • Niet online
Redondo1982 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Jezus, dat is wel heel stuitend. Je zal maar afhankelijk zijn van die auto dan begint je vakantie gelijk lekker zeg!

Ik heb mijn Amex kaart op tijd weggedaan heb ik het idee. Bij mij was de druppel dat de reisorganisatie geen Amex meer accepteerde en dus waren mijn verzekeringen ook niks meer waard. Gewoon maar weer Mastercard en Visa genomen (zakelijk en privé) en aparte reisverzekering.
Hij heeft hetzelfde zelfs vaker meegemaakt. Niet een heel gek gedachte dat als je tijdens het boeken Amex kan gebruiken, dat het wel in orde is als je zelfde pas gebruikt bij het ophalen. Echter via een tussenpartij heb je die garantie dus blijkbaar niet en wordt het vaak niet duidelijk vooraf aangegeven. Dus hij heeft weer kosten gemaakt voor niets.

Hij wou graag een Amex Platinum vanwege Privium (+andere lounge toegang), want daar betaalde hij eerder sowieso al voor. Maar als enige creditcard is het idd niet ideaal.

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:22
xileS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 04:27:

Zelf ook eens meegemaakt, online deposit met AmEx en op locatie werd dit niet geaccepteerd. Ik heb het betaalde bedrag toen teruggekregen door een dispuut te starten op deze transactie. In de algemene voorwaarden werd Amex expliciet als betaalmiddel benoemd, op locatie hing een bordje met een kruis door Amex. Dit bij elkaar was voldoende als bewijsstuk. Wellicht zijn er via Google (review) ook foto's van anderen te vinden waarin Amex niet wordt geaccepteerd.

• xileS
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 05:53:
[...]

Maar dat is voor een hoop mensen nu juist ook een belangrijke reden, of vaak zelfs de enige reden, waarom ze naast een gewone betaalrekening ook een creditcard willen.
"Verzekering voor autohuur
Blijf beschermd met tot €10.000 wereldwijde dekking voor huurauto's bij schade of diefstal wanneer je ervoor kiest om optionele huurverzekering af te wijzen."

Ook dit is wellicht weer een beetje gek voor een niet creditcard, aangezien veel autohuurbedrijven specifiek een creditcards vereisen. Het kan ook nog dat de kaart herkend/uitgegeven wordt als een creditcard, maar het eigenlijk niet is. Dit zag ik namelijk ook in mijn digitale gratis Bunq kaart, het is gewoon een debit kaart (want moet tegoed op storten), maar er staat toch echt credit op de (digitale) pas.

Klarna gebruik ik zelf verder niet, maar ik ken het als een betaalmiddel waarbij mensen op rekening kunnen kopen met bv gespreid betalen. Dus ik had best logisch gevonden als ze met een creditcard kwamen ipv een debit/prepaid kaart.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

xileS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:11:
[...]

Blijf beschermd met tot €10.000 wereldwijde dekking voor huurauto's bij schade of diefstal wanneer je ervoor kiest om optionele huurverzekering af te wijzen."
Is dat heel slecht vertaald of een debiele verzekering? Dus je moet zonder volcasco/CDW huren (waardoor je voor de volledige waarde van de auto verantwoordelijk bent) en krijgt dan max €10k? Welke auto kan je dan nog huren :D

Logischer lijkt dat dit een eigen risico verzekering is, maar dat staat er nu niet.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 21-01-2026 07:55 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Rubbergrover1
fsfikke schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:54:
[...]

Is dat heel slecht vertaald of een debiele verzekering? Dus je moet zonder volcasco/CDW huren (waardoor je voor de volledige waarde van de auto verantwoordelijk bent) en krijgt dan max €10k? Welke auto kan je dan nog huren :D

Logischer lijkt dat dit een eigen risico verzekering is, maar dat staat er nu niet.
Het gaat hier om optionele verzekeringen. Ik vermoed dat in de meeste gevallen het verplicht is om een verzekering met een bepaalde minimale dekking te hebben, maar dat dit gepaard kan gaan met een groot eigen risico waar je je dus optioneel tegen kunt verzekeren.

• Rubbergrover1
xileS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:11:
[...]

Ook dit is wellicht weer een beetje gek voor een niet creditcard, aangezien veel autohuurbedrijven specifiek een creditcards vereisen.
Maar dat geldt lang niet overal. Als ik voor het verhuizen van iets groots een busje huur bij de verhuurder om de hoek, dan heb ik daar echt geen creditcard voor nodig. Die extra dekking kan dus voor een gewone betaalpas wel handig zijn. (Zeker voor bv studenten met een klein budget wel handig.)

Maar als ik op vakantie naar Amerika ga, dan heb ik bij veel verhuurders toch echt wel een echte creditcard nodig. Het beperkt je wel sterk in de keus als je bij het regelen van een auto eerst moet uitzoeken of je daar wel zonder creditcard terecht kunt. Dat kan betekenen dat je 'jouw' gewenste autotype niet kunt huren of dat je (heel veel) duurder uit bent.
Het kan ook nog dat de kaart herkend/uitgegeven wordt als een creditcard, maar het eigenlijk niet is. Dit zag ik namelijk ook in mijn digitale gratis Bunq kaart, het is gewoon een debit kaart (want moet tegoed op storten), maar er staat toch echt credit op de (digitale) pas.
Dat zou ook kunnen natuurlijk. Maar bij veel van deze (vaak gratis) kaarten gaat het wel om debet/prepaid kaarten.
Klarna gebruik ik zelf verder niet, maar ik ken het als een betaalmiddel waarbij mensen op rekening kunnen kopen met bv gespreid betalen. Dus ik had best logisch gevonden als ze met een creditcard kwamen ipv een debit/prepaid kaart.
Ik denk dat het verdienmodel van hun eigen kopen-op-rekening systeem veel lucratiever is dan een creditcard. En, vooral ook, met veel mindere rompslomp vanwege regelgeving gepaard gaat. Dat ze zichzelf in de vingers zouden snijden als ze een echte creditcard zouden uitgeven.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Het gaat hier om optionele verzekeringen. Ik vermoed dat in de meeste gevallen het verplicht is om een verzekering met een bepaalde minimale dekking te hebben, maar dat dit gepaard kan gaan met een groot eigen risico waar je je dus optioneel tegen kunt verzekeren.
De enige verplichting is een WA verzekering, net als bij je eigen auto. Het doel van een huurwagenverzekering op je CC is normaal dat je de verzekering van de verhuurder niet nodig hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcgKiAraPWaP8U4KGzwTNAq5Aww=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uRDiS6DRs7KoMZdNdXxdi3Ed.png?f=user_large

In Nederland zal het niet veel voorkomen, maar in sommige landen is dat een stuk voordeliger.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-04 19:51

Pieroman

/me

fsfikke schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:18:
[...]

De enige verplichting is een WA verzekering, net als bij je eigen auto. Het doel van een huurwagenverzekering op je CC is normaal dat je de verzekering van de verhuurder niet nodig hebt:
[Afbeelding]

In Nederland zal het niet veel voorkomen, maar in sommige landen is dat een stuk voordeliger.
Hier zie je dus ook meteen het probleem van de Klarna dekking. Van het infodocument:
Bescherming Eigen Risico Huurauto
Wij betalen uw eigenrisicokosten voor huurauto's voor maximaal 30 dagen autohuur
waarvoor u aansprakelijk wordt gesteld om te betalen indien uw voor uw reis gehuurde
huurauto wordt gestolen of beschadigd. Vergoeding van het eigen risico of de eigen risico- of
aansprakelijkheidsverzekering van de autoverhuurmaatschappij tijdens de reis tot een
maximum van € 10.000,00.
In jouw voorbeeld bij Sixt ben je zonder extra bescherming aansprakelijk voor de volledige waarde van de auto. Ongeacht de auto zal dat die 10k wel overstijgen. Je hebt dan al minimaal de basic module nodig wat het nut van een creditcarddekking vaak weer tegengaat.
Kijk je naar bijv. Amex Platinum dan is er een bedrag van 75k gedekt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Uniciteit schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:34:
Al enkele jaren bij ING. Aantal matige ervaringen, dus deze maand ga ik 'm opzeggen.

Neig nu naar Amex Green of Blue. Waarschijnlijk de best beschikbare klantenservice van alle aanbieders. Daarnaast is de noodzaak nu ook niet zo hoog, behalve dat het handig is om een CC te hebben.
Ik zat in een vergelijkbare situatie (ook vanuit ING), maar als je kijkt naar de (verzekerings) dekking voor online aankopen zit je met Amex al snel aan de duurdere kaarten. Uiteindelijke de ANWB Visa Gold Card genomen.
  • Goedkoop
  • Goede dekking met Visa qua betaalmogelijkheden
  • Goede verzekering ook met online aankopen
  • ICS dus klantenservice zal overwegend goed/oké zijn (geen praktische ervaring)
  • Dekking voor autohuur voor vakanties (had ING ook)
M.i. dé kaart voor +/- modaal Nederland. En in dit topic zitten best een aantal mensen die ver boven modaal zitten met ditto spend.

Edit: m.b.t. ING, vergeet niet al je digitale CC-afschriften te downloaden VOORDAT je opzegt. Ondanks dat dit mogelijk zou moeten zijn volgens de instructies kan dit nadrukkelijk niet. Ik heb uiteindelijk een boekwerk per post ontvangen en kan ze zelf gaan inscannen (WTF) omdat ik de afschriften wilde downloaden 1 min na opzeggen i.p.v. 1 min ervoor.
Treurnis ten top ..

[ Voor 15% gewijzigd door True op 06-02-2026 20:53 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Goede punten @True, ik hou er rekening mee!

Het kan ook zijn dat ik het nu even aankijk zonder creditcard. Alle debit kaarten die ik heb hebben nu ook zo'n creditcardnummer, dus puur voor online aankopen is dat prima om te gebruiken. Daarvan heb ik dus zowel een Visa als Mastercard variant.

Blijft het enige echte voordeel nog inderdaad autohuur en verzekering over.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 16:35
True schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Ik zat in een vergelijkbare situatie (ook vanuit ING), maar als je kijkt naar de (verzekerings) dekking voor online aankopen zit je met Amex al snel aan de duurdere kaarten. Uiteindelijke de ANWB Visa Gold Card genomen.
  • Goedkoop
  • Goede dekking met Visa qua betaalmogelijkheden
  • Goede verzekering ook met online aankopen
  • ICS dus klantenservice zal overwegend goed/oké zijn (geen praktische ervaring)
  • Dekking voor autohuur voor vakanties (had ING ook)
M.i. dé kaart voor +/- modaal Nederland. En in dit topic zitten best een aantal mensen die ver boven modaal zitten met ditto spend.

Edit: m.b.t. ING, vergeet niet al je digitale CC-afschriften te downloaden VOORDAT je opzegt. Ondanks dat dit mogelijk zou moeten zijn volgens de instructies kan dit nadrukkelijk niet. Ik heb uiteindelijk een boekwerk per post ontvangen en kan ze zelf gaan inscannen (WTF) omdat ik de afschriften wilde downloaden 1 min na opzeggen i.p.v. 1 min ervoor.
Treurnis ten top ..
De ANWB Visa Gold is toch alleen voor ANWB abonnementhouders?

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:17
nvdbosch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
Ik krijg net een bericht van ICS over het aanpassen van de voorwaarden. Ze gaan geld vragen voor het opwaarderen van bijvoorbeeld een Revolut rekening:

[...]

Aangezien ik dit nog wel eens doe vroeg ik me af of er goede alternatieven zijn. Zou de Rabo Goldcard een goed alternatief zijn voor deze use case?
Nog niet gehad (ABN Amro Gold), maar dus op te lossen middels een tegoed te houden? Na de maandelijkse betaling een tegoed opwaarderen en dan overzetten. Revolut gebruik ik namelijk enkel voor bepaalde (lage) diensten of incidenteel vreemde valuta opnemen. Normale betalingen wil ik ivm. verzekeringen via de normale cc laten lopen.

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-04 16:48
Zojuist ICS even gebeld en bovenstaand voorbeeld voorgelegd.
Antwoord is dat zij het niet zeker weten maar wel dat AXA (verzekeraar) hier vrij strikt in is, dus slim om voor komende reis mijn huidige verzekering nog even door te laten lopen.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Naranya schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:30:
Zojuist ICS even gebeld en bovenstaand voorbeeld voorgelegd.
Antwoord is dat zij het niet zeker weten maar wel dat AXA (verzekeraar) hier vrij strikt in is, dus slim om voor komende reis mijn huidige verzekering nog even door te laten lopen.
Wel een interessante casus, want stel je wordt bijvoorbeeld op kosten van een ander meegenomen dan lijkt dat een grensgeval te zijn. Als je dan met die kaart je eigen hotelkamers en autohuur betaalt zou dat toch te verantwoorden moeten zijn?

Maar ik zou inderdaad de oude verzekering niet opzeggen, aangezien de vliegtickets en ongemakken daaromheen sowieso daaronder vallen. Voor echt grote reizen zou ik overigens sowieso altijd een aparte verzekering aanhouden gezien de gemengde ervaringen met cc-verzekeringen, maar dat terzijde.

[ Voor 19% gewijzigd door finsdefis op 27-02-2026 11:39 ]

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 10:03

nlboy

Alles kitz?

Pieroman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:06:
ICS blijft bezig om het aanbod minder interessant te maken / terug te gaan naar het core aanbod:

[...]

Prijs vanaf 1 juni dus gelijk aan de Visa World Card.
Ja, echt balen. Net van Euroclix naar NSkiV overgestapt vanwege de gunstige prijs. Ik hoef echt niet die kopersbescherming, verzekeringen, Apple Pay en andere meuk. Geef mij gewoon een creditcard die ik af en toe kan gebruiken voor autohuur of hotels.

Hopelijk komt Revolut of een andere partij met een eigen creditcard, zodat ik niet meer afhankelijk ben van één partij zoals ICS.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nlboy schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:32:
[...]

Ja, echt balen. Net van Euroclix naar NSkiV overgestapt vanwege de gunstige prijs. Ik hoef echt niet die kopersbescherming, verzekeringen, Apple Pay en andere meuk. Geef mij gewoon een creditcard die ik af en toe kan gebruiken voor autohuur of hotels.

Hopelijk komt Revolut of een andere partij met een eigen creditcard, zodat ik niet meer afhankelijk ben van één partij zoals ICS.
Dan pak je die ICS Card van de ANWB.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04
Ik ben zelf met mijn betaalpakket een stapje hoger gegaan (rabobank) en daar zit creditcard erbij in met keuze tussen Visa of Mastercard. Daar weer bewust voor Visa gekozen want als je die aan Curve koppelt krijg je weer daaruit vandaan een Mastercard. Dus die ene kaart is (nu met eigen nummers) eigenlijk 2 merken geworden.
De 3.5 extra per maand heb je Rabo Goldcard met 360 dagen aankoop = 42 euro jaar.
Maar het verschil was 1.5 per maand als ik het vergeleek tussen standaard pakket + CC. Maar voor die 1.5 euro pm half jaar meer verzekering
Daarnaast nog Amex maar in NL daar mee betalen moet je geluk hebben om rechtstreeks te doen of anders via paypal.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:31
Zijn er hier mensen met ervaringen met de ics Mastercard black of Visa variant?

Op dit moment heb ik nog amex gold, maar ben er een beetje klaar mee.
Acceptatie in NL blijft erg hangen nu, vakantie adressen in EU lijken het ook steeds minder te accepteren,
En daarbovenop zijn de benefits het afgelopen jaar echt droevig geworden.

Een van mijn redenen is altijd geweest om de reisverzekering op te kunnen zeggen a +/- 10 euro per maand wat een deel van de kosten pakt. De rest is dus "voor de benefits" maar nu amex de dining voordelen de grond in heeft geknald en Amazon prime er uit heeft blijft er niet veel meer over.

Nu was ik geneigd naar resoluut premium/metal maar eigenlijk geen creditcard maar dat vind ik opzich niet super erg. Nu zag ik ook bij n26 leuke kaarten, maar alleen de duurdere hebben aankoop bescherming.

Toen zag ik de gewone ics kaarten (akelige site om te vergelijken) maar daar sprak me de Mastercard black wel aan met alle verzekeringen, maar ze lijken erg te sturen op Visa kaarten, maar die lijken mindere verzekeringen te hebben?

Hebben jullie nog tips of ervaringen?

• Wally2002
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:27:
Hebben jullie nog tips of ervaringen?
Als het je om de reisverzekering en andere verzekeringen te doen is: check vooral de voorwaarden.

Een belangrijke is dat de reis met de kaart betaald moet zijn. Dat is bij Amex ook zo, maar tot ongeveer een jaar geleden was bij MC Black er geen voorwaarde dat je de reis met die kaart moest betalen om onder de dekking te vallen.

• fjux
Wally2002 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Als het je om de reisverzekering en andere verzekeringen te doen is: check vooral de voorwaarden.

Een belangrijke is dat de reis met de kaart betaald moet zijn. Dat is bij Amex ook zo, maar tot ongeveer een jaar geleden was bij MC Black er geen voorwaarde dat je de reis met die kaart moest betalen om onder de dekking te vallen.
Ik ga daar ook wel vanuit, echter is dat dus bij amex nu een issue aan het worden. Zodra je niet bij de grote ketens zit wordt amex steeds vaker niet geaccepteerd.

Met de MC de reis betalen zie ik geen problemen mee.

Maar juist op de voorwaarden ben ik dus benieuwd wat de ervaringen zijn, en of ik misschien een aanbieder over het hoofd zie.

Revolut lijkt interessant met de extra perks, maar las ook wat negatieve dingen over de dekkingen..... Vind het lastig vergelijken allemaal. En Ai heeft moeite met door de marketing heen te kijken :+

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:12
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Ik ga daar ook wel vanuit, echter is dat dus bij amex nu een issue aan het worden. Zodra je niet bij de grote ketens zit wordt amex steeds vaker niet geaccepteerd.

Met de MC de reis betalen zie ik geen problemen mee.

Maar juist op de voorwaarden ben ik dus benieuwd wat de ervaringen zijn, en of ik misschien een aanbieder over het hoofd zie.

Revolut lijkt interessant met de extra perks, maar las ook wat negatieve dingen over de dekkingen..... Vind het lastig vergelijken allemaal. En Ai heeft moeite met door de marketing heen te kijken :+
Let op dat de VISA Platinum van ICS alleen een reisverzekering die doorlopend is zonder te betalen met de kaart. Een annuleringsverzekering zit er niet op. Dat is ook het grote voordeel van Platinum. Vroeger was de V-PAY ondersteuning ook een leuke catch waarbij je overal kon betalen met je aankoopverzekering (in een tijd dat creditcards heel slecht geaccepteerd werden bij de kleinere winkels).

Bij MasterCard black heb je een annuleringsverzekering en reisverzekering mits je met de kaart betaalt, 4x per jaar lounge access via Priority Pass en 4x per jaar Fast Track via Dragonpass (niet in NL geldig).

Uiteraard geld bij dit soort inbegrepen verzekeringen, lees de voorwaarden goed en hoop dat je er geen beroep op hoeft te doen. Ook bij Revolut lees ik verschillende reacties en ervaringen over hoe goed/slecht Xcover is.

Zelf overweeg ik ook om van Amex Platinum over te stappen op MC black voor een betere acceptatie en omdat Amex de perks flink aan het uitkleden is. Ik verwacht ook dat Privium Plus word afgeschaft als de Amex Lounge open is op Schiphol en dit Privium Extra word of Basic of misschien helemaal word afgeschaft.

[ Voor 6% gewijzigd door Youtl op 20-03-2026 22:02 ]

• Wally2002
fjux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Revolut is geen creditcard. Vooralsnog bieden ze in NL nog geen creditcard aan.

De enige uitgevers van creditcards in NL zijn: ICS (inclusief uitgifte voor 'derden' o.a. ABN, ASN), Rabobank, ING en American Express.
"ervaringen" met voorwaarden: je zult denk ik toch de voorwaarden zelf moeten gaan lezen (of die expliciet aan een AI-model voeren). Hooguit kom je ervaringen met claims bij de gekoppelde verzekeringen tegen. In dit topic komt dat heel af en toe voorbij.

M.i. kun je wel vrij snel de voorwaarden scannen op de belangrijkste zaken: hoogte dekking medische hulp/ongevallen als aanvulling op je ziektekostenverzekering, hoogte dekking bij annulering/uitstel/afbreken reis, dekking baggage, dekking persoonlijke eigendommen, evt autohuur, en voorwaarden aankoopverzekering (hoe lang, dekking (er zijn vaak de nodige uitsluitingen of maximum bedragen)

• fjux
Ik blijf het nog lastig vinden, Revolut of Mastercard black.

Ik neig naar de Mastercard, maar de recente wijziging in de voorwaarden van "100% van de reis betaald met de kaart"
Die eis is wel heel gemakkelijk voor de verzekering om af te wijzen, en het is wat vaag rondom met je eigen auto op vakantie gaan.

Maarja Revolut is geen credit, en de dekkingen zijn allemaal wel wat lager dan bij Mastercard.

Ik kan alleen erg weinig ervaringen vinden van mensen met de nieuwe voorwaarden.....
Misschien het gewoon maar eens gaan proberen.

• fjux
Wally2002 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Staat in de voorwaarden, daar wordt een reis gedefinieerd als:

[...]

Dat wordt niet veel duidelijker.
(ook borgsommen moeten op de kaart worden gedaan).
Ook is de bepaling m.b.t. een reis in het thuisland interessant, namelijk het woordje 'of' bij vervoer en bij accommodatie. Dat suggereert dat 1 van de 2 mogelijk is.

Als je alle twijfel weg wilt nemen: voor het boeken de casus voorleggen aan ICS c.q. Inter Partner Assistence/AXA.

Om welke casussen zou het overigens gaan?
1) met eigen auto naar reisbestemming, wel reserveringen voor de overnachtingen (tanken met de kaart lijkt me dan een kleine moeite om alle gedoe te voorkomen).
2) eigen auto, maar ook geen reserveringen voor de overnachtingen: je zou dus bij accommodatie terecht kunnen komen die de kaart niet accepteert.
3) je hebt wel tickets voor de reis, maar overnacht bij familie/vrienden (lijkt me logisch en niet meer dan redelijk en billijk dat er geen transactie is van de overnachtingen).
4) idem, maar overnacht bij accomodaties zonder reservering en kaart wordt niet geaccepteerd.

Voor 1 en 3 is er m.i. een plausibel verhaal en in alle redelijkheid en billijkheid zou m.i. hier niet moeilijk over gedaan moeten worden. IANAL, bij twijfel altijd vooraf met de verzekeraar contact opnemen.

Voor 2 en 4 neem je vooraf actief het risico dat je bij een accommodatie uitkomt waar de kaart niet geaccepteerd wordt. in die gevallen zeker vooraf contact opnemen met verzekeraar.
Het gene wat mij niet aanstaat is dat er echt hard staat 100% van de reis,
Theoretish betekend dat dus dat als je 1 overnachting bijvoorbeeld cash betaald je geheel bent uitgesloten van de dekking (welke dan ook)

het zal vast in realiteit wat genuanceerder liggen, echter neem je een verzekering voor de zekerheid, dat is nou net het punt waar ik geen onzekerheden in wil hebben.

Ik vind het voor de rest prima om me aan de regels te houden, maar deze lijtk toch wel erg ver te gaan en geeft de verzekeraar erg veel vrijheid om een claim af te wijzen.

ik neig toch wat meer naar revolut in dat geval, zij stellen specifiek een onderdeel over hoe het werkt met eigen vervoer, en iets wat losser met de activerings eisen. De dekkingen zijn wel wat lager, maar alsnog best netjes. grote nadeel wel is dat het geen echte credit card is.

Wel een volledige Mastercard, dus betalen zou eigenlijk overal goed moeten gaan behalve reserveringen.
Al zie ik bij hotels vaak dat het prima is zolang je je verblijf dan geheel betaald bij binnenkomst ipv uitchecken.

Ik moet zeggen dat ik er nog niet 100% overuit ben, maar ik neig toch weer naar revolut en dan gewoon mijn rabo gold card aanhouden voor 2 euro p/m

op papier is de MC black beter, maar die activerings voorwaarden zitten me niet lekker.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-04 13:58

florholvoet

aka F0x.be

Bij Amex is de voorwaarde dat “heel de reis met de kaart betaald moet zijn” zeer relatief.
Bij mijn laatste claim volstond het dat er op het betaalbewijs van de vliegtickets stond dat het met Amex betaald was. Moest zelfs geen extra bewijsmateriaal toevoegen dus kon evengoed met iemand anders zijn kaart zijn geweest…
Dit ging over een reisvertraging trouwens.

Die clausule is bewust heel limitatief omschreven, zodat ze ammunitie hebben om je claim af te wijzen als je het te bont maakt. Zo gaat dat nu helaas eenmaal bij verzekeringen. Maar wat er hierboven allemaal wordt geopperd is bijna hilarisch te noemen: natuurlijk gaan ze niet heel je claim afwijzen omdat je 5 euro benzine niet met Amex hebt betaald! En de andere 10k wel. In dit geval primeert het gezond verstand.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Rubbergrover1
fjux schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Het gene wat mij niet aanstaat is dat er echt hard staat 100% van de reis,
Theoretish betekend dat dus dat als je 1 overnachting bijvoorbeeld cash betaald je geheel bent uitgesloten van de dekking (welke dan ook)

het zal vast in realiteit wat genuanceerder liggen, echter neem je een verzekering voor de zekerheid, dat is nou net het punt waar ik geen onzekerheden in wil hebben.

Ik vind het voor de rest prima om me aan de regels te houden, maar deze lijtk toch wel erg ver te gaan en geeft de verzekeraar erg veel vrijheid om een claim af te wijzen.
Dat maakt voor mij dat ik liever een 'gewone' reisverzekering neem. Zodat ik niet het idee heb dat je je reis eigenlijk met je creditcard moet betalen. Om nog maar te zwijgen van de problemen die je je op de hals haalt als je partner toevallig een van de hotels boekt in plaats van jij. Of als je bv. aansluitend aan een zakenreis (niet via je persoonlijke CC betaald) een privé vakantie boekt.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-04 11:34
florholvoet schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:16:
Bij Amex is de voorwaarde dat “heel de reis met de kaart betaald moet zijn” zeer relatief.
Bij mijn laatste claim volstond het dat er op het betaalbewijs van de vliegtickets stond dat het met Amex betaald was. Moest zelfs geen extra bewijsmateriaal toevoegen dus kon evengoed met iemand anders zijn kaart zijn geweest…
Dit ging over een reisvertraging trouwens.

Die clausule is bewust heel limitatief omschreven, zodat ze ammunitie hebben om je claim af te wijzen als je het te bont maakt. Zo gaat dat nu helaas eenmaal bij verzekeringen. Maar wat er hierboven allemaal wordt geopperd is bijna hilarisch te noemen: natuurlijk gaan ze niet heel je claim afwijzen omdat je 5 euro benzine niet met Amex hebt betaald! En de andere 10k wel. In dit geval primeert het gezond verstand.
Ik heb hier 2023 om gevraagd bij de verzekeringspartij en die gaven mij aan dat ongeveer 70% van de reis betaald moest zijn met amex. Dit was echter wel 3 jaar geleden dus YMMV

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 16:38

JRR

Ben ik heel ouderwets dat een creditcard een product is om mee te betalen en dat je bij een verzekeraar een reisverzekering afsluit?

Een doorlopende reisverzekering met werelddekking, medische kosten en wintersportdekking kost je nog geen tientje per maand.

Zo’n creditcard verzekering daar betaal je natuurlijk ook indirect voor, maar lijkt me een stuk riskanter met allemaal additionele voorwaarden die ze stellen (om je claim af te kunnen wijzen als het zover is).

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JRR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:57:
Ben ik heel ouderwets dat een creditcard een product is om mee te betalen en dat je bij een verzekeraar een reisverzekering afsluit?

Een doorlopende reisverzekering met werelddekking, medische kosten en wintersportdekking kost je nog geen tientje per maand.

Zo’n creditcard verzekering daar betaal je natuurlijk ook indirect voor, maar lijkt me een stuk riskanter met allemaal additionele voorwaarden die ze stellen (om je claim af te kunnen wijzen als het zover is).
Ik betaal helemaal niet indirect voor de verzekeringen, het is een dienst bij de creditcard waarvoor ik bewust betaal. En ik heb de ervaring "om je claim af te kunnen wijzen als het zover is" helemaal niet. Niets zegt mij ook dat een aparte reisverzekering perse beter zou zijn. Iets als autohuur is zelden tot nooit standaard gedekt bijvoorbeeld. Ik kan ook prima verzekeringen en Privium zelf regelen, mis ik nog wel de lounge toegang, hogere statussen bij hotels/autoverhuur etc, ik kan ook gewoon mijn Amex gebruiken hoef ik er niet over na te denken. En gemak kost misschien een beetje geld.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:57

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Om het weer te koppen aan de creditcards ;)

AMEX plat verzekering heeft o.a. werelddekking, (winter)sport, medisch, annulering, bagage en nog andere 'perks' zoals vergoedingen bij autohuurschade. Dat gaat je niet vinden in een annuleringsverzekering van 15 euro. De goedkoopste op independer is 21 euro met een 6k totale dekking, versus 10k voor amex plat.

Niet dat ik fan ben van de AMEX verzekering: ik heb een losse polis

• Rubbergrover1
We Are Borg schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:09:
AMEX plat verzekering heeft o.a. werelddekking, (winter)sport, medisch, annulering, bagage en nog andere 'perks' zoals vergoedingen bij autohuurschade. Dat gaat je niet vinden in een annuleringsverzekering van 15 euro. De goedkoopste op independer is 21 euro met een 6k totale dekking, versus 10k voor amex plat.
Maar daar betaal je dan ook 700 euro per jaar meer voor, wat toch wel iets meer is dan die goedkoopste 21 euro. Om die twee te vergelijken is enigszins appels met peren vergelijken. Voor die extra 700 euro zou je ook een hoop van die extra dekkingen en andere extra'tjes los kunnen bijverzekeren.

Ik snap dat best wat mensen mensen graag zo'n aangeklede kaart willen en daar ook een hoop extra voor over hebben. Maar in heel veel gevallen is dat niet de meest 'logische' keus.

• fjux
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Ik snap dat het om een heel pakket gaat. Maar tegelijk betaal je dus 700 euro voor dat uitgebreidere pakket met extra dekking. Om dat dan te vergelijken met de goedkoopste reisverzekering is enigszins appels met peren vergelijken.

En ik geef ook aan dat het logisch is dat die combinatie van voordelen iets is wat voor een klein deel van de mensen een goede keus is. Maar dat dit in heel veel gevallen niet de meest 'logische' keus is.
Ik denk dat AMEX platinum ook wel een ander kaliber is met alle andere benefits.

Als ik kijk naar Mastercard black bijvoorbeeld heb je een erg complete reisverzekering voor 18 a 19 euro per maand.
Daarnaast krijg je dan ook nog je aankoop verzekeringen, auto huur verzekering en Priority pass (al is het maar 4x)
Ik zou de MC black vergelijken met de AMEX gold, en niet met platinum.

Ik ga nu voor de MC black en mijn AMEX gold opzeggen, ook een verschil met revolut metal was dat de MC black maandelijks opzegbaar is, bij Revolut lijkt het allemaal maandelijks, maar ga je gewoon een jaar contract aan.
Wel jammer dat de MC black niet een mooie fancy metal card is, maarja uiteindelijk draait het daar niet om :o

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 24-03-2026 10:00 ]

• Rubbergrover1
fjux schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat AMEX platinum ook wel een ander kaliber is met alle andere benefits.

Als ik kijk naar Mastercard black bijvoorbeeld heb je een erg complete reisverzekering voor 18 a 19 euro per maand.
Daarnaast krijg je dan ook nog je aankoop verzekeringen, auto huur verzekering en Priority pass (al is het maar 4x)
Dat is inderdaad een betere vergelijking. Dan nog is het uiteraard de vraag hoe vaak je die extra benefits werkelijk gebruikt/nodig hebt. Maar dit zal voor heel wat meer mensen een realistische/nuttige keus zijn. Maar dan ook vooral als je jaarlijks een of meer keer vliegt.

Het grote nadeel vind ik dat je dus altijd, jaar in, jaar uit, en iedere maand, voor die extra's betaalt. Ook als je een jaar niet vliegt of een paar maanden gewoon thuis bent en geen reizen maakt of hebt gereserveerd. Ik vind het prettig dat ik dan mijn reisverzekering kan downgraden naar een basic verzekering die gewoon wel dagjes/weekendjes weg dekt, maar zonder annulering of andere fratsen. Kost me minder dan 5 euro per maand. Als ik dan eens een keer een (dure) reis heb gereserveerd, zet ik de annulering van een tientje per maand wel aan voor een paar maanden. Als het tenminste gaat om reserveringen die je niet gratis kunt annuleren, wat steeds vaker het geval is. In de praktijk zal ik zo tussen de 60 en 100 euro per jaar aan die reis- en annuleringsverzekering kwijt zijn. Dan lijkt mij in mijn geval zo'n kaart geen logischer keus. En ik denk niet dat ik hierin heel uniek ben.

Maar als je veel en vaak vliegt en auto's huurt, dan kan die black card wel een goede keus zijn.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:12
fjux schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Ik zou de MC black vergelijken met de AMEX gold, en niet met platinum.

Ik ga nu voor de MC black en mijn AMEX gold opzeggen, ook een verschil met revolut metal was dat de MC black maandelijks opzegbaar is, bij Revolut lijkt het allemaal maandelijks, maar ga je gewoon een jaar contract aan.
Wel jammer dat de MC black niet een mooie fancy metal card is, maarja uiteindelijk draait het daar niet om :o
Het is ook jammer dat ICS of een bank (ING/Rabo) geen creditcard uitgeeft die echt concurreert met Amex Platinum. De enige die een poging wagen zijn Klarna/Revolut al rekenen die relatief veel geld voor dit soort abonnementen waarbij er geen creditcards worden aangeboden (kan onhandig zijn bij het regelen van de borg).

Bij ICS kun je of een World Card platinum krijgen á €175 waarbij alleen de doorlopende reisverzekering opvalt (geen annuleringsverzekering..). Vroeger was het nog aantrekkelijk vanwege VPAY en daarmee je aankoopverzekering ook kon gebruiken bij de kleinere winkels. Nu we ook in NL overgaan op MasterCard en VISA betaalkaarten en steeds meer winkels creditcards ondersteunen is het bij ICS aantrekkelijker om een World Card Gold af te nemen (zelfde voordelen, geen reisverzekering en kost €57,95) en een losse reis en annuleringsverzekering te nemen welke je voor 10-15€ per maand al kan afsluiten. Dan heb je en een creditcard met aankoopverzekering van 365 dagen én een reis+annuleringsverzekering. En ben je rond de €200 per jaar kwijt.

Bij ICS heb je ook nog de MasterCard Black, deze komt het meest in de buurt van de Amex Gold al heeft Amex geen autohuurdeking dacht ik alleen bij Platinum. Voor €225 is dit nog enigszins de bijdrage te verantwoorden als je de reisverzekering zou waarderen, de lounge acces (gemiddeld €25 per toegang waard) en de 4x DragonPass fast track pass (rond de €10 waard per keer). Zou je 4x gebruik maken van de lounge en de fast track heb je al €140 uit de kaart gehaald en betaal je nog 'maar' €85 per jaar voor de reis én annuleringsverzekering. Uiteraard moet je nog steeds alles met je MC Black betalen, maar dat lukt grotendeels wel afhankelijk van je reisplannen.

In theorie zou ICS een nog duurdere kaart kunnen uitgeven zoals MasterCard World Elite (als de Black dit al niet is) of een VISA Infinite kaart met een volledige reis en annuleringsverzekering, DragonPass/Loungekey/Priority Pass met onbeperkte toegang (of in ieder geval maandelijks 1-3 bezoeken gratis met een cap van 15 per jaar) en een fast track pass zoals ze nu aanbieden bij de Black card met meer gebruik. En als je dit pakket kan aanbieden voor +/- €400 per jaar dan kun je een brede doelgroep aantrekken die regelmatig reist waar Amex Platinum voor velen nog overkill is en Amex Gold het misschien net niet is.

Het gat tussen Amex Platinum en Gold/MC Black is vrij groot en daar valt denk ik nog wel wat te halen. In de VS zie je banken ook steeds meer de concurrentie aangaan met Amex door rewards, airline programma's en lounge toegang bijvoorbeeld. (Ja een andere markt en ander verdienmodel maar in NL is men kritisch op creditcards en de kosten hiervan)

Bij ING en Rabobank heb je helemaal weinig, de ING Platinumcard is eigenlijk een Goldcard qua waarde maar word onterecht als platinum gepresenteerd (wel leuk die €1000 fx free). En de Rabobank heeft een 'Goldcard' als standaard met 360 dagen aankoopverzekering maar die schijnt in het buitenland vaak problemen te geven hoor ik.

• fjux
Ik vind de reisverzekering van de MC black echt wel compleet, als ik kijk naar een doorlopende met annulering kom ik echt niets tegen onder de 15 euro. En dan is het vaak annuleren t/m 1500 of 3000, de MC black is tot 18k.

En ja er zijn aanbieders waar je het kan aanpassen, maar persoonlijk ga ik dat toch niet steeds aanpassen.

voor mij lijkt de MC black nu de beste, het geeft me een reisverzekering + annulerign voor het hele gezin, ik kan de rabo gold opzeggen wat weer 2 euro scheelt. dat betekend dat ik voor 2 euro per maand extra nu de priority pass heb. (plus ik vervang hiermee de AMEX gold kaart, dus ben sowieso 1 euro goedkoper uit :D)

Voor mij is het prima, en het is maandelijks opzegbaar dus als ik er vanaf wil is het ook zo geregeld en kan ik altijd nog een losse verzekering nemen.
Maar een duidelijke nobrainer is het niet, en dat zie je ook wel aan de discussies.

Ik vind het ook jammer dat er weinig concurentie is, revolut zag er echt aardig uit,maar dat werkt alleen lekker als je het alle volledige bankervaring gaat gebruiken.
Ik zie het nog niet echt zitten om volledig over te gaan/mijn vrouw uitleggen waarom alles anders moet en revolut anders is dan anders ;)
Pagina: 1 ... 7 8

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1