Gedachtespinsel: Wifi antenne vastmaken aan CV?

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 21:55

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hoi lieden,

Gezien het feit dat ik al drie routers heb gehad die niet bevielen, ga ik nu een fatsoenlijke kopen. Wat had ik hiervoor:

De Sweex LW310
Afbeeldingslocatie: http://www.sweex.nl/afbeeldingen/1050/LW310_img_box.jpg

De Sitecom WL160
Afbeeldingslocatie: http://i00.twenga.com/p/55/01/45501vb.png

De bekende LaFonera
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/La_Fonera.jpg

Met de eerste had ik goede verbinding, alleen na een bepaalde tijd kon ik niet meer internetten. Dus wel Wlan verbinding, maar geen pakketjes ontvangen/versturen. Voor de rest perfect ding.
De tweede is een drama. Meestal doet-ie het goed, alleen soms opeens hapert de verbinding. Als ik m'n macbook openklap duurt het een minuut voordat ik verbinding heb, terwijl dit normaal in een paar seconde is.
Met de derde had ik het probleem, dat als er veel plaatjes op een site stonden van verschillende hosts, dat heel veel plaatjes niet wilden laden. Ding kan gewoon weinig connecties aan denk ik.

Dus met alledrie verschillende problemen. Nu moet ik wel zeggen dat er in de buurt veel netwerken zijn. Ik heb verschillende channels geprobeerd, maar elk probleem bleef.

Nu wil ik deze aanschaffen, de WRT54GC van het gerenommeerde merk Linksys.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1131545947.jpg

Een andere router, de WRT54G2, is net zo duur, maar ik vind de bovenste mooier.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1224517946.jpg

En op de G2 kan je geen antenne aansluiten (toch?), op de GC wel. Op de GC zit geen externe antenne, maar ik heb er nog eentje liggen van de LaFonera. De keuze is dus tussen de twee bovenstaande routers, maar mijn voorkeur gaat uit naar de WRT54GC.

Echter, hiermee kwam ik op een idee: Wat nu als ik de antenne aansluiting met een draadje vastmaak aan de centrale verwarming? Kan dat überhaupt? En loop je daarmee het risico dat je je router molt? Het zou wel geniaal zijn als het werkt, dan is je hele huis één grote antenne >:)

NOSIG

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00
Dit zal niet lukken. Buiten dat de antenne veel te groot zal worden heeft deze niet de juiste vorm en bestaat niet uit het goed materiaal.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik herriner me niet veel meer van natuurkunde, maar wat ik nog wel weet zegt mij dat dat niet zo werkt, en bovendien is je verwarming toch geverfd oid waardoor het signaal gedempt wordt?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

_Christiaan_ schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:06:
Echter, hiermee kwam ik op een idee: Wat nu als ik de antenne aansluiting met een draadje vastmaak aan de centrale verwarming? Kan dat überhaupt? En loop je daarmee het risico dat je je router molt? Het zou wel geniaal zijn als het werkt, dan is je hele huis één grote antenne >:)
Ja dat kan (fysiek dan...).
De kans dat je je router sloopt is aanwezig vanwege mogelijk groot potentiaal verschil.
En nee, het gaat dan niet functioneren. Een stuk metaal werkt pas als antenne als de lengte overeenkomt met een golflengte van de frequentie of deel daarvan (labda geloof ik). Tevens is de voorwaarde dat de antenne vrij is van elk (elektrisch) contact. En ik weet zo al dat je CV aan beide niet voldoet.
De vorm van het metaal bepaald de afstraling. Een compleet radiator netwerk, die nog aan randaarde hangt ook, zal geen afstralings diagram kennen.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 19-01-2009 14:12 ]

Alles kan stuk.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hmm jammer, het klonk natuurlijk al een beetje too good to be true... Ik had het weleens willen proberen, maar ik wil niet het risico lopen dat ik de router sloop.

Is het dan wel mogelijk om zelf een antenne te fabriceren? Ik vind het een beetje bullshit om een x aantal tientjes neer te leggen voor een draadje met een plasticje eromheen en een aansluiting.

Hopelijk is het bereik van de GC voldoende, zodat ik niet zelf aan de slag hoef. Ik word een beetje gek van het draadloze netwerk. Gelukkig kan je bij Saturn in R'dam zonder problemen ruilen voor geld :P

NOSIG

• remco_k

remco_k

_Christiaan_ schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:18:
Is het dan wel mogelijk om zelf een antenne te fabriceren? Ik vind het een beetje bullshit om een x aantal tientjes neer te leggen voor een draadje met een plasticje eromheen en een aansluiting.
x aantal tientjes??
Ik vind ze nu even niet los, die antennes, maar deze vond ik zo snel wel:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=971523
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/9000_9999/9700/9710/9715/971523_LB_01_FB.EPS.jpg
Voor die 2 tientjes krijg je er nog een bijbehorende netwerkkaart bij ook. :P
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Zelf fabriceren vereist niet echt veel, maar je zal wel wat artikelen in moeten kopen, zoals een passende connector en een stukje coax kabel. Is allemaal ook niet gratis.

Misschien zie ik de link even niet, waarvoor wil je een antenne kopen/fabriceren?
Edit:
Laten we vooropstellen dat Wifi netwerken per definitie als onbetrouwbaar mogen worden bestempeld.
Fatsoenlijke apparatuur verkleind dan welliswaar de kans op problemen, maar als er in je omgeving 'ontelbaar' veel netwerken zijn en nog een heleboel andere gebruikers in dezelfde frequentieband (babyfoons, bluetooth, dect telefoons)(wat je waarschijnlijk niet weet en kan weten), daar kan geen enkel apparaat meer tegenop. Vol = Vol. En dan werkt het simpelweg niet, niet meer of nauwelijks.
Mijn advies: Na al je problemen en voordat je je 4e router aanschaft: trek gewoon fijn een netwerk kabel naar je computer. :)
Edit2: Ik zie dat het over een macbook gaat, dus een kabel ernaar toe trekken is niet erg praktisch lijkt me. Wat dan wel praktisch is: wel een kabel trekken en de router dichterbij plaatsen.

[ Voor 30% gewijzigd door remco_k op 19-01-2009 14:34 ]

Alles kan stuk.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja alleen bij Conrad moet je bijbetalen als je er te weinig uitgeeft... Dat zie ik dus ook niet zitten. Zelf fabriceren is ms ook niet echt een goed idee, want ik heb nog een oude antenne van de LaFonera liggen.

Ik vind m.b.v. de Sitecom router nu 5 andere netwerken hier in de buurt. Airport ziet op dit moment ook 5 andere netwerken in de buurt, maar ik heb wel eens meer kunnen vinden.

Maar als je op je eigen channeltje zit, zou er toch in principe niks fout moeten gaan? Ja het is druk hier in de buurt, maar het is toevallig dat ik met elke cheap-ass router weer andere problemen tegenkom. Ik wil nu eens een goeie kopen.

Draad is ook geen optie, dan moet ik het hele huis overhoop halen (boren etc.)

NOSIG

• remco_k

remco_k

netwerk via stopcontact
(Toevallig lopend topic)
Misschien is zoiets een mooie vervanger ipv een kabel trekken?

Alles kan stuk.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 12:14
Ik heb t zelfde probleem gehad m.b.t. WLAN. Vooral het wisselende bereik en (sowieso) de wisselende kwaliteit van de verbinding. Voor mij was de oplossing een senao 100mWatt AP. De router had ik daarvoor al, dus nooit gekeken of Senao ook router/ap's geintegreerd heeft.
Verder ben ik erg tevreden over de Senao, het bereik is toch wel 100m+.

LinkedIn
BlackIntel

• remco_k

remco_k

offtopic:
Weet wel dat dat illegaal is.
Maar de kans dat je daar problemen mee krijgt, lijkt me niet erg groot.

offtopic:
Edit:
Dit blijkt dus wel legaal te zijn, zie remco_k in "Gedachtespinsel: Wifi antenne vastmaken ..."

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 19-01-2009 17:05 ]

Alles kan stuk.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Als router heb ik eigenlijk al de oude speedtouch 510 staan. Dit is geen multi-PC modem. Het is dus modem slash router. Op de enige UTP poort sluit ik dan een draadloze router of AP aan. Alleen ik vind die AP's zo duur, dat ik liever een router erop zet. Ik zie de zin ook niet zo van AP's. Je betaalt meer voor minder.

edit: zo'n high power transmitter lijkt me ook wel wat, alleen ik kan die Senao nergens vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door _Christiaan_ op 19-01-2009 15:02 ]

NOSIG

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
Je kan op die Fon router ook gewoon DD-WRT zetten. Dat maakt hem al een stuk stabieler heb ik gemerkt. Het is even wat klooien met de firmware te flashen maar het werkt wel.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-03 10:41
Wat betreft antennes:

Afbeeldingslocatie: http://www.sitecom.com/showproductimage.php?id=2341

Lijkt mij een prima router. Ik heb zijn kleinere zusje/broertje met 'slechts' twee losse antennes en ben meer dan tevreden. Maar heb dan ook maar weinig eisen aan het draadloze netwerk, het serieuze werk gebeurd bedraad... :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Helaas zit er op de LaFonera maar één ethernet poort, terwijl ik er meer nodig heb :) Dat is ook een reden waarom ik er vanaf ben gestapt, nu heb ik geen extra switch nodig :)
Banjy schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:06:
Wat betreft antennes:

[afbeelding]

Lijkt mij een prima router. Ik heb zijn kleinere zusje/broertje met 'slechts' twee losse antennes en ben meer dan tevreden. Maar heb dan ook maar weinig eisen aan het draadloze netwerk, het serieuze werk gebeurd bedraad... :)
Ziet er goed uit idd. Dat is de WL-306, alleen ik zie in de Pricewatch alleen de WL-303 staan. 60 euro.

Alleen Sitecom... Is dat niet zo'n slecht budget merk, net als Trust en Sweex? Ik wil dit keer geen miskoop doen omdat ik em nu op internet ga kopen. Bij de Saturn kan je zo ruilen, alleen op internet gaat dat niet zo makkelijk.

Desondanks neem ik deze router serieus in consideratie :)

[ Voor 73% gewijzigd door _Christiaan_ op 19-01-2009 15:15 ]

NOSIG

• Orion84
  • Laatst online: 22:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

remco_k schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:51:
offtopic:
Weet wel dat dat illegaal is.
Maar de kans dat je daar problemen mee krijgt, lijkt me niet erg groot.
Wat is er illegaal aan een Senao 100mWatt accesspoint? Dat is precies de wettelijke grens in Nederland. De 200mWatt aparatuur van Senao is inderdaad in NL wel illegaal ja.

Senao wordt onder andere verkocht door http://www.wifishop.nl/

Behoorlijk duur spul dat Senao. Als jouw wifiontvangst niet uitvalt, dan denk ik eerlijk gezegd niet dat het heel veel nut heeft om krachtigere accesspoints of gekke antenne constructies uit te gaan proberen, maar moet je misschien eens onderzoeken of het probleem niet elders ligt? Ik krijg bij je verhaal eerder het idee dat de routers in die apparaten nogal brak zijn en niet in de eerste plaats het accesspoint gedeelte.

Van die WRT54GC heb ik ook niet zo'n briljante verhalen gehoort, wellicht dat ie het met een goede antenne wel beter doet. Je zou ook eens naar een WRT54GL of iets dergelijks kunnen kijken, die staan toch wel bekend als behoorlijk stabiele routers. Zeker met bepaalde alternatieve firmware, waar je indien nodig ook het zendvermogen wat op kan krikken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Die GL ziet er goed uit idd. Ik was eerst wat huiverig voor alternatieve firmware's, maar als die het zo extreem goed doen, dan ben ik bereid wat moeite te doen.

NOSIG

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 10:45

Yor

Yor1313#2571

ik heb de gc, en kan je vertellen dat er wél een antenne opzit. Schijnbaar nieuwe versie ofzo dan?

http://yor.minitroopers.com

• Orion84
  • Laatst online: 22:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

_Christiaan_ schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:39:
Die GL ziet er goed uit idd. Ik was eerst wat huiverig voor alternatieve firmware's, maar als die het zo extreem goed doen, dan ben ik bereid wat moeite te doen.
Zie: [Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares - deel 2

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De WRT54GC is inderdaad niet zo denderend qua ontvangst en configuratie-mogelijkheden. Ga gewoon voor de WRT54GL; standaard al goed ontvangst en middels custom firmwares is de signaalsterkte nog aan te passen ook (werkt prima in mijn ervaring !). Zet 'm alleen niet te hoog, want dan misvormt het signaal en werkt het juist averechts (denk maar te harde muziek op een koptelefoon). Gewoon in kleine stapjes testen, net zoals bij overklokken ;)

Heb nu zelf al 2 jaar een WRT54GL en daarvoor 5 jaar een WRT54G (v2.1) gehad en altijd probleemloos custom firmwares gedraaid (van HyperWRT via DD-WRT naar Tomato nu). In mijn ervaring echt een wereld van verschil ten opzichte van de genoemde Sweex & Sitecom APs.

Bijkomend voordeel is dat die dingen < 60 euro kosten en dat er enorm veel (configuratie/tuning) info over op het internet te vinden is.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Jep ik heb de keuze gemaakt, het wordt de GL. Ik zet er dan meteen Tomato op, die lijkt me om te beginnen het simpelste. Als ik het topic mag geloven, kan je in deze firmware ook de zendsterkte verhogen, mocht die onvoldoende zijn.

Ik kwam er net achter dat ik die GL voor m'n zus ook had besteld en geïnstalleerd :P Zij had ook wat problemen met de verbinding: ze moet twee of drie keer inloggen op het netwerk voordat ze kan internetten. Misschien kan de custom FW voor haar ook verschil maken.

NOSIG

• remco_k

remco_k

Orion84 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:13:
[...]

Wat is er illegaal aan een Senao 100mWatt accesspoint? Dat is precies de wettelijke grens in Nederland. De 200mWatt aparatuur van Senao is inderdaad in NL wel illegaal ja.
Verrek, je hebt helemaal gelijk. My bad.
Ik dacht dat het max eirp vermogen veel lager lag. Ik heb het even opgezocht, inderdaad 100mWatt eirp.

Alles kan stuk.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Met de derde had ik het probleem, dat als er veel plaatjes op een site stonden van verschillende hosts, dat heel veel plaatjes niet wilden laden. Ding kan gewoon weinig connecties aan denk ik.
Dat zal het probleem toch niet zijn? Een gemiddelde browser gooit volgens mij max 4 connecties open, al kun je het zelf bij firefox natuurlijk wel veranderen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Is dat zo?

In Safari zit een time-out van 60 seconde op heel de pagina, waardoor soms de meeste plaatjes niet wilden laden. Wat ik bij de LaFonera merkte, was dat Safari een paar plaatjes laadde, en daarna gewoon de doek in de ring gooide. Met als gevolg een pagina met een hoop vraagtekentjes (equivalent aan de rode kruisjes in IE).

Dit gebeurde alleen bij de LaFonera.

NOSIG

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
_Christiaan_ schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:10:
Alleen Sitecom... Is dat niet zo'n slecht budget merk, net als Trust en Sweex? Ik wil dit keer geen miskoop doen omdat ik em nu op internet ga kopen. Bij de Saturn kan je zo ruilen, alleen op internet gaat dat niet zo makkelijk.
Neen, zeker niet, Sitecom levert in het algemeen goede producten. Je hebt gewoon pech: die WL-160 staat erom bekend veel problemen te geven. Inmiddels is die vervangen door de WL-607. De WL-306 die hierboven vernoemd wordt is een heel prima toestel.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 19-01-2009 18:39 ]

March of the Eagles

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb vandaag de WRT54GL binnengekregen. Wat een prachtapparaat _/-\o_ Echt dikke ownage. Het surfen ging nog nooit zo vloeiend en snel. Dit met de standaard firmware overigens. Ik heb em nog niet beneden getest, dat zal ik donderdag eens doen. Mochten de prestaties daar minder zijn, dan zal ik er eens een andere FW op zetten.

edit: ik zit nu al een tijdje beneden, en de WRT54GL houdt zich tot nu toe perfect. Echt een goed ding :*)

[ Voor 14% gewijzigd door _Christiaan_ op 21-01-2009 17:50 ]

NOSIG

Pagina: 1