• ilPazzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-04 11:18
Beste iedereen,

Ik heb het forum grondig geleden over het fenomeen "judder", maar een antwoord op mijn probleem vind ik niet.

Ik heb een LCD tv van LG (42LY99), 100Hz en 24p. Ik kijk tv met een digicorder van telenet (=belgië): het tv signaal komt via hdmi op 720p of 1080i (naar keuze) de tv binnen.

Bij 90% van de tv uitzendingen verloopt dit prima, en beweegt het beeld vloeiend, ook bij panning. Dit zowel bij HD kanalen als bij gewone. Maar bij sommige programma's, en daar is Baantjer een schrijnend voorbeeld van, schokt het beeld. Bij Baantjer zie je een voorbijrijdende auto letterlijk voorbij schokken. Wanneer ik dan met de digicorder doorspoel (snelheid x2) dan schokt hij niet maar rijdt hij vloeiend (maar natuurlijk dubbel zo snel) voorbij. Ik gok dan ook dat er gewoon te weinig fps zijn om een vloeiend beeld te tonen?

Is dit ook die beruchte judder? Ik dacht dat dat alleen bij BluRay's kon?

En belangrijker: wat kan ik eraan doen? Een instelling op de tv kan het niet zijn, want ik heb heel de OSD en de manual al uitgepluisd.
Zijn er misschien nieuwe tv's die dit fenomeen kunnen oplossen met één of andere technologie?

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-12 09:26
Hoe heb je de digicorder ingesteld? 720P of 1080i? Ik heb eens gelezen dat digitale tv's beter overweg kunnen met een progressive signaal, dus 720P is in dit geval een betere keus.

Ik gok dat je last hebt van een 3:2 pulldown die niet helemaal vloeiend wordt uitgevoerd. Als je daarnaast een interlaced signaal verstuurd naar de tv wordt het nog lastiger voor de tv; dit kan ook rare schokkende beelden opleveren.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• ilPazzo
ik heb de 2 al geprobeerd, en eigenlijk zie je geen verschil, zelfs niet met HD content. 'k had ook gehoord dat de progressive betere beeldkwaliteit gaf, en ik geloof dat ik 'm in 720p heb staan. alleszins, het gaf geen verschil tijdens Baantjer...

kan het dat een 3:2 pulldown wegvalt als ik op doorspoelen duw? ik veronderstel dat de digicorder dan dubbel zoveel beelden per seconde doorstuurt, maar de verhouding fps-van-digicorder vs fps-van-tv blijft toch hetzelfde?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:57
Baantjer wordt op film gedraaid, dat is minder vloeiend. Maar dat een pan niet vloeiend is, is nog niet zo erg, pas als de snelheid binnen deze pan varieert kun je spreken van judder (zoals je met een 3:2 pulldown hebt). Maar Baantjer is gewoon 25fps, dat naar 100Hz moet geen probleem zijn. Alleen is het minder vloeiend dan TV gedraaid op video. Mocht het wel echte judder zijn dan is er iets niet goed in de hele keten, meestal de TV.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ilPazzo
ShittyOldMan schreef op maandag 19 januari 2009 @ 10:28:
pas als de snelheid binnen deze pan varieert kun je spreken van judder (zoals je met een 3:2 pulldown hebt).
In dat geval is het dus geen judder, want het schokt heel regelmatig... Enig idee wat het dan kan zijn? 25fps kan toch getoond worden op 50Hz of 100Hz?

Nog wat info, weet niet of dat er iets mee te maken heeft: als ik de pc aansluit (jammer genoeg heb ik geen dvi-to-hdmi, dus ik gebruik de dsub ingang op de tv), kan ik op 1920x1080 enkel 60Hz kiezen. Wil ik meer, dan moet ik via hdmi gaan, of de resolutie verlagen.
Dus, als ik op de pc dvd's afspeel (25fps), dan schokken die ook, goed te zien bij bvb de aftiteling. Ik heb dan een programmaatje "ReClock" gebruikt, wat de film kan versnellen. Versnel ik de dvd tot 30fps (beetje heel-oude-film effect qua afspeelsnelheid) dan gaat het perfect vloeiend. Echter, dit lijkt me normaal omdat hij in pc-dsub mode enkel 60Hz ter beschikking stelt. Voor de hdmi kan hij kiezen tussen 50 en 60 (en 100) dus mag dit probleem toch niet voorvallen? Of zie ik iets over het hoofd?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-12 11:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

spam1 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 10:56:
[...]

In dat geval is het dus geen judder, want het schokt heel regelmatig... Enig idee wat het dan kan zijn? 25fps kan toch getoond worden op 50Hz of 100Hz?

Nog wat info, weet niet of dat er iets mee te maken heeft: als ik de pc aansluit (jammer genoeg heb ik geen dvi-to-hdmi, dus ik gebruik de dsub ingang op de tv), kan ik op 1920x1080 enkel 60Hz kiezen. Wil ik meer, dan moet ik via hdmi gaan, of de resolutie verlagen.
Dus, als ik op de pc dvd's afspeel (25fps), dan schokken die ook, goed te zien bij bvb de aftiteling. Ik heb dan een programmaatje "ReClock" gebruikt, wat de film kan versnellen. Versnel ik de dvd tot 30fps (beetje heel-oude-film effect qua afspeelsnelheid) dan gaat het perfect vloeiend. Echter, dit lijkt me normaal omdat hij in pc-dsub mode enkel 60Hz ter beschikking stelt. Voor de hdmi kan hij kiezen tussen 50 en 60 (en 100) dus mag dit probleem toch niet voorvallen? Of zie ik iets over het hoofd?
Normaal moet je pc goed in staat zijn om het signaal zonder sputteren keurig weer te geven op 60 Hz. Immers zou de pc dit niet kunnen, dan zou bijna geen enkele TFT geschikt zijn om een dvd op af te spelen. Dit is gelukkig niet het geval. M.a.w. als het goed is doet je computer al het werk om het op 60Hz door te geven aan je tv en hoeft je tv niets te doen daarmee, tenzij je tv alsnog vindt dat hij het moet omtoveren naar 100 Hz, wat me niet verstandig lijkt in dit geval.

• ilPazzo
Hann1BaL schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:02:
[...]
Normaal moet je pc goed in staat zijn om het signaal zonder sputteren keurig weer te geven op 60 Hz.
Hier heb ik nooit bij stilgestaan. Ik heb hier geen dvd dus kan het nu niet testen, maar mijn pc scherm staat op 60Hz, en als ik me het goed herinner, speelde de dvd inderdaad op het pcscherm wel vloeiend af. Vanavond kijk ik het nog eens na voor de zekerheid.

Maar wat is dan het probleem? Als de pc het correct doorgeeft (hij detecteert een "extern scherm op 60Hz", dus daar ga ik van uit), dan scheelt er iets met de tv?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-12 11:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

spam1 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:50:
[...]

Hier heb ik nooit bij stilgestaan. Ik heb hier geen dvd dus kan het nu niet testen, maar mijn pc scherm staat op 60Hz, en als ik me het goed herinner, speelde de dvd inderdaad op het pcscherm wel vloeiend af. Vanavond kijk ik het nog eens na voor de zekerheid.

Maar wat is dan het probleem? Als de pc het correct doorgeeft (hij detecteert een "extern scherm op 60Hz", dus daar ga ik van uit), dan scheelt er iets met de tv?
Ik heb geen glazen bol waarin ik het probleem kan zien, maar misschien dat je tv 100 Hz forced en dan niet lekker uitkomt. Al eens naar gekeken?
Pagina: 1