Toon posts:

Kwaliteit van Digitaal Output op geluidskaarten verschilt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees af en toe wel eens stukjes van mensen die beweren dat het uitmaakt welke geluidskaart er 'digitaal' op de versterker is aangesloten.

voorbeeld uit een stukje waar de nieuwe ASUS Xonar STX getest wordt:

For testing of the digital out, I used an optical cable along with the provided adapter to connect to my JVC receiver and with a pair of bookshelf speakers. The sample rate was set to 48 KHz because that is the receivers limit.

I immediately noticed a marked improvement over the original Xonar`s digital out which I had being using in days leading up to this testing.

Ik heb zoiets hier op het forum ook al een keer gelezen van iemand die zei dat er verschil zat tussen bijv digitaal out van een onboard en digitaal out van een externe geluidskaart.

Dus mijn vraag is kunnen meerdere mensn dit bevestigen? Ik ben namelijk van plan om op korte termijn mijn audio hier te upgraden van een externe geluidskaart met pc peakers naar een onboard chip die digitaal aangesloten wordt op een versterker. Alleen nou ben ik bang dat ik niet de meeste details enzo eruit krijg omdat er blijkbaar toch nog veschil zit door welke geluidschip het digitale signaal wordt uitgestuuurd.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Er was een paar jaar geleden nog een uitgebreide discussie op het avs forum, daarin is uiteindelijk door een dolby man gemeten wat er uit een onboard kaart kwam en een normale geluidskaart. Het was bit identiek, echter kon hij geen informatie geven over het verschil in jitter. Maar het kan prima zo zijn dat beide de systeemklok gebruiken voor het uitzenden, dus dat zou dan ook gelijk moeten zijn.

Dat de Xonar tester de kaart op 48kHz zet 'omdat dit het hoogste is wat zijn receiver aankan' zegt al genoeg over de kennis (en wellicht ervaring?) van deze tester, de gehele review zou ik gewoon overslaan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik straks in een Hifi winkel een cd mee neem en zorg dat die cd speler digitaal op de versterker aangesloten zit is dat exact het zelfde geluid als dat ik thuis ga horen als de realtek alc889 digitaal op diezelfde versterker zit aangesloten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 00:31:
Dus als ik straks in een Hifi winkel een cd mee neem en zorg dat die cd speler digitaal op de versterker aangesloten zit is dat exact het zelfde geluid als dat ik thuis ga horen als de realtek alc889 digitaal op diezelfde versterker zit aangesloten?
Nee. Misschien resampled de realtek wel naar 48khz. En onboard meuk kan niet zo goed resampelen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 00:32:
[...]

Nee. Misschien resampled de realtek wel naar 48khz. En onboard meuk kan niet zo goed resampelen.
das toch in te stellen volgens mij bij realtek?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/The_Sukkel/tweakers/realtek/realtek2.jpg

Op 44khz zetten zou exact hetzelfde moeten klinken als de mp3cd op de cdspeler in de hifi winkel lijkt me?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 00:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 00:32:
[...]

Onboard meuk, lekkere generalisatie. Er zijn genoeg HTPC boarden met zeer goede digitale geluidschips erop die ook 100% hardware kunnen resamplen.

Daarnaast zijn CPU's tegenwoordig dusdanig krachtig dat een beetje resamplen van audio echt geen enorme overhead geeft. Dus wat er uiteindelijk uit komt is gewoon gelijk, alleen kost het bij de ene iets meer CPU als bij de ander.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 00:43 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 00:31:
De data zelf zal hetzelfde zijn. Enige waar ik verschil in zie zitten is de stabiliteit van de klok, dat gepaard met eventuele interferentie van de computer. Dit is voor de overdracht niet van belang, maar pas bij het omzetten van digitaal naar analoog. Dit gebeurt in de versterker, en deze gebruikt nu net de klok van het inkomende s/pdif signaal.

Maar voor huis tuin en keuken gebruik moet je je er geen zorgen over maken. Wil je het goed aanpakken dan heb je een externe klok nodig met de nodige apparatuur dat hiermee overweg kan. Ik verwacht niet dat een andere geluidskaart, wat nog steeds een consumenten ding met de goedkoopste componenten is, opeens alle problemen zal oplossen. Voor zover deze al storend kunnen zijn.

Met andere woorden, gebruik gewoon die onboard kaart, en zorg dat je de juiste samplerate gebruikt (44.1kHz voor muziek als dat van cd komt, en 48kHz voor films)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 00:42:
[...]

Onboard meuk, lekkere generalisatie. Er zijn genoeg HTPC boarden met zeer goede digitale geluidschips erop die ook 100% hardware kunnen resamplen.

Daarnaast zijn CPU's tegenwoordig dusdanig krachtig dat een beetje resamplen van audio echt geen enorme overhead geeft. Dus wat er uiteindelijk uit komt is gewoon gelijk, alleen kost het bij de ene iets meer CPU als bij de ander.
Er zit ook nog een kwaliteits verschil in resampelen. Maar goed, ik had beter "de meeste" ervoor kunnen zetten ;)

Verwijderd

Huh? Kwaliteitsverschil in resamplen? Het is toch gewoon een simpele rekensom die eroverheen gaat? Hoe kan daar nou kwaliteitsverschil in zitten?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 03:59:
Huh? Kwaliteitsverschil in resamplen? Het is toch gewoon een simpele rekensom die eroverheen gaat? Hoe kan daar nou kwaliteitsverschil in zitten?
Ten eerste is de rekensom verre van simpel, en ten tweede kun je het op heel veel verschillende manieren doen. Kortom: resulaten kunnen flink afwijken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Een paar voorbeelden van deze "simpele" rekensommen die gebruikt worden voor resamplen (interpoleren): Wikipedia: Interpolation

Vaak heb je behoorlijk wat cpu power nodig voor deze berekeningen. Daarom is het handiger om resampling te vermijden. Dus bij CD's de output op 44.1khz houden en bij DVD 48khz. Veel geluidskaarten zijn echter gelockt op 48khz.

Als je toch moet resampling is het handig als het hardwarematig gebeurt en in goede kwaliteit. Dan heb je toch echt een goede geluidkaart voor nodig, want onboards kunnen dit niet hardwarematig. Onboards gebruiken je CPU voor dit en de kwaltiteit is slecht door het simpele algoritme dat er gebruikt wordt.

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
En dan is er ook nog zoiets als de drivers; m'n simpele Sweex 7.1 kaart met bitperfect drivers klinkt mij net even prettiger in de oren dan m'n Audigy 2 ZS met Creative of kX Audio drivers.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij is het lastig om in een standaard windows machine met de default audio routering resampling te vermijden.

Je zit namelijk met meerdere geluidsbronnen die door elkaar gemixt kunnen gaan worden. En aangezien die gebluidsbronnen niet allemaal dezelfde samplerate / bitdiepte hebben, zal er dus geresampled moeten worden.

Stel je bent een DVD aan het bekijken/luisteren (48kHz). Windows of een applicatie laat een geluidje horen (wav file 11,025kHz). Uiteindelijk moet dat op dezelfde audiopoort naar buiten. Dus zal een van de 2 geresampled moeten worden. En als je denkt dat Windows de juiste beslissing neemt - think again.

Om de kwaliteit van de beroerde resampling van Creative kaarten te demonstreren kun je ergens een wav bestandje downloaden. Google eens op udial.wav. Maar blaas je tweeters niet op.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@joopv
Mijn receiver zit nu al een tijdje digitaal aangesloten. (via onboard meuk, aangezien mijn oude Audigy 1 geen fatsoenlijk coax kanaal heeft)

Maar zolang een film draait met DD of DTS, komt er geen geluid van een andere applicatie tussendoor.
Doordat het digitale geluid direct wordt doorgestuurd, blijft er maar 1 bron, al start je een audioplayer tijdens de film. Applicaties zoals PowerDVD houden ook vaker de SPDIF vast als de film even wordt gepauzeerd. Ander geluid wordt dan pas afgespeeld wanneer PowerDVD wordt afgesloten.

Speel je nou een tweekanaals geluid af (bv. mp3) dan zal, net als bij analoog, elke tweekanaals geluidsbron erdoorheen worden gemixt (en dus geresampled). Anyway, tijdens films is het geen issue. :)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

joopv schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:12:
Volgens mij is het lastig om in een standaard windows machine met de default audio routering resampling te vermijden.

Je zit namelijk met meerdere geluidsbronnen die door elkaar gemixt kunnen gaan worden. En aangezien die gebluidsbronnen niet allemaal dezelfde samplerate / bitdiepte hebben, zal er dus geresampled moeten worden.

Stel je bent een DVD aan het bekijken/luisteren (48kHz). Windows of een applicatie laat een geluidje horen (wav file 11,025kHz). Uiteindelijk moet dat op dezelfde audiopoort naar buiten. Dus zal een van de 2 geresampled moeten worden. En als je denkt dat Windows de juiste beslissing neemt - think again.

Om de kwaliteit van de beroerde resampling van Creative kaarten te demonstreren kun je ergens een wav bestandje downloaden. Google eens op udial.wav. Maar blaas je tweeters niet op.
Dan zul je voor ASIO of iets dergelijks moeten kiezen. Als ik muziek luister kan windows mijn audiostream in ieder geval niet onderbreken (heerlijke rust :P)
FrenzyFreak schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:12:
@joopv
Mijn receiver zit nu al een tijdje digitaal aangesloten. (via onboard meuk, aangezien mijn oude Audigy 1 geen fatsoenlijk coax kanaal heeft)

Maar zolang een film draait met DD of DTS, komt er geen geluid van een andere applicatie tussendoor.
Doordat het digitale geluid direct wordt doorgestuurd, blijft er maar 1 bron, al start je een audioplayer tijdens de film. Applicaties zoals PowerDVD houden ook vaker de SPDIF vast als de film even wordt gepauzeerd. Ander geluid wordt dan pas afgespeeld wanneer PowerDVD wordt afgesloten.

Speel je nou een tweekanaals geluid af (bv. mp3) dan zal, net als bij analoog, elke tweekanaals geluidsbron erdoorheen worden gemixt (en dus geresampled). Anyway, tijdens films is het geen issue. :)
En dat dus, blijkbaar had ik te snel over je post heen gelezen, excuus!

[ Voor 29% gewijzigd door bartvl op 19-01-2009 17:02 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Slogra schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:54:
Als je toch moet resampling is het handig als het hardwarematig gebeurt en in goede kwaliteit. Dan heb je toch echt een goede geluidkaart voor nodig, want onboards kunnen dit niet hardwarematig. Onboards gebruiken je CPU voor dit en de kwaltiteit is slecht door het simpele algoritme dat er gebruikt wordt.
Zoals gezegd enorme generalisatie, er zijn genoeg fatsoenlijke onboards.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:17:
[...]

Zoals gezegd enorme generalisatie, er zijn genoeg fatsoenlijke onboards.
Ben benieuwd welke Intel borden dit heeft.
kun je enkele borden noemen?
Pagina: 1