Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Diefstal] Ip-adres sturen naar webserver

Pagina: 1
Acties:

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:51
De laatste tijd zit ik vrij veel in de Universiteits bibliotheek te studeren. Regelmatig neem ik dan ook mn laptop mee. Dat is makkelijk om een beetje rond te sjouwen en af en toe snel wat op te zoeken, of omdat daar toevallig digitale uitwerkingen van het een of ander op staan.

In ieder geval; ook ik ga met enige regelmaat koffie drinken en laat ik heel de bende achter op een tafeltje voor wat het is. Dit gaat al een paar jaar goed met boeken, maar sinds kort laat ik dus ook rustig mn laptop liggen.

Nu kan ik zo'n kabel eraan binden met een slotje, maar dit is weer vervelend en op veel plaatsen ook niet echt 'goed' vast te zetten, en op sommige plekken helemaal niet.

Nu dacht ik, dat er wel een heel simpel programmatje moet zijn dat standaard op de achtergrond draait in Win XP, en dat als mn laptop een nieuw ipadres krijgt, dit door stuurt naar een server ergens.

Mocht mn laptop dan gejat worden, (nog 250 euro waard ofzo..) en de dief hangt hem aan het internet, dan kan ik iig zien op welk ipadres de dief woont.

Ik ben dus opzoek naar een simpele tool die dat doet... iemand een idee?

Verwijderd

en jij denkt dat je via de isp het adres krijgt?

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 15:23
En dan, dan weet je een ipadress wat bv ook van een campus is (uitgaand adres) en dan weet je nog niets.... beetje nutteloos dit. :X

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08

Wish

ingwell

Als ik een laptop zou stelen (en dat is een formidabel grote "als"), zou ik hem meteen formatteren. Dan heeft dat programma ook niet zo'n zin lijkt me.

Overigens, lijkt me een duidelijk geval van symptoom bestrijding.

[ Voor 18% gewijzigd door Wish op 16-01-2009 11:56 ]

No drama

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Opperhoof schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:52:
Mocht mn laptop dan gejat worden, (nog 250 euro waard ofzo..) en de dief hangt hem aan het internet, dan kan ik iig zien op welk ipadres de dief woont.
Mooi verhaal.

Mijn laptop is ook gestolen, ergens eind oktober, en is _NOOIT_ meer online geweest. Standaard draaiden tooltjes als uTorrent, WhatPulse enzo maar nergens meer activiteit gezien. Daaruit blijkt dat de dief nooit ingelogd is geweest (ook wachtwoord protected overigens) maar er direct een nieuwe installatie op heeft gezet. Mij inziens doet iedere dief dat, alvorens het spulletje weer doorverkocht wordt.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-11 13:23
danmaarniet schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:55:
Als ik een laptop zou stelen (en dat is een formidabel grote "als"), zou ik hem meteen formatteren. Dan heeft dat programma ook niet zo'n zin lijkt me.

Overigens, lijkt me een duidelijk geval van symptoom bestrijding.
Denk dat het gros van de laptopdieven deze apparaten meteen doorverkoopt..

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 13:15

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Heb je niet zo heel veel aan denk ik. Eerst zul je via een rechtszaak het ip-adres moeten achterhalen bij de ISP en die doen dat over het algemeen niet zo heel makkelijk. Met een beetje geluk wordt de laptop geheeld naar het buitenland, dan is het al helemaal een onbegonnen werk. Daarna moet je nog je laptop terugzien te krijgen, en bewijzen dat hij van jou is, wat ook een dure, moeilijke rechtszaak wordt, want zoveel bewijs heb je helemaal niet dat deze laptop echt van jou is. Als de dief een beetje slim is formatteert hij de hardeschijf en dan werkt je programmaatje al niet meer.

Bottom-line: Ik zou gewoon je laptop meenemen ;)

Everybody lies

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verberg er ook een GPS module in. Dan zou je een programma kunnen maken die de positie doorgeeft. Maar dan moet de dief wel zo slim zijn om zonder format de laptop aan het internet te hangen.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 13:45
Klopt. Het zou nogal "dom" zijn om hem aan te zetten. Sowieso vraag ik me af wat je aan het IP adres hebt, en in hoeverre de politie meewerkt als je aankomt dat de gebruiker met IP x.x.x.x iets van je heeft gestolen.

Al kan het wel redelijk positief uitpakken als je geluk hebt. Geen idee hoe het precies is afgelopen met desbetreffende Tweaker.

De enige goede oplossing zou zijn als zoiets in het in het BIOS ingebouwd zit, of als er een onboard anti-theft chip is ingebouwd. Geloof dat er wel zoiets bestaat.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Je kunt volgens mij beter óf investeren in een laptop beveiligingssetje (sterk stuk staaldraad met een slotje) (welke overigens ook makkelijk genoeg mee te nemen is met een betonschaar), óf gewoon je laptop altijd meenemen, óf hem gewoon niet onbeheerd achterlaten. Zoals ook in dit topic aangegeven wordt, de meeste laptops die gestolen worden worden gelijk geformatteerd of sowieso niet aan het internet gezet.

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je zou eens naar http://www.directupdate.net/ kunnen kijken i.c.m een http://www.DynDns.org account. DirectUpdate update dan elke keer als je een nieuw ip krijgt je DynDns.org alias. Simpel en ook compleet onzichtbaar te maken op een service na...

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:33
Neem die laptop gewoon mee als je koffie gaat drinken. 250 euro / slotje of niet: ik zou het gewoon niet wagen om dat ding te laten liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door danslo op 16-01-2009 12:15 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Interessant topic. Ik laat m'n laptop ook vaak staan in de universiteitsbibliotheek. Het submitten van ip-informatie lijkt me ook vrij nutteloos. Dan heb je wellicht een ip adres, maar wat kun je daar dan mee? Je kan er hooguit achterkomen in welke regio de laptop staat, maar niet op welk adres.

Wellicht is zo'n Kensington slot o.i.d. iets.
zie b.v. Ervaring met notebook locks

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

cls schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:15:
Neem die laptop gewoon mee als je koffie gaat drinken. 250 euro / slotje of niet: ik zou het gewoon niet wagen om dat ding te laten liggen.
Inderdaad, hetzelfde als je fiets niet op slot zetten maar er toch een tracker opzetten. Beetje krom.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:30
TommyGun schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:56:
[...]

Mooi verhaal.

Mijn laptop is ook gestolen, ergens eind oktober, en is _NOOIT_ meer online geweest. Standaard draaiden tooltjes als uTorrent, WhatPulse enzo maar nergens meer activiteit gezien. Daaruit blijkt dat de dief nooit ingelogd is geweest (ook wachtwoord protected overigens) maar er direct een nieuwe installatie op heeft gezet. Mij inziens doet iedere dief dat, alvorens het spulletje weer doorverkocht wordt.
Password protected maakt niets uit (tenzij je de data encrypted maakt maar geen Windows account), een simpele linux freeware tool kan het wachtwoord tonen. Maar data is totaal niet belangrijk, enkel de hardware die gestolen is (van een particulier, een bedrijf kan je misschien nog kritieke/nuttige data verschaffen voor duistere doeleinde).

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 16-01-2009 16:27 ]

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Ik vraag altijd aan lieve meisjes of ze even op mijn laptop willen letten. Werkt goed en is een mooi excuus om contact met ze te leggen 8)

Overigens vraag ik me af hoe groot de kans is dat je laptop in een universiteitsbieb gejat wordt. Iedereen zit er toch omheen en je moet wel lef hebben/zelfverzekerd zijn om dan zomaar zo'n apparaat mee te nemen. Ik zie ook soms mensen rustig een kwartier lang hun laptop alleen laten. Zelf zit ik dan toch niet helemaal rustig koffie te drinken, vandaar bovenstaande oplossing.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Hari-Bo schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 16:26:
[...]

Password protected maakt niets uit (tenzij je de data encrypted maakt maar geen Windows account), een simpele linux freeware tool kan het wachtwoord tonen. Maar data is totaal niet belangrijk, enkel de hardware die gestolen is (van een particulier, een bedrijf kan je misschien nog kritieke/nuttige data verschaffen voor duistere doeleinde).
Daar ben ik ook wel van op de hoogte hoor ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 19:52

jelly

Arch Linux

fckgw schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:08:
Ik vraag altijd aan lieve meisjes of ze even op mijn laptop willen letten. Werkt goed en is een mooi excuus om contact met ze te leggen 8)

Overigens vraag ik me af hoe groot de kans is dat je laptop in een universiteitsbieb gejat wordt. Iedereen zit er toch omheen en je moet wel lef hebben/zelfverzekerd zijn om dan zomaar zo'n apparaat mee te nemen. Ik zie ook soms mensen rustig een kwartier lang hun laptop alleen laten. Zelf zit ik dan toch niet helemaal rustig koffie te drinken, vandaar bovenstaande oplossing.
Tijdens practica heb ik er niet zoveel moeten mee zelf, maar dan zit je ook met allemaal studiegenoten, dat is toch wat anders dan een bibliotheek ookal zitten daar ook 'studenten' . Ik zou als ik jou was gewoon zo'n slotje als je die gewoon hebt eraan doen. Daardoor is die laptop al minder interessant voor dieven, aangezien een niet beveiligde laptop zo mee te nemen valt, maar als ze eerst een tafel ofzoiets moeten optillen word het toch wat verdachter ;) . En nog steeds geldt:
Voorkomen is beter dan genezen

Keep it simple stupid

Pagina: 1