Philips komt in het voorjaar met een nieuwe 56 inch (1,42 m) LCD tv, bijzonder aan dit model is dat het een display heeft met een 21:9 verhouding. Resolutie 2560x1080P |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
website fabrikant: http://www.cinematicviewingexperience.com |
scherm ziet er erg indrukwekkend uit, maar wat voor input moet je erin stoppen voor een mooi beeld?
maakt ie automatisch van de standaard dvd/bluray input een 21:9 beeld?
maakt ie automatisch van de standaard dvd/bluray input een 21:9 beeld?
dat vraag ik me ook af..
ik gok wel dat tv kijken een stuk minder netjes blijft..
ik gok wel dat tv kijken een stuk minder netjes blijft..
I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.
gewoon full hd (1080p) beeld lijkt me. en ik denk dat de optie er inderdaad op zit om automatisch 21:9 te maken van 16:9 en 4:3 alleen verlies je dan weer een hoop info aan de boven- en onderkant
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Waar ik dan misschien wel weer een beetje bang voor ben, mocht dit nou goed aanslaan, dan zul je geheid zien dat er ineens '21:9 only' content op de markt komt.
Waardoor je bepaalde films alleen goed kan beleven met een 21:9 scherm... (en dan kunnen we met z'n allen dus weer gaan overschakelen)
Waardoor je bepaalde films alleen goed kan beleven met een 21:9 scherm... (en dan kunnen we met z'n allen dus weer gaan overschakelen)
Verwijderd
Op de website staat het volgende:
vraag me alleen af hoe je dan aan die content gaat komen.Cinematic Viewing Experience:
We don’t just watch films at the cinema we experience them. The 21:9 aspect ratio of a cinema screen was developed to mimic our own peripheral vision, providing a totally immersive viewing experience.
This immersion is what makes 21:9 cinematic viewing such an all-encompassing experience and why until now it has continued to provide the optimum medium in which to fully enjoy films. Such is its power that we routinely undergo an intensely personal, emotional journey when watching a film in a cinema. It is the experience of ‘losing ourselves’ in a film.
This Cinematic Viewing Experience is extremely difficult to replicate at home. Even the largest conventional TV screen cannot provide the total immersion that we enjoy at a cinema because when it comes to watching a film, the viewing experience isn’t determined by screen size.
Films fill a cinema screen.The images reach right out to the very limits of the screen and of our peripheral vision, enveloping us so completely in the action that we actively ‘feel’ along with the characters in front of us.This cannot be achieved on a conventional 16:9 widescreen TV at home without moving to a ‘letterbox’ view or losing the full scope of the original shot.
Until now. With an aspect ratio of 21:9, the Cinema 21:9 is the world’s first cinema-proportioned LCD TV. In combination with Philips’ Ambilight technology - accurately matching on-screen content to extend the picture beyond the confines of the screen - Cinema 21:9 delivers the most completely immersive home viewing experience possible.
Cinema 21:9. The first TV to deliver a genuine Cinematic Viewing Experience to movie lovers in their own home.
21:9 komt op 2 honderdste na overeen met 2.35:1, een formaat waarin heel veel films (bioscoopfilms in ieder geval) zijn opgenomen. Dat zijn die films waarbij je op een 16:9 tv zwarte balken hebt, weet je wel. Misschien dat Philips iets met die balken doet. Ze weghalen gok ik
[ Voor 5% gewijzigd door Peenutzz op 16-01-2009 00:55 ]
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Voor films is het dus een ideale beeldverhouding, alle andere content niet
Overigens nogal een twijfelachtige argumentatie van Philips waarom je zo'n tv nodig zou moeten zijn:
Overigens vind ik het ook vaak irritant dat je met een 16:9 tv nog steeds dikke zwarte balken hebt. Die zoom ik dan ook altijd weg als ik film kijk op mn 50 inch plasma. Het is dan misschien niet helemaal de correcte beeldverhouding waar ik naar kijk, maar dat valt mij niet op tijdens het kijken naar een film.
Voor de gewone tv kijker lijkt me deze tv dan ook niks. Het zou mooi zijn als ze een beamer zouden maken met deze aspect ratio, kun je daar mooi films mee kijken in de goede verhouding.
Oftewel, alleen doordat een film beeldvullend is voel je mee met de karakters in de film?Films fill a cinema screen.The images reach right out to the very limits of the screen and of our peripheral vision, enveloping us so completely in the action that we actively ‘feel’ along with the characters in front of us.
Over het gedeelte van beeldvullend hebben ze een punt, niet over het meevoelen met de karakters.This cannot be achieved on a conventional 16:9 widescreen TV at home without moving to a ‘letterbox’ view or losing the full scope of the original shot.
Overigens vind ik het ook vaak irritant dat je met een 16:9 tv nog steeds dikke zwarte balken hebt. Die zoom ik dan ook altijd weg als ik film kijk op mn 50 inch plasma. Het is dan misschien niet helemaal de correcte beeldverhouding waar ik naar kijk, maar dat valt mij niet op tijdens het kijken naar een film.
Voor de gewone tv kijker lijkt me deze tv dan ook niks. Het zou mooi zijn als ze een beamer zouden maken met deze aspect ratio, kun je daar mooi films mee kijken in de goede verhouding.
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Dit snap ik niet helemaal. 21:9 content bestaat toch al lang? Alleen wordt het bij films gewoon 2.35:1 genoemd. Bij dat soort films heb je zwarte balken boven en onder de film en die zou je dus zonder balken kunnen zien op deze nieuwe tv.RonnieB82 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:23:
Waar ik dan misschien wel weer een beetje bang voor ben, mocht dit nou goed aanslaan, dan zul je geheid zien dat er ineens '21:9 only' content op de markt komt.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wel handig. Als je nu in 4:3 het Journaal wil zien en vrouwlief wil in 4:3 GTST kijken, dan past dat gewoon naast elkaar.
(alleen wordt dat niet meer in 4:3 uitgezonden, maar jullie vangen mijn drift)
(alleen wordt dat niet meer in 4:3 uitgezonden, maar jullie vangen mijn drift)
Punctuality is the politeness of kings
gekke resolutie, want een full hd film in 1080p is 1920 x 816 in die verhouding. Het beeld wordt dan uitgerekt. Dus nu heb je er nog niks aan.
[ Voor 12% gewijzigd door quicksilvernet op 16-01-2009 10:23 ]
Dat is puur marketing natuurlijk, als ze zo'n groot scherm uitbrengen met de correcte resolutie, dan is het officieel geen FullHD meer (geen 1080p), en wie gaat er nou een groter scherm kopen met een lagere resolutie?quicksilvernet schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:21:
gekke resolutie, want een full hd film in 1080p is 1920 x 816 in die verhouding. Het beeld wordt dan uitgerekt. Dus nu heb je er nog niks aan.
Ik vraag me af of ook deze resolutie officieel Full HD genoemd mag worden omdat het niet 1920 x 1080p is. Maar Philips heeft toch maar weer bewezen baanbrekend te zijn in nieuwe technieken.RonnieB82 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:45:
[...]
Dat is puur marketing natuurlijk, als ze zo'n groot scherm uitbrengen met de correcte resolutie, dan is het officieel geen FullHD meer (geen 1080p), en wie gaat er nou een groter scherm kopen met een lagere resolutie?
Verwijderd
Je gaat bij 4:3 content in originele aspect ratio dan wel erg dikke balken links en rechts krijgen.
Ik vind het in ieder geval een leuke gimmick die de ontwikkeling van Philips weer mooi voor elkaar tovert.
Ik verwacht dat de tv gewoon het 1080p logo mag gaan voeren als de boven genoemde resolutie klopt kan hij immers ook onvervormd 1920x1080 weergeven.
Ik vind het in ieder geval een leuke gimmick die de ontwikkeling van Philips weer mooi voor elkaar tovert.
Ik verwacht dat de tv gewoon het 1080p logo mag gaan voeren als de boven genoemde resolutie klopt kan hij immers ook onvervormd 1920x1080 weergeven.
Verwijderd
Voor films kijken lijkt me dit wel een ideaal scherm, maar ik ben wel benieuwd hoe normale 4:3 of 16:9 content er uit gaat zien hierop.
In februari krijgen we meer info, hopelijk ook de prijs..zal wel niet goedkoop zijn.
In februari krijgen we meer info, hopelijk ook de prijs..zal wel niet goedkoop zijn.
Verwijderd
Hadden ze hem niet 23:9 kunnen maken, nu heb ik nog balken in beeld bij 20000 Leagues Under the Sea.
Je moet toch van je geld af?RonnieB82 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:23:
Dacht je dat HD-TV het einde was? Straks krijgen we V(ery)HD, als iedereen dat heeft komt er S(uper)HD, en daarna SHD-3DTV met een full kleuren gamma van infrarood tot ultraviolet zodat je bruin wordt als je het juiste strandprogramma besteld.
en dan zijn ze ook nog bezig met een apparaatje dat geuren kan nabootsen....joopv schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 23:02:
[...]
Je moet toch van je geld af?
Dacht je dat HD-TV het einde was? Straks krijgen we V(ery)HD, als iedereen dat heeft komt er S(uper)HD, en daarna SHD-3DTV met een full kleuren gamma van infrarood tot ultraviolet zodat je bruin wordt als je het juiste strandprogramma besteld.

Verwijderd
Smell-o-rama is al heel oud maar wil om de één of andere reden niet doorbreken.Mopperman schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 09:04:
[...]
en dan zijn ze ook nog bezig met een apparaatje dat geuren kan nabootsen....
Dat mag, want het kan de benodigde 1920*1080 voorschotelen. Dat je dan wat ruimte overhoud, pech.quicksilvernet schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:07:
[...]
Ik vraag me af of ook deze resolutie officieel Full HD genoemd mag worden omdat het niet 1920 x 1080p is. Maar Philips heeft toch maar weer bewezen baanbrekend te zijn in nieuwe technieken.
Hmm... ik voel een beetje het zelfde opkomen als toen breedbeeld er pas was 
Nu hebben we inmiddels het grootste gedeelte van de normale uitzendingen in breedbeeld (gelukkig), en nu komt zijn opvolger al, brederbreedstbeeld. Het resultaat is inderdaad dat een niet breedbeeld uitzending helemaal niet te kijken is
Maar damn, wat ziet het ding er vet uit!
Nu hebben we inmiddels het grootste gedeelte van de normale uitzendingen in breedbeeld (gelukkig), en nu komt zijn opvolger al, brederbreedstbeeld. Het resultaat is inderdaad dat een niet breedbeeld uitzending helemaal niet te kijken is
Maar damn, wat ziet het ding er vet uit!
Gelukkig heb ik sowieso de overstap voor films gemaakt naar een beamer, zodat mocht dit standaard gaan worden ik alleen een nieuw scherm hoef te kopen en geen nieuwe apparaat 
voor tv kijk i kwel op mijn 16:9 philips!
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
wela ls je een 16:9 beamer hebt, dan heb je nog een andere resolutie beamer nodigRoyz schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 10:50:
Gelukkig heb ik sowieso de overstap voor films gemaakt naar een beamer, zodat mocht dit standaard gaan worden ik alleen een nieuw scherm hoef te kopen en geen nieuwe apparaat
Hmmm, hoe bedoel je dat nou? Ik hoef toch alleen maar verder in te zoomen om een 21:9 scherm beeldvullend te makenMopperman schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:13:
[...]
wela ls je een 16:9 beamer hebt, dan heb je nog een andere resolutie beamer nodig
Nee, want als er beeldmateriaal uit komt op die resolutie, kun je wel inzoomen, maar je kijkt niet op die nieuwe resolutie. Dat kan alleen maar als je nieuwe hardware kooptRoyz schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:34:
[...]
Hmmm, hoe bedoel je dat nou? Ik hoef toch alleen maar verder in te zoomen om een 21:9 scherm beeldvullend te makenik kan nu ook gewoon 21:9 op mijn scherm toveren alleen met 2 zwarte balken aan de boven en onderkant
Bestaan er nu al 21:9 beamers dan?
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Je kunt op de nieuwere generatie de balken er uit 'scalen' en een anamorph voorzetlens gebruiken. Dan heb je hetzelfde principe als deze TV en vele bioscoop schermen: altijd dezelfde hoogte en enkel de breedte varieert.
Als je je Full-HD beamer instelt op 1920x816 en in het menu de hoogte iets verkleint zit je volgens mij ook op 21:9, daar hoeft geen speciale beamer voor gemaakt te worden totdat de resolutie omhoog moet door dit nieuwe beeldformaat.BackSlash schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:55:
Bestaan er nu al 21:9 beamers dan?
Precies mijn gedachte. 21:9 films komen niet in 2560x1080P maar in 1920x816, dus waarom zou elke beamer van nu het niet kunnenmarcieking schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:02:
[...]
Als je je Full-HD beamer instelt op 1920x816 en in het menu de hoogte iets verkleint zit je volgens mij ook op 21:9, daar hoeft geen speciale beamer voor gemaakt te worden totdat de resolutie omhoog moet door dit nieuwe beeldformaat.

Je hoeft alleen het scherm te veranderen meer niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Royz op 17-01-2009 13:19 ]
Als je de beamer instelt op 1920x816 heb je een geen native resolutie, lijkt me geen goed idee op een LCD beamer. De optie van ShittyOldMan klinkt dan als een betere, al ben je dan nog steeds aan het 'scalen'... gaat dat dan ook niet ten koste van de beeldkwaliteit?
Deze anamorphe optie is interessant als je er met de zoom niet uitkomt. Voor de zoom optie stel je de projector niet in als 1920x816, maar gewoon als 1920x1080, dit is ook het beeld dat je er naartoe stuurt (incl zwarte balken). Vervolgens zoom je het beeld wat groter zodat de balken boven en onder van het scherm af vallen. Je moet wel een zwarte achtergrond hebben anders zie je alsnog donkergrijze vlakken. Kom je er met de zoom niet uit dan is er nog de anamorph optie.
nee. je hebt met een beamer geen last van de zwarte balken ... je hoeft niks te scalenBackSlash schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:28:
Als je de beamer instelt op 1920x816 heb je een geen native resolutie, lijkt me geen goed idee op een LCD beamer. De optie van ShittyOldMan klinkt dan als een betere, al ben je dan nog steeds aan het 'scalen'... gaat dat dan ook niet ten koste van de beeldkwaliteit?
je heb wel zwarte balken, maat je ziet ze naganoeg niet omdat het om projectie gaat.
je ziet gewoon je scherm/muu oid
een sherm kun je ook gewoon een beetje opgerold laten, en muur=muur , geen zwarte balk
Dacht dat het hier over die tv ging, niet over wat je met beamers allemaal wel of niet kan

Ik hoop dat Philips een nieuwe markt neer zet, die over een jaar of 7 rijp is. Waarom 7 jaar? Mwah, dan zal ik wel weer aan de beurt zijn met een nieuw scherm
Ik hoop dat Philips een nieuwe markt neer zet, die over een jaar of 7 rijp is. Waarom 7 jaar? Mwah, dan zal ik wel weer aan de beurt zijn met een nieuw scherm
Philips laat de 'mogelijke' opvolger zien op de IFA:
56" 3D 21:9
http://www.engadget.com/2...so-bright-we-had-to-wear/
HEEEEEEEEL erg COOL, maar.......................Jammer, weer geen ambilight aan de onderkant.
56" 3D 21:9
http://www.engadget.com/2...so-bright-we-had-to-wear/
HEEEEEEEEL erg COOL, maar.......................Jammer, weer geen ambilight aan de onderkant.
Over 1,5 jaar heb ik mijn eigen appartementje, en dan moet er uiteraard ook een dikke tv/geluidsinstallatie komen.
Ik vind een 21:9 scherm wel erg vet, maar ik denk toch dat ik voor een 16:9 scherm ga, omdat ik regelmatig game, en dan moet je weer schalen om dat netjes beeldvullend te krijgen. (en zwarte balken is uiteraard geen porum op zo'n scherm)
Dan word het waarschijnlijk toch een mooie 16:9 ambilight (of misschien wel aurea)
Ook verwacht ik in de toekomst nou niet echt dat 21:9 de standaard gaat worden, zoals 16:9 dat nu (eindelijk) is.
Ik vind een 21:9 scherm wel erg vet, maar ik denk toch dat ik voor een 16:9 scherm ga, omdat ik regelmatig game, en dan moet je weer schalen om dat netjes beeldvullend te krijgen. (en zwarte balken is uiteraard geen porum op zo'n scherm)
Dan word het waarschijnlijk toch een mooie 16:9 ambilight (of misschien wel aurea)
Ook verwacht ik in de toekomst nou niet echt dat 21:9 de standaard gaat worden, zoals 16:9 dat nu (eindelijk) is.
Hmm, niet alleen is en blijft het een conventionele lcd met dezelfde beeldproblemen (ik haal ze er in de winkels zó uit), maar er is nòg een onhebbelijkheid met dit toestel:
wanneer je naar een film kijkt met Nederlandse ondertiteling, valt de 2de regel buiten beeld!
Dit stond in de test van Computer-Idee.
Maar nogmaals: een lcd (en helemaal eentje van dit formaat) zou gewoon leds moeten hebben met local dimming.
Kijk maar s goed naar de beelden op de Aurea. De lichteffecten vind ik grandioos, maar als je echt gaat letten op de beeldkwaliteit dan zie je dat deze maar matig is.
Kijk maar s naar motion resolution, beeldlijnen en huidtinten. Nee, dan was die serie met leds al een stuk beter van ze.
De conventionele lcd's van Philips (en andere merken) vind ik verschrikkelijk om naar te kijken.
wanneer je naar een film kijkt met Nederlandse ondertiteling, valt de 2de regel buiten beeld!
Maar nogmaals: een lcd (en helemaal eentje van dit formaat) zou gewoon leds moeten hebben met local dimming.
Kijk maar s goed naar de beelden op de Aurea. De lichteffecten vind ik grandioos, maar als je echt gaat letten op de beeldkwaliteit dan zie je dat deze maar matig is.
Kijk maar s naar motion resolution, beeldlijnen en huidtinten. Nee, dan was die serie met leds al een stuk beter van ze.
De conventionele lcd's van Philips (en andere merken) vind ik verschrikkelijk om naar te kijken.
Gaan we weerFerry34 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:36:
...... maar er is nòg een onhebbelijkheid met dit toestel:
wanneer je naar een film kijkt met Nederlandse ondertiteling, valt de 2de regel buiten beeld!...

Maar dat zal pas gebeuren als dit formaat TV gemeengoed wordt........... ik vrees nooit
Weet je toevallig een type/lijn? Ik heb 21:9 projectie en de ondertitels vallen soms heel vervelend. Nog prettiger zou zijn als het te schuiven is, dus geen vaste plek binnen beeld.Daarom heeft Philips een Blu-ray speler uitgebracht met de mogelijkheid de ondertitels naar boven (in het beeld) verplaatsen.
Bij elke NMT kan dit ook trouwens
net even op de philips site gekeken, 't zijn er al 3 die het kunnen:ShittyOldMan schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 19:36:
[...]
Weet je toevallig een type/lijn? Ik heb 21:9 projectie en de ondertitels vallen soms heel vervelend. Nog prettiger zou zijn als het te schuiven is, dus geen vaste plek binnen beeld.
DBP-9500
DBP-9100
DBP-7500
Ben geen philips fan, maar dit is wel goed, ook bij mijn gewone 16:9 zou ik het prettig vinden.
Dat zal alleen niet voor DVD werken. Maar goed dat kijk je toch niet meer met een BR speler
Bron????Royz schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 22:37:
Dat zal alleen niet voor DVD werken. Maar goed dat kijk je toch niet meer met een BR speler
Volgens de handleiding alleen niet voor DIVX.
Ook bij DVD is de ondertitel een apart bestand.
Waar kan ik de handleiding vinden?
Kom op nou, een beetje zoekenRoyz schreef op zondag 06 september 2009 @ 00:37:
Waar kan ik de handleiding vinden?
http://www.p4c.philips.co...12/bdp9100_12_dfu_nld.pdf
Nee maar het is wel zonde van je 40 inch, wat normaal gesproken genoeg zou moeten zijn.BackSlash schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:04:
Voor films is het dus een ideale beeldverhouding, alle andere content nietOverigens nogal een twijfelachtige argumentatie van Philips waarom je zo'n tv nodig zou moeten zijn:
Oftewel, alleen doordat een film beeldvullend is voel je mee met de karakters in de film?
Heb je een nieuwe TV, heb je opeens weer balken...
Ik vind het best vervelend eerlijk gezegd.
Eens, maar de beleving an sich is wel groter, bij een groter scherm.Over het gedeelte van beeldvullend hebben ze een punt, niet over het meevoelen met de karakters.
Nooit gekeken nog, dacht altijd dat de ondertiteling dan zou wegvallen. Ik ga het uitproberen.Overigens vind ik het ook vaak irritant dat je met een 16:9 tv nog steeds dikke zwarte balken hebt. Die zoom ik dan ook altijd weg als ik film kijk op mn 50 inch plasma. Het is dan misschien niet helemaal de correcte beeldverhouding waar ik naar kijk, maar dat valt mij niet op tijdens het kijken naar een film.
Toch maar even afwachten dan? Er is nu ook nog niet erg veel duidelijk volgens mij.RonnieB82 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:47:
Philips is nog steeds de enige met een dergelijke TV. (erg duur)
Wat ik niet snap is dat iedereen het maar voor lief neemt.
We maken ons druk om:
- het aantal inch
- full HD
- 600 hertz
Maar als je beeld juist met films sterk wordt verkleind, dan is het goed...
Zo dan! Om maar even in detail een anderhalf jaar oude post te beantwoorden!
Nickname does not reflect reality
Mooi heBrad Pitt schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:22:
Zo dan! Om maar even in detail een anderhalf jaar oude post te beantwoorden!
Na anderhalf jaar toch niet echt verdere ontwikkeling buiten Philips om.
Nog steeds geen enkel ander merk die dit heeft, terwijl de format bij bijna iedere nieuwe blu ray op 21:9 zit. Dus ja... Ik vraag me af of andere merken ook nog wat gaan doen, maar daar kan ik bar weinig over vinden.
(ik had een eigen topic gestart, maar dat bleek niet goed genoeg, dan maar zo)
Pagina: 1