Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:48
Ik twijfel over het in de armen nemen van een belastingsadviseur voor mijn aangiftes.

Dit jaar heb ik onder andere een huis gekocht (waarvan gedeeltelijk de kosten inn 2008 zijn gevallen) en volg een studie naast mijn werk (door mijzelf betaald). Daarnaast heb ik ook veel kosten gemaakt met Microsoft examens (ook zelf betaald) en veel boeken etc relevant voor mijn studie.

Een beetje belastingsadviseur kost al gauw rond de 90,- euro. Is dit de moeite waard? Bovendien wat zijn jullie meningen erover. Doe je het zelf, of laat je het doen? En bovendien, denk je dat zo iemand er daadwerkelijk veel meer uit kan slepen (voor de gewone man)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Woodsy schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:48:
... het in de armen nemen van ...
Zou ik persoonlijk enkel bij een aantrekkelijke vrouwelijke adviseur doen ;)

Maar serieus, er zijn al wel een paar dingen over gezegd in een ander topic:
Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs

Hier bijvoorbeeld:
rolands in "Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs"

Met als antwoorden:
argro in "Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs"
Jaspertje in "Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs"

Pesoonlijk denk ik dat het ook afhangt van de complexiteit van je situatie, en de hoeveelheid geld waar het om gaat. Heb je meerdere huizen, bergen aandelen en bezit je een half bedrijf erbij, dan denk ik dat het anders is dan als je gewoon inkomen hebt en misschien een hypotheekaftrek.

Dat laatste is erg goed zelf te doen, en gezien je voorbeeld van je situatie lijkt me dat niet onoverkomelijk. zie daarvoor ook de tips in het bovengenoemde topic :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 15-01-2009 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74402

Ik heb het een keer laten doen, normaal doe ik het zelf, maar het maakte geen verschil, dus zelfdoen is nog goedkoper ook ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 74402 op 22-01-2009 09:26 . Reden: taalvoutjes er uit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Als het erg basaal is zou ik het zelf doen echter wat me opvalt is dat zij veel beter op de hoogte zijn van alle wiswasjes. Verder stel ik mezelf dan ook vaker de vraag zou ik een accountant mijn werk toevertrouwen, nee dus waarom omgekeerd wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Ik laat het meestal doen.. kost me 75 euro. Soms heb ik een simpel jaar en dan doe ik het zelf. Maar in 2007 bv;
- verhuist dus huis verkocht en gekocht
- nieuwe baan
- samenwonen

Ben er toen aan begonnen en kwam met zoveel vragen te zitten dat ik het maar uitbesteed had. Het gaat dan ook om bedragen waar je (ik iig) geen verassingen wil hebben :+

Maar soms doe ik het ook zelf.. als er weinig wijzigt in een jaar is het opzich vrij simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Ik denk dat dit in jouw geval best een optie is.. Er is het afgelopen jaar aardig wat gebeurt als ik het zo lees.. Persoonlijk heb ik er echt totaal geen verstand van hoe of wat met invullen en dingen waar je rekening mee moet houden en zo'n belastingadviseur kan je daar goed bij helpen.. Op zich vind ik € 90 ook nog prima te doen.. Nu weet ik niet hoe goed jij bent met het invullen, maar zo'n man/vrouw kan dit er vaak wel uit halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ken je niemand in je familie die er wat meer verstand van heeft, die doen het vaak voor goedkoper en is samen misschien nog leuker. Zit je wel beetje met je privacy mischien, maargoed dat is dan je eigen keus. Desnoods betaal je hem de helft van wat je normaal moet betalen, lijkt me ook redelijk.

Vraag maar eens rond in je directe kring, zijn genoeg mensen die het zelf doen en weten wat ze doen.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat het het vaak wel waard is als je wat complexere zaken hebt. Dus als je alleen maar inkomen uit loondienst hebt moet je het gewoon lekker zelf doen, aangezien je waarschijnlijk toch rond de 0 uitkomt.

Als je wat meer dingen hebt zoals ziektekosten/studiekosten/hypotheekrenteaftrek/etc. dan moet je wel heel goed in de materie zitten om het zelf te doen. Op zich is het niet moeilijk om het uit te zoeken, maar stel je bent er totaal een halve dag mee bezig om het uit te zoeken en in te vullen, en je vergeet nog een post waardoor je nog 50 euro laat liggen. Je had die 90 euro dan al weer terug verdiend als je het had laten doen.

Uiteindelijk gaat het wel om veel geld, dus als je maar half twijfelt of je alle regels wel kent zou ik het zeker serieus overwegen om het te laten doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Wanneer een fatsoenlijke adviseur €75 vraagt voor het invullen van een gemiddeld complexe aangifte dan gaat er iets mis denk ik. Het uurtarief van zo'n man zal circa €100 zijn. Dat betekend dus het volgende:
1: hij rammelt de aangifte er in 45 minuten doorheen.
2: hij laat een goedkope junior 1,5 uur met de aangifte klooien en kijkt er zelf vervolgens nog een kwartier naar.

In beide gevallen ben ik bang dat het resultaat geen optimale aangifte zal zijn.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

argro schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:02:
Wanneer een fatsoenlijke adviseur €75 vraagt voor het invullen van een gemiddeld complexe aangifte dan gaat er iets mis denk ik. Het uurtarief van zo'n man zal circa €100 zijn. Dat betekend dus het volgende:
2: hij laat een goedkope junior 1,5 uur met de aangifte klooien en kijkt er zelf vervolgens nog een kwartier naar.

In beide gevallen ben ik bang dat het resultaat geen optimale aangifte zal zijn.
Ik ben ook snel klaar als ik alle gegevens heb. Mijn eigen aangifte in 1 uur gemaakt (Inclusief: hypotheek, giften en ziektekosten dingen) Daarna moest ik nog een klein beetje aanpassen omdat ik iets vergeten was.

Waarschijnlijk krijg je van te voren een vragenlijst of een lijst met alles wat je mee moet nemen, dan is het voor een adviseur echt appeltje eitje... hij zal niet 4x opnieuw zo'n aangifte wijzigen voor je neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

argro schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:02:

Sorry maareh; Wat een onzin.. en het is een vrouw btw.. 8)7 Echt totaal nergens op gebaseerd.

Edit:
Moet er wel bijzeggen dat het 75e pp is. Dus sinds ik samen woon betaal ik het dubbele.

Maar goed, volgens jou bepaalt de prijs dus de kwaliteit...

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 22-01-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Anoniem: 5897 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 12:37:
[...]

Sorry maareh; Wat een onzin.. en het is een vrouw btw.. 8)7 Echt totaal nergens op gebaseerd.

Edit:
Moet er wel bijzeggen dat het 75e pp is. Dus sinds ik samen woon betaal ik het dubbele.

Kijk, dus het is al 150 euro, dat is wel even wat anders. Hoewel ik het er ook niet mee eens ben dat hoe duurder hoe beter, is het natuurlijk wel zo dat als iemand de tijd voor je neemt (en dus genoegen neemt met minder per uur, of meer vraagt), dat het dan beter kan. Immers diegene heeft (voldoende) tijd om vragen te stellen "Heeft u nog..." en "Heeft u ook gedacht aan...."

Als het zwart is, is het weer anders, maar daar gaan we gemakshalve maar niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Anoniem: 5897 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 12:37:
[...]

Edit:

Een complexe aangifte kun je niet goed invullen in minder dan een uur (inclusief uitzoekwerk). Een adviseur (man of vrouw) met een marktconform tarief kan dus onmogelijk een complexe aangifte tot in de puntjes verzorgen voor €75.

Maar goed, wanneer je het onzin vindt dan mag dat. Ik ben wel benieuwd naar het uurtarief en de tijdbesteding van jouw adviseur.

Prijs is niet bepalend voor kwaliteit, maar er is wel degelijk een verband. Men zegt niet voor niets: "goede raad is duur". Al kan dure raad natuurlijk ook slecht zijn.

Overigens vreemd dat je voor een gezamenlijke aangifte twee keer zo veel betaald. Een gezamenlijk aangifte is doorgaans namelijk nooit twee keer zo veel werk als één aangifte. Dat vind ik dan weer onzin.
Jaspertje schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 12:51:
[...]

Als het zwart is, is het weer anders, maar daar gaan we gemakshalve maar niet van uit.
Dat zou inderdaad een heel ander verhaal zijn. Ik ga ook uit van een fatsoenlijke adviseur welke marktconforme tarieven vraagt.

[ Voor 38% gewijzigd door argro op 22-01-2009 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Mwah ken genoeg accountants die in hun eigen tijd een avondje langs komen en zo snel even 100 euro vangen en overdag werken ze bij de toch wel grote bureau's. Zo kun je toch even een bonusje opstrijken vooral in de eerste paar maanden van een kleine 2000 euro per maand.
Gaat het in de reguliere uren is het inderdaad eerder een jnr echter.. ik betwijfel dat een jnr niet de kennis van zaken heeft om een doorsnee gezinnetje die een huisje heeft gekocht kan verwerken. Hier overschat je eerder de complexiteit van jan modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Oeh, ik zie dat mijn belastingmannetje erg goedkoop is. :)

Wat me vooral bevalt is dat hij het niet leuk vindt als hij er een paar euro naast zit. Vorig jaar zat hij er vijf euro naast en hij heeft uitgezocht waar dat verschil vandaan is gekomen. _O_

Overigens heb ik wel eens een belastingadviseur via de Hypotheker aangeboden gekregen, die vroeg toen iets van 100 euro per aangifte. Ik heb het hem toen in laten vullen, maar had later spijt want er klopte niet zo veel van (hoop gezeik met de belastingdienst gehad). Sinds die tijd heb ik een ander 'mannetje' die de belasting hier invult en dat bevalt tot op heden dus prima.

Ik heb het 'vroeger' zelf wel eens ingevuld, het is goed te doen maar als het niet je vak is dan kost het je toch een hoop tijd. Overigens hulde voor de belastingdienst, die hebben mij toen goed geholpen bij enkele onduidelijkheden.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Mijn financieel adviseur doet het dit jaar gratisch voor mij :) Beetje afkijken en opschrijven, dan kan ik volgend jaar als ik moet betalen bij hem het zelf doen

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

argro schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:04:
[...]
Een complexe aangifte kun je niet goed invullen in minder dan een uur (inclusief uitzoekwerk).
Onzin :P Iemand met gedegen kennis en ervaring kan enig welk formulier zo invullen. Het is wat anders wanneer jij met een doos met alle ongeopende enveloppen van het afgelopen jaar langs komt, maar als jij je organisatie op orde hebt, dan is zo'n formuliertje zo ingevuld.

Deze kennis komt van een organisatie die jaarlijks 1500 formulieren invult. 90% van de formulieren is ontzettend makkelijk en niet meer dan 15 minuten werk, 30 minuten als je er een kop koffie bij neemt. Alleen in extreme uitzonderingsgevallen met veel ziektekosten, aan- en verkoop van een huis, onduidelijke hypotheeklasten door consumptief gebruik en wat erfenissen erbij duurt het langer dan 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
mr_obb schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 20:19:
[...]

Onzin :P Iemand met gedegen kennis en ervaring kan enig welk formulier zo invullen. Het is wat anders wanneer jij met een doos met alle ongeopende enveloppen van het afgelopen jaar langs komt, maar als jij je organisatie op orde hebt, dan is zo'n formuliertje zo ingevuld.

Deze kennis komt van een organisatie die jaarlijks 1500 formulieren invult. 90% van de formulieren is ontzettend makkelijk en niet meer dan 15 minuten werk, 30 minuten als je er een kop koffie bij neemt. Alleen in extreme uitzonderingsgevallen met veel ziektekosten, aan- en verkoop van een huis, onduidelijke hypotheeklasten door consumptief gebruik en wat erfenissen erbij duurt het langer dan 45 minuten.
Inclusief uitzoekwerk heb ik er dan ook bij gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:50

Rudedadude

Maybe we were born to run

Daar zal het uiteindelijk wel op neerkomen, op het uitzoekwerk. Een belastingadviseur kan weinig wanneer je niet eerst zelf een goed overzicht in je financien. Wanneer je eenmaal hapklare cijfers aan kunt leveren, dan zal het voor een ervaren belastingadviseur idd niet zoveel moeite meer zijn. Maar ik verwacht voor de genoemde tarieven idd niet dat zo'n persoon even gezellig met je de schoenendoos met bonnetjes door komt nemen ;)

Valt dit topic nu in de categorie 'Nederlander heeft te weinig kennis van financien?' url

Maar goed, uiteindelijk komt het neer op het kopen van gemak en dat is een afweging die ieder voor zichzelf kan maken. Er valt allemaal zelf achter te komen, maar het vraagt wat inleestijd.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Hoeveel uitzoekwerk kun je hebben :X Enige wat je hoeft te doen is je jaaropgaves verzamelen en daar de totaaltjes van optellen. Ik deed het altijd binnen een half uur toen ik het nog zelf deed, en foutloos. Dat is dus wel uitgaande van loondienst+HRA en geen complexiteiten, het loont zeker om in het jaar dat je een huis koopt/verkoopt of anderszins 'rariteiten' hebt een expert ernaar te laten kijken, die verdient zichzelf meestal wel terug of weet iig de pitfalls te voorkomen.

For the record doe ik het overigens voor mezelf zelf niet meer wegens het hebben van een bedrijf, accountant doet het voor mij en m'n vriendin dus samen met de jaarrekeningen.

@hierboven: de kennis van de gemiddelde Nederlander van financien is inderdaad rampzalig slecht. Ik heb alleen op dit forum al tientallen keren uitgelegd dat je echt niet meer belasting betaalt over bonussen e.d dan over normaal salaris, maar iets wat ze jaren door net zo onwetende mensen is aangepraat krijg je er niet zo snel uit. Er is ook geen middelbare school in Nederland die het zich verwaardigt om iets doodsimpels als een progressief belastingstelsel uit te leggen, dus hoop op verbetering is er daar ook niet echt.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Zeker in het geval van de TS zou ik het zelf doen.

Wel met de computer. Bij de meeste vakjes kan je op een vraagteken klikken als het onduidelijk is. Daarnaast heb je onderaan (uit mijn hoofd) een help knop waar je nog meer informatie kan inwinnen over het onderwerp.

Gemaakte studiekosten die betrekking hebben op je (toekomstige) werk zijn aftrekbaar. Ik ga er van uit dat de details van het kopen van een huis waarvan de kosten deels in 2008 vallen ook in de hulp terug te vinden zijn.

Daarnaast kan je nog naar de belastingtelefoon bellen als je twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:00
[...]
Een complexe aangifte kun je niet goed invullen in minder dan een uur (inclusief uitzoekwerk). Een adviseur (man of vrouw) met een marktconform tarief kan dus onmogelijk een complexe aangifte tot in de puntjes verzorgen voor €75.

Maar goed, wanneer je het onzin vindt dan mag dat. Ik ben wel benieuwd naar het uurtarief en de tijdbesteding van jouw adviseur.
Ik ben met het invullen van mijn belastingformulier zelf ongeveer een uurtje bezig als ik spullen bij elkaar zoeken en uitzoeken wat wel/niet aftrekbaar is er vanaf haal. Die spullen bij elkaar zoeken moet ik toch zelf doen, dat uitzoeken hoeft zo'n adviseur niet te doen want die dingen weet hij al. Ik heb het dan over het invullen van hypotheekaftrek, salaris, kosten v/h kopen van een huis en dat voor 2 personen. Zoiets als TS heeft kan dus makkelijk door een adviseur in een uurtje worden gemaakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:57

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik ga dit jaar voor het eerst in Nederland belastingaangifte doen maar ga het lekker zelf doen. Gewoon een kwestie van goed inlezen en secuur invullen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
n4m3l355 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:51:Echter wat me opvalt is dat zij veel beter op de hoogte zijn van alle wiswasjes.
Dit kan ik alleen maar onderschrijven. Een adviseur heeft me voor heel veel ellende behoed. Juist door het weten van 'wisse-wasjes'. Dingen die niet duidelijk onder het help-knopje zitten, in het programma van de belastingdienst (of alleen begrijpelijk als je veel weet hebt van belastingmaterie). Een adviseur gebruikt bijna nooit het programma van de belastingdienst is mij opgevallen.
[...]Overigens vreemd dat je voor een gezamenlijke aangifte twee keer zo veel betaald. Een gezamenlijk aangifte is doorgaans namelijk nooit twee keer zo veel werk als één aangifte. Dat vind ik dan weer onzin
Ook dit onderschrijf ik. Voor jezelf en partner nooit meegemaakt dat 2 maal het volledige tarief in rekening gebracht werd. Je betaald vol tarief voor jezelf en aangepast (meestal de helft) voor je fiscaal partner.
NeoMe schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 10:50:
Ken je niemand in je familie die er wat meer verstand van heeft, die doen het vaak voor goedkoper en is samen misschien nog leuker. Zit je wel beetje met je privacy mischien, maargoed dat is dan je eigen keus. Desnoods betaal je hem de helft van wat je normaal moet betalen, lijkt me ook redelijk.
Vraag maar eens rond in je directe kring, zijn genoeg mensen die het zelf doen en weten wat ze doen.
Door vorig jaar denk ik hier ook aan. Adviseur maakte fout, stuurde aangifte met verzamelinkomen € 0 in, daarna correcte. Jaar bezig geweest om de vorderingen van Belastingdienst te stoppen.

Heeft niemand problemen met dat irritante kleine k*t-schermpje van het programma van de belastingdienst? Bedoelend: klieren in dat schermpje, zonder duidelijk overzicht waar je nu eigenlijk bent...geen helder paginaoverzicht, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:00
Wat je natuurlijk ook kan doen is dit jaar door een adiseur te laten doen en daarbij goed opletten of hij nog met bepaalde aftrekposten komt waar je niet aan gedacht hebt. Daarna kun je het de komende jaren gewoon zelf doen. Het jaar dat ik ben getrouwd heb ik dat ook gedaan gewoon om zeker te zijn dat ik geen dingen zou vergeten. Aangezien dat niet het geval was heb ik het daarna weer lekker zelf gedaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
En dat is nou net de reden waarom ik het niet doe. Ieder jaar veranderen de regels dermate dat wat je nu als aftrekpost kent volgend jaar dit niet meer het geval hoeft te zijn. Net zoals het schipperen van donaties die aftrekbaar zijn moet je goed weten wat je doet. Heel soms betrap ik m´n accountant dat hij het ook niet precies weet en hij heeft een klein boekje met de wijzigingen van dit jaar. Maw ieder jaar is er weer een nieuwe uitgave van dit boekje met de aanpassingen en dan denk je als nitwit zijnde al die kleine details te weten? Nu wilt dit natuurlijk niet zeggen dat jan-modaal zijn eigen papieren niet kan invullen aangezien daar de situatie vrij standaard is maar zelfs daar qua aftrekposten zijn er jaarlijks nog genoeg veranderingen. Denk maar aan een bekende vd bril maar zo zullen er allicht nog wel meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Mja..daar ga je weer.. Ken je dat engelse gezegde? Assumption is......? Voor mijn belastig adviseur stelt het niks voor, vult ze zo in. En een gesprek.. ik doe er een briefje bij met feiten die belangrijk zijn en ik flikker zo de hele handel in de brievenbus als ze vragen heeft dan belt ze me en als ze klaar is krijg ik alles weer terug.

Tot nu toe klopt het elke keer nog. Het is niet zwart btw.

En ja..2x zo duur voor 2 personen.. tis een manier van rekenen. Met sommige is ze in 10 min klaar en sommige zal ze wat langer over doen. Zie het als een flat fee..

Je maakt mij iig niet wijs dat het veel werk is voor zo iemand.. ze doen niet anders... peanuts..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Kosten zeggen inderdaad niet alles, D&T vraagt enkel voor het verzenden 340 euro, ze zijn goed maar als je kijkt hoe ze soms in het nieuws komen kun je er ook wel iets van zeggen. Net zo goed over hun advies dien je toch altijd even goed op te letten.
Pagina: 1