Toon posts:

Op zoek naar DE poker PC.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik en wat vrienden van mij hebben een probleem wat zich regelmatig lijkt te herhalen en waar ik hier voor eens en voor altijd een oplossing voor hoop te vinden.

In overleg met Thandor mocht ik dit topic openen. Thandor bedankt. Ik hoop dat t allemaal gaat lukken. Na veel lezen in de FAQ,BBG reviews en how to’s, denk ik eruit te zijn maar wil dat wel even checken alhier. Ik ben namelijk een absolute pc onkundige. Dat is meteen iets om rekening mee te houden in je reactie. Ik weet niet beter.

Ik zal proberen ons probleem inzichtelijk te maken.

Probleem;

Het maken van een configuratie waarop wij kunnen pokeren zonder technische problemen te krijgen. Dit alles binnen een redelijk budget

Uitleg;

Ik poker online. Waar ik (wij) last van hebben is het volgende; Wij openen tijdens een sessie een pokerclient en daarin meerdere tafels. Dit kan oplopen tot 24 maar voor de meeste mensen is dit 6-8 tafels. Grafisch trekt dit imo niet zoveel. Het werkt met DirectX. Wel schakelen we heel veel tussen de diverse tafels die allemaal in de taakbalk staan als"scherm". Het is niet 3d, het meest schokkende wat er gebeurd op grafisch gebied zijn de kaarten die over tafel vliegen. Maar dus wel oeverloos veel beeldschermwisselingen. In mijn geval kan dat oplopen tot wisselen tussen 6 tafels in 4 seconden. En dan nog handelingen verrichten (buttons aanklikken). Programma waar het in mijn geval om gaat is de pokercliënt van betfair.com.

Daarnaast draait er een poker analyse programma mee. Deze houdt alles bij wat wij doen maar ook wat alle tegenspeler doen. En dan dus echt alle handelingen. Dat is veel data. Per tafel van 6 tot 10 spelers alle handelingen bijhouden en verwerken, keer het aantal tafels. Deze gegevens worden een keer per minuut binnen gehaald, verwerkt en in een soort display overlay op de diverse tafels geprojecteerd in de vorm van statistieken. In menig systeem levert dit binnenhalen veel problemen op. Het systeem stalled, gaat in 100% CPU en is tijdelijk onbestuurbaar. Beeldschermwisselingen uitvoeren is vaak onmogelijk. De programma’s die wij daarvoor gebruiken zijn Pokertracker 2 en 3 en Holdemmanager. (www. Pokertracker.com en www.holdemmanager.net)

Daarnaast hebben enkelen ook nog eens iets van teamviewer erop staan en/of skype.

En hoe krijgen we dat feilloos te draaien?

Wat weten we al wel;

We weten dat er geen pijl op te trekken is wat wel of niet werkt. Lichte systemen werken prima zwaardere niet en andersom. Wat voorbeelden;

Ikzelf heb een Acer Aspire 3633 laptop.

Aspire 3633WLMi, Intel® Mobile Celeron® processor 370 (1.5GHz/1MB cache) SIS chipset, Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2, 15.4TFT WXGA CrystalBrite, 512MB DDRI RAM (1x 512), 60GB HDD, DVD-Dual double layer, 4-cell LiIon, 56K modem, LAN & wireless Lan 802.11b/g, 64MB shared, no S-video, no IEEE1394, no FIR

Ik heb daar 1 GB ram bijgeprikt en dat werkte… even.

Hier wat screenshots om een indruk te geven wat er gebeurd. Let wel; De pokercliënt heeft nu maar 2 tafels gebruikt. Laad ik er acht in had ik geen screenshot kunnen maken. Nu gebruikt de client 11,200 kB. Dat getal gaat ook weleens naar de 125.000 en hoger.

Afbeeldingslocatie: http://img67.imageshack.us/img67/9489/taakm2jc6.th.png

Afbeeldingslocatie: http://img67.imageshack.us/img67/7062/taakm2nk9.th.png

Het moment dat er 100% CPU getrokken wordt is het moment dat de nieuwe gegeven binnengehaald, verwerkt en geprojecteerd worden. Dat ik ook het moment dat het systeem even bevriest en ik geen controle heb over het wisselen tussen de diverse schermen. Daarnaast heb ik op dit moment geen skype en teamviewer draaien.

Nu kan je zeggen dat een zwaarder systeem de oplossing moet zijn. Een van mijn vrienden heeft deze;

Intel Core2Quad Q6600 4x2,40 GHz 8M Box
MSI P6NGM-L DDR2 GeForce7050 PCI-E m-ATX
4 GB DDR2/800 Dimm Bulk
Maxtor 320GB SATA II U300 7200RPM
XFX GeForce 9500GT 512MB DDR2 DVI PCI-E
Sound On Board
Paradigit Miditower T-10 zwart
Forton Source 400W Voeding ATX 2.0

Met Windows 64 bit, dezelfde problemen als ik met mijn eenvoudige laptop. Zijn voorgaande systeem kende de problemen ook echter in mindere mate. Dat systeem werkte met een Club3D Geforce 8600 GTS en een Core 2 Quad Q9450.

Opmerkelijk is dat sinds hij Windows XP erop heeft gezet het loopt als een zonnetje.

De Oplossing?

Wij zijn op zoek naar het volgende; Een betaalbaar systeem dat deze taken wel vloeiend kan uitvoeren. Verder moet op het systeem twee monitors aangesloten kunnen worden om zo het bureaublad uit te breiden. Prio 1 is dat het systeem niet mag bevriezen en we gewoon onze handelingen aan tafel kunnen voortzetten. Dat de geüpdate gegevens iets later op het scherm worden geprojecteerd is acceptabel.

Ik kwam tot het volgende systeem wat jullie lek mogen schieten.

Als basis ben ik uitgegaan van de InSpider pc van informatique.

Behuizing; Antec Sonata III Piano Black Quiet Midi Tower,500W.
-Bied imo een goede prijs/kwaliteit verhouding. Voldoende voeding en ruimte en kwam ook nog goed uit de reviews.

Mobo; Asus M3A78 Pro, AM2+, AMD780G, 4xDDR2, VGA, ATX
- Een betaalbaar mobo met een nieuwe chipset. Daarnaast voldoende ruimte voor evt uitbreidingen qua bv Ram. Support ram tot 1066.

Processor; AMD Phenom II 940. Momenteel imo een prima prijs kwaliteit verhouding. Daarnaast nog te overklokken. Omdat het nog op een AM2+ platform kan draaien nog budgettair verantwoord. (derhalve dus geen i7 bv.) Deze aangevuld met een arctic freezer pro. Niet direct noodzakelijk maar wel als overklokken een optie gaat worden.

HD; Een samsung spinpoint F1 op 7200 toeren en een cache van 32 mb. Als ik het goed begrepen heb is dat laatste van invloed op het wegschrijven en ophalen van data. Hoewel men evt over kan stappen naar een 10k toeren schijf is dat ruim duurder, terwijl je die 16mb cache extra tov andere schijven er bijna gratis bij krijgt. Derhalve weer een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Geheugen; 1x Kingston DChannel 4GB Kit, 2x2GB PC2-6400, CL5.
-In de How To’s en BBG stond dat je je aan Kingston geen buil kon vallen. Derhalve dat advies gevolgd. PC2-6400 is wederom een keuze prijs/kwaliteit.

Dan de videokaart. Daar raak ik de weg kwijt. Hoewel ik geen zware 3d games speel is het beeld toch hetgeen wat blijft hangen. Wellicht door een andere oorzaak maar goed. Nu kan ik een radeon 4850 erin leggen maar dan ga ik voorbij aan het budget aspect.

Het is de Sapphire Radeon 3870 geworden. Niet veel verschil met de 4850 maar scheelt bijna de helft in aanschaf. Verder heeft de 3870 GDDR4 geheugen en lijkt iets sneller. Ik heb onvoldoende kennis om uit de specs te kunnen halen waarom ik nu toch 2 x zoveel zou moeten betalen voor een 4850.

Al met al een heel verhaal waar ik van hoop dat jullie er wat mee kunnen. Wellicht heeft een van jullie al een perfect werkend systeem thuis staan.

Ik hoop op jullie medewerking en vragen staat vrij en of je een antwoord krijgt hangt af of ik begrijp wat je van me vraagt.

Groet,

Frank

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Aangezien je deze game over internet speelt en veel schermen op hebt staan kan je een paar dingen doen.

Als eerste:
Ik zie bij jou nog de mooie blauwe teletubbie schermen van windows xp. Gelijk uitzetten! Klik rechtermuisknop op deze computer (in start), ga naar geavanceerd, naar prestaties en zet de visuele effecten op beste prestaties. En zet ook je bureaublad afbeelding uit. Als je een hele hoop processen open hebt staan kan dit enorm schelen, ook op zwaardere machines.

Daarnaast:
Welke browser gebruik je? Er zijn tegenwoordig legio browsers op de markt (firefox, ie6 ie7, opera, chrome, avant) Experimenteer eens met een andere browser. Een tijdje geleden las ik nog een test dat firefox een stuk vriendelijke omgaat met het geheugen wanneer je veel websites open hebt. En vooral de laatste tijd is firefox zijn render en java snelheid aan het opvoeren.

Ook:
Update je flash, shockwave en java. Kan ook een hoop uitmaken.

Laatste:
Want zelfs als en een e6600 quad laat crashen moet je dat probleem eerst oplossen. Als de belasting te hoog is moet een computer langzamer draaien, nooit vastlopen. Dus eerst de vastloper fixen, dan investeren in snelle hardware.

[ Voor 12% gewijzigd door Dekaasboer op 14-01-2009 17:47 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08

scorpie

Supra Addict

Heb je dit probleem op iedere pokersite? Als ik dat zo zie zou het kunnen dat er een memory leak in die client zit van de betreffende poker site. Maarja, je zegt ook dat het niet werkt op de pc van die vriend van je, met 4Gb memory.

Dat een Celeron niet in staat is zoveel (vrij zware) processen te draaien is natuurlijk niet gek. Al die management programma's zijn in feite databasejes waar statistieken uit gegenereerd worden. Doe dat voor 8 tafels, hang daar 8 brakke java applicaties aan met evt. memory leaks en je hebt gegarandeerd een vastlopende pc.

Maargoed, dan nog steeds geldt dat het dan wel zou moeten kunnen draaien op de pc van je vriend.

Draait daar misschien nog spyware op ofzo?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Ik speel geen poker en ken al die software niet, maar de taken die jij beschrijft, komen op mij niet echt over als uitzonderlijk zwaar voor een beetje PC. Als het dan op een Quad core met 4 GB RAM nog niet goed draait, denk ik dat een andere PC het niet beter gaat maken.
Tenzij er nog allerlei andere processen resources slurpen (spyware? :X). Check die snelle PC eens op virussen, spyware en installeer de laatste browser versie en plugins.

Als dat niet helpt, denk ik dat die software gewoon brak geschreven is. Zowiezo brak, of niet geschikt voor > 1 tafel/zoveel spelers/whatever. En daar gaat geen ziekelijk snelle nieuwe config iets aan doen.
Dekaasboer schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:44:
[...]
Want zelfs als en een e6600 quad laat crashen moet je dat probleem eerst oplossen. Als de belasting te hoog is moet een computer langzamer draaien, nooit vastlopen. Dus eerst de vastloper fixen, dan investeren in snelle hardware.
Juist. Hoewel die dingen in de praktijk helaas nogal eens niet los van elkaar staan.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:25

Fiber

Beaches are for storming.

Zomaar wat vragen, opmerkingen....

Wordt de PC dedicated voor poker of ga je er ook andere dingen op doen? Dan kun je zoveel mogelijk andere programma's en Windows onderdelen er af gooien. Classic view aanzetten zal ook een beetje helpen. Is er geen lichter telefoon programma dan skype? XP werkt dus beter dan Vista? SP3 instaleren?

Kunnen de problemen niet (mede) aan de internetverbinding liggen? Glasvezel zou ideaal zijn maar dat kan niet overal.

Investeren in een goede router en betere netwerkkaart?

De ruimte voor temp. files in je browser op max zetten.... (Of juist op 0?)

Alle filters, scanners etc. tijden het spelen uit zetten, indexing uit.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
@ de kaasboer. Alle extra's uitzetten helpt niet. Zowel bij een snel als traag systeem niet.
Aangaande de browser. Ik gebruik ie en mijn maatje firefox. Niets helpt. Overigens leunen de betreffende sites erg op microsoft gerelateerde zaken. Apple is lastig.
Voor wat betreft updaten flash etc. Dat gaf de serciedesk van de betreffende pokerclient ook aan. Dat helpt ook niet. Evenals updaten van windows.

@ scorpie. Nee niet bij iederen client speelt het probleem. Andere hebben het weliswaar ook maar dan in mindere mate. Deze specifieke client levert het meeste problemen. Dit is wel de enige site die van DirectX gebruik maakt. De site zelf geeft als tip om de complete browse geschiedenis te wissen voor aanvang gebruik.

Spyware zou kunnen maar die van hem was gloednieuw en toen gaf deze al problemen. Dus Adaware en spybot eroverheen gegooid almede Norton een complete scan laten doen. Helpt ook niet.

@Fiber. De pc gaat natuurlijk wel gebruikt worden voor wat andere zaken. Beetje surfen, wat downloaden aan multimedia, en hier en daar een fotoalbum maken of video bewerken. Dat alles op niveau "Matig". Zware 3d games zie ik niet gebeuren.

De intenertverbindig is niet van belang. Het trekt daar niet veel van. Wat wel van belang is, is het gebruik van windows. Windows en IE zijn redelijk essentieel. Om en of andere reden kan je niet spelen met een Mac. Er zijn nog geen 5 sites die apple ondersteunen.

Verder zetten we alles uit wat ook maar enigszins wat kan vergen. Skype kan wellicht anders maar is weer het meest gebruikte programma. Een omschakeling daarin teweeg brengen kan wat lastig worden.

Kijkende naar het systeem an sich. Klopt dit een beetje en zijn mijn redeneringen goed? Vooral aangaande de videokaart. Daar twijfel ik t meeste over. Als mijn redeneringen kloppen kan ik anderen weer op weg helpen die hun systeem willen updaten ipv een nieuw kopen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:25

Fiber

Beaches are for storming.

http://www1.euro.dell.com...id=precn_t5400&l=nl&s=bsd

Al eens naar een Dell Workstation gekeken? Iets duurder dan die PC van Informatique, wellicht een beetje overkill, maar toch..... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Beetje offtopic misschien, maar die analyse software lijkt me niet helemaal fair. Soort van cheaten.. En dat op die vele tafels tegelijk.. :X

Dat analyseren moet je in je hoofd doen, anders ben je geen echte poker speler. 8)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Giant87 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:37:
Beetje offtopic misschien, maar die analyse software lijkt me niet helemaal fair. Soort van cheaten.. En dat op die vele tafels tegelijk.. :X

Dat analyseren moet je in je hoofd doen, anders ben je geen echte poker speler. 8)
Dat is heel normaal, velen gebruiken dit soort ondersteunende software. Is ook handig om achteraf de statistieken te bekijken. Speel je wel effectief e.d.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Even die sites doorgevlogen. PokerTracker 3 en Holdem Manager gebruiken een PostgreSQL db. Mss dat dat verklaart waarom het korte tijd leek te werken. Toen waren de stats nog klein. Als dat zo is zou je korte tijd verbetering moeten zien door de stats te wissen (je kunt zo te zien eerst backuppen en later restoren; test dat eerst als je stats je iets waard zijn). Toch blijf ik het raar vinden dat een Quad core met 4 GB RAM in de problemen komt.

Als de CPU load zo hoog is, kun je dan eens kijken welk proces dat veroorzaakt? Dat is te zien in de task manager (Ctrl-Alt-Del) bij het Processen tabblad. Als dat de postgresql db is dan:
By default, PostgreSQL is configured to use a very small amount of memory which is far from optimum. This tutorial will tweak the PostgreSQL configurations so that more memory is used and in turn PokerTracker 3/PostgreSQL performance is increased.
Heb je de Performance Tuning PostgreSQL tutorial al geprobeerd?

Voor Holdem Manager, heb je
- helpt het om je db te "vacumizen" (voor de db gurus hierzo, is dat niet gewoon compressen of mss reindexen?)?
- deze tips al geprobeerd.
- deze tip voor data prefetching geprobeerd? Op het forum lees ik wel dat dit CPU intensief kan zijn, dus mss wordt het erger. Dan terugzetten.
- Caching opts voor PostgreSQL zijn bij Holdem Manager ook van toepassing (tenminste, als de db het probleem veroorzaakt).

De normal import speed volgens de FAQ van Holdem Manager:
It really does depend but on a 2 ghz desktop you should be able to get close to 70 hands per second for 6max cash games or about 250K hands per hour!!! On a Dell M1710 laptop I am consistently able to import at over 100 hands per second. Tournies and Full Ring do import quite a bit slower since there is so much more data (ie more players).
Hopelijk helpt dit je in de goede richting.

Verwijderd

Topicstarter
@ALX. Ik maak zelf gebruik van Pokertracker 2. Deze maakt geen gebruikt van een postgresql database. Daar was mijn HD namelijk niet geschikt voor.

Wat ik het meest vreemde vind is dat mijn maatje problemen heeft tot het moment dat hij van Vista64 naar XP 32 overgaat.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Deze houdt alles bij wat wij doen maar ook wat alle tegenspeler doen. En dan dus echt alle handelingen. Dat is veel data.
Het enige wat het programma bij hoeft te houden is het controleren welke bedragen je ingezet worden, en achteraf, als men dat laten zien, welke kaarten er gespeeld werden. Dit gaat om een paar bytes aan data per ronde, dus dat is echt weinig data.

Het gaat hier meer om het probleem hoe dat programma de data verzamelt. Als het dat doet door iedere seconde een screenshot te nemen en middels OCR iedereens inzet van het scherm af te lezen, ja, daar helpt geen mainframe tegen zulk slecht programmeerwerk.

Je zal moeten gaan meten met performance monitoring tools om te kijken wat het programma daadwerkelijk aan het doen is, zodat je weet waar je geld in moet steken. Zoals je ziet is de CPU erg hard bezig, dus zou je daarin kunnen investeren; je zou ook kunnen kijken of je kan klagen bij de makers van het programma of ze het sneller willen maken.
Deze maakt geen gebruikt van een postgresql database. Daar was mijn HD namelijk niet geschikt voor.
Dat gaat nergens over. Hoezo zou PostgreSQL niet werken op jouw harde schijf?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 15-01-2009 01:17 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Fiber schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:31:
http://www1.euro.dell.com...id=precn_t5400&l=nl&s=bsd

Al eens naar een Dell Workstation gekeken? Iets duurder dan die PC van Informatique, wellicht een beetje overkill, maar toch..... :z
In de basis versie hangt een Qc van 2GHz... Kijkende naar alle specs van dit basis systeem ben ik denk niet alleen goedkoper maar ook beter af met hetgeen is in de OP beschreef. Maar goed ik heb er maar beperkt verstand van. Wellicht dat jij op mijn samengestelde systeem kan schieten?

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45
Het lijkt me ook geen overbodig luxe om meerdere grote tft schermen te kopen, zodat je meerdere schermen naast elkaar open kunt laten staan.

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:16:
[...]

Het enige wat het programma bij hoeft te houden is het controleren welke bedragen je ingezet worden, en achteraf, als men dat laten zien, welke kaarten er gespeeld werden. Dit gaat om een paar bytes aan data per ronde, dus dat is echt weinig data.

Het gaat hier meer om het probleem hoe dat programma de data verzamelt. Als het dat doet door iedere seconde een screenshot te nemen en middels OCR iedereens inzet van het scherm af te lezen, ja, daar helpt geen mainframe tegen zulk slecht programmeerwerk.

Je zal moeten gaan meten met performance monitoring tools om te kijken wat het programma daadwerkelijk aan het doen is, zodat je weet waar je geld in moet steken. Zoals je ziet is de CPU erg hard bezig, dus zou je daarin kunnen investeren; je zou ook kunnen kijken of je kan klagen bij de makers van het programma of ze het sneller willen maken.

[...]

Dat gaat nergens over. Hoezo zou PostgreSQL niet werken op jouw harde schijf?
Postgresql zou niet werken op een FAT32 HD?

Aangaande de data. Wat het programma bij mijn weten doet is het volgende. De complete hand wordt van begin tot eind opgeslagen door de client. Daarvandaan wordt deze eenmaal per minuut binnengehaald. Let wel dat dus voor 8 tafels er ongeveer 16 gespeelde handen geregistreerd worden. Tegenwoordig werken veel programma zo dat zelf handen die niet getoond werden in deze geschiedenis wel zichtbaar zijn. Das op zich idd niet zo heel veel data.

Dan komt het rekenwerk. Deze data wordt gecombineerd en verwerkt tot een soort maatwerk spelpatroon. Die kan zomaar 2000 handen van een specifieke speler bevatten. De grootste van het stel ben ik zelf. 50000 handen en dan ga ik wissen. Mocht er behoefte zijn aan een nadere uitleg hoeveel data er dan uiteindelijk beschikbaar is over een bepaalde speler dan hoor ik dat wel. Simpel gezegd, van alle gespeelde hande is alles bekend van tijd, positie aan tafel, inzetpatroon en dat alles verwerkt in %. Dat beslaat ongeveer 6 tabbladen waar je ook nog in kan scrollen. Dat is dus Pokertracker 2. 3 heeft nog meer en holdemmanager is helemaal verschrikkelijk daarin.

Verwijderd

Topicstarter
-Paul- schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:18:
Het lijkt me ook geen overbodig luxe om meerdere grote tft schermen te kopen, zodat je meerdere schermen naast elkaar open kunt laten staan.
Klopt. Das dus ook een van de vereisten. 2 22"schermen is wel zo makkelijk. Kan de videokaart dat aan? Ik ben er namelijk niet helemaal uit gekomen. Ik heb namelijk ook topics gelezen die stellen dat je 2 videokaarten moet hebben om 2 monitoren aan te kunnen sturen.

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier een ervaren pokerspeler:

Ik gebruik zelf Holdem Manager, met een M1530 dell laptop (+22" scherm), 18gb database (dat is zo'n 25 miljoen handen denk ik), en met 13 tafels open heb ik <8% CPU usage. Hoofdpunt is om snel van PT2 af te komen (wat bij >300k handen qua snelheid volstrekt onbruikbaar wordt), liefst ook weg van PT3, aangezien HEM qua performance zijn superioriteit heeft bewezen.

Als je met een redelijk nieuwe PC en HEM toch nog problemen hebt, dan is dat volledig aan de site te wijten, sowieso zijn er mooie alternatieven voor betfair :)

[ Voor 14% gewijzigd door kunnen op 15-01-2009 01:45 ]

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44
HD; Een samsung spinpoint F1 op 7200 toeren en een cache van 32 mb. Als ik het goed begrepen heb is dat laatste van invloed op het wegschrijven en ophalen van data. Hoewel men evt over kan stappen naar een 10k toeren schijf is dat ruim duurder, terwijl je die 16mb cache extra tov andere schijven er bijna gratis bij krijgt. Derhalve weer een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Weet niet of het de bedoeling was om RAID te gebruiken maar kon het niet echt opmaken uit wat je tot nu toe al bedacht had. Las in de vorige reacties dat er de tracker software met databases werkt. Het lijkt mij dan handiger om 2x 500Gb te pakken en die in een RAID 0 te zetten. Dan kan de database dingen sneller wegschrijven.

Nadeel is dat je wel iets duurder uit bent (~50 euro) maar je krijgt er wel meer performance voor terug, en het lijkt me dat je daar wel voor gaat.

What a fine day for Science! | Specs

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025

Praetextatus

the dutch_paki

Ik denk dat je problemen mee vallen ;)
1) Je celly is gewoon te traag en cpu load te hoog, werkte even = XP
2) De quadcore is traag = 64bits OS
3) De quadcore is snel met XP = XP

Dus wat jij nodig hebt is een redelijke quadcore met XP erop ;) Dat zal bij jou gewoon stabiel draaien. Dus de pc die jij op t oog hebt moet gewoon goed werken zolang je er XP op hebt draaien :D

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08

scorpie

Supra Addict

Praetextatus schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:38:
Ik denk dat je problemen mee vallen ;)
1) Je celly is gewoon te traag en cpu load te hoog, werkte even = XP
2) De quadcore is traag = 64bits OS
3) De quadcore is snel met XP = XP

Dus wat jij nodig hebt is een redelijke quadcore met XP erop ;) Dat zal bij jou gewoon stabiel draaien. Dus de pc die jij op t oog hebt moet gewoon goed werken zolang je er XP op hebt draaien :D
Als je advies wilt geven, prima, maar niet dit soort advies. Je argumentatie rammelt to say the least.

I'm with ThomasB.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Topicstarter
scorpie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:48:
[...]

Als je advies wilt geven, prima, maar niet dit soort advies. Je argumentatie rammelt to say the least.

I'm with ThomasB.
Ok. Maar das ook advies. Wellicht dat er tweakers zijn die op mijn configuratie willen schieten?

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:08:
@ALX. Ik maak zelf gebruik van Pokertracker 2. Deze maakt geen gebruikt van een postgresql database. Daar was mijn HD namelijk niet geschikt voor.

Wat ik het meest vreemde vind is dat mijn maatje problemen heeft tot het moment dat hij van Vista64 naar XP 32 overgaat.
Zolang je PT2 blijft gebruiken zul je altijd vertraging blijven houden, PT2 is simpelweg sterk verouderd. Op welke hardware dan ook. En de next-gen trackers (zoals HEM, PT3) draaien op elke redelijk moderne hardware prima, pas bij enorme databases hoef je daar aan zaken als RAID te gaan denken, maar dat is bij >100.000.000 handen.

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
*bump*

Na een pokersessie van 8 uur liep mijn computer vannacht weer vast.
Oorzaak: Holdem Manager (HEM) / (+HM Import) + postgres verbruikten gezamenlijk bijna 1GB RAM. Alsof hij steeds meer RAM gaat gebruiken naarmate ik een langere sessie speel met HM Import aan, want aan het begin van de sessie verbruikte hij maar 80MB.
Mijn systeem heeft maar 1 GB RAM!, ik kon letterlijk HOREN dat mijn systeem met een SWAP file bezig was.

Ik wil dan ook binnen twee weken een nieuwe POKER PC kopen (met dezelfde eisen als de openingpost), maar gezien we nu een paar maanden verder zijn, hoop ik op nieuwe hardware adviezen.

Oplossing 1: MEER RAM.. maar ik ken ook andere poker pc's met 4GB, het grote probleem lijkt te zijn
Oplossing 2: de harddisk. Als de Holdem Manager Table Scanner (of SpadeEye)
alle tafels gaat scannen, en alle data wordt uitgelezen uit m'n database (van 25GB, miljoenen handen) is mijn harddisk de grote bottleneck. Hetzelfde geldt als ik een grafiek opvraag in HEM (het duurt zoooo lang voordat hij de grafiek kan weergeven, omdat hij de gegevens moet halen uit duizenden handen).
2x Velocirators in RAID0 (liever nog 2x SSD OCZ Vertex in RAID0!) is HOPELIJK de oplossing.

--------------------------------------------------------------------------------
Aanvulling openingpost: Wie heeft tips voor me, voor de aanschaf van een nieuwe poker computer:

De top 2 eisen:
-1 hij moet MUIS STIL zijn
-2 hij moet energie zuinig zijn, want hij gaat 24/7 aanstaan (18 tafels poker dataminen, als ik niet speel)

Mijn 2 gelukjes:
-1 ik speel GEEN games, dus SUPERSNELLE videokaart is NIET belangrijk. (ik gebruik ook geen prof. grafische programma's) Zolang hij maar twee DVI uitgangen heeft voor twee monitoren, en snel GENOEG is voor de Windows Aero interface (DX9 compatible is met 128MB+ geheugen), en snel genoeg om 720p/1080p filmpjes te kunnen afspelen.
-2 ik ga NIET overclocken.

Mijn pech:
Ik draai Holdem Manager + 16 tafels nog zo'n 20 andere programma's/vensters tegelijk en ik wil perse een
Intel Core 2 Quad (of een Intel Core i7) en een SSD harddisk die groot genoeg is (60+ GB) voor m'n SQL database.

Mijn probleem: alle best buy guides, gaan er of vanuit dat je gaat gamen/overclocken, of dat je een energie zuinige HTPC/server wilt. Pokerspelers zitten er net overal tussen. We willen de prestaties van een gaming PC (maar de videokaart is niet belangrijk), de energiezuinigheid/STILTE van een HTPC, en voor Holdem Manager / Pokertracker 3 (die al snel een 50+GB PostgreSQL database met zich meebrengt) OOK de stabiliteit en gemakken van een workstation.

Mijn Budget: 800-1400 euro.

-----

Ik zat zelf de denken aan:

Processor: Intel Core i7 920 (269 euro)
Cooler: ??
Moederbord: GIGABYTE GA-EX58-UD3R X58
Geheugen: 3x2GB DDR3
Kast: Antec P150/Solo
Harddisk: OCZ Vertex 60GB SSD (239) +
Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB (79 euro) (of zo'n zuinige Western Digital GREEN, als dat ECHT wat uitmaakt qua zuinigheid)
Videokaart: ATI Radeon HD 4770

(ik heb al een Logitech G15 + G9 en een Samsung 2494HM)

-----

Mijn grote vragen:
STILSTE kast?, STILSTE voeding (genoeg aan 450-500 watt?), STOCK cooler stil genoeg?,
GOEDKOOPSTE videokaart die snel genoeg is (gaat passief gekoeld schelen in geluidproductie?, zoja, snelste passief gekoelde videokaart? met 2x DVI out)
En ik vind 2x OCZ Vertex SSD in RAID0 harddisk eigenlijk nog te duur. Beginnen met eentje?
64bit versie nodig voor Windows XP? PostgreSQL forums zeggen dat dat programma in een 64bit Windows omgeving ook 2x zoveel RAM nodig heeft, dus je zou amper wat merken in de prestaties van Holdem Manager tussen een 2GB RAM/32bit Windows en een 4GB RAM/64bit Windows systeem. Iemand daar ervaringen mee en iemand al Windows 7 getest met de poker software?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
Waarom crossposten vanuit: [BBG Aanschaf] Workstation: 3d-systeem mei 2009?

Maar iig staat het hier wel beter eigenlijk. Om dan maar mijn reply er bij te nemen:
GENETX schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 11:42:
Over kasten en voedingen weet ik niet zo veel dus ik zou eerder eens kijken of je wat reviews kan vinden. BeQuiet is volgens mij wel goed wat betreft stille voedingen. www.ikbenstil.nl is sowieso gespecialiseerd in stille apparatuur. Een tip om daar te kijken.

Wat betreft het moederbord zou ik het GigaByte bord uit de BBG aanraden icm Core i7 920. Verder zou ik de Scythe Mugen 2 nemen. De Core i7 kan heet worden en de stock koeler maakt dan toch wel meer lawaai als een koeler voor overclockers. Ook al doe je dat niet, het scheelt een hoop in warmte afgifte en daardoor hoeft de fan minder hard te draaien en is je PC dus stiller.

Voor de harde schijf meende ik dat de Seagate 7200.12 serie stiller was als de Spinpoint (naar horen zeggen van de andere experts in de BBG topics). Ik zou geen tragere green nemen en je PC is sowieso al niet echt zuinig dus een non issue.

Voor de videokaart zou ik gewoon een simpele passief gekoelde nemen. Je hebt geen igp helaas want dat zou zo te zien al genoeg zijn geweest.
Mijn probleem: alle best buy guides, gaan er of vanuit dat je gaat gamen/overclocken, of dat je een energie zuinige HTPC/server wilt. Pokerspelers zitten er net overal tussen. We willen de prestaties van een gaming PC (maar de videokaart is niet belangrijk), de energiezuinigheid/STILTE van een HTPC, en voor Holdem Manager / Pokertracker 3 (die al snel een 50+GB PostgreSQL database met zich meebrengt) OOK de stabiliteit en gemakken van een workstation.
Klopt niet, dat willen mensen van een workstation namelijk ook. Die moeten ook krachtig zijn en bij voorkeur stil...

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 08:30 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:15
Is het geen optie om de database op een andere PC te zetten?

Een PC met veel RAM (8 GB, 16 GB?)
Snelle harddiscs (SSD's?) Als je echt veel RAM neemt, worden snelle harddiscs minder belangrijk
En een stabiel Server OS (Linux, FreeBSD, Solaris..)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
Voor mensen die veel reizen/ of pokeren op verschillende computers en van 1 database gebruik willen maken, is het voordelig om de database op een dedicated server daarvoor te installeren.

(op nederpoker.nl staat een gratis filmpje HEM vanaf een andere locatie (remote_postgres) die uitlegt hoe dat moet)

Ik heb geen idee, of dit de prestaties ook verbeterd. Je moet HEM installeren op computer A, en vervolgens de database op computer B.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kun je anders niet 1 core toewijzen aan je explorer en de andere aan je tracker ?

dat voorkomt niet dat hem 1gig gebruikt maar helpt michien wel tegen je bevroren schermen .. en dan kun je mischien beter doorspelen

ook heb ik gemerkt dat chipset drivers een wereld van verschil uit kunnen maken met hardeschijf benadereringen. als eh hd echt druk is. (eigenlijk zowiezo) is het de moeite waard om te kijken of de (laatste) chipset drivers er op staan.

Iperf

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

scorpie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:48:
[...]

I'm with ThomasB.
Voor sommigen is t ietwat moeilijk te begrijpen idd ;)

Ik zal t even spellen voor je: Ik heb gekeken naar wat de TS allemaal heeft geprobeerd, wat wel en niet werkte en voor hoelang. Hieruit heb ik opgemaakt wat wel zou moeten werken. Een snelle pc met xp. ;) Omdat een celeron te traag is en de setup onder vista niet stabiel is.

Ik hoop dat t zo begrijpelijk is voor jou :)

Voor de rest was ik gewoon aan t meedenken/helpen van/met de TS en is t niet mijn taak om iedereen blij te maken.

Modbreak:Letten we er wel even op dat de TS al van enkele maanden terug is en het topic nu om Patvs draait? ( Patvs in "Op zoek naar DE poker PC." ). Ik denk dat dit topic meer een algemeen Poker PC Ervaringen topic zal worden wegens de vraag van mensen die hier fanatiek mee bezig zijn :)

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 12:32 ]

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Patvs schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 07:58:
*bump*

Na een pokersessie van 8 uur liep mijn computer vannacht weer vast.
Oorzaak: Holdem Manager (HEM) / (+HM Import) + postgres verbruikten gezamenlijk bijna 1GB RAM. Alsof hij steeds meer RAM gaat gebruiken naarmate ik een langere sessie speel met HM Import aan, want aan het begin van de sessie verbruikte hij maar 80MB.
Dit klinkt als een memory leakage probleem. Wat zoiets betekend als: Het programma dat je gebruikt heeft wat fouten waardoor hij automatisch steeds meer ram gaat verbruiken. Dit moet je aangeven bij de producent.
Voor de rest een tijdelijke oplossing zal zijn om meer ram erbij te prikken off inderdaad zoals boven al is aangegeven een dedicated server. Met voldoende ram.!

@ GENETX: Mijn excuus in ieder geval, ik irriteerde mij mateloos aan die persoon en hapte toe. Nogthans geen excuus voor mij om erop in te gaan!

[ Voor 8% gewijzigd door Praetextatus op 22-05-2009 12:38 ]

Pagina: 1