• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 16:07
Tot mijn grote spijt is mijn Asus Xonar D2 momenteel RMA (vanwege een stuk ledje....) waardoor ik momenteel zit opgescheept met de onboard geluidskaart van mijn P5K moederbord. De afgelopen weken (tijdens de RMA) heb ik de onboard geluidskaart aardig kunnen gebruiken maar sinds vandaag krijg ik met geen mogelijkheid meer geluid uit het kanaal rechtsvoor.
De geluidskaart hangt normaal gesproken aan een 5.1 kanaals versterker. Omdat ik er zeker van wilde zijn dat het niet aan mijn versterker ligt heb ik nog aan aantal andere setjes aan gesloten en daar krijg ik ook geen geluid uit rechtsvoor. Als ik de versterker aansluit via de coaxiale SPDIF aansluiting werkt rechtsvoor wél.
Het probleem ligt dus écht aan mijn computer, maar waar? De problemen doen zich onafhankelijk van de afspeelsoftware voor.
Softwarematig heb ik de volgende opties nagelopen:
- Realtek audio driver (ontzettend brakke interface overigens...)
- Windows volumeregeling
- Windows speakerinstellingen

Omdat ik eigenlijk alleen maar via 2 kanalen muziek luister is het missen van rechts wel bijzonder vervelend. Om het toch een beetje op te lossen gebruik ik nu maar de coaxiale spdif aansluiting maar helaas is dit ook niet je-van-het. Om de paar seconden valt er als het ware een 'gat' van zeg een halve seconde in de muziek. Kan dit te maken met het andere probleem van rechtsvoor?

Nu vraag ik me af, is dit een software probleem of is de onboard geluidskaart gewoon hartstikke brak?
Heeft er iemand anders nog ideeën om te kijken in de software waar het aan kan liggen?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heb je de driver al eens opnieuw geïnstalleerd van je onboard kaartje en ook de driver van je Xonar compleet gedeïnstalleerd? Zitten alle stekkertjes van alle boxen wel goed?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• -Elmer-
Wiethoofd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 19:54:
Heb je de driver al eens opnieuw geïnstalleerd van je onboard kaartje en ook de driver van je Xonar compleet gedeïnstalleerd? Zitten alle stekkertjes van alle boxen wel goed?
Het heeft een paar weken prima gewerkt en ben sindsdien eigenlijk ook nergens meer aangekomen. De drivers van de Xonar zijn verwijderd en de realtek driver werkt verder ook naar behoren. De kabels zitten prima aangesloten en zoals ik hierboven ook al schreef heb ik met meerdere speakersets/koptelefoons getest dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat ik niet één keer de kabels goed heb aangesloten. Het feit dat er linksvoor wél geluid uit komt duidt er toch op dat de kabel goed zou moeten zijn aangesloten (het zou dan natuurlijk nog steeds kunnen dat de stekker er half in zit).

Zojuist heb ik getest met een live linux distro en daar heb ik helaas ook weer geen geluid rechtsvoor.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

-Elmer- schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:05:
Zojuist heb ik getest met een live linux distro en daar heb ik helaas ook weer geen geluid rechtsvoor.
Dus is het probleem inderdaad hardwarematig, in dit geval dus je onboard geluidskaart.

Toevallig geen Creative geluidskaartje bij de hand of een andere 5.1 compatible kaartje om toch het defect te bevestigen?

• -Elmer-
Heb nog een ontzettend mooie AWE32 liggen maar dat wordt geen succes ;)

Verdorie, heb ik weer. Is al mijn 6e moederbord in 3 jaar. Begrijp er werkelijk NIETS van. Volgens mij houden moederborden gewoon niet zoveel van me.... Gelukkig wel garantie maar kan dat ding weer RMA en ben ik hem weer twee weken kwijt. Geen zin in, wordt dus een nieuwe. Iemand een goed idee? P5Q'tje maar?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

-Elmer- schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:05:

Hardware probleem dus > hence geen Windows maar meer een PMG topic.

Als je dat van tevoren wil nagaan in het vervolg (het stukje vooronderzoek) kun je ook makkelijker bepalen waar je topic thuishoort ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Controleer je voeding eens of die niet gewoon af en toe toch de piekspanning van je stroomnet doorgeeft en je onderdelen frituurt, zo ook het lichtje van je geluidskaart.
-Elmer- schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:13:Geen zin in, wordt dus een nieuwe. Iemand een goed idee? P5Q'tje maar?
Zie Welk moederbord moet ik nemen? (PMG FAQ) om tot een eigen keuze te komen, aangezien we wel met een lading moederborden aan kunnen komen zetten maar jij uiteindelijk toch zelf moet bepalen waar jij je hardware op prikt ;)

• -Elmer-
Het probleem met de led van de Xonar was dat het contactje niet goed meer was, als je een beetje zat te rommelen met de connector werkte ie weer. Niet doorgebrand dus. Behalve dat, er hangt een UPS aan die de meeste piepen toch wel heel aardig opvangt ;)

Wat betreft de moederbordkeuze, dat was meer voor de grap bedoeld. Ben zelf prima in staat een degelijk moederbord uit te zoeken dat goed aan mijn wensen voldoen, maar toch bedankt voor de hulp ;-)
Pagina: 1