Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
ooooh wacht, domdom. Laat maar, ik ben aan het slapen.GreenSky schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:16:
Nee, maar al stellen we dat het zou is, dan klopt jou redenering totaal niet. Een NL personenauto rijdt iedere dag gemiddeld 40km. Verder heb je 50 m2 per auto per dag nodig. Aangezien het een gemiddelde voor iedere auto in NL is, moet je uit gaan van die 50 m2 maal 6 a 7 miljoen auto's.
Uitgaande van 6 miljoen auto's betekent dat 300.000.000 m2, dat is dus 300 vierkante km. Om het nog iets tastbaarder te maken, een gebied van 10 bij 30 km. Dat is ontzettend veel aan materiaal kosten, maar verspreid over NL denk ik wel dat we de ruimte hebben. (wordt wel lastig uiteraard)
Dat is toch helemaal niet lastig, dat lijkt me zelfs een makkie om te halen. Nederland beslaat zo'n 35000km2 als je watergebieden niet meetelt en daarvan is 70% landbouwgrond. Dus 300km2 is slechts iets meer als 1% van landbouwgronden die in solarfarms omgezet moeten worden. Lijkt me niet erg ingrijpend.GreenSky schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:16:
Uitgaande van 6 miljoen auto's betekent dat 300.000.000 m2, dat is dus 300 vierkante km. Om het nog iets tastbaarder te maken, een gebied van 10 bij 30 km. Dat is ontzettend veel aan materiaal kosten, maar verspreid over NL denk ik wel dat we de ruimte hebben. (wordt wel lastig uiteraard)
Look behind you! A three headed monkey!
Naja, daarbij komen nog de kosten voor zo'n installatie. Rekensommetje? Kosten per inwoner?
Dan produceren we ook even 1 procent minder voedsel. Dat is nogal wat op landelijke productie.
Ik denk ook wel dat het kan hoor, zoals ik al zei, maar het gaat niet zomaar.
Ik denk ook wel dat het kan hoor, zoals ik al zei, maar het gaat niet zomaar.
Ongetwijfeld kan het, maar ik betwijfel heel erg dat zonnepanelen ooit geschikt zullen zijn als meerderheidsleverancier. Ik zou het echt eerder op vermogensdichtere zaken zoals windmolens gooien.
Die hebben dezelfde problemen qua stabiele en betrouwbare stroomlevering. Dat is het lastige met die technieken, zeker met een wereld waar alles is gebaseerd op 'direct te gebruiken' energie.
Ja, natuurlijk. Daarom is het ook zo moeilijk om de komende 50-100 jaar kolen en olie weg te denken. Maar er is nou eenmaal niet zoveel beters beschikbaar. We hebben als directe bronnen wind-, water- en zonne-energie en als aanvulling biomassa en geothermisch. Kies en combineer maar, maar op de een of andere manier zal een combinatie van deze bronnen in de toekomst de rol van kolen, gas en olie op zich moeten nemen. Uiteraard kán het, niet alleen theoretisch maar ook praktisch, maar het is een heel stuk lastiger dan de huidige moraal van 'we zetten wel even een fabriekje neer en hangen een ongestructureerd net eraan'. Het moet nog beter doordacht worden.
Overigens spreek ik niet voor het nederlandse net, dat is buitengewoon integer. Het gaat meer over infrastructuren zoals in de V.S.
Overigens spreek ik niet voor het nederlandse net, dat is buitengewoon integer. Het gaat meer over infrastructuren zoals in de V.S.