Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[feat] Verbeteren van de search

Pagina: 1
Acties:
  • 970 views

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Topicstarter
Ik was net een beetje in LA aan het doorlezen en kwam de volgende post tegen:

GAIAjohan in "Een toegankelijker en vriendelijker GoT,..."

Daarin wordt imo een terechte kritiek op de search gegeven, namelijk dat er erg veel topics zijn die afgesloten worden (niet perse met slotje, soms ook wegzakken) met een UTFS, RTFM opmerking zonder een duidelijke oplossing. In de search zijn deze topics een pure vervuiling en bron van ergernis, ik kan soms niet vinden wat ik zoek omdat wel al mijn keywords in het topic staan, maar er geen oplossing is.

Een oplossing gegeven in het LA topic is het filteren op open topics, gesloten topics weglaten. Voor mij om 2 redenen geen oplossing: niet alle onopgeloste topics zijn gesloten en daarnaast filter je ook alle BC3 topics weg. Veel tweakers zullen ook wel eens problemen hebben met oudere hardware (zoals een oude router bij mijn ouders oid) en graag juist die 'gesloten' topics doorzoeken.

Ik zat een beetje te zinspelen op twee mogelijke oplossingen:

Is het misschien een idee, om ala google, een soort van rating systeem op hits te kunnen bouwen? Indien je een topic behulpzaam hebt gevonden geef je hem +1. Dan kan het topic hoger eindigen bij een positieve match op je keywords.

Een ander idee wat ik had en misschien nog wel beter vind (omdat ik het eigenlijk nooit gezien heb op andere sites) is zeer eenvoudig: bouw een oplossingsknopje in. Een topic wat een oplossing bevat voor een probleem kan daarmee gemerkt worden en herkend worden. In de search kan je vervolgens een checkbox zetten met toon alleen topics met oplossingen. Je kan dan eerst zeer snel zoeken in topics gemarkeerd met oplossingen, heb je geen relevante oplossing gevonden moet je verder zoeken tussen alle andere topics. Vind je uiteindelijk de oplossing, kan je het topic markeren met een oplossing en de volgende user heeft er weer profijt van. Een zelflerend systeem dus.

In ieder geval lijkt het me heel fijn als er een beter systeem kan komen om de search results relevanter te krijgen. Misschien een van mijn oplossingen, maar ieder ander systeem zou ik ook blij mee zijn. Ik heb zelf nu vaak te ervaring dat er teveel bomen in het GoT bos staan om het juiste topic te kunnen zien.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11 15:07

TommyGun

Stik er maar in!

Paitor schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:48:
Ik zat een beetje te zinspelen op twee mogelijke oplossingen:
Een ander idee wat ik had en misschien nog wel beter vind (omdat ik het eigenlijk nooit gezien heb op andere sites) is zeer eenvoudig: bouw een oplossingsknopje in. Een topic wat een oplossing bevat voor een probleem kan daarmee gemerkt worden en herkend worden. In de search kan je vervolgens een checkbox zetten met toon alleen topics met oplossingen.
Dit vind ik een goed idee, bijvoorbeeld http://www.phpfreaks.com/ maakt hier ook gebruik van

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Paitor

Paitor

Topicstarter
TommyGun schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:51:
[...]

Dit vind ik een goed idee, bijvoorbeeld http://www.phpfreaks.com/ maakt hier ook gebruik van
Het was natuurlijk een beetje arrogant van mij om te denken dat niemand dit idee al had uitgewerkt ;)
Maar dat is inderdaad wel precies zoals ik het bedoel, op de forums daar heb je een topic solved optie, waarmee je aangeeft dat je probleem opgelost is.

Misschien biedt het zelfs nog een extra voordeel bedenk ik me nu, gebruikers en mods hoeven dan ook het topic niet meer bij te houden / keer op keer door te lezen of het probleem al opgelost is. Ook kan ik me voorstellen dat er weer een extra motivatie uit ontstaat, om in de forumlijst zoveel mogelijk 'topic solved' icons te krijgen.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30

sanzut

It's always christmas time

Enig nadeel is dat alle oude topics dan niet meer gevonden kunnen worden, maar ik vind het zeker een goede optie.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-11 11:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Is het misschien een idee, om ala google, een soort van rating systeem op hits te kunnen bouwen? Indien je een topic behulpzaam hebt gevonden geef je hem +1. Dan kan het topic hoger eindigen bij een positieve match op je keywords.

Een ander idee wat ik had en misschien nog wel beter vind (omdat ik het eigenlijk nooit gezien heb op andere sites) is zeer eenvoudig: bouw een oplossingsknopje in. Een topic wat een oplossing bevat voor een probleem kan daarmee gemerkt worden en herkend worden.
Dat zijn beide inderdaad goede ideeën die de zoekresultaten en topiclijsten overzichtelijker / van betere kwaliteit kunnen maken.

Het kan ook weer leuk aan karma en de stats gekoppeld worden (aantal oplossinggevende posts van de user weergeven en hem een belonen met wat extra karma).

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Is het niet mogelijk dat een mod bij het plaatsen van een slotje aan geeft of het al dan niet opgelost is? Dat zal voor een mod toch niet heel veel meer werk op leveren?

When you only live once, try not to die?

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Gewoonlijk gaan topics niet op slot dus dat heeft niet zoveel zin denk ik :)

☻/
/▌
/ \

• Paitor

Paitor

Topicstarter
arne schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:33:
Is het niet mogelijk dat een mod bij het plaatsen van een slotje aan geeft of het al dan niet opgelost is? Dat zal voor een mod toch niet heel veel meer werk op leveren?
mods kunnen dat natuurlijk ook altijd doen, maar users zijn er veel meer van ;) Plus, users zullen relatief meer en vaker oude topics met de search herlezen en met oplossing kunnen markeren dan dat mods dat doen.

Of jullie moeten volgend jaar tijdens de MoaM gezellig allemaal oude topics gaan labellen ;)

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik vind dat bij de msdn fora wel goed gedaan. Daar geef je aan wat de oplossing is en je kunt eventueel aangeven welke berichten behulpzaam waren. In de topiclijst zie je al staan welke problemen al opgelost zijn. Die topics sla je over en ga je niet alsnog lezen.

http://hawvie.deviantart.com/

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:04

Sebazzz

3dp

En uiteraard per forum bekijken of zo'n systeem zin heeft. Voor PMG en OM natuurlijk geweldig, maar voor GR en LA minder. Hoe dan ook vind ik het een geweldig idee, soms zit ik nu wel eens met de search te kloten omdat het soms een onoverzichtelijke spaghetti is, laat staan 'newbies'.

Op MSDN is het inderdaad goed uitgewerkt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:08

NielsNL

DigiCow

Nadeel is dat mensen een topic niet gaan lezen/meehelpen, in het kader van, er is toch nog geen oplossing, ik wacht wel ff af op m'n luie krent... :P

M'n Oma is een site aan het haken.

• HawVer
NielsNL schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:44:
Nadeel is dat mensen een topic niet gaan lezen/meehelpen, in het kader van, er is toch nog geen oplossing, ik wacht wel ff af op m'n luie krent... :P
Hoe bedoel je? Vanuit de topicstarter gezien? Of vanuit de reagerende gebruiker bekeken? Ik heb juist de neiging om mee te gaan helpen of te denken naar een oplossing. Ik denk dat dit juist mensen motiveert om te anticiperen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

HawVer schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:05:
Ik vind dat bij de msdn fora wel goed gedaan. Daar geef je aan wat de oplossing is en je kunt eventueel aangeven welke berichten behulpzaam waren. In de topiclijst zie je al staan welke problemen al opgelost zijn. Die topics sla je over en ga je niet alsnog lezen.
Ik zou juist wel topis lezen die al opgelost zijn.
Als ik een topic op een willekeurig forum vind met een voor mij interresant item, baal ik altijd als er maar 1 of 2 replys zijn en de vraag niet is opgelost.
Is het een lang topic met een oplossing, heb ik in 1 keer probleem en oplossing te pakken : weer wat geleerd :Y)
Femme schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:21:
[...]
Het kan ook weer leuk aan karma en de stats gekoppeld worden (aantal oplossinggevende posts van de user weergeven en hem een belonen met wat extra karma).
Loop je daarmee niet ontzettend het risico dat je hetzelfd probleem krijgt als met postcount ('status' enzo) ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Koffie schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:02:

[...]

Loop je daarmee niet ontzettend het risico dat je hetzelfde probleem krijgt als met postcount ('status' enzo) ?
Voor TS alles laten zien (uiteraard) en dan voor een reactieposter alleen de waardering van zijn reactie laat zien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:08

NielsNL

DigiCow

HawVer schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:56:
[...]

Hoe bedoel je? Vanuit de topicstarter gezien? Of vanuit de reagerende gebruiker bekeken? Ik heb juist de neiging om mee te gaan helpen of te denken naar een oplossing. Ik denk dat dit juist mensen motiveert om te anticiperen.
Vanuit de reagerende gebruiker...
Ik zou persoonlijk ook gaan meehelpen, maar ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt.
Maar vanuit een zoek-actie is het wél erg nuttig!

M'n Oma is een site aan het haken.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15

crisp

Devver

Pixelated

Ik heb hier gemengde gevoelens over, temeer daar je met een dergelijk systeem onbedoelt (positieve) nadruk gaat leggen op 'vraag'-topics en daarmee de andere (vaak interessantere) topics tekort doet, en daarbij ga je het geven van een (simpel) antwoord stimuleren in plaats van het stimuleren van de zelfredzaamheid van de vrager...

Intentionally left blank

Verwijderd

sanzut schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 10:45:
Enig nadeel is dat alle oude topics dan niet meer gevonden kunnen worden, maar ik vind het zeker een goede optie.
Dat is bij mij nou juist de reden dat ik de search weinig gebruik, vaak krijg je bij de search topics van 2002 of van vorige eeuw.
Die allang achterhaald zijn door de tijd en techniek. dus dat zou ook wel aangepast mogen worden.

Verder een mooi en goed idee, Bijkomend voordeel is dat alle "Het grote" topics naar boven komen waar de meeste info in zit.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 11:02:
[...]

Dat is bij mij nou juist de reden dat ik de search weinig gebruik, vaak krijg je bij de search topics van 2002 of van vorige eeuw.
Die allang achterhaald zijn door de tijd en techniek. dus dat zou ook wel aangepast mogen worden.
...
'Zoek in tijdsperiode:' ;)

☻/
/▌
/ \

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sorteer op: <datum *> ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Sorteer op relevantie in een bepaalde tijdsperiode is imho handiger ;)

☻/
/▌
/ \

• HawVer
crisp schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:28:
Ik heb hier gemengde gevoelens over, temeer daar je met een dergelijk systeem onbedoelt (positieve) nadruk gaat leggen op 'vraag'-topics en daarmee de andere (vaak interessantere) topics tekort doet,
Je kan een duidelijk verschil maken tussen wat een vraag is en wat een discussie topic is. (bijv. MSDN)
Afbeeldingslocatie: http://forums.microsoft.com/MSDN/Themes/default/images/Question_topic_notread.gif
Een niet opgeloste vraag

Afbeeldingslocatie: http://forums.microsoft.com/MSDN/Themes/default/images/AnsweredQuestion_topic_notread.gif
Een opgeloste vraag

Afbeeldingslocatie: http://forums.microsoft.com/MSDN/Themes/default/images/Comment_topic_notread.gif
Een discussie topic.

Het voordeel voor de gebruiker is dat je doelgericht een topic op kan zoeken die je interesseert. Je kunt bijvoorbeeld een hogere karma toekennen aan een bericht in een discussietopic dan in een vraagtopic. Tenzij de gebruiker een waardevol antwoord of de oplossing geeft. Op die manier voorkom je dat vraagtopics erg veel interessanter worden voor de karma zoekers.
crisp schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:28:
en daarbij ga je het geven van een (simpel) antwoord stimuleren in plaats van het stimuleren van de zelfredzaamheid van de vrager...
Daar ben ik het wel mee eens. Er zit een bepaald risico aan vast. De kans bestaat dat gebruikers het forum als een helpdesk gaan gebruiken. Iemand wil graag antwoord geven en maakt daarmee de topicstarter 'lui', Dit kan je natuurlijk voorkomen door als moderator zo'n topic op slot te gooien en daarmee de verdiende karma terug te draaien. Daarentegen verhoogt het wel de behulpzaamheid van andere gebruikers.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15

crisp

Devver

Pixelated

Ik ben pertinent tegen het waarderen van antwoord-posts met bijvoorbeeld extra karma omdat je daarmee de waarde van andere soorten posts tekort doet. Je zou dan een waarderingssysteem moeten introduceren voor alle soorten posts waarbij een antwoord op een vraag een speciale positieve waardering is.
Echter ben ik bang dat een rating-systeem voor posts gedoemd is te falen omdat het in de praktijk meestal uitmond in een populariteitsverkiezing en de meerwaarde imo maar beperkt is.

De volgende stap bij een dergelijk systeem zal ook het verzoek zijn te kunnen 'filteren' op waardering waarmee je gebruikers vervolgens de middelen geeft om andere gebruikers 'monddood' te maken puur op subjectieve gronden. Objectief modereren/waarderen is op de frontpage al lastig voor veel gebruikers, en een soort 'modBot' voor op het forum vind ik echt veel te ver gaan. Daarbij is het forum denk ik ook gewoon veels te groot om een dergelijk systeem in goede banen te leiden.

[ Voor 17% gewijzigd door crisp op 15-01-2009 12:25 ]

Intentionally left blank

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03
crisp schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:21:
Ik ben pertinent tegen het waarderen van antwoord-posts met bijvoorbeeld extra karma omdat je daarmee de waarde van andere soorten posts tekort doet. Je zou dan een waarderingssysteem moeten introduceren voor alle soorten posts waarbij een antwoord op een vraag een speciale positieve waardering is.
Echter ben ik bang dat een rating-systeem voor posts gedoemd is te falen omdat het in de praktijk meestal uitmond in een populariteitsverkiezing en de meerwaarde imo maar beperkt is.

De volgende stap bij een dergelijk systeem zal ook het verzoek zijn te kunnen 'filteren' op waardering waarmee je gebruikers vervolgens de middelen geeft om andere gebruikers 'monddood' te maken puur op subjectieve gronden. Objectief modereren/waarderen is op de frontpage al lastig voor veel gebruikers, en een soort 'modBot' voor op het forum vind ik echt veel te ver gaan. Daarbij is het forum denk ik ook gewoon veels te groot om een dergelijk systeem in goede banen te leiden.
Dat ben ik deels met je eens. Maar een post als "oplossing" markeren zonder dat daar karma-consequenties (of andere beloningen) aan vast zitten lijkt me ontzettend handig.

omniscale.nl

• HawVer

Tja modereren is weer het andere uiterste. Dat hoeft wmb ook weer niet. Die discussie is al veel gevoerd in LA, dus daar zal ik het topic niet mee gaan vervuilen. :P Los daarvan ben ik het verder eens met posttoast. Een oplossingsknop zonder karma lijkt me zoiezo al een verbetering. :) Daar zou ik wel blij van worden.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Objectief modereren/waarderen is op de frontpage al lastig voor veel gebruikers, en een soort 'modBot' voor op het forum vind ik echt veel te ver gaan. Daarbij is het forum denk ik ook gewoon veels te groot om een dergelijk systeem in goede banen te leiden.
Het ging toch om dat de TS puur en alleen zijn antwoorden waardeert? Maar voor een discussie topic wordt het inderdaad een probleem.

Hoe dan ook moet het resolved/unresolved systeem er komen :p

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Losse reacties op een of andere manier waarderen lijkt me ook niet zo'n goed idee. Naast crisp's bezwaar heb je ook nog kans op onvrede bij de genen die juist vroeg in een vraagtopic wedervragen stellen om de vraagsteller beter te kunnen helpen.

Afgezien daarvan heeft vooralsnog een losse markering voor een reactie niet erg veel zin, de topics worden tenslotte niet in losse blokjes geindexeerd. Dus tenzij er dan gekeken wordt naar het bevatten van reacties van een bepaald type, maakt het voor het zoeken weinig uit of er wel of niet een antwoordende reactie in het topic staat.

Een vorm van markering dat een topic opgelost is/waarde heeft kan echter wel zinvol zijn voor het zoeken. Als we zoiets kunnen gebruiken om de relevantie van gevonden topics voor een zoekopdract te sturen, dan kan dat zeker nut hebben. Het is dan voor de hoeveelheid werk die het met zich mee brengt wel erg handig dat zo'n markering niet alleen door moderators kan worden aangebracht, maar door alle gebruikers.

Overigens zit, voor zover ik weet, in de huidige versie van de zoekmachine (Xapian) geen functionaliteit om de relevantie van opdrachten te sturen door middel van factoren anders dan de zoekterm-relevantie. Dat zit echter wel in de pijplijn, maar een dergelijke feature kan dus voorlopig in principe niet zomaar geimplementeerd worden op het forum

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06
Hoe werkt dat zoeken in tijdsperiode?

Als ik bijvoorbeeld zoek naar playstation als media center op alle trefwoorden, aangeef zoek in tijdsperiode van 0 tot 14 dagen geleden en sorteer relevantie dan krijg ik maar twee resultaten. Als ik geen tijdsperiode invul dan krijg ik 355 resultaten waaronder het topic waar ik naar op zoek was en waarin gister voor het laatst in gereageerd is. Als ik niet sorteer op relevantie maar op datum laatste reactie dan krijg ik ineens 709 resultaten. Ook heeft een topic met als titel TV Kaart incl. gamen? een hogere relevantie dan een topic met als titel Playstation 3 als media center - deel 4.

Het kan zijn dat het aan mij ligt maar ik ben het spoor een beetje bijster wat betreft de search.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:37

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
De tijdsperiode is in ieder geval basis van topicstart, niet op basis van laatste reactie, zie ook Zoekfunctie doet het niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Dirk op 15-03-2009 18:59 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jullie kunnen hier concreet opmerkingen geven op de nieuwe zoekmachine:
Test de nieuwe beta-Forumsearch!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.