• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:57
Na veel uitzoekwerk heb ik onlangs een Denon AVR-1909 aangezien dit een van de weinige receivers is die HDMI 1.3 volledig en correct implementeert. (Zie ook: AVR_4_Digit_HDMI_Capabilities_xx09_v0708.pdf).

Aangezien een aantal features van HDMI 1.3 optioneel zijn (waaronder Auto lip-sync) ben ik op zoek naar TVs die deze feature ondersteunen. In een aantal startposts (oa Philips de 2008 / 2009 modellen) wordt aangegeven dat als je TV en receiver HDMI1.3 ondersteunen je auto-lipsync kunt gebruiken, maar dat is denk ik een beetje kort door de bocht. Ik kan nergens in de Philips manuals vinden dat ze deze feature ingebouwd hebben. Wel HDMI 1.3 CEC, maar geen auto-lipsync.

Mijn vraag is dus: heeft iemand bewijs (specificaties, menu-instellingen etc) dat er TVs zijn die HDMI Auto lip-sync ondersteunen? En zo ja, welke? Ik kan ze niet vinden. Ik denk dat iedereen ervan uitgaat dat je met HDMI 1.3 automatisch al deze features krijgt, maar dat is dus helaas niet zo.

Verwijderd

TeunVR schreef op maandag 12 januari 2009 @ 09:20:
..Aangezien een aantal features van HDMI 1.3 optioneel zijn (waaronder Auto lip-sync) ben ik op zoek naar TVs die deze feature ondersteunen. In een aantal startposts (oa Philips de 2008 / 2009 modellen) wordt aangegeven dat als je TV en receiver HDMI1.3 ondersteunen je auto-lipsync kunt gebruiken, maar dat is denk ik een beetje kort door de bocht. ...
Een zeer terechte opmerking, waar ik door een opmerking recent in het betreffende Philips topic een aanpassing in zal maken.
Het is helaas niet echt duidelijk of de toestellen dit ondersteunen, ik heb zelfs het vermoeden van niet.
In een oude folder van de 9x32 serie meen ik het destijds wel tegen gekomen te zijn, wat dan ook als basis diende voor de opmerking. Helaas is er verder nog niemand die in het bezit is van een receiver die het ondersteund die het kan / wil / heeft uitgeprobeerd. Wat betreft de Philips modellen is er dus nog geen duidelijkheid.

Update: Aanpassing zoals toegezegd uitgevoerd, nogmaals dank voor de terechte opmerking.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 09:34 ]

• TeunVR
Wel erg waardeloos die standaarden met optionele features. Dat levert altijd problemen op.
Ik denk dat er veel mensen zijn die ervan uit gaan dat ze automatisch auto-lipsync hebben met HDMI1.3.
Even verder zoeken nog :'(

• TeunVR
Hmm, blijkbaar zijn er niet zo veel mensen die zich druk maken om auto-lipsync :)
Ben ik de enige die hier beren op de weg ziet? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat niemand dit probleem heeft. Ik heb me suf-gezocht maar kan geen TVs vinden die dit ondersteunen.

Mijn situatie is als volgt:
PS3 <--HDMI1.3--> Denon AVR-1909 <--HDMI1.3--> Een nieuwe flatscreen

Ik gebruik mn PS3 natuurlijk voor games en films.

Als mijn nieuwe flatscreen bv een Philips 47PFL9703D is dan veroorzaakt die 200ms vertraging als hij niet in game-mode staat en een stuk minder als hij wel in game-mode staat.

Dat betekent dan toch dat ik de audio-delay in mijn receiver elke keer opnieuw moet instellen als ik switch naar game-mode en vice versa? Dat is niet te doen. Daarvoor verwacht ik HDMI1.3 Auto-Lipsync in mn TV.

Een andere oplossing is natuurlijk een LCD/Plasma die altijd heel weinig vertraging veroorzaakt en dus geen game-mode nodig heeft.

Heeft niemand anders hier dit probleem? Of moet ik me er gewoon niet druk om maken 8)

Verwijderd

Met mijn huidige tv, crt, speelt dit hele verhaal niet. Maar ook ik ben er erg in geintresseerd in welke tv's het wel ondersteunen. Mijn tv zal immers niet het eeuwige leven hebben. En nu mijn voorkeursfabrikant eindelijk met een Blu-ray speler gaat komen, en een receiver welk de gewenste optie ook zou hebben, wordt het wellicht tijd om ook eens over een andere tv te gaan nadenken...

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-02 12:58

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Panasonic 08 modellen. Ik heb een onkyo HTX 22 hd en die ondersteund lipsync. Mijn panasonic 42pz80 ook, en dat heb ik gecontroleerd door de lipsync te checken op mijn htx22hd. Deze was 40ms zonder zelf iets in te stellen.

• TeunVR
Lt. Marx schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:01:
Panasonic 08 modellen. Ik heb een onkyo HTX 22 hd en die ondersteund lipsync. Mijn panasonic 42pz80 ook, en dat heb ik gecontroleerd door de lipsync te checken op mijn htx22hd. Deze was 40ms zonder zelf iets in te stellen.
Dat zou cool zijn. Ik heb de manual van de TH-46PZ85 doorgekeken maar kon er niks over vinden.
Laat jouw HTX22HD de HDMI-delay tussen haakjes zien onder de handmatige delay?

If HDMI Lip Sync is enabled (see page 68),
and your TV or display supports HDMI Lip
Sync, the displayed delay time will be the
A/V Sync delay time. The HDMI Lip Sync
delay time is displayed underneath in parentheses.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-02 12:58

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Ja, je moet in de receiver naar de HDMI setup gaan, lip sync aan zetten en dan A/V sync optie zoeken in de setup. Default is uiteraard 0 maar bij was deze al ingevuld met haakjes. Heel spannend is het niet hoor. De meeste tv's sturen een eenmalig signaal voor deze sync. Het is dus niet dat er constant lipsync info wordt doorgegeven. Dat zou ook niet kunnen want dan zou de audio sneller/langzamer moeten lopen door de film heen.

Maar nogmaals, zoek maar wat meer info over lipsync. Het eenmalig handmatig instellen is net zo handig. Alleen voor niet tweakers zijn dit soort functies handig omdat ze dan helemaal niets hoeven te doen.

Dat neemt niet weg dat mijn net nieuwe pana 42pz80 een prachtige plasma is die ik je zowiezo kan aanraden. Kijk maar hier op tweakers, zelfs het topic is populair. Ook leuk erbij is dat Onkyo HDMI CEC (Onkyo RI geheten oid) werkt met de panasonic viera link. Oftewel, met tv RC: tv aan (Onky htx22hd gaat ook aan). Geluid harder met tv RC (onkyo geluid gaat harder en niet tv). Etc.

[ Voor 23% gewijzigd door LtMarx op 15-01-2009 13:23 ]

Verwijderd

Net maar eens even Philips gemaild met de vraag of hun toestellen het ondersteunen ja of nee.
Zal wel dagen / weken duren voor er reactie is, welk je dan nog in twijfel zult moeten blijven houden.

• TeunVR
Lt. Marx schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:20:
Maar nogmaals, zoek maar wat meer info over lipsync. Het eenmalig handmatig instellen is net zo handig. Alleen voor niet tweakers zijn dit soort functies handig omdat ze dan helemaal niets hoeven te doen.
True, maar het probleem is dat ik dus wil kunnen switchen tussen wel of geen game-mode op de TV omdat ik de PS3 voor films en games gebruik.
In dat geval verandert de delay aanzienlijk en ik zie het niet zitten om dan elke keer mn receiver opnieuw handmatig in te stellen.
Als de TV heel snel is en je dus geen game-mode nodig hebt is het ook goed.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 17:16

FeaR

In GoT we trust

TeunVR schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:44:Als mijn nieuwe flatscreen bv een Philips 47PFL9703D is dan veroorzaakt die 200ms vertraging als hij niet in game-mode staat en een stuk minder als hij wel in game-mode staat.
Als een Philips tv van de nieuwe serie in de "game-mode" staat dan heb je helemaal geen last van input lag. Dit omdat de game-mode alle beeldverbeteraars uit zet. Waaronder het Digital Natural Motion welke voor de 200ms lag zorgt.

Speel als test maar eens een dvd af en zet de tv dan in één van de andere moda. Je zal zien dat de tv dan wel de lag van 200ms heeft.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TeunVR
FeaR1986 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:35:
[...]
Als een Philips tv van de nieuwe serie in de "game-mode" staat dan heb je helemaal geen last van input lag. Dit omdat de game-mode alle beeldverbeteraars uit zet. Waaronder het Digital Natural Motion welke voor de 200ms lag zorgt.
Dat is nu precies het probleem, in game mode heeft hij geen lag en in gewone mode wel.
Maar ik laat de TV niet constant in game mode staan, alleen maar als ik game. Niet als ik films kijk op mn PS3.

Ik heb geen zin om elke keer als ik switch naar game mode in mijn receiver opnieuw de delay in te stellen, dat zou auto-lipsync in hdmi1.3 op moeten lossen (ik gebruik mn PS3 natuurlijk voor games en films).

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ik weet dat mijn (simpele 26" philips) LCD wel iets terugkoppeld naar de afspeler, als ik namelijk op mijn ps3 een film aanzet, en ik schakel mijn tv naar een andere input, en dan weer terug naar mijn ps3, dan stopt de geluidoutput even, en hoor ik mijn reciever dus opnieuw de input opbouwen (mijn yamaha reciever klikt dan even een aantal keer)

maar dit gebeurd dan wel via de ps3, want mijn reciever heeft geen hdmi. (tv wel, geluid gaat optisch naar de reciever)

• TeunVR
Ik heb een aardige LCD gevonden die Auto-LipSync lijkt te ondersteunen: de Toshiba 46ZV555D
Zie pagina 37 van de handleiding: 46ZV555D

Hij komt ook aardig goed uit de reviews geloof ik, op naar het Toshiba-topic :-)

Verwijderd

Sorry, al een paar dagen terug antwoord gekregen van Philips maar hier vergeten te melden.

Volgens de helpdesk, nadat ik het wel heel duidelijk heb moeten uitleggen, kreeg ik als antwoord dat de tv's het niet ondersteunen. In het Philips topic is er echter wel iemand die meldt dat hij op zijn onkyo 606 receiver een auto delay krijgt van zijn 9703. Het is dus nog niet 100% uitgesloten.
Pagina: 1