RAID 0 met 2 sata hd en 1 sata bluray speler

Pagina: 1
Acties:

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 00:09
Ik heb een moederbord (ASUS M2A-VM HDMI) met een RAID controller. Verder heb ik 2 SATAII hd van samsung 1 Tb en een SATAII bluray speler. Nu wil ik de twee hd's als raid configureren. Dus heb in de bios de raid controller geactiveerd en met de software die nodig is een array (RAID0) gemaakt. Nu wil ik vervolgens Vista gaan installeren. Alleen tijdens het opstarten zie ik in een flits de raid configuratie staan en de bluray speler die staat te knipperen. De bluray speler wordt ook meegenomen in de raid configuratie. Vervolgens krijg ik de melding "Boot failure, insert system disk and press enter". De installatie-cd van vista zit gewoon in de speler. Nu heb ik hier gezocht en ben iets van Jmicron tegen gekomen dat je die geenabled moet worden. Echter kan ik dit niet terug vinden in mijn bios. Iemand nog een idee, hoe ik ervoor kan zorgen dat de bluray speler niet wordt meegenomen met de raid configuratie?

[ Voor 3% gewijzigd door Vulpecula op 11-01-2009 15:53 ]

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:18
In je bios onder chipset, raid even de aansluting van je bluray disablen en weer activeren in het hoofdscherm. Dit zou moeten werken.

huidige opstelling

• Vulpecula
Mcdeath schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:11:
In je bios onder chipset, raid even de aansluting van je bluray disablen en weer activeren in het hoofdscherm. Dit zou moeten werken.
Bij chipset heb ik geen optie raid. Ik kan ook nergens de bluray speler terug vinden in het menu.

• Vulpecula
Inmiddels heb ik de boot volgende aangepast en nu start Vista wel op met de installatie. Echter vraagt hij nu om drivers van de cd-rom speler. Terwijl ik die niet heb. Ik heb ook de cd van het moederbord geprobeerd, maar dan gaat hij ook niet verder met de installatie. Weet iemand anders nog hoe ik verder kom?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Jouw moederbord heeft gewoon 4 Sata poorten rechtstreeek aangesloten op de Intel Southbridge. Je hebt geen Jmicron controller!

Hier lees ik ook over hetzelfde probleem. Daar word gesuggereerd dat er een goede kans is dat het wel goed kan werken; je moet dan echter in het bios de controller op AHCI zetten ipv RAID.
Dan heb je geen RAID. Wel kan je overwegen de schrijven dynamisch te maken en software-raid gaan draaien. Dat presteert net zo goed als hostbased raid; alleen kan je niet booten vanaf de RAID-0 partitie.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Vulpecula
Dus met andere woorden moet ik gewoon de twee schijven niet als raid configureren. Want ik moet namelijk wel van die schijven booten.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Madrox schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 11:09:
Jouw moederbord heeft gewoon 4 Sata poorten rechtstreeek aangesloten op de Intel AMD Southbridge. Je hebt geen Jmicron controller!
Een Intel Southbridge op een Socket AM2 moederbord met een AMD 690G chipset, nah ;)

Verder kan puur AHCI modus met software RAID0 idd een oplossing zijn als die LG Bluray speler en SB600 Southbridge in RAID mode elkaar niet mogen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 23-01-2009 13:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

ehh, AMD ja... :+ (was ff in de war, door de link van de TS naar dat andere topic).

Ja, je kan nu geen RAID selecteren. Je kan het wel omzeilen: je verruilt je huidige sata brander voor een ide versie of je koopt een simpele pci sata-controller die ook opticals ondersteunt. Een andere optie is een RAID-controller voor je harddisks.

Je kan ook software RAID draaien, maar dan moet je je hdd's eerst goed partitioneren; je begint met disk 1, die deel je op in twee partitities (kan ook tijdens setup, ik doe meestal eerst de OS partitie, installeer en pas onder XP ga ik de rest indelen = sneller). Een kleine voor je OS (naar smaak, 32 a 64GB vind ik zelf voldoende) en de rest voor je latere RAID array. Na installatie, deel je tweede disks net zo in als de eerste:
bijv: je hebt 64GB + de rest op de eerste disk, doe je 64GB + de rest op de tweede disk. Maak nu beide disks dynamisch en maak van de "rest" van beide disks een RAID-0 array. Volgens mij kan je nu de 64GB OS partitie ook in RAID-1 zetten en er nog steeds van booten. Dit weet ik niet zeker, weet iemand hier iets meer over ?

[ Voor 53% gewijzigd door Madrox op 24-01-2009 01:55 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1