[p5b-e] sata cdrom ahci-mode boot niet, ide-mode boot wel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.754 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Matched: sata, rom, cd
Sinds een tijdje heb ik een Asus P5b-e moederbord (Intel P965 / ICH8R), en heb daar aan 2 sata-hd's en 2 sata-dvdrw/dvd-rom's hangen:
-Samsung SH-S183 DVD-RW
-Samsung SHD163A DVD-ROM

Sata staat in de bios geconfigureerd als 'AHCI', zodat ik maximale performance uit mijn sata-schijven zou kunnen halen. De Jmicron add-on chip voor extra sata en pata-poorten staat uitgeschakeld in de bios en wordt niet gebruikt.

Het probleem; er kan nu niet meer van cdrom / cdrom worden gestart. Het boot-menu is wel op te roepen via F8, en daar staan ook de stations in, maar bij het kiezen gebeurt er niks.

Configureer ik in de bios Sata als 'IDE', werkt alles wel. Maar zijn de prestaties wellicht minder.

Iemand hier ervaring mee? Of is het 'normaal' dat je in 'AHCI'-mode niet kunt booten van cd-rom/dvd-rom?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Matched: raid, sata
AHCI is voor de ondersteuning van sata hotplug en NCQ. Ik heb het zelf ook nooit aan de gang gekregen op een ICH5R, ICH6R of ICH7R. Je kunt beter de controller in raid modus zetten dan heb je dat ook allemaal, je hoeft niet een array aan te maken om gebruik te maken van de raid modus. Als de controller in raid modus staat werken de dvd-drives ook normaal, dus kun je ook er van booten. Probeer het eens zou ik zeggen.

Echter heb je wel kans dat je bestaande windows niet opstart als je simpelweg nu de controller op raid modus zet (driver is niet aanwezig).

[ Voor 7% gewijzigd door Dukey op 04-05-2007 10:33 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• greatchampion
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:43
om je cd-rom te kunnen herkennen moet je de Jmicron chip op enabled zetten. Alleen dan werkt de cd-rom. Dit staat totaal los van de ICH8R chip waar je de 2 SATA drives aansluit.

Momenteel heb ik ook 2 SATA drivers op de ICH8R chip (AHCI) en de Jmicron aan enabled staan om m'n cd-rom werkend te krijgen. (had dit ook eerst uitgezet en dacht ook: waar is m'n cd-rom 8)7 )
bleek dus dat Jmicron op enabled moest :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

greatchampion schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 14:42:
om je cd-rom te kunnen herkennen moet je de Jmicron chip op enabled zetten. Alleen dan werkt de cd-rom. Dit staat totaal los van de ICH8R chip waar je de 2 SATA drives aansluit.

Momenteel heb ik ook 2 SATA drivers op de ICH8R chip (AHCI) en de Jmicron aan enabled staan om m'n cd-rom werkend te krijgen. (had dit ook eerst uitgezet en dacht ook: waar is m'n cd-rom 8)7 )
bleek dus dat Jmicron op enabled moest :)
Hij heeft ze aan de ICH8R hangen, het zijn dan ook sata modellen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• A_L
  • Niet online
Matched: raid, sata, rom, cd
Dukey schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:32:
... Je kunt beter de controller in raid modus zetten dan heb je dat ook allemaal, je hoeft niet een array aan te maken om gebruik te maken van de raid modus. Als de controller in raid modus staat werken de dvd-drives ook normaal, dus kun je ook er van booten. Probeer het eens zou ik zeggen....
Ik heb het net geprobeerd, alleen opstarten van cd-rom werkt hier ook niet. Precies de zelfde 'symptonen' als in ahci-mode.
greatchampion schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 14:42:
om je cd-rom te kunnen herkennen moet je de Jmicron chip op enabled zetten. Alleen dan werkt de cd-rom. Dit staat totaal los van de ICH8R chip waar je de 2 SATA drives aansluit.)
Ik heb inderdaad 4 drives op de ICH-8R ;) Op zich is het gebruiken maken van de jmicron chip geen slecht idee. Ware het niet dat ik 2 cdrom/dvd-drives heb, en de jmicron-chip op dit moederbord maar 1 interne sata poort aanbiedt + 1 externe.

• A_L
  • Niet online
Even een update; het werkt! :D

Een paar dagen geleden heb ik beta-bios genummerd 1501 er op geflashed. Verder niet meer op gelet, totdat ik na een paar dagen zag dat één van mijn dvd-rom drives niet meer benaderd kon worden. En wel degene die ik 'for the time being' op de Jmicron had geprikt. De hele Jmicron-bios wordt niet meer geladen, alhoewel deze wel is ingeschakeld in de bios. Dus maar weer overgezet op één van de ICH8-R poorten. Wat schetst mijn verbazing, nu kan in wel van beide booten. Ook in AHCI-mode.

Bij het booten van cdrom krijg ik eerst wel ongeveer tien seconden een knipperde cursor, maar daarna spint de cd/dvd op.

Hier overigens een changelog van de bios:
P5B-E BIOS version 1501:
code:
1
2
3
4
Add new CPU uCode to support new processors
Revise SLP 2.0 rule
Enable SATA Hot Plug under AHCI mode
Fix after downgrade CPU ratio, the Conroe L frequency not correct under ASUSCPU

Misschien dat het iets met de sata-hotplug heeft te maken? In ieder geval werkt het nu. (en de Jmicorn niet, maar was ik toch niet van plan te gebruiken) Hopelijk werkt in de final versie alles.
Pagina: 1