Toon posts:

Advies home cinema set gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het proberen m'n eigen home cinema set op te zetten. Ik heb laatst een HD tv gekocht, namelijk de LG 37LG5000.

Aangezien ik nog maar net uit huis ben en dus in principe 1 laag boven een arm studentje zit ;) heb ik een audioset van m'n vader over mogen nemen. Deze heeft hij echter al een aantal jaar geleden aangeschaft. Het gaar hier om 2 Wharfedale 500 boxen:

Afbeeldingslocatie: http://di1.shopping.com/images1/pi/21/8b/9d/70722-177x150-0-0_.jpg

Hierbij heeft hij me een receiver gegeven die hij hierbij gebruikte, het gaat hier om de Akai AM-4000 DPL.

Nu vraag ik me af of dit nog een beetje up to date is? Over de boxen kan ik nog wel aardig wat vinden online, maar van de receiver vrijwel niets. Ik weet verder vrij weinig van audio af, dus vroeg ik me af of dit een beetje gangbaar is ;) Ook is het aangesloten met een kabel 'die hij nog had liggen'. Met welke kabel kan ik het beste de audio bekabelen?

Het enige wat ik nog mis is een subwoofer. Kan iemand mij misschien adviseren wat een goede subwoofer is bij deze set? Ik vraag zoiets liever hier dan in een winkel, waar men toch de verkoop in gedachte houd ;)

Ik heb ook een UPC mediabox hier tussen hangen. De PS3 en UPC box zijn allebei via HDMI aangesloten op de tv. Verder gaan de audiokabels naar de receiver. Nu heb ik via de UPC box geluid via de tv en de speakers, maar via de PS3 heb ik alleen maar geluid via de speakers. Hoe kan ik dit het beste aansluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 13:48 ]

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
Dag Jesper,

Audio is een vrij subjectief gebeuren. Als jij vind dat het goed klinkt is het prima. Zelf denk ik dat je met deze wharfedale's geen subwoofer nodig hebt omdat ze zelf al een goed laag produceren. De versterker ken ik niet, maar oudere apparatuur is vaak van prima kwaliteit. Je mist dan misschien alleen de modere features zoals HDMI, maar voor stereo is dit ook niet van een groot belang. Voor een kabel gebruik ik altijd 2,5mm^2 of net een stapje lager, praxis luidspreker snoer. Voor korte afstanden vind ik dit prima (0-5m).

Voor het aansluiten moet je kijken wat je graag wilt. Het kan bijvoorbeeld storend zijn om continu het tv geluid via de luidsprekers te laten lopen. Het tv geluid kan je ook muten als je het bijvoorbeeld alleen via de speakers wilt laten lopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Het zit in principe naar m'n zin aangesloten, als ik geluid via de speakers van m'n PS3 wil zet ik de receiver op aux 2, als ik geluid van de UPX box wil zet ik 'em op aux 1. Maar nu is dus het probleem dat de PS3 alleen geluid via de boxen geeft, niet via de tv speakers (de UPX box doet dit wel). Enig idee hoe dit kan?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Stel de ps3 zo in dat deze ook geluid via hdmi verstuurt. Als dat niet lukt, of de TV kan niet overweg met dit geluid, dan kun je de digitale output van de ps3 op de TV aansluiten, meestal kun je een hdmi ingang koppelen aan een andere geluid ingang om deze reden. Stel de digitale output wel in als pcm stereo.

[ Voor 69% gewijzigd door ShittyOldMan op 11-01-2009 15:23 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat doe is het dus of of. Of ik heb geluid via HDMI op m'n tv, of via m'n geluidset.