Monitor kijken op je bed? Wel, even paar tips:
Vrijwel alle monitoren hebben standaard mount points. Dus je kan zelf een plankje maken met 4 gaten erin overeenkomstig met de mount points. Dat kan meestal 10x10 cm zijn.
Je schroeft dat vast tegen de boekenplank boven je bed. Dan de monitor tegen de plank.
Hiermee staat de scherm dan mooi tegenover je en heb je geen last van verschuiving. Dan is TN paneel geen probleem meer.
Je kan ook in bouwmarkt een LCD TV mountarm kopen. Die kunnen niet zoveel kantelen maar zo kun je scherm beter gekanteld naar je gezicht opzetten. Gamma heeft er aantal van die niet zo duur zijn.
Een monitor op standaard voet op de boekenplank kan niet zoveel kantelen en daardoor zou ik het niet echt aanraden. De scherm staat dan niet ideaal (het wordt donkerder) waardoor kijken naar film niet leuk zal gaan.
Het probleem met goedkopere LCD TVs dat veel van hun ook geen goede kijkhoek hebben. Pas grotere en duurdere TV schermen doen het wel goed. Maar ja, je wilt niet veel voor uitgeven.
PVA en S-IPS schermen hebben grote kijkhoek. Ze zijn echter trager in opbouw. Maar voor films kijken is geen grote ramp. PVA wordt beetje lichter onder grotere hoek maar behoudt nog wel de kleuren. Alleen S-IPS behoudt alle kleuren onder grote hoek. Pas op met 2de hands IPS schermen, die zijn niet allemaal S-IPS en bouwen trager op dan de bedoeling. En oudere PVA schermen zijn nog vlot genoeg in opbouw, maar misschien zijn de beelden toch iets te bleek voor je mening onder de bepaalde hoek.
Als je echt zuinig bent op geld en je wilt groot scherm, dan zul je maar met TN scherm doen, en die op
goede hoek zetten. De montage met een plank op de boekenplank is goedkoopst en het staat meteen goed. Ikzelf zou dat ook eens keertje doen, boven mijn bed is ook boekenplank gemonteerd en zo kan ik gewoon liggend naar film kijken. Iedereen kan het maken.