Toon posts:

Wel beeld, geen geluid door HDMI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er staan meerdere topics over dit onderwerp, maar door de verschillende antwoorden met verschillende videokaarten ben ik de weg even kwijt, en stel ik toch even zelf mijn specifieke vraag:

Het probleem is dat momenteel alleen beeld via HDMI naar mijn tv doorgestuurd wordt.

Ik heb een MSI RX2600XT-Diamond-512, en volgens deze site ondersteund deze kaart geluid door HDMI. Maar dus nog niet bij mij?

Het moederbord is misschien het vermelden waard hiervoor, dat is een Asus P5K-E/WiFi-AP iP35.

Wat moet ik doen om dit aan de gang te krijgen?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30
Even wat gedachtes van mij:
a) Begrijpt je tv audio via hdmi?
b) Bij tv tuner kaarten in de pc moet je een inter kabeltje tussen je tv tuner kaart en je pc geluidskaart plaatsen anders had je geen geluid. Misschien dat je voor hdmi geluid een kabeltje tussen de interne audio header (voor front panels enzo) moet verbinden met de vga kaart. LET OP ik kan dit niet terug vinden maar gezien mijn ervaring met tv tuner kaarten kan ik me zoon truc wel voorstellen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een redelijk nieuwe tv, dus ik mag er eigenlijk wel van uit gaan dat deze audio via HDMI begrijpt.

Verder heb ik net even de videokaart eruit getrokken, maar zitten totaal geen aansluitmogelijkheden op intern, dus het zal via een andere route moeten kunnen (geen SPDIF dus).

Ik heb trouwens geen tv tuner kaart erin zitten...

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 19:24

Caveman

whahoehaha

Lees even dit topic door, (maar 11 posts, dus das wel te doen :) ) is een soortgelijk probleem.
Geen geluid over HDMI HD3850

Er zit dus op jouw Videokaart gewoon een HD geluidskaart op, daar moet je drivers voor installeren en in windows de juiste uitgang kiezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Caveman op 10-01-2009 11:06 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15
Vooralsnog is de enige manier die ik ken om dit fatsoenlijk te regelen een nieuwe geluidskaart (zonder mijn videokaart te vervangen dan). Bij de nieuwste Asus Xonar HD moet je volgend mij de HDMI via de geluidskaart doorlussen naar de TV.

Maareh.. bij de features van die kaart van jou hoort inderdaad een integrated HD Audio controller. Kun je deze niet toevallig kiezen in het configuratiescherm als default audio device?

Verwijderd

Topicstarter
Hey thx Caveman,

Die thread heeft me idd op de rails gekregen!

Maaruh, dit was eigenlijk een tussenstap om te testen of de output werkte, nu wil ik mijn PC direct op mijn receiver aansluiten, en die weer aansluiten op de tv (beide met HDMI uiteraard).

Maar dat werkt natuurlijk ook weer niet in een keer, ik denk omdat ie de receiver niet als tv erkend (gek he). Kijken of ik iets kan forceren...

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 19:24

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:38:
Hey thx Caveman,

Die thread heeft me idd op de rails gekregen!

Maaruh, dit was eigenlijk een tussenstap om te testen of de output werkte, nu wil ik mijn PC direct op mijn receiver aansluiten, en die weer aansluiten op de tv (beide met HDMI uiteraard).

Maar dat werkt natuurlijk ook weer niet in een keer, ik denk omdat ie de receiver niet als tv erkend (gek he). Kijken of ik iets kan forceren...
Helaas, daar heb ik geen ervaring mee..... maar er is vast wel iemand hier die dat wel heeft ;)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Wellicht handig om dan ook het merk & type van je receiver te vermelden. Zo zul je weinig hulp krijgen verwacht ik..............

Verwijderd

Topicstarter
Klopt! Het is een Sony STR-DG520. Zie deze link voor meer gegevens

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Nou dan zal het niet werken wat jij wilt. Staat toch gewoon in de manual?! Waarom lees je dat ding niet als je iets voor elkaar wilt krijgen? Is meestal sneller dan hier wachten op een antwoord.......

Op pagina 19 (NL) ("Opmerkingen over HDMI-aansluitingen") staat je antwoord: je Sony doet alleen maar een pass through (louter doorgeven) via de HDMI. Geeft dus beeld (en geluid) door aan je tv/scherm, maar haalt niet het geluid er (apart) uit in de receiver. Dus zul je altijd de audio apart moeten binnen laten komen op je receiver. Dat kan middels een analoge verbinding of via een digitale verbinding............

Verwijderd

Topicstarter
Nou excuus dat me dat niet is opgevallen, soms neem je dingen aan als ze geheel logisch overkomen.
Daarom zocht ik het niet bij de receiver zelf, maar bij de pc, omdat die voor de eerste problemen gaf...

Trouwens wel redelijk apart dat de receiver puur doorgeeft, en niets met het geluid doet (lijkt me toch een hoofdfunctie van dat ding :( )
Bedankt voor de hulp, en ik ga er mee aan de slag...

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Los van het feit of het wel of niet gaat werken in de uiteindelijke opstelling;

Je gebruikt toch wel de DVI -> HDMI converter die je bij je vid. kaart hebt gehad? Deze door Ati meegeleverde converters laten namelijk het geluid van de intergrated HD audio controller via HDMI gaan. Met een standaard huis tuin en keuken converter gaat dit niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, want als ik de HDMI kabel direct aansluit op de tv wordt het geluid wel afgespeeld (wellicht had ik daaruit wel kunnen concluderen dat het probleem nu bij de receiver ligt, maar ik had me dus gefocued op de pc instellingen).
Pagina: 1