Geen geluid over HDMI HD3850

Pagina: 1
Acties:

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:56
Goedendag,

Ik heb dit reeds gepost in het ervaringen topic.
Echter heb ik niet het idee dat de mensen die di op zouden kunnen lossen dit tegen komen.
Daarom ben ik zo vrij geweest een topic hierover te openen.
Ik heb dit reeds opgezocht en kwam 1 ander geval tegen. heb al zijn oplossingen reeds geprobeerd.

Het betreft een MSI RX3850 OC

Ik heb een HTPC in elkaar gezet met de volgende onderdelen:
Foxconn G31MX-K moederbord
Intel® Core 2 Duo E5200 processor
2GB Kingston geheugen
500 gb Seagate hd
Een silent nogwat voeding van ocz dacht ik
En de HD3850.

Draait op Vista 32bit

Dit alles aangesloten op een Toshiba Regza 46" Full hd.

Allemaal leuk en aardig. Vandaag lekker aan het klussen geweest. Alles werkt (hoezee) behalve het geluid.
(geluid werkt wel via de "normale" uitgang)

Ik heb de videokaart gekocht omdat het mogelijk zou moeten zijn om geluid via de HDMI kabel af te kunnen spelen. (ik was hier echter nogal negatief over omdat het over DVI zou gaan en dan met een meegeleverde adapter naar HDMI, dvi was alleen beeld en nooit geluid) Maar oke, het zou dus moeten werken.

Echter was dit niet het geval en ik heb de technische dienst van alternate gebeld (na uitgebreid dit forum te hebben doorgespit) en de beste man kon mij helaas niet verder helpen. Hij zei dat het aan de graka zou liggen en ik dus een nieuwe moest komen halen. Ik ben alleen niet zo zeker hiervan en om misschien toch de tijd te kunnen besparen om misschien weer in hetzelfde gezeik te vallen vraag ik het aan jullie.

Wat kan het zijn waarom het geluid het niet doet?

Ik heb een hoop geprobeerd (alle hdmi poorten, verschillende tv's, allebij de dvi uitgangen)

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Heb je het ook ingesteld in het BIOS dat het geluid over HDMI moet gaan?

• kleefei
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 19:49:
Heb je het ook ingesteld in het BIOS dat het geluid over HDMI moet gaan?
Na uitgebreid zoeken kan ik wel zeggen dat er geen optie in de bios zit om dit aan te passen.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 19:24

Caveman

whahoehaha

Heb je tegen windows gezegd dat ie via de DVI uitgang het geluid moet afspelen ? Configuratiescherm -> Geluid en Audio -> Tabblad Audio -> Standaard Apparaat -> en dan moet je de keuze hebben iets van HD-audio ofzo.
En je moet de drivers ervoor geinstalld hebben, Realtec HD Audio

[ Voor 15% gewijzigd door Caveman op 03-01-2009 20:57 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• kleefei
Caveman schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 20:55:
Heb je tegen windows gezegd dat ie via de DVI uitgang het geluid moet afspelen ? Configuratiescherm -> Geluid en Audio -> Tabblad Audio -> Standaard Apparaat -> en dan moet je de keuze hebben iets van HD-audio ofzo.
En je moet de drivers ervoor geinstalld hebben, Realtec HD Audio
Had ik gedaan.
Drivers opnieuw geinstalleerd en hij doet het.

Bedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-02 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een klein misvertstand hier recht zetten. De geopperde Realtek drivers kunnen het probleem niet verholpen zijn, deze drivers zijn hooguit voor een onboard geluidskaart. Voor audio over de DVI/HDMI poot van de ATi kaart dien je gewoon de ATi software te installeren. Daarnaast zoals reeds eerder gezegd dien je natuurlijk de juiste bron te selecteren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 19:24

Caveman

whahoehaha

_Dune_ schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:58:
Even een klein misvertstand hier recht zetten. De geopperde Realtek drivers kunnen het probleem niet verholpen zijn, deze drivers zijn hooguit voor een onboard geluidskaart. Voor audio over de DVI/HDMI poot van de ATi kaart dien je gewoon de ATi software te installeren. Daarnaast zoals reeds eerder gezegd dien je natuurlijk de juiste bron te selecteren.
Hmmm, ik heb een Sapphire HD2400pro met HD audio over DVI, die kreeg ik ook niet goed aan de praat op mijn HTPC. Op de website van Sapphire (support) werd geadviseerd om de laatste realtec HD audio drivers te installeren. Kennelijk zit er op die kaarten een realtec audio module op
Van de sapphire site:
HDMI output support
Supports all display resolutions up to 1920x10801
Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• kleefei
_Dune_ schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:58:
Dan ben ik toch benieuwd wat het wel geweest is.
Misschien het voor de 6e keer selecteren van HDMI audio?

Of kan hetz ijn dat de drivers intern in de videokaart automatisch wat andere opties heeft geselecteerd zodat het mogelijk is om geluid mee te zenden via 1080P.
(dat het voorheen enkel mogelijk is geweest via 1080i en 720p)

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
Tegenwoordig zit de ati hdmi audio driver wel degelijk in de standaard realtek hd audio driver...

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:26

Joran

<3 natalee

Gebruik je wel de meegeleverde DVI>HDMI adapter? volgens mij is deze specialer dan gewone adapters, waardoor geluid wel meegaat.

Send me your gameboys

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
Dat van die speciale adapters is volgens mij onzin. Als je uitgang herkend wordt als hdmi wordt het geluid meegezonden. Bij DVI niet.
Er is geen sprake van extra signaallijnen die worden aangesloten, het digitale geluidsignaal wordt vermengd met het digitale beeldsignaal. Dus schematisch zoiets:
[beeld] [geluid] [beeld] [geluid] etc.

Daarom zijn er ook geen adapters die dit later nog toevoegen (tenminste, niet voor zover ik weet)

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:26

Joran

<3 natalee

Misschien zijn er dan juist wel adapters die het geluid expres weg laten (kostenbesparing oid?) omdat verwacht wordt dat dvi toch geen geluid doet.

Send me your gameboys

Pagina: 1