Garantie/DOA/RMA -- Kosten koper...mag dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:19
Even een vraag/ klachtje...

Eind december 2008 (drie weekjes geleden) heb ik bij Azerty onderdelen besteld om mijn Core i7 systeem compleet te maken. Ik heb ervoor gekozen om mijn systeem zelf te assembleren, ik heb genoeg ervaring, werk keurig volgens de handleidingen en ben geen (extreme) overklokker (2,66 -> 3,0).

Gelijk na de assemblage merkte ik op dat mijn systeem niet goed wilde starten, omdat ik eerst zelf ga uitzoeken (door forums P6T Deluxe + i7 920 Probleem) wat de problemen kunnen zijn, was ik na de kerst van mening dat mijn voeding te licht zou kunnen zijn en de vraag bij azerty neer te leggen. Het enige wat ik terug kreeg nadat ik een uitgebreide mail had gestuurd, dat ik een RMA aanvraag moest doen...dat was het.

Affijn voeding omgeruild, volgens het boekje ingebouwd, maar de problemen bleven bestaan. Wederom veel forums gelezen en dingen uitgeprobeerd. Nog steeds bleven de problemen bestaan. Nadat ik deze bevindingen weer gemailt heb naar Azerty, kreeg ik wederom een mailtje met "u kunt een RMA aanvraag doen via de site"

Vandaag heb ik mijn gehele pc gebracht voor het probleem, zeggen ze: Wij willen wel de pc voor u testen om te kijken waar het probleem vandaan komt, maar dan berekenen wij 25 euro PER half uur voor de service.

Mijn vraag is nu... mag dit wel? ik heb op de videokaart na, alle onderdelen daar besteld!! nu brengen ze 25 euro per half uur in rekening!

[ Voor 255% gewijzigd door een moderator op 11-01-2009 14:37 . Reden: Oorspronkelijke topic start teruggeplaatst ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is toch niets anders dan normaal dat je dan betaald? Wat denk je wat een auto in een garage doet? Dat is precies hetzelfde. Er worden dan immers voor jou kosten gemaakt. Een bedrijf heeft winstoogmerk en wil die kosten dus niet zelf hoeven te betalen.

En DOA is zeker geen RMA: DOA is garantie werk namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 09-01-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:36
Je verwacht van je leverancier dat zij het probleem gaan zoeken in een samenstel van apparatuur, terwijl zij die set niet hebben samengesteld en ook niet hebben gebouwd.

Dan is dat wat mij betreft heel redelijk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Dit is een beetje een lastige kwestie. Aan de ene kant hebben ze geen assemblagekosten kunnen berekenen. Wat ze nu gaan doen, is onderdeel voor onderdeel testen (en eventueel vervangen) voor een werkend exemplaar. Het lijkt mij logisch dat ze 25 euro per half uur rekenen, met een maximum ter hoogte van het assemblage bedrag.

Kosteloos jouw probleem oplossen lijkt me niet de bedoeling. Je kiest er zelf voor het zelf te doen.

Ik reken even terug naar een kant en klare pc. Hier zitten de assemblagekosten ook in berekend. Als daar iets mis mee is, kun je zonder kosten het systeem inleveren, waarna zij er heel lang aan mogen sleutelen, zonder extra kosten te rekenen (mits het buiten garantie valt, natuurlijk). Zolang ze maar binnen redelijke termijn repareren of vervangen.

Overigens vergeet ik te vermelden dat het wel zo moet zijn dat het systeem volledig compatible met elkaar moet zijn. Als jij een voeding hebt uitgekozen die niet op het systeem past, mogen ze daar wél extra kosten voor in rekening brengen. Is één van de onderdelen defect, dan dienen ze dit te vervangen of te repareren, tegen het assemblage bedrag (lijkt mij?).

Ik zou bovenstaand verhaal ook gebruiken als weerwoord op het bericht van de webshop. Niets officieels, ik heb geen bronnen, maar met een beetje logisch nadenken kom ik op bovenstaande redenatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Nik op 09-01-2009 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Prima, redelijk verhaal...had ik voor assemblage gekozen, dan is het misschien anders.

Heb de post verwijderd.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Waarom meteen de boel verwijderen? Misschien is er nog iemand die iets zinnings / wel bruikbaars toe kan voegen?

[ Voor 53% gewijzigd door Nik op 09-01-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Beetje flauw om de topicstart te verwijderen.
Forum is ook om op te zoeken, en info te vinden.
Dit topic heeft geen enkele zin zo.

Edit : Ah, het gaat goed komen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door aZuL2001 op 09-01-2009 22:59 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 08-06 23:35
Met aZul2001 en Nik. Zou je alsjeblieft de startpost willen herstellen, of door middel van een topicreport (klik op het handje bovenaan) vragen om de post te herstellen? Zo heeft iemand anders met dezelfde vraag ook nog wat aan dit topic.

Alvast bedankt. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Ik vertel het verhaal wel even opnieuw, sorry dat ik dit zo snel heb verwijderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 08-06 23:35
Hokkie schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:57:
Ik vertel het verhaal wel even opnieuw, sorry dat ik dit zo snel heb verwijderd!
Je kunt het originele verhaal ook laten herstellen door een moderator, die kunnen de geschiedenis van een post terugzien. Kun je gewoon doen in een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif topicreport. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-01-2009 23:00 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Jaap-Jan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:59:
[...]
Je kunt het originele verhaal ook laten herstellen door een moderator, die kunnen de geschiedenis van een post terugzien. Kun je gewoon doen in een [afbeelding] topicreport. :)
Okee, gedaan...thnx! _/-\o_

Voor nu even een kort en bondig verhaal herschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
GJtje schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:46:
Is toch niets anders dan normaal dat je dan betaald? Wat denk je wat een auto in een garage doet? Dat is precies hetzelfde. Er worden dan immers voor jou kosten gemaakt. Een bedrijf heeft winstoogmerk en wil die kosten dus niet zelf hoeven te betalen.

En DOA is zeker geen RMA: DOA is garantie werk namelijk.
Klopt helemaal. maar in mijn ogen een beetje kort door de bocht...In een winkel waarbij je advies vraagt om een product betaal je toch ook niets extra over de verkoopprijs...

In de detailhandel werkt het alsvolgt: je hebt een inkoopprijs + kostten personeel + kostten onroerendgoed + kostten service + winst eigenaar = verkoopprijs.

Om dingen uit te sluiten is het toch normaal dat dit dan als "onbetaalde" service word gezien en de kostten daarvoor al in een verkoopprijs is berekend?

Tevens, als ik een nieuwe auto koop waar ik problemen mee heb, reken er maar niet op dat ik binnen een paar weken ook maar 1 cent betaal.

Dit is dus in mijn ogen pure arrogantie van (web)winkels

[ Voor 20% gewijzigd door Hokkie op 09-01-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Hokkie schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:17:
[...]

Klopt helemaal. maar in mijn ogen een beetje kort door de bocht...In een winkel waarbij je advies vraagt om een product betaal je toch ook niets extra over de verkoopprijs...

In de detailhandel werkt het alsvolgt: je hebt een inkoopprijs + kostten personeel + kostten onroerendgoed + kostten service + winst eigenaar = verkoopprijs.

Om dingen uit te sluiten is het toch normaal dat dit dan als "onbetaalde" service word gezien en de kostten daarvoor al in een verkoopprijs is berekend?

Tevens, als ik een nieuwe auto koop waar ik problemen mee heb, reken er maar niet op dat ik binnen een paar weken ook maar 1 cent betaal.

Dit is dus in mijn ogen pure arrogantie van (web)winkels
Als jij gewoon het defecte onderdeel retourneerd, zullen ze ook geen kosten in rekening brengen. Dat jij niet kundig genoeg bent, of de mogelijkheden niet hebt, om een conclusie te trekken wat daadwerkelijk de oorzaak is, is niet hun problemen. Hun leveren producten, confirm je bestelling.
Als je hun had laten assambleren, dan was het idd voor kun kosten geweest. Nu praat je nog niet over kosten, maar over een dienstverlening (diagnoseren van het defect), en het is meer dan normaal dat je dat moet betalen.

Als je een auto koopt, beweerd dat ie het niet doet, de hele auto nagekeken wil hebben omdat 'er iets niet goed is', en vervolgens blijkt dat jij niet wist dat er benzine in moest... wie z'n fout is dat dan? Als je auto koopt, wordt verwacht dat je kan rijden en weet dat ie brandstof moet hebben.
Als je pc onderdelen koopt, wordt ook verwacht dat je daarmee om kunt gaan. Anders had je wel door hun laten assambleren of een kant-en-klare kast gekocht.

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 10-01-2009 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
DJSmiley schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:48:
[...]

Als jij gewoon het defecte onderdeel retourneerd, zullen ze ook geen kosten in rekening brengen. Dat jij niet kundig genoeg bent, of de mogelijkheden niet hebt, om een conclusie te trekken wat daadwerkelijk de oorzaak is, is niet hun problemen. Hun leveren producten, confirm je bestelling.
Als je hun had laten assambleren, dan was het idd voor kun kosten geweest. Nu praat je nog niet over kosten, maar over een dienstverlening (diagnoseren van het defect), en het is meer dan normaal dat je dat moet betalen.

Als je een auto koopt, beweerd dat ie het niet doet, de hele auto nagekeken wil hebben omdat 'er iets niet goed is', en vervolgens blijkt dat jij niet wist dat er benzine in moest... wie z'n fout is dat dan? Als je auto koopt, wordt verwacht dat je kan rijden en weet dat ie brandstof moet hebben.
Als je pc onderdelen koopt, wordt ook verwacht dat je daarmee om kunt gaan. Anders had je wel door hun laten assambleren of een kant-en-klare kast gekocht.
Ha, nu ga je er domweg maar van uit dat IK een fout tijdens de assemblage heb gemaakt, nu zou die helemaal mooi worden!!

Als ik in een auto koop, krijg ik er geen handleiding bij hoe je dingen in een auto moeten vervangen en dat dit door een "expert" moet worden gedaan. Dan ben je als autorijder dus altijd toegewezen bij een dealer. Het feit dat je verkeerde brandstof in heb gedaan is een gebruikers fout. Daarnaast krijg je een rijbewijs, dit bewijs telt dat je weet hoe je met een auto moet omgaan, zoals jij dus ook aangeeft. Dan is het terecht dat je hoge kosten moet neerleggen voor herstel...

Als ik een onderdeel, lees moederbord, koop dan komt daar een handleiding bij. Als deze handleiding volgt, moet een pc gaan werken... dit was dus bij mij niet het geval, dan is het toch normaal dat ik mij went naar een winkel? Dat deze winkel dan kosten inrekening brengt, is in mijn ogen onjuist... rechtelijk gezien misschien niet, maar het gaat mij meer om de manier waarop.

Dat jij impliceert dat ik fouten tijdens het assembleren heb gemaakt is dus volkomen onjuist! Computertechniek heb je waarschijnlijk veel verstand van, communicatieve vaardigheden moet je nog even wat aan doen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:36

SeatRider

Hips don't lie

De vergelijking met die auto gaat nog beter op als TS een berg onderdelen zou kopen en bij het assembleren het hem niet lukt er een werkende auto van te maken. Dan ga je naar een garage en die zal uitzoeken wat er aan de hand is. Dat zal niet kostenloos gebeuren. Wel kan, als blijkt dat 1 van de onderdelen defect is, dat onderdeel onder garantie vervangen kunnen worden (tenzij blijkt dat TS het door onkunde gemold heeft).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Hokkie schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:44:
Als ik een onderdeel, lees moederbord, koop dan komt daar een handleiding bij. Als deze handleiding volgt, moet een pc gaan werken... dit was dus bij mij niet het geval, dan is het toch normaal dat ik mij went naar een winkel? Dat deze winkel dan kosten inrekening brengt, is in mijn ogen onjuist... rechtelijk gezien misschien niet, maar het gaat mij meer om de manier waarop.

Dat jij impliceert dat ik fouten tijdens het assembleren heb gemaakt is dus volkomen onjuist! Computertechniek heb je waarschijnlijk veel verstand van, communicatieve vaardigheden moet je nog even wat aan doen... :(
Je krijgt een handleiding van het moederbord, een handleiding van de videokaart, een handleiding van de voeding, etc. Dat zijn allemaal losse onderdelen, er zit geen 'hoe bouw ik een computer met deze onderdelen' handleiding bij.

Daarbij: als de PC het niet doet zijn er 3 mogelijkheden:
1. Je hebt hem niet goed in elkaar gezet
2. De onderdelen werken niet met elkaar samen
3. Een onderdeel is kapot

Punt 1 en 2 is geheel je eigen verantwoordelijkheid: jij hebt de computer uitgekozen dus jij bent hier verantwoordelijk voor.

Puntje nummer 3 is flauw, maar als er een onderdeel kapot is dan krijg je daar gewoon een nieuwe voor als je hem DOA meldt. Het bedrijf krijgt dit namelijk ook gewoon vergoed van de leverancier. Het probleem is echter dat jij niet weet welk onderdeel kapot is: dit had je kunnen voorkomen door voor assembleren te kiezen: het bedrijf had dan voor jou de computer in elkaar gezet. Mocht er dan iets niet met elkaar samenwerken (puntje 2) of iets kapot zijn (puntje 3) dan wordt dat tijdens deze assamblage opgemerkt en worden daar stappen voor gezet (kan vaak kosteloos).

Jij koos er echter voor om de PC zelf in elkaar te zetten: goedkoper, maar eventuele problemen zijn dan helaas jouw risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:32
Hokkie schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:40:
Drie week geleden onderdelen besteld bij Azerty om mijn Core i7 systeem compleet te maken...
Bedoel je hiermee dat niet alle onderdelen van je systeem bij Azerty vandaan komen?
Hier kreeg ik te horen dat het uitzoeken van het probleem, zij 25 euro per half uur in rekening te brengen.
Dan vind ik dit helemaal niet zo raar (anders nog niet trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Nielson schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:54:
[...]
Bedoel je hiermee dat niet alle onderdelen van je systeem bij Azerty vandaan komen?
[...]
Dan vind ik dit helemaal niet zo raar (anders nog niet trouwens).
Alleen mijn GTX260 heb ik van mijn oude, zelf geassembleerde ;), systeem meegenomen. De rest komt bij Azerty vandaan. Het probleem ligt 100% zeker niet bij de 260. Dit heb uigesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
@dwars:

Tot op zekere hoogte word in de handleiding van de mobo wel gesproken over de andere onderdelen...

Ben het wel met je eens over de punten die je aankaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

ow nu kan je het ineens wel? je zegt immers dat je hem naar de winkel hebt gebracht om dat je niet kon vinden wat het defect was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Anoniem: 218213 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:28:
ow nu kan je het ineens wel? je zegt immers dat je hem naar de winkel hebt gebracht om dat je niet kon vinden wat het defect was
Ik meer dingen uitgesloten, zoals: de hdd, mem, cpu, gpu en voeding. Alleen weet ik dit niet zeker, vandaar...

Heb een volledig testverslag geschreven die ik ook naar Azerty heb gemailt. De PC staat daar ook al voor het testen, die had ik vrijdag heen gebracht en ben ook akkoord gegaan met de kosten.

Hier wil ik vragen hoe jullie daarover denken, daar is toch een forum voor? Of sla ik de de plank mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:36

SeatRider

Hips don't lie

Nee hoor. Maar we zeggen toch ook wat we vinden? We zijn het alleen overwegend niet met jou eens ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
SeatRider schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:53:
Nee hoor. Maar we zeggen toch ook wat we vinden? We zijn het alleen overwegend niet met jou eens ;)
Juist... nou ja, ik moet mij er maar bij neerleggen...

Hopende dat Azerty het naar 100% tervredenheid oplost, dan kan ik eindelijk van de Core i7 genieten :D

Thnx voor alle, soms kritische, irriterende, maar vooral verhelderende reacties. _/-\o_ _/-\o_

No hard feelings :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb je oorspronkelijk topicstart teruggeplaatst, zoals je verzocht in een TR :)

Waarom het een beetje onhandig was om je verhaal weg te halen hoef ik niet meer uit te leggen geloof ik, dat is je dankzij de replies hierboven al wel duidelijk denk ik :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
Klopt, thnx voor de moeite. Ik hoop dat iemand er nog wat aan kan hebben... ;)

Pagina: 1