Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meer mA schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.470 views

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Hallo allemaal,

Ik heb een analoge externe modem ik gebruiken wil. Volgende de leverancier heeft de modem 9v en minimaal 250mA voeding nodig. Nu heb ik nog wel een 9v 1500mA voeding liggen. Kan ik deze voeding wel gebruiken omdat er zoveel verschil in zit. Kan dit of is dit schadelijk voor de modem?

Hail to the king baby!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zolang spanning gelijk is en de stroom meer, dan zit je goed.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Nee, dat is het maximale amperage wat de adapter kan leveren.
In het geval dat de modem maar 250mA trekt zal de adapter ook maar 250mA leveren, snappie? Basic natuurkunde.
Let wel even op de polariteit van het stekkertje en AC/DC uit.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Ok, dat is duidelijk, dan weet ik dat in ieder geval. Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Hail to the king baby!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je zegt het zelf al, "minimaal"

Iperf

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-10 00:42

tim427

Turbulence!

Je kunt het ook vergelijken met je stopcontact.

Die kan per groep 16A (soms minder: 10A) leveren.

Als je vervolgens een wasmachine van 1.5A op aansluit, dan is dat ook niet erg..

de 1500mA zijn de mA'tje die de adapter kan leveren, maar meer ook niet...

Zit jij dus met je verbruik dus ONDER die 1500mA, dan is er niks aan de hand :)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Ja, maar sommige adapters gaan meer voltage leveren als ze te weinig belast worden. Een slechte 24V/1A adapter levert dus bij 0,1 A misschien 25V of 26V.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
HyperioN. schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:23:
Nee, dat is het maximale amperage
Heb jij het ook wel eens over kilometer-per-uurage?

Zolang je voeding een spanningsbron is en geen stroombron, is er niets aan de hand. Hij zal dan proberen de juiste spanning te lopen, en afhankelijk van de weerstand van je modem gaat er een bepaalde stroom lopen. Zolang de voeding die stroom kan leveren, is er niets aan de hand. Het is daarom wel gevaarlijk om een spanningsbron te gebruiken die de stroom niet kan leveren.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sebazzz schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:27:
Ja, maar sommige adapters gaan meer voltage leveren als ze te weinig belast worden. Een slechte 24V/1A adapter levert dus bij 0,1 A misschien 25V of 26V.
Is verwaarloosbaar. Heel veel adapters doen dat. Alleen de duurdere met spannings stabilistatie niet.

Voor de TS:
Check even of je modem gelijk of wisselspanning wil hebben. Vooral als je modem gelijkspanning wil hebben, dan moet je er geen adapter aanhangen waar wisselspanning uitkomt. (met mogelijk de dood van je modem als gevolg).
Met die spanning en stroom zit het wel goed.

Alles kan stuk.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

GlowMouse schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:35:
[...]

Zolang je voeding een spanningsbron is en geen stroombron, is er niets aan de hand. Hij zal dan proberen de juiste spanning te lopen, en afhankelijk van de weerstand van je modem gaat er een bepaalde stroom lopen. Zolang de voeding die stroom kan leveren, is er niets aan de hand. Het is daarom wel gevaarlijk om een spanningsbron te gebruiken die de stroom niet kan leveren.
imho, is er niks mis met die zin van hyperion. ik begrijp hem goed

Iperf

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
GlowMouse schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:35:
[...]

Wat bedoel je? Amperage is gewoon een woord hoor.
http://www.thefreedictionary.com/amperage
Ik gebruik bewust dit woord omdat velen "stroom" te breed interpreteren. Ik werk in een elektronikaspeciaalzaak en het zal je verbazen hoeveel mensen echt niet weten wat spanning, stroom, vermogen, etc. is en het allemaal scharen onder het omvattende begrip "stroom".
"Amperage" daarentegen is meteen duidelijk: de hoeveelheid amperes. Gezien uit de TS blijkt dat deze niet heel erg veel elektronicakennis heeft (no offence) gebruik ik bewust dit woord. Van jouw stukje daarentegen durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat de TS daar geen snars van heeft begrepen..

[ Voor 34% gewijzigd door HyperioN op 10-01-2009 14:33 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
HyperioN. schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:18:
[...]

Wat bedoel je? Amperage is gewoon een woord hoor.
Als amperage een woord is, is kilometer-per-uurage dat ook. Mensen blijken 'snelheid' beter te onthouden dan 'stroom' zodat amperage wel maar kilometer-per-uurage nog niet ingeburgerd is. Dat zal dan ook de reden zijn waarom sommige woordenboeken het 'woord' amperage opgenomen hebben. Maar dat maakt het niet minder fout.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Of amperage nou wel of niet een officieel woord is kan mij persoonlijk niet echt veel schelen.
Wat me wel kan schelen is dat er op school nog steeds het woord 'stroom' word geleerd in de eenheid 'Ampere', net zoals 'spanning' in de eenheid 'Volt'.

En net zoals kilobit (kb/s of kbps) en kilobyte (kB/s) per seconde, prefereer ik (en da's persoonlijk) dat we op _dit_ forum gewoon de juiste terminilogie en afkortingen gebruiken. We zitten hier op een forum voor 'gevorderden' zullen we maar zeggen. Laten we dan in ieder geval proberen om zo over te komen. Daarbij is het gewoon duidelijker. :)

Alles kan stuk.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

GlowMouse schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:29:
[...]

Als amperage een woord is, is kilometer-per-uurage dat ook. Mensen blijken 'snelheid' beter te onthouden dan 'stroom' zodat amperage wel maar kilometer-per-uurage nog niet ingeburgerd is. Dat zal dan ook de reden zijn waarom sommige woordenboeken het 'woord' amperage opgenomen hebben. Maar dat maakt het niet minder fout.
ga je ook zeuren als ik het heb over voltage, ipv spanning ?

Iperf

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:27
in het engels misschien wel ja.. in het nederlands bestaat het volgens de van dale toch echt niet

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

fish schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:10:
[...]

ga je ook zeuren als ik het heb over voltage, ipv spanning ?
Nee, dat zou een blamage zijn :+

Waarom? Omdat het kan!!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Poll: Is Amperage een nederlands woord ?
Ja
Nee
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=320463&layout=6&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Iperf

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:27
blijkbaar wordt de nederlandse taal tegenwoordig m.b.v. een poll bepaald?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Matthijs B schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:45:
blijkbaar wordt de nederlandse taal tegenwoordig m.b.v. een poll bepaald?
Nee door het volk :)

Iperf

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je zegt toch ook niet centimeterage als je afmeting bedoelt?
Het is een door leken geïntroduceerd woord, echter zo hardnekkig gebruikt, dat het geaccepteerd schijnt te worden. Technici glimlachen er een beetje om, begrijpen wat er wordt bedoeld, en halen meestal hun schouders op. Maar Nederlands? Nee.

Voltage is een iets anders geval, dat is regelrecht overgenomen uit het Engels. Nederlands woord? Nee, ook niet.
Amperage daarentegen bestaat helemaal niet, bij mijn weten ook niet in het Engels (is alleen maar current). Misschien voor opschrift op een typeplaatje, maar dat is wat anders dan actuele waarde.
Maar goed, blijkbaar is het zo met taalgebruik, als het maar lang genoeg volgehouden wordt, raakt het geaccepteerd, net als veel andere woorden. Zelfs journalisten lijken b.v. het verschil niet meer te weten tussen recent en recentelijk. En zo zijn er wel veel meer voorbeelden te bedenken.

Edit:
Dit is eigenlijk een heel ander onderwerp dan dat van het topic dat hier werd bediscussieerd. Zou het niet beter zijn om het daarom af te splitsen?

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 10-01-2009 21:08 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Weerstand = ohmage
Inductie = henryage
Capaciteit = faradage

Juist...

• Techneut
  • Niet online
bassie schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:10:

Capaciteit = faradage
..........
Nee. dat is een fietsenmakerij (voor Duitse toeristen) :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 10-01-2009 21:26 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:28
En gezeur over de Nederlandse taal in een tech topic = mierenneukerij

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Techneut schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:04:
Je zegt toch ook niet centimeterage als je afmeting bedoelt?
Metrage zou je dan bedoelen, en raad eens...dat woord staat inderdaad gewoon in de Van Dale.

Overigens: http://www.babylon.com/definition/amperage/Dutch

Ook niet echt raar dus.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nog een Wattage

btw "age" is een zgn bastaarduitgang

e.g. http://blackorwhite.nl/du...ex.php?a=term&d=1&t=24501

[ Voor 81% gewijzigd door Fish op 10-01-2009 22:19 ]

Iperf

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Dancing_Animal schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:26:
En gezeur over de Nederlandse taal in een tech topic = mierenneukerij
fout, miereneukage :|

Pak je rust!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

_/-\o_ raap me op :+
en doe me meteen een doekje om de koffie van m'n scherm te poetsen :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

We zijn goed offtopic hier, al bijna 50% van hele topic vanwege de Nederlandse les. Schaam je!

Een oude externe modem heeft vaak wisselstroom adapter. Zeker als je alleen maar 9V/500mA op sticker ziet, en verder niks erbij of het AC of DC is. Dat is meestal wisselstroom.
Er zit dan eigen stabilisator en gelijkrichting in de modem. Hierop mag je alles aansluiten, maar niet teveel spanning (12 V maakt het meer warmer dan normaal) dus liefst rond 9 V, maar op 8V kan het nog werken.

Als 500 mA er staat, dan is het maximale verbruik die modem kan trekken. Je neemt dan adapter die minimaal 500 mA kan leveren. Hoger mag het dus. Ga je lager doen, dan zal de adapter erg warm worden en sneller defect gaan. Of je modem gaat dan regelmatig uitvallen zodra ie meer gaat werken.

Een moderne modem is vaak zonder gelijkrichting deel, maar meestal wel met stabilisatie. Hier zal de polarisatie moeten zien op je modem sticker of naast de stroomaansluiting. Je ziet dan plus en min staan, en gelijkstroom teken wordt gekenmerkt door lange streep met daaronder aantal onderbroken strepen.

Je kan ook modem openmaken en even kijken wat het is. Een 4tal diodes direct naast stroomaansluiting laat vaak zien dat het wisselstroom is.

• Techneut
  • Niet online
Wat voor mierennxxxxxage dan ook, mede daarom stelde ik een paar berichten eerder voor om dit onderdeel van de discussie af te splitsen. Die poll had ergens anders geplaatst moeten zijn, niet hier.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
McKaamos schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 22:26:
[...]

_/-\o_ raap me op :+
en doe me meteen een doekje om de koffie van m'n scherm te poetsen :+
Volgens mij is het omelet du Fromage! :+

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Modbreak:Een discussie over het al dan niet correct zijn van een term is hier niet op zijn plaats, daar kan gerust een nieuw topic voor geopend worden.
Aan iedereen die mee gediscussiëerd heeft over het taalgebruik: hou die discussie buiten topics als deze, zo houd je het aangenaam voor iedereen.

@TS: ik neem aan dat je vraag opgelost is, dus ik gooi deze op slot. MrDummy's reactie is ook nog interessant zijn, dus ik quote ze nog even:
MrDummy schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 22:42:
...Een oude externe modem heeft vaak wisselstroom adapter. Zeker als je alleen maar 9V/500mA op sticker ziet, en verder niks erbij of het AC of DC is. Dat is meestal wisselstroom.
Er zit dan eigen stabilisator en gelijkrichting in de modem. Hierop mag je alles aansluiten, maar niet teveel spanning (12 V maakt het meer warmer dan normaal) dus liefst rond 9 V, maar op 8V kan het nog werken.

Als 500 mA er staat, dan is het maximale verbruik die modem kan trekken. Je neemt dan adapter die minimaal 500 mA kan leveren. Hoger mag het dus. Ga je lager doen, dan zal de adapter erg warm worden en sneller defect gaan. Of je modem gaat dan regelmatig uitvallen zodra ie meer gaat werken.

Een moderne modem is vaak zonder gelijkrichting deel, maar meestal wel met stabilisatie. Hier zal de polarisatie moeten zien op je modem sticker of naast de stroomaansluiting. Je ziet dan plus en min staan, en gelijkstroom teken wordt gekenmerkt door lange streep met daaronder aantal onderbroken strepen.

Je kan ook modem openmaken en even kijken wat het is. Een 4tal diodes direct naast stroomaansluiting laat vaak zien dat het wisselstroom is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.