[Planet / KPN SMTP] Mail komt bij bepaalde domeinen niet aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Ik heb bij TransIP een aantal mailadressen geregistreerd staan, deze worden ook bij Transip gehost en werken op basis van IMAP. Naar deze adressen kan ik mailen vanuit gmail, hotmail, corporate mailadressen etc, allemaal geen probleem.

Voor uitgaande mail moet volgens Transip gebruik gemaakt worden van de smtp server van de provider. In mijn geval is dat dus planet (sinds kort KPN). Om het verhaal een beetje duidelijk te maken, zijn hier de instellingen die ik binnen outlook invoer:
Box 1:
user@planet.nl
smtp: mail.kpnmail.nl
pop3: pop.kpnmail.nl
Box 2:
user@eigendomein.nl (via transip)
smtp: mail.kpnmail.nl
IMAP: serverxx.transip.nl

Het emailadres in Box 1 is het privemailadres dat ik van planet heb gekregen, het adres in box 2 is het adres verkregen via transip. Wanneer ik een mail verstuur via box 1, kan ik overal naar mailen, en de mail komt ook daadwerkelijk aan. Wanneer ik echter via de instellingen in box2 een mailtje verstuur, komt het mailtje wel aan als ik het naar Gmail stuur, maar bij elke andere provider komt het niet aan. Het vreemde is dat ik geen mail terug krijg dat het bericht wordt gebounced of whatso ever. Het lijkt er gewoon op dat mijn mail er ergens wordt uitgevist en daardoor nooit aankomt.

Het feit dat ze bij gmail wel aankomen en op verschillende andere plaatsen niet impliceert dat het niet aan de instellingen van mijn accounts binnen Outlook ligt. Kan iemand me een duw in de goede richting geven?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Ik weet wel dat de andere kant op, náár HetNet/Planet/WXS moeilijk gaat, als in, zomaar regelmatig dat 'mail rejected' 'service unavailable' etc :|

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
Subtiel kickje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 20:15
Het enige verschil tussen de twee verzendmethoden is de afzender begrijp ik. En de mailserver van kpn accepteert de mail wel, want anders zou het nooit aankomen bij gmail.
Wellicht zit er ergens een mailserver tussen die met reverse dns kijkt of de mail wel van 'eigendomein' komt, of dat het domein wel bestaat, en op basis daarvan je mail afkeurt. Maar dan nog zou je een foutmelding terug moeten krijgen.

Transip zegt dat je de mailserver van je eigen provider moet gebruiken, maar daar voegen ze aan toe:
"Is dit problematisch of niet mogelijk voor u, dan kunt U eventueel mail sturen via dezelfde mailserver die u gebruikt voor het ophalen van de mail, dus dit is mail(getal).transip.nl (zie het loginmailtje). Dit werkt ALLEEN als uw mailprogramma "POP-before-SMTP" gebruikt. "POP-before-SMTP" betekent dat, zogauw
u inlogt via POP3, wij uw computer een vastgestelde tijd toegang geven om mail te versturen. Ondersteunt uw mailprogramma dit niet en krijgt u "Relay denied" foutmeldingen, dan moet u per se de SMTP-server van uw (inbel-, ADSL- of kabel-) provider te gebruiken. Raadpleeg voor deze gegevens de website van uw inbelprovider."

Als ik jou was zou ik bovenstaande eens proberen. Wellicht ben je daarmee gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fly
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 11:04

fly

Live Is Just.........

Hoi ik heb dezelfde opzet. Alleen bij mij doet beide het opeens niet meer. Hebben meerdere mensen hier last van? Soort van storing ofzo?

Ik krijg voor alle e-mails die ik stuur, en het maak niet uit welke account ik gebruik de boodschap 550 5.7.1 Unable to relay for emailadres. het gekke is dat wanneer ik mijn planet account test via de testknop in accountinstellingen er wel succesvol een mail naar buiten wordt verstuurd. maar hotmail enzo doen het allemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
slightly offtopic, maar pop.planet.nl / mail.planet.nl werkt ook nog gewoon.
Wellicht daarmee proberen? al forward deze wellicht naar de kpn bende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fly
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 11:04

fly

Live Is Just.........

Daarnet maar even kpn gebelt.
En die kon ook niet vertellen waarom het niet deed...

Ik heb al mail.planet gebruikt, hier stonden ze eerst op.. Ook heb ik firewall en antivirus uitgeschakeld, en dat werkt allemaal ook niet.. Dus het blijft me een raadsel waarom hij niet gesend kan worden.. alleen naar mezelf toe lukt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Ik heb hetzelfde probleem bij 2 klanten. Beide hebben sinds vandaag ook een ander ip adres gekregen. Het begint bij allebei nu met 77, waar dat eerst 80 en 213 was. Sinds ze ip adres 77.xxx.xxx.xxx hebben accepteerd mail.planet.nl hun mail niet meer. Elk mailtje dat verstuurt word komt terug met de melding: Unable to relay for emailadres (emailadres = geadresseerde).

mail.planet.nl = 213.75.63.11 = mail.wxs.nl = mail.kpnmail.nl

Beide klanten zitten overigens niet dicht bij elkaar. Amersfoort en Rotterdam.

Als ik naar www.watismijnip.nl ga, staat er bij provider ook geen planet.nl meer, maar direct-adsl.
Vind net op een site de volgende smtp: smarthost.direct-adsl.nl. Ik kan het nu niet proberen, maar wie weet zijn ze ongevraagd, net als bovenstaande personen overgezet.

Planet was voor zakelijk al een ramp omdat ze poort 25 blokkeren, maar als ze nu ook nog onaangekondigd ip adressen gaan wijzigen, dan.......... :(

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 13:30
Force schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:48:
Ik heb hetzelfde probleem bij 2 klanten. Beide hebben sinds vandaag ook een ander ip adres gekregen. Het begint bij allebei nu met 77, waar dat eerst 80 en 213 was. Sinds ze ip adres 77.xxx.xxx.xxx hebben accepteerd mail.planet.nl hun mail niet meer. Elk mailtje dat verstuurt word komt terug met de melding: Unable to relay for emailadres (emailadres = geadresseerde).

mail.planet.nl = 213.75.63.11 = mail.wxs.nl = mail.kpnmail.nl

Beide klanten zitten overigens niet dicht bij elkaar. Amersfoort en Rotterdam.

Als ik naar www.watismijnip.nl ga, staat er bij provider ook geen planet.nl meer, maar direct-adsl.
Vind net op een site de volgende smtp: smarthost.direct-adsl.nl. Ik kan het nu niet proberen, maar wie weet zijn ze ongevraagd, net als bovenstaande personen overgezet.

Planet was voor zakelijk al een ramp omdat ze poort 25 blokkeren, maar als ze nu ook nog onaangekondigd ip adressen gaan wijzigen, dan.......... :(
Alternatieve smtp poorten zijn de oplossing ;)

Bij meeste klanten gebruiken we onze webserver (@datacenter) als smarthost. Poort 563 is een redelijk veel gebruikte alternatieve poort. Uiteraard kun je dat zelf instellen (mits je natuurlijk een eigen mailserver in beheer hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
Hm, voordat mn topic helemaal gekaapt word even een update. Na het instellen van de pop-before-smtp optie die door TransIP wordt aangedragen gaat dit verhaal ook niet werken helaas. Zoals gedacht blokkeert planet poort 25 en kan ik geen mail verzenden via de server van TransIP.

Ik zie het verder ook niet echt zitten om te gaan bellen met de helpdesk van KPN / Planet. Ik wil niet weten hoeveel uur ik aan de telefoon moet hangen voordat ik de beste mensen van de helpdesk aldaar heb uitgelegd wat mijn probleem is (nofi). Heeft KPN / Planet geen emailadres oid voor zulke zaken? Ik vind het namelijk echt vreemd dat ik als hun klant niet eens hun SMTP server kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 15:06
domi235 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:16:
Hm, voordat mn topic helemaal gekaapt word even een update. Na het instellen van de pop-before-smtp optie die door TransIP wordt aangedragen gaat dit verhaal ook niet werken helaas. Zoals gedacht blokkeert planet poort 25 en kan ik geen mail verzenden via de server van TransIP.

Ik zie het verder ook niet echt zitten om te gaan bellen met de helpdesk van KPN / Planet. Ik wil niet weten hoeveel uur ik aan de telefoon moet hangen voordat ik de beste mensen van de helpdesk aldaar heb uitgelegd wat mijn probleem is (nofi). Heeft KPN / Planet geen emailadres oid voor zulke zaken? Ik vind het namelijk echt vreemd dat ik als hun klant niet eens hun SMTP server kan gebruiken.
Het is heel redelijk dat bij consumenten ADSL/kabel lijntjes poort 25 uitgaand dicht staat. Dit is omdat veel trojans, wormen e.d. ervan gebruikmaken en zich zo makkelijk kunnen verspreiden. Nu poort 25 uitgaand alleen naar de smtp server van je provider open staat kan je ISP de abuse veel eenvoudiger en in eigen beheer afhandelen.

Nadeel van deze opzet is dat je dus niet meer een andere SMTP server kan gebruiken wanneer dit nodig is om bijvoorbeeld een mail te versturen met een afzender van het betreffende domein buiten je ISP. Hiervoor is authenticated SMTP uitgevonden, meestal over SSL en op poort 465. GMail doet dit bijvoorbeeld en elke hostingprovider met mailfunctionaliteit zou je dit moeten bieden imo.

Wanneer is het gebruik van de mailserver van je ISP niet mogelijk? Als er een SPF record op het betreffende domein staat dat verbiedt andere mailservers mail te sturen uit naam van het betreffende domein. Een deftige mailserver die je mail ontvangt zal mail namelijk weigeren die wordt gestuurd vanaf een niet-toegestane oorsprong. Wat is het SPF record? Dat staat in het txt-veld in de DNS van je primaire domein. Bijvoorbeeld:
$ host -t txt gertvandijk.net
gertvandijk.net descriptive text "v=spf1 mx ip4:83.149.95.2 -all"

Zal voor mijn gertvandijk.net domein alle mail afkomstig van andere IP's dan genoemd met een @gertvandijk.net afzender geblokkeerd worden op alle mailservers waar SPF checking wordt gedaan. Dit heb ik bewust gedaan om te voorkomen dat spammers mijn domein als afzender gaan misbruiken.

Als er geen SPF record actief is op je domein kan je dus gewoon elke uitgaande mailserver gebruiken waar je toegang tot hebt. Heb je wel een SPF record en je probeert dat, dan moet je niet raar opkijken als de mail dan vervolgens niet aankomt. Een goed geconfigureerde mailserver weigert deze al op SMTP 'overleg' en je ontvangt dan als het goed is ook een bounce o.i.d. waarin een 5xx melding staat. GMail/Hotmail etc. accepteren eerst alle mail en droppen mail achteraf. Zo kan je als versturende partij nooit controleren of je mail zal aankomen. Daarnaast zou de smtp server van je ISP deze check al voor je kunnen doen en krijg je gewoon een melding in je e-mailprogramma terwijl je het probeert te versturen. In de praktijk hebben ze dat helaas niet zo geconfigureerd.

edit: als het gaat om domishq.com dan heb je geen SPF record en gaat er iets anders mis.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 19-01-2009 16:45 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
Dank voor je zeer gedetailleerd en duidelijk verhaal! _/-\o_

Het gaat inderdaad niet om domishq.com maar om een ander domein, welk (net als mijn adres) geregistreerd staat bij TransIP. Dit adres kan ik zoals eerder verteld niet gebruiken als SMTP server omdat Planet poort 25 blokkeert (logisch). Wanneer ik dit domein check op SPF record, blijkt dit ook hier niet aanwezig te zijn:
code:
1
2
mbpdomi:~ dominique$ host -t TXT domein.nl
domein.nl has no TXT record

Het vreemde is echter dat het altijd goed gewerkt heeft, en het lijkt sinds de reorganisatie van Planet met KPN fout te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
Over bovenstaande situatie nog eens nagedacht, aangezien het nog steeds niet werkt. Kan het niet zo zijn dat Planet gebruik maakt van pop-before-smtp? En dat ik om die reden de smtp server van planet niet samen kan gebruiken met een andere POP/IMAP server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-08 21:16
domi235 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:16:
Over bovenstaande situatie nog eens nagedacht, aangezien het nog steeds niet werkt. Kan het niet zo zijn dat Planet gebruik maakt van pop-before-smtp? En dat ik om die reden de smtp server van planet niet samen kan gebruiken met een andere POP/IMAP server?
Ik gebruik de Planet smtp server ook gewoon met mijn eigen pop server en het verzenden van mail werkt hier wel zonder problemen. Wat voor bounce mailtje krijg je precies terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
Geen :) Zoals gezegd lijkt het erop of de mail alleen bij Gmail aankomt, en bij geen enkele andere provider..

• gertvdijk
Kan je eens een mail sturen naar mijn mailserver @gertvandijk.net? Dan kunnen we kijken of de KPN/Planet SMTP server een afleverpoging doet en indien dit zo is waarom dit faalt (ik kan de rejectlog bekijken). Ik heb laatst zo nog de ranzigheid van de configuratie van de mailservers van mijn universiteit kunnen aantonen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• domi235
gertvdijk schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:27:
Kan je eens een mail sturen naar mijn mailserver @gertvandijk.net? Dan kunnen we kijken of de KPN/Planet SMTP server een afleverpoging doet en indien dit zo is waarom dit faalt (ik kan de rejectlog bekijken). Ik heb laatst zo nog de ranzigheid van de configuratie van de mailservers van mijn universiteit kunnen aantonen.
Zou heel nice zijn :) Ik kan op zaterdagmorgen wel even een mailtje naar je versturen? Alvast bedankt!

• gertvdijk
domi235 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:41:
Ik kan op zaterdagmorgen wel even een mailtje naar je versturen? Alvast bedankt!
Tuurlijk, maar mag ook nu hoor. :+

• domi235
Het is niet bij mezelf, dus kan slechts op dit tijdstip bij die mensen binnen bonjouren :P

Verwijderd

Het vreemde is dat ik geen mail terug krijg dat het bericht wordt gebounced of whatso ever. Het lijkt er gewoon op dat mijn mail er ergens wordt uitgevist en daardoor nooit aankomt.
Bounce mailtjes worden vaak onderschept door het spamfilter, omdat deze kenmerken van spam bevatten.
Dat kan dus ook de reden zijn dat je geen bounce mailtje ontvangt.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:07:
Bounce mailtjes worden vaak onderschept door het spamfilter, omdat deze kenmerken van spam bevatten.
Dat kan dus ook de reden zijn dat je geen bounce mailtje ontvangt.
Dat probleem is inherent aan het gebruik van een open relay van de ISP. Je stuurt immers een mail met een afzender (return-path) wat alles mag zijn en vervolgens gaat er dus een bounce naar buiten toe (naar het opgegeven return-path) en die ontvangende mailserver kan vervolgens niet de echtheid van die bounce controleren. Iedereen kan wel zo'n bounce aanbieden (daar heb je het spam aspect). Daarom is het gebruik van zo'n relay af te raden en moet je de mailserver gebruiken behorende bij het domein waarvandaan je stuurt. Als TransIP dat niet biedt dan is dat best knullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
Mail verstuurd :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Inderdaad, met de melding:
rejected after DATA: there is no valid sender in any header line

Hier de volledige log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
2009-02-28 11:08:29 1LdM7R-0002ek-Dx H=hpsmtp-eml16.kpnxchange.com [213.75.38.11
6] F=<info@domeintje.tld> rejected after DATA: there is no valid send
er in any header line
Envelope-from: <info@domeintje.tld>
Envelope-to: <postmaster@gertvandijk.net>
P Received: from hpsmtp-eml16.kpnxchange.com ([213.75.38.116])
        by vps202.sbp.mihos.nl with esmtp (Exim 4.63)
        (envelope-from <info@domeintje.tld>)
        id 1LdM7R-0002ek-Dx
        for postmaster@gertvandijk.net; Sat, 28 Feb 2009 11:08:29 +0100
P Received: from cpsmtp-eml101.kpnxchange.com ([213.75.84.101]) by hpsmtp-eml16.
kpnxchange.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.3959);
         Sat, 28 Feb 2009 11:08:21 +0100
P Received: from hphofhuis ([86.83.x.x]) by cpsmtp-eml101.kpnxchange.com with
 Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.3959);
         Sat, 28 Feb 2009 11:08:20 +0100
I Message-ID: <A2C092AB4EA94FAC9F5EDCFBCC36ECE6@hphofhuis>
F From: "Info | Bedrijfsnaam" <info@domeintje.tld>
T To: <postmaster@gertvandijk.net>
C Cc: "Dominique" <dominique[..]@home.nl>
  Subject: Test | domi235
  Date: Sat, 28 Feb 2009 11:08:25 +0100
  MIME-Version: 1.0
  Content-Type: multipart/alternative;
        boundary="----=_NextPart_000_0011_01C99994.E08C7240"
  X-Priority: 3
  X-MSMail-Priority: Normal
  X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
  X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
* Return-Path: info@domeintje.tld
  X-OriginalArrivalTime: 28 Feb 2009 10:08:20.0866 (UTC) FILETIME=[7BD2E620:01C9
998C]

En als ik het betreffende domein host, dan krijg ik:
# host -t A domeintje.tld
domeintje.tld does not exist, try again

# host -t MX domeintje.tld
domeintje.tld does not exist, try again

# whois domeintje.tld
domeintje.tld is free

Het lijkt er dus op dat domeintje.tld helemaal niet bestaat. :P En ja als je dan mailt met een envelope-from, From: en return-path met dat domein dan wordt dat natuurlijk geweigerd... :+
Ik heb dus even het betreffende domein vervangen door domeintje.tld.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 28-02-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
Dank voor je hulp :)

Wat ik echter heel vreemd vind, is dat het domein bij mij wel bestaat als ik host info opvraag voor het betreffende domein:
code:
1
2
mbpdomi:~ dominique$ host -t A domeintje.tld
domeintje.tld has address 80.69.xx.xxx

code:
1
2
3
mbpdomi:~ dominique$ host -t MX domeintje.tld
domeintje.tld mail is handled by 20 relay.transip.nl.
domeintje.tld mail is handled by 10 domeintje.tld

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
bpdomi:~ dominique$ whois domeintje.tld
   Domain name:
      domeintje.tld

Status: active

Registrant:
      blabla
      Netherlands

Administrative contact:
     blabla
      user@planet.nl

Registrar:
      Transip BV
      Schipholweg 9 b
      2316XB  LEIDEN
      Netherlands

Technical contact(s):
      balbal
      user@planet.nl

Domain nameservers:
      ns0.transip.net
      ns1.transip.net
      ns2.transip.net

Date registered: 14-04-2007
   Record last updated: 07-05-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
domi235 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 13:09:
Dank voor je hulp :)

Wat ik echter heel vreemd vind, is dat het domein bij mij wel bestaat als ik host info opvraag voor het betreffende domein:
Je DNS configuratie klopt niet, want als ik
# host -t A domeintje.tld 208.67.222.222 #OpenDNS nameserver
domeintje.tld        A       67.215.x.x
 !!! domeintje.tld A record has zero ttl

verklaart dat waarom hij niet doorkomt bij andere DNS servers.
Maar dat ook de whois het niet doet, doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is.

update
Volgens mij heb je gewoon een typfout gemaakt in de mailclient als afzender! HINT: je mist een letter S, denk ik. :o ...ijfsart...

[ Voor 46% gewijzigd door gertvdijk op 01-03-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
En is het opgelost met het corrigeren van de typo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem (zie Mail van XS4ALL naat Planet en KPN) even een paar topics lager...

Ben benieuwd wanneer het over is.. is al 3 dagen nu! heftig storinkie denk ik.

Maar ja effe ni mailen niet en ankomme nie bij Fons (die heeft vast fonske@kpnplanet.nl hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Het probleem van TS is geen storing, maar een gevolg van de bewuste keuze van Planet/KPN om helemaal geen sender verification te doen bij het accepteren van de mail op de mailservers i.c.m. de typo. Doordat de TS een typfout in het afzenderadres maakt (een niet bestaand domein), weigert de volgende mailserver mét sender verification de mail aan te nemen. Vervolgens kan er geen bounce meer terug naar de afzender (omdat de opgegeven afzender niet bestaat).

Tegelijk is dit dus een lek om spam te kunnen sturen. Je stuurt mails met als afzender het adres dat je wil spammen. Vervolgens komen de bounces aan bij het nep-from adres. Daarom: stomme configuratiefout of afweging van KPN/Planet waar ik hard op afknap.

[ Voor 43% gewijzigd door gertvdijk op 06-03-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Gert,

Je bent nooit te oud om te leren , dus wil je me even helpen... TS? Typefout in de typo? Ik mail toch gewoon vanuit mijn adresboek of reply op een binnengekomen mailtje?

Ben niet helemaal digibeet maar van DNS-en etc. nog niet zoveel kaas gegeten.

groet,

William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:48:
Je bent nooit te oud om te leren , dus wil je me even helpen... TS? Typefout in de typo? Ik mail toch gewoon vanuit mijn adresboek of reply op een binnengekomen mailtje?
TS = topic starter (standaard term hier op GoT)
typo = typfout
TS stuurt mail met als afzenderadres een niet bestaand adres (bijvoorbeeld user@hotmail.con i.p.v. user@hotmail.com). Die mail wordt aangenomen door de SMTP (uitgaande mail) server van KPN/Planet als hij die verstuurt in zijn MUA (Outlook bijv.), omdat hij die van KPN/Planet als SMTP server heeft ingesteld. Vervolgens gaat de KPN/Planet server die proberen af te leveren op de mailserver van de geadresseerde en die accepteert hem niet, omdat er een mail wordt aangeboden met als afzender user@hotmail.con, waarvan het domein dus niet eens bestaat. Het is heel gebruikelijk om dat soort mail te weigeren. Eigenlijk zou dan de KPN/Planet mailserver dan een bounce moeten sturen naar de afzender, maar die heeft hetzelfde probleem: hotmail.con bestaat niet...

Oplossingen zou zijn:
  • Mailserver van het afzenderadres gebruiken. Praktijk is dat poort 25 (uitgaand) dicht staat (en dat je die van hotmail dus niet kan gebruiken, omdat zij het alternatief 465 niet open hebben staan) of dat die niet wordt aangeboden door de aanbieder (TransIP in geval van TS).
  • KPN moet dezelfde checks doen als elke andere standaard mailserver. Dan krijgt je bij het versturen al een foutmelding met de reden. (Sender verification failure) Dan is het iig voor de versturende partij duidelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door gertvdijk op 06-03-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, maar dan heb ik niets in mijn retouradres staan in mijn accountconfiguratie in outlook of een type foutje.

Als ik straks thuis ben eerst ff nakijken en proberen of dat het probleem is. Ik heb nl. niet zelf een mailserver staan en gebruik of de mailserver van xs4all of gmail..

Verklaar overigens wel waarop het via web-mail van gmail bijvoorbeeld WEL gewoon aankomt... daar staat natuurlijk wel goed het return adres is.

Klopt mijn redenering of sl ik helemaal de plank mis?

Wel leerzaam zo'n discussie overigens.

groet,

William - PA3GUWatgamil.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry typ-foutje ;-) pa3guw at gmail.com

Ja nieuw he op dit forum en blond (oh nee grijs geworden van dit soort fijne IT probleempjes).

Ga straks even wat proberen en anders lekker wachten totdat het over is.... morgen lekker aan mijn Landrover Discovery knutselen, zitten wel computers in maar die hebben weer andere storingen 8)

Groet,

William

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 16:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:01:
Verklaar overigens wel waarop het via web-mail van gmail bijvoorbeeld WEL gewoon aankomt... daar staat natuurlijk wel goed het return adres is.
TS zegt dat mail wel aankomt bij GMail. Dat komt doordat klaarblijkelijk GMail geen strenge sender verification doet. Dat is een keuze van GMail en daar is in sommige gevallen wat voor te zeggen. Je kan het bijvoorbeeld alleen doen wanneer er een SPF record op het domein zit (dat is wat GMail doet).

en: gebruik de edit-knop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch nog een klein vraagje nadat ik het retouradres etc. heb ingevuld. Dit is een copy van het bericht wat ik terugkrijg... wellicht dat iemand hier een oorzaak in kan vinden?

This is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

avise000@planet.nl

Technical details of permanent failure:
Google tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain. We recommend contacting the other email provider for further information about the cause of this error. The error that the other server returned was: 550 550 5.0.0 Mail rejected. (state 18).

----- Original message -----

Received: by 10.216.1.69 with SMTP id 47mr1290456wec.224.1236358452616;
Fri, 06 Mar 2009 08:54:12 -0800 (PST)
Return-Path: <william.kennedy65@gmail.com>
Received: from LaptopKennedy (a80-101-162-11.adsl.xs4all.nl [80.101.162.11])
by mx.google.com with ESMTPS id c9sm2599729nfi.34.2009.03.06.08.54.11
(version=TLSv1/SSLv3 cipher=RC4-MD5);
Fri, 06 Mar 2009 08:54:12 -0800 (PST)
Reply-To: <william.kennedy65@gmail.com>
From: "William Kennedy" <william.kennedy65@gmail.com>
To: <avise000@planet.nl>
Subject: Test mail 6-3-2009 17:53
Date: Fri, 6 Mar 2009 17:54:03 +0100
Organization: Kennedy Home
Message-ID: <49b15534.09ff300a.0c20.fffff758@mx.google.com>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="----=_NextPart_000_000A_01C99E84.8A448DB0"
X-Mailer: Microsoft Office Outlook 12.0
Thread-Index: AcmefCe15zEYv452ShmveUAaYr5/ow==
Content-Language: nl

Dit is een meerdelig bericht met een MIME-indeling.

------=_NextPart_000_000A_01C99E84.8A448DB0
Content-Type: text/plain;
charset="us-ascii"
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Deze mail is bedoeld als test. Wijzigingen aangebracht in het retouradres.

----- Message truncated -----

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 17:58:
Toch nog een klein vraagje nadat ik het retouradres etc. heb ingevuld. Dit is een copy van het bericht wat ik terugkrijg... wellicht dat iemand hier een oorzaak in kan vinden?
Jouw casus heeft niets te maken met het probleem van de TS. Die is namelijk precies omgekeerd. Jij probeert mail af te leveren bij een Planet mailserver en TS probeert juist vanaf een Planet verbinding mail te versturen naar andere partijen. Maak een nieuw topic aan Gebruik je eigen topic zou ik zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 07-03-2009 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 16:11

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Gisteren eigenlijk tegen exact hetzelfde probleem aangelopen bij mijn ouders. Hier zat echter zeker geen spelfout in het afzend adres zoals ingesteld in outlook.

De situatie is als volgt:
ophalen email gebeurd via de pop provider van een eigen domein, het verzenden van nieuwe email gebeurd met de smtp server van planet (kpn). Dit omdat poort 25 door planet (en KPN achtigen) geblocked wordt en zo de SMTP server op poort 25 van eigen domein niet bereikbaar is.

Nu blijkt sinds Donderdag of vrijdag (5 of 6 maart) er een aanpassing is gedaan door planet (KPN) mailservers. Hierbij hebben ze simpelweg SMTP authenticatie uitgeschakeld. (zo lijkt het). Op die manier kun je dus niet meer met je planet (kpn) username en password je voor uitgaande email aanmelden op de SMTP server van planet. Poort 25 zit nog steeds dicht dus de SMTP gebruiken van eigen domein is nog steeds geen optie.

Het lijkt er op dat SMTP mail server(s) van KPN nu authenticatie doen op basis van IP, dus zodoende open staan voor alle eigen klanten, echter hierbij zijn configuratie fouten gemaakt (dit is mijn vermoeden ik heb geen goede test mogelijkheid). In de range ip's 213.10.x.x (planet ip range) staat deze SMTP gewoon alsnog dicht. in de 86.87.x.x range (kpn adsl direct) staat het wel open.

gevolg is dus dat mijn ouders vanaf oude planet range geen mail meer kunnen verzenden.

Sommige mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Koelkasten schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 18:09:
Gisteren eigenlijk tegen exact hetzelfde probleem aangelopen bij mijn ouders. Hier zat echter zeker geen spelfout in het afzend adres zoals ingesteld in outlook.

De situatie is als volgt:
ophalen email gebeurd via de pop provider van een eigen domein, het verzenden van nieuwe email gebeurd met de smtp server van planet (kpn). Dit omdat poort 25 door planet (en KPN achtigen) geblocked wordt en zo de SMTP server op poort 25 van eigen domein niet bereikbaar is.

Nu blijkt sinds Donderdag of vrijdag (5 of 6 maart) er een aanpassing is gedaan door planet (KPN) mailservers. Hierbij hebben ze simpelweg SMTP authenticatie uitgeschakeld. (zo lijkt het). Op die manier kun je dus niet meer met je planet (kpn) username en password je voor uitgaande email aanmelden op de SMTP server van planet. Poort 25 zit nog steeds dicht dus de SMTP gebruiken van eigen domein is nog steeds geen optie.

Het lijkt er op dat SMTP mail server(s) van KPN nu authenticatie doen op basis van IP, dus zodoende open staan voor alle eigen klanten, echter hierbij zijn configuratie fouten gemaakt (dit is mijn vermoeden ik heb geen goede test mogelijkheid). In de range ip's 213.10.x.x (planet ip range) staat deze SMTP gewoon alsnog dicht. in de 86.87.x.x range (kpn adsl direct) staat het wel open.

gevolg is dus dat mijn ouders vanaf oude planet range geen mail meer kunnen verzenden.
Hoezo hetzelfde probleem? Jij kan helemaal geen mail meer verzenden, omdat je geen contact krijgt met de mailservers van KPN/Planet. De TS heeft het probleem dat mail wel wordt geaccepteerd door de KPN/Planet mailservers, maar vervolgens komt die mail niet bij zijn bestemming aan.

Overigens is het spelen van open relay op basis IP heel standaard. Authenticatie binnen het eigen netwerk is niet nodig, omdat misbruik intern kan worden onderzocht.

Jouw oplossing is een kwestie van het bellen van de klantenservice voor het rechtzetten van de opengezette IP range, als jouw hypothese klopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 16:11

Koelkasten

har har koelkast op je knar

gertvdijk schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 00:50:
[...]

Hoezo hetzelfde probleem? Jij kan helemaal geen mail meer verzenden, omdat je geen contact krijgt met de mailservers van KPN/Planet. De TS heeft het probleem dat mail wel wordt geaccepteerd door de KPN/Planet mailservers, maar vervolgens komt die mail niet bij zijn bestemming aan.
Ah mijn fout :) De basis fout was niet hetzelfde omdat SMTP authenticatie is uitgezet, vervolgens als ik dus SMTP auth uit zet lijkt het probleem wel aardig gelijk. Je kunt keurig berichten verzenden maar die verdwijnen in een zwart gat. (komen niet aan) en je krijgt er ook geen delivery notification op terug.
Overigens is het spelen van open relay op basis IP heel standaard. Authenticatie binnen het eigen netwerk is niet nodig, omdat misbruik intern kan worden onderzocht.
Klopt als een bus, ik ging er ook niet van uit dat KPN een open relay ging neerzetten. alhoewel het is wel de kpn natuulijk :P
Jouw oplossing is een kwestie van het bellen van de klantenservice voor het rechtzetten van de opengezette IP range, als jouw hypothese klopt. :)
yes nu komt het :) je moet na een tijdje in de wacht te hebben gestaan je probleem dan in een email naar ze sturen 8)7

Sommige mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Koelkasten schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 01:59:
Ah mijn fout :) De basis fout was niet hetzelfde omdat SMTP authenticatie is uitgezet, vervolgens als ik dus SMTP auth uit zet lijkt het probleem wel aardig gelijk. Je kunt keurig berichten verzenden maar die verdwijnen in een zwart gat. (komen niet aan) en je krijgt er ook geen delivery notification op terug.
Ah, zeg dat dan. :P
Koelkasten schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 01:59:
yes nu komt het :) je moet na een tijdje in de wacht te hebben gestaan je probleem dan in een email naar ze sturen 8)7
mooi aansluitende signature. :+

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 13-03-2009 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

KPN heeft een relay server staan. Wanneer je een eigen mailserver wil draaien dien je (bij KPN, Planet, etc) het domein kpnplanet.nl te gebruiken. Op de website van kpn is bij ondersteuning een pdf te krijgen waarin alles exact uitgelegd word. Zo uit mijn blote hoofd is mailrelay.kpnplanet.nl het correcte adres, maar dit kun je zelf nazoeken op de site van de KPN.

Wellicht een idee om dit bestand te downloaden. Mijn eigen mailserver heeft tot op heden nog nooit problemen gegeven. Inkomend is het puur de DNS verwijzing naar je IP op internet en uitgaand verwijs je naar de relay en eventueel de optie om rechtstreeks met DNS versturen aanzetten werkt ook vaak.

Succes verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 09:25:
Zo uit mijn blote hoofd is mailrelay.kpnplanet.nl het correcte adres, maar dit kun je zelf nazoeken op de site van de KPN.
~$ host mailrelay.kpnplanet.nl
Host mailrelay.kpnplanet.nl not found: 3(NXDOMAIN)

Misschien is een direct linkje handiger? De KPN site is om in te verzuipen. Ik kom alleen bij de veelgestelde vragen terecht waar inderdaad iets over een eigen mailserver wordt verteld, maar dat heeft niets met het probleem van de TS te maken. Hij heeft immers geen eigen mailserver of DNS instellingen nodig.

Verder staat er bij de veelgestelde vragen het adres mail.kpnmail.nl (TS gebruikt die - zie startpost), maar dat is gewoon een alias voor die van Planet:
$ host mail.kpnmail.nl
mail.kpnmail.nl is an alias for smtp.kpnmail.nl.
smtp.kpnmail.nl is an alias for mailhost.kpnplanet.nl.
mailhost.kpnplanet.nl has address 213.75.63.13

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 13-03-2009 10:52 ]

Pagina: 1