Toon posts:

Notebook schijf onleesbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik weet niet of deze vraag in dit topic thuis hoort maar verwacht van wel aangezien het om de harddisk van een notebook gaat.

Ik kan de schijf niet formatteren omdat er belangrijke gegevens op staan die mensen graag terug willen.

Het probleem is dat de notebook niet meer wil opstarten en een melding geeft van leesfout op de schijf.
Nu heb ik geprobeerd om windows repair te draaien maar ik kom dan in een dos omgeving uit en kan verder niets doen. Kan wel naar de c prompt gaan maar met ieder commando krijg ik een foutmelding dat hij niet kan lezen.

Toen dacht ik installeer windows opnieuw zonder eerst de schijf te formatteren, zodat ik daarna de data kan backuppen en vervolgens een schone installatie ga starten zodat de notebook weer netjes is.

Helaas ging dit dus niet werken en moet ik verplicht de harddisk formatteren, wat dus eigenlijk niet gaat.

Is er nog een manier om mijn data terug te krijgen die op de nu onleesbare schijf c staat?

Alvast bedankt

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Boot even van een Live-CD als ERD Commander,

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 12:03
De schijf in een werkende machine hangen en kijken wat je kan redden?

Verwijderd

Ja, ik heb op zich wel een optie, indien jij een CD-writer hebt (op een andere pc), denk het wel, wellicht is het wat voor jou:

http://www.filecluster.com/downloads/Helix.html

(gewoon free / opensource dit)

Plug er vervolgens een externe hardeschijf aan en zet de gegevens over. Je kunt als het goed is
ook nog even scannen in Helix op fouten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties, ik ga even een boot cd maken met mijn laptop!

Harde schijf aan andere pc hangen? Ik zou niet weten hoe ik een laptop harddisk aan een pc moet hangen, dan heb je waarschijnlijk een EDI convertor nodig.

Helaas heb ik zelf ook een laptop en geen vast werkstation dat dat ook niet werkt :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:06:
Bedankt voor de snelle reacties, ik ga even een boot cd maken met mijn laptop!

Harde schijf aan andere pc hangen? Ik zou niet weten hoe ik een laptop harddisk aan een pc moet hangen, dan heb je waarschijnlijk een EDI convertor nodig.

Helaas heb ik zelf ook een laptop en geen vast werkstation dat dat ook niet werkt :(
Ik bedoel hang een externe aan je laptop vast ;) .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:07:
[...]

Ik bedoel hang een externe aan je laptop vast ;) .
die begreep, maar andere reactie was hang aan je pc en kijk wat je redden kan, dat gaat dus helaas niet :)

ben helix aan het downloaden ben benieuwd! nogmaal thx

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Als de harde schijf echt stuk is (mechanisch beschadigd) dan is er weinig aan te doen en zul je naar een bedrijf moeten om je data weer terug te krijgen.

De meeste fabrikanten hebben een diagnosetool (welke nagenoeg allemaal op de ultimate boot cd staan) die jouw kunnen vertellen hoe erg de schijf stuk is, en 'm in sommige gevallen zelfs kunnen repareren.

mochten er enkel een paar onleesbare sectoren op staan en je kunt een beetje overweg met linux, dan download je een linux live cd of linux usb stick. Die draai je en copieer je alle nog leesbare bestanden over het netwerk naar een andere computer (of ander medium...)

-_-

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:09:

ben helix aan het downloaden ben benieuwd! nogmaal thx
Succes ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met OM FAQ door te nemen.
Wat je nu aan het doen bent is vrij onverstandig, hoe meer bewerkingen je doet op je disk, hoe kleiner de kans op datarecovery wordt. Met de tools uit de FAQ kun je in elk geval een heel eind verder komen.
Dit topic gaat op slot omdat dit op zich prima uit de FAQ te halen is. Mocht je alsnog tegen problemen aanlopen mag je natuurlijk altijd een nieuw topic openen, maar geef dan wel aan wat je hebt gedaan om de data te recoveren :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.