Toon posts:

systeem upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een belegen pc welke ik of wil upgraden of moet vernieuwen,

een

a8n sli deluxe met een AMD64 3200+ chipset
een 6800GT videokaart
1 gb ram
500 GB harde schijf
OS winxp
Water Cooled
licht overclocked, via automode met Ntune

(een best buy guide machine omstreeks 2005)

heeft het nog nut om deze machine te upgraden b.v. ram?
of economisch beter om gewoon alles nieuw te kopen.

geld geen issue maar met win7 voor de deur.
Ik heb gekeken naar het ram maar volgens mij wordt het niet meer gemaakt.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Denk dat het iets van pc3200 sd ddr ram is?
Zal toch nog wel te verkrijgen zijn?

En mbt tot ram, win7 schijnt redelijk zuinig met alles om te gaan.
Zijn best wel wat topics hier over op t.net ook, moet je eventjes rond kijken? :)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Geheugen is meer dan genoeg voor WinXP, tenzij je zware applicaties draait. Als je perse wil is er tweedehands misschien nog wat extra op de kop te tikken, maar nieuw kopen is niet de moeite waard.

Je zou eventueel een andere processor kunnen inzetten als je moederbord het aankan, maar ook hier geldt dat je waarschijnlijk voor een tweedehands moet gaan.

Videokaart geen idee.

Om heel eerlijk te zijn moet je beslissen of je uberhaupt hier geld in steekt of dat je meer geld uitgeeft en meteen een nieuw systeem aan laat rukken. Ik zou persoonlijk gekozen hebben om een wat snellere processor er in te steken, als deze nog makkelijk verkrijgbaar is.

Succes :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Geld geen issue? Dan ga je toch sowieso voor een nieuw systeem?

Ik denk niet dat je veel snelheidswinst kan halen met upgraden. Een beter videokaart kan, maar je CPU wordt een grote bottleneck. Meer RAM kan sowieso (DDR wordt nog steeds geproduceerd hoor), maar je zal er niet ontzettend veel van merken denk ik zo. Ik weet niet wat de maximale supported CPU is voor jouw systeem, maar het zal in ieder geval wel een dure upgrade worden omdat het geen AM2 systeem is.

Al met al is een nieuw systeem slimmer. Het hoeft ook niet veel te kosten,maar het hangt totaal af van wat je eraan wilt besteden en wat je wilt houden van je huidige systeem (kast/wc/hdd)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Qua ram past er PC3200 (DDR 400) in. Nieuw is dat niet zo goedkoop meer te krijgen (al kost het de kop nog niet). Tweede hands zou het prima mogelijk moeten zijn geheugen te krijgen.

Qua processor past er een x2 in, maar het is socket 939 en dus passen de nieuwere x2's er niet in. Ook hiervoor zul je even moeten zoeken wat er nog in de Pricewatch staat, maar ook hier is het niet meer goed verkrijgbaar.

Tot slot de grafische kaart, das PCIe, dus daar past zo ongeveer alles in wat je er in wilt stoppen. Enige vraag punt is dat met de huidige CPU het eigenlijk geen zin heeft (CPU is vrijwel zeker de bottleneck als de alleen de GPU upgrade.)

Al met al zou ik nite meer upgraden tenzij je de spullen tweedehands of erg goedkoop kunt krijgen (zeg 15-25 euro voor de CPU, 15-20 euro voor 2x512MB of 2x1GB RAM).

Mocht je dit willen upgraden met nieuw spul, dan is het al heel snel goedkoper om er een AM2+ moederbordje voor te halen met een x2 4850e of hoger. (setje van mobo + cpu hoeft niet meer te kosten dan een euro of 110-120 inclusief 4GB RAM.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

kalizec schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:44:
Qua ram past er PC3200 (DDR 400) in. Nieuw is dat niet zo goedkoop meer te krijgen (al kost het de kop nog niet). Tweede hands zou het prima mogelijk moeten zijn geheugen te krijgen.
http://www.paradigit.nl/article2.php?id=3&group=120

vindt je € 30,- duur voor een gig :S

Signature

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Als je het vergelijkt met dezelfde 30 euro voor 4GB, maar dan DDR2 (wat er niet op past) wel ja.

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G

Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat het duur is tov wat je er voor krijgt.
Als je 30 euro voor 1GB RAM uitgeeft, geef je eigenlijk teveel uit. Sowieso zou ik daarvoor tweede-hands gaan zoeken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Wat wil je doen dan op je pc? Kom je ergens kracht te kort?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 16:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens in HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?.
Bekijk verder eens wat je tekort komt en ga dat upgraden. Wat slim is kun je uiteindelijk alleen zelf bepalen. Dit topic gaat dicht omdat een tweaker prima z'n eigen hardware kan kiezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.