Piepende voeding i.c.m. X58 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Topicstarter
Edit: Dit topic heette oorspronkelijk [Vista] "Iets piept" zodra audiodevice aangesproken wordt.
De oplossing voor mijn probleem werdt hier gevonden.

Nou, ik heb me toch iets raars hier! Iemand een idee?

Heb net Vista op me nieuwe systeem gezet en hoorde een "laag piepgeluid" geluid uit m'n systeemkast komen. Na een hele boel uitproberen blijkt het zich alleen voor te doen als een applicatie een audioapparaat aanspreekt. Dus als ik bijv. een een radio in me sidebar zet, maar kan ook gewoon een windows geluid config venster zijn. Zodra ik dit weg klik stopt het geluid.

Het maakt niets uit als ik:
- Alles op mute zet.
- M'n X-Fi kaart fysiek verwijder
- Ook de ATI HDMI Audio device uitschakel in windows (en er dus geen enkel audioapparaat meer is).
- Alles loskoppel zover het kan

Ik kan niet precies localiseren waar 't geluid vandaan komt. Het moet me voeding, mobo of videokaart zijn (zitten vlak naast elkaar). Weet ook echt niet waar ik dit op GoT moet gaan zetten (is het software? is het hardware?), maar laat ik 't eerst eens hier proberen.
Morgen ga ik m'n videokaart vervangen voor een heel andere zonder audiochip, dan hoop ik te localiseren dat het uit de HD4850 kaart komt.

specs:
Corsair HX620
Gigabyte X58-DS4
Intel Ci7 920
OCZ Platinum Triple Low Volt.
ATI Radeon HD4850
WD Velociraptor 150GB
Vista Ultimate 32b "Pliek"
Er zit geen enkele vorm van speaker op aangesloten

[ Voor 16% gewijzigd door Patriek op 17-01-2009 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 22:26

painkill

Pain(k)(ill)

Komt het uit de voor of achterkant?
En weet je zeker dat het geen fans op harde schijven zijn?

En somige moederborden hebben ingebouwde luidsprekers, kan zijn dat windows daar een signaal naar stuurt, hoeft niet eens geluid te zijn, een simpel stroomstootje erop kan ook al werken.

[ Voor 50% gewijzigd door painkill op 08-01-2009 03:10 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
painkill schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 03:09:
Komt het uit de voor of achterkant?

En weet je zeker dat het geen fans op harde schijven zijn?
Het is echt een onderdeel in de kast, het geluid kan ik niet precies localiseren (mobo, vga of voeding). Hoort 't zelfs op 3 meter afstand. Alle fans en schijven (behalve de systeemschijf) zijn losgekoppeld geweest. De systeemschijf (Velociraptor) heb ik terwijl het probleem zich voordeed uit de kast gehouden (onder tafel) en dat was 'm niet (moest 't zo testen, want in BIOS doet 't zich niet voor).

[ Voor 22% gewijzigd door Patriek op 08-01-2009 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het kunnen twee dingen zijn.

1. PC-speaker dat op onverklaarbare(?) wijze geluid maakt.
2. Een resonerende spoel. Oplossing: dichtkitten. Je hebt dan alleen geen garantie op je bord/kaart.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
1. Er zit geen enkele speaker op aangesloten :) ook niet op die pinnetjes dus
2. Is dat dan verklaarbaar bij enkel zo'n specifiek audio-gerelateerd probleem, terwijl de onboard audio geheel uitgeschakeld is (in BIOS) ?

Als het inderdaad een hardware probleem is, dan wordt dat gewoon geruild.

[ Voor 92% gewijzigd door Patriek op 08-01-2009 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
ik heb de Gigabyte, 920 en de HD4850.

ik hoor een heel hoog (dus niet laag als bij jou) piepgeluid bij o.a. schermrefreshes/veranderingen en ik ben er bijna zeker van dat het mijn grafische kaart is.

gelukkig gebeurt het niet bij het kijken naar video, maar weer wel bv. bij scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Welke BIOS versie heb je? Mijn broertje heeft BIOS bijgewerkt van F4 naar een nieuwere (of naar F4 als dat de nieuwste is?) en sinds dien 'piept' er inderdaad iets onverklaarbaars.

Wacht... dit is de DS4. Hij heeft de UD5. Maar misschien wel iets om naar te kijken?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Motrax schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:09:
Welke BIOS versie heb je? Mijn broertje heeft BIOS bijgewerkt van F4 naar een nieuwere (of naar F4 als dat de nieuwste is?) en sinds dien 'piept' er inderdaad iets onverklaarbaars.

Wacht... dit is de DS4. Hij heeft de UD5. Maar misschien wel iets om naar te kijken?
Thnx voor de tip! Ik draai nog de F3 waarmee deze geleverd werd, maar ik houd het in de gaten.
De DS4 is eigenlijk het zelfde bord, maar dan goedkoper uitgevoerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Patriek op 08-01-2009 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
laatst pc gebouwd voor een gab. Daar piepte zijn computer ook. Bleek de voeding te zijn die niet zo goed met onderspanning kon werken.
welk merk voeding heb je? zijn voeding was Be Quiet!. Verschillende wattages geprobeerd en allen hadden het probleem. Anders merk voeding loste het probleem op.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Bedankt dat je probeert te helpen, maar 't zou wel heel bizar zijn als 't de voeding is. Hij hoeft geen ander soort stroom te leveren ofzo als er een audiodevice aangesproken wordt. Voeding staat trouwens bij de specs (Corsair HX620).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
@ Mod / Admin:
Ik begin ook steeds meer te denken dat 't een hardwarekwaal moet zijn, kan dit topic verplaatst worden naar Harde waren » Overige Hardware ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kun je dan beter door middel van een TopicReport doen in het vervolg :)

>> PMG

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Ah oke! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Base_NL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 11:08
Hoi Patriek,

Ik denk dat het je 4850 is. Daar zit een aftermarket cooler op, deze koelt wellicht een van je fet's niet 100%. Waarom het geluid zich met audio voordoet kan ik niet verklaren: Wel is het bekend zoals hierboven al gezegd is dat het vaak door spoeltjes veroorzaakt wordt.

Wat je kunt proberen is om je aftermarket cooler in CCC @ 100% flow te zetten en op die wijze proberen of warmte van een van je voltage regulators het probleem is.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Thanks Bas (voor degenen die niet snappen waarom hij weet dat ik after market cooler heb - hij kent me persoonlijk ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Patriek op 09-01-2009 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Heb de videokaart er uit gehaald en er een compleet andere (geforce 7800gt) in geduwd, moest ook Vista opnieuw installeren; geen effect.

Blijft moederbord en voeding nog over.... kga de voeding uit me oude PC er maar eens uit slopen....

edit: Voordat ik de voeding er uit ging halen wilde ik nog een keer zo veel mogelijk er af pluggen.... dat hielp! Alle fans behalve CPU, en zelfs de usb en firewire headers vrij gemaakt, en natuurlijk de geluidskaart en drives (behalve sys). Toen weer alles in stapjes aangesloten en getest. Tot mijn verbasing kreeg ik 't niet terug! Tot ik het stuurprogramma van de X-Fi ging installeren... alleen nu niet een constante toon, maar een piepje met regelmatige tussenpauzen. piep - piep - piep - piep en ook iets zachter.

Dus ik dacht, het is weer die verdomde Creative. Maar toen ik de kaart er uit trok (ik durfe dat te doen terwijl pc aan stond, ging 't vrolijk door...

Door het veranderen van 't geluid dacht ik 't nu wel beter te kunnen localiseren.... toch de voeding denk ik!
Verklaren kan ik 't nog steeds niet....misschien wordt er door het activeren van de PCI geluidskaart met de driver toch iets meer stroom gevraagd op de ATX 12V rail, wat net het niveau is waarop deze begint te piepen.

* Patriek gaat een nieuwe Corsair HX620 vragen (blij dat 't ding modulair is)

[ Voor 69% gewijzigd door Patriek op 12-01-2009 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 11:31
Ik hoop voor je dat het dat was Patriek, peter heeft hem net hier aangesloten en je hoort helemaal niks. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de voeding herstellen via de Reset knop in je kast aan de oven kant bij je voedings poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Nee, ook het swappen van de Corsair HX620 heeft niet geholpen :( maar het piep-geluid komt wel zeker uit de voeding.

Nu ik weer het nodige er op en af heb gehaald en getest weet ik ook 100% zeker dat het gelinkt is aan een audio device. Want ik heb wederom de PCI X-Fi er uit gehaald, windows had geen audiodevice meer; geen probleem! Daarna enable ik de onboard Realtek Azalia in BIOS, windows heeft weer een audiodevice; probleem terug! Het ligt niet aan voeding (waar wel t geluid vandaan komt), het ligt niet aan de geluidskaart, dus waarschijnlijk hetgeen wat er tussenin zit; het moederbord. De Gigabyte X58-DS4.

Toevallig kwam ik hier op GoT iemand anders tegen die met een soortgelijk probleem zat met zijn X58-DS4.
Molybdenum in "Intel Core i7 / X58 discussie- en benchm..."
Hij heeft het opgelost door een OC te doen (met hogere voltages).

Het moederbord heb ik niet zomaar geswapt, maar ik zal ondertussen ook even de test doen met een ander merk voeding; mijn oude Coolermaster 550W. Hoop alleen dat 't wil lukken met 4 pins P4 stekker ipv 8

update: Nee, ook die heel andere voeding doet precies hetzelfde! Moet haast wel iets in het mobo zitten dat 'verkeerd' stroom vraagt.

Laatste wat ik nog ga proberen is een BIOS update van stock F3 naar F4.
update2: Ook de BIOS update heeft niet geholpen. Ook andere BIOS settings helpt niet.

Zal vanavond het systeem wat overklokken, kijken of 't helpt net als bij Molybdenum

[ Voor 17% gewijzigd door Patriek op 12-01-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:32:
Je moet de voeding herstellen via de Reset knop in je kast aan de oven kant bij je voedings poort.
huh? Je bedoeld de reset knop op het mobo? Daarmee reboot je toch alleen.... ? Niks met voeding te maken dacht ik. Anyways, geprobeerd; helpt niet. Of de aan/uit switch op voeding? dat helpt ook niet

[ Voor 6% gewijzigd door Patriek op 12-01-2009 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Dames en heren: HET IS OPGELOST!! :*) :*) :*)
Het probleem doet zich enkel voor wanneer de energiebesparende functie C1E aan staat (in BIOS).
Dus onder Advanced CPU Features > CPU Enhanced Halt (C1E) disablen
Verklaring moet je ergens vinden in de trend van 'C1E zorgt voor een inconstante Vcore vraag van het moederbord, wat de voeding niet leuk vind' zoiets.

Met dank aan Bas ! _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door Patriek op 12-01-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 11:31
En het scheelt mij weer RMA... geweldig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Patriek schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:42:
Dames en heren: HET IS OPGELOST!! :*) :*) :*)
Het probleem doet zich enkel voor wanneer de energiebesparende functie C1E aan staat (in BIOS).
Dus onder Advanced CPU Features > CPU Enhanced Halt (C1E) disablen
Verklaring moet je ergens vinden in de trend van 'C1E zorgt voor een inconstante Vcore vraag van het moederbord, wat de voeding niet leuk vind' zoiets.

Met dank aan Bas ! _/-\o_
dus toch je voeding ;)

blijf ik ook bij dat merk weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demartijn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:46
Ik heb precies het zelfde met mijn Asus P6T Deluxe en Zalman ZM600-HP!
Heel vreemd klikkend/trillend/piepend geluid. En ik merk het alleen nadat mijn processor even word belast.
Het geluid komt het luidst uit de voeding, maar ook het moederbord doet zachtjes mee. Ik vermoedde al zoiets als een stroombesparend iets, maar kon niks vinden in de BIOS.
Nu ga ik toch maar eens beter kijken!

Het leven is een ziekte... iedereen gaat eraan dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Razwer schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 10:01:
[...]

dus toch je voeding ;)

blijf ik ook bij dat merk weg :)
Je hebt niet goed gelezen. Het gebeurd net zo goed bij een Coolermaster of Antec (bij iemand anders hier op GoT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
demartijn schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:39:
Ik heb precies het zelfde met mijn Asus P6T Deluxe en Zalman ZM600-HP!
Heel vreemd klikkend/trillend/piepend geluid. En ik merk het alleen nadat mijn processor even word belast.
Het geluid komt het luidst uit de voeding, maar ook het moederbord doet zachtjes mee. Ik vermoedde al zoiets als een stroombesparend iets, maar kon niks vinden in de BIOS.
Nu ga ik toch maar eens beter kijken!
Mocht de C1E functie uitzetten niet helpen, probeer dan eventueel ook EIST, C3/C6/C7 (bij mij default al disabled) en Intel Turbo Boost Tech (auto overclock) eens uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Patriek schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:24:
[...]

Je hebt niet goed gelezen. Het gebeurd net zo goed bij een Coolermaster of Antec (bij iemand anders hier op GoT).
ik lees wel degelijk goed vriend. en zolang het geluid door de voeding komt, ligt het probleem toch echt daar. het probleem is dat die voedingen niet goed met kleine spannings wisselingen overweg kunnen en/of onderspanning.
toevallig kon jij het stabiliseren door een powersave optie op je moederbord uit te zetten, maar niet elk mobo heeft die optie en/of reageert hetzelfde bij het veranderen van die optie, en toch hebben wel meer mensen het probleem. Bij mijn probleem had ik ook al die powersave opties al geprobeert maar dat mocht niet baten.

mijn vermoeden is dat bepaalde onderdelen allemaal uit dezelfde chineze fabriek komen die gewoon niet helemaal tof zijn. en dan kan je misschien wel gaan roepen "ja maar ik heb een 150 euro voeding dus dan zitten er goede onderdelen in" maar dat is een naieve stelling. dezelfde onderdelen zitten vaak in alle apparaten tot zekere hoogte.

de voeding is een schakkelende voeding. dat schakeld op een bepaalde frequentie. afhankelijk van belasting veranderd de frequentie. en op bepaalde frequenties kunnen onderdelen resoneren en het omzetten in een irritante piep.

[ Voor 16% gewijzigd door Razwer op 14-01-2009 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Oke vriend, goede uitleg. Maar welk merk koop je dan? Geen Coolermaster dus, geen Antec en als 't hetzelfde probleem is bij Martijn hierboven valt Zalman dus ook al weg. En Seasonic is OEM voor de HX620, dus dat valt ook weg (?). Lijkt me stug dat een Enermax of Be-Quiet er dan geen problemen mee heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Patriek op 16-01-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Be Quiet! had ik juist de problemen mee, alle wattages zelfs had er meerdere geprobeert (Asus P5Q mobo). Volgens mij heeft die piem toen een Cooler Master gekocht. Welk type zou ik moeten vragen.
Het vervelende aan dit soort issues is, het kan zelfs per batch verschillen welke onderdelen van welke fabriek er tussen zitten. Ik vind het alleen kwalijk dat ik dit steeds meer voorbij zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
piem?

Anyways, inderdaad jammer dat we dat moeten constateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
offtopic antwoord

+el

wilde het hele woord niet zeggen gezien dat weer naar taalgebruik is. het is bedoeld als semi denigerende vorm tegenover die jongen waar ik het over heb. Semi omdat ik toch wel een vorm van respect voor die jongen heb maar er bepaalde aspecten zijn waarom ik voor deze woordkeuze gekozen heb.

[/blaat]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek TS (waar we erg blij mee zijn :) ) titelfix naar "Piepende voeding i.c.m. X58 moederbord"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:02
Ik heb het dus ook, met een Gigabye GA-EX58-UD5. Piepjes gecombineerd met "spontane" reboots. Ik kan bijvoorbeeld Prime95 draaien, maar als ik "Windows Update" aanklik reboot de boel.

Ik ga dus direct nu even testen met de C1 optie. Ik heb overigens een Zalman ZM750-HP. Vervolgens heb ik getest met een Antec voeding welke standaard geleverd wordt bij een Antec Sonata III, een 500 watt exemplaar, nergens problemen mee!

Jullie horen het uiteraard nog :)

Edit1:
Nou, het lijkt dus te werken, ik had nog een zachte "squeek" maar ik heb nu een fastoenlijke +5 volt-lijn en het belangrijkste, het systeem lijkt stabiel. We testen nog even door, maar ik heb het vermoeden dat het een stuk beter is zo. Gaan we op andere PC's met dergelijke features ook eens disablen. Energiezuinige onzin...

Edit2:
Al m'n issues zijn weg, m'n SSD werkt nu ook met AHCI aan. Die bleef eerst hangen in de AHCI bios. Nu gaan we verder kijken, laatste BIOS-versie weer terug en gaan!

Bende ligt er nu zo bij :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=7665&FotoID=5271

[ Voor 40% gewijzigd door ConZito op 16-01-2010 20:31 . Reden: Testupdate +1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Even ter info, en hopelijk een nuttige toevoeging aan dit topic. Ik heb dit ook gehad/nog steeds met mijn Maximus 3 Formula (P55 bord) en een corsair HX1000W voeding (zie ook dit topic: Maximus 3 vreemd piepend geluid). Ik heb het bord 2 keer RMA gestuurd en 2 keer een nieuwe gekregen, maar niks hielp tot dat ik de de Vcore vast heb gezet i.p.v. op auto. Gezien de hoeveelheid mensen die hier last van hebben zou je haast aan een chip design fout gaan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Final update denk ik. Systeem draait nu als een zonnetje, puur uurtjes Prime95, wat hibernation, sleep states, normaal internetten, updates draaien, herinstallatie Windows 7. Alles lijkt goed te gaan en te blijven gaan...

MIjn grote vraag, waarom staat zo'n feature standaard aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
No wat meer updates. Uiteindelijk dus een hele hoogfrequente piep uit de voeding. Deze werd vervolgens gezellig meeversterkt over de analoge outputs van alle audio devices, add-in/onboard.

Nu wil het feit dat ik nog een QX9650 heb staan met een Zalman ZM-600HP. De voedingen dus verwisselt, piep weg. Compleet stil ende probleemloos ende pieploos.

Vervolgens nog wat getest, blijkt dat je geen piep hebt als je de 8 pins 12v mobo connector los haalt, ook geen volledige post overigens. Dus ik denk dat het veilig is om te concluderen dat je jezelf een high-end voeding aan moet meten die niet te zwaar overbemeten is voor de hardware om eventuele problemen te voorkomen door onderbelasting.

Die fout heb ik denk ik wel gemaakt door een 750watt voeding in te zetten voor een relatief eenvoudig systeem. Nu zit de 750watt dus in een QX9650 met 8GB en een aantieke X1900XT, waar deze ook niet piept en IMHO ook overkill is, echter hij is hier aangesloten met maar 4pins 12v op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

@Conzito, dat over een te zware voeding ben ik het niet helemaal met je eens. Ik heb dit probleem dan wel op een socket 1156 systeem, maar ik denk wel dat het gerelateerd is. Ik heb toen het kleinere broertje van jouw backup/overbodige(?) voeding er aan gehangen, de 500-HP en dat verhielp het probleem bij mij niet. Maarja, andere situatie, andere hardware. Ik heb echt geen idee hoe dit fatsoenlijk te verhelpen is, op een algemene manier die ook voor iedereen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik de 750watter nu in het andere systeem (met x38 chipset) ook een PCI-E powered videokaart laat voeden. De 600watt in het systeem waar ik nu vanaf post (met x58 chipset) heeft wel twee videokaarten, maar beide un-powered.

Het blijft een vaag verhaal allemaa, m'n C1E staat nu ook weer aan icm. EIST. Normaal kon ik daarmee amper een applicatie starten, of terugkeren vanuit sleep. Werkt nu ook gewoon als een zonnetje.

Misschien dat we dan moeten concluderen dat het hoe dan ook voedinggerelateerd is.

Zie verder m'n sig voor de overige specs.

[ Voor 3% gewijzigd door ConZito op 20-01-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:23
Ik heb een vergelijkbaar probleem.

Ik heb een net nieuwe i7 860 met Asus P7P55D en als ik c state (c6) enabled heb komt er een enorm irritante piep uit de buurt van de CPU/MB als de pc idled in W7. Als je de pc belast, is het weg, als de c-state in de bios disabled is (of op max c3 wordt gezet) is het ook weg. Maar met c state disabled worden de cores een stuk warmer, blijft het cpu voltage hoger en dus ook het verbruik. Dit is dus niet de bedoeling.
Ik vind de suggestie om deze optie uit te zetten of de v-core vast te zetten dan ook absoluut geen oplossing.

Ik ben alleen bang dat het moederbord omruilen voor een zelfde type niet gaat helpen. Of zou het echt exemplarisch kunnen zijn? Ik ben bang dat het eerder een toeval van de combinatie verschillende onderdelen is.
Ik zat al te denken dat het wellicht door die overdreven veel phases van tegenwoordig zou kunnen komen? Of zou dat juist moeten helpen?

Ik heb al de laatste bios.

De voeding is een CM M520 die ik al hiervoor gebruikte en dus toen absoluut niet piepte, bovendien zit de voeding onderin de kast en is het duidelijk te horen dat het niet van de voeding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:23
Even een update:
Moederbord omgeruild, het is minder, maar niet compleet weg. Ander moederbord geprobeerd (m-ATX met H55 chipset), ook niet geholpen. 350W antec voeding geprobeerd, helpt ook niet. Het moet dus wel de cpu zijn. Met een i3 cpu heb ik nergens last van. Kan de cpu zelf piepen of het piepen veroorzaken?
Pagina: 1