HDD in server toepassing (home server idee)

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:11
Home server heb ik er uit gegooit. Ik was het zat, en het werkt voor geen meter. Met wat ik wil ;) Ik wilde gewoon te veel O-) Maar nu wel ik wel zn idee blijven houden als ik server 2003 weer ga draaien, en dan gaat het met name om de hardeschijf configuratie.

Om het makkelijk te houden zit ik nog met het volgende probleem:

Ik heb 5 schijven in mijn systeem, maar windows wil er maar 4 herkennen. Dat komt omdat ze allemaal primair willen zijn.
Maar nu wil ik 2 schijven als 1 laten zien. Jbod, spanning. Vervolgens als dit vol zit, wil ik zonder te hoeven formateren en alles kwijt te raken aan deze Jbod nog een schijf toevoegen. En in de verre toekomst nog meer...

Nou zat ik zelf te denken aan een software matige raid controller. Maar nu krijg ik geen geschikte gevonden, plus ik zit nog met het feit dat windows maar 4 van de 5 kan herkennen.

Iemand een idee? Het moet overigens ntfs indeling worden

[ Voor 63% gewijzigd door erikfw op 08-01-2009 16:11 ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 09:41
Begin je zoektocht maar eens met RAID, hier heb je verschillende levels van en kijk welke goed bij jou past. :)

Kleine tip om te beginnen: RAID FAQ

[ Voor 21% gewijzigd door ErikCornelissen op 07-01-2009 16:39 ]

• erikfw
ErikCornelissen schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:38:
Begin je zoektocht maar eens met RAID, hier heb je verschillende levels van en kijk welke goed bij jou past. :)

Kleine tip om te beginnen: RAID FAQ
Die heb ik al veel te vaak door gelezen :9
Oke, Jbod is geen echte raid dat weet ik ook wel ;) En voor de rest zit er niet echt een raid in, tja misschien de kopie van de back-up... Maar ik vraag me af of je daar wel een raid voor moet instellen, het is meer dat ik een bal op gooi en hoop op goede reacties. Want ik weet niet precies waar ik verder aan moet denken O-)

Verwijderd

erikfw schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:44:
[...]

Die heb ik al veel te vaak door gelezen :9
Oke, Jbod is geen echte raid dat weet ik ook wel ;) En voor de rest zit er niet echt een raid in, tja misschien de kopie van de back-up... Maar ik vraag me af of je daar wel een raid voor moet instellen, het is meer dat ik een bal op gooi en hoop op goede reacties. Want ik weet niet precies waar ik verder aan moet denken O-)
Lijkt me dat je 2 schijven in RAID 1 wil zetten en dan mounten naar een map?

• erikfw
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:49:
[...]

Lijkt me dat je 2 schijven in RAID 1 wil zetten en dan mounten naar een map?
Nope, Jbod of spanning. Raid 1 maakt een kopie. En Raid 0 zou ik nooit een schijf aan toe kunnen voegen, omdat deze de info verspreid over de schijven om snelheidswinst te halen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor de schijfindeling zou ik inderdaad RAID FAQ en OM FAQ - schijf indelen.
Wat voor jou de beste indeling is ligt natuurlijk aan je eisen. Wil je snelheid, wil je redundancy een combinatie van beide, het kan allemaal afhankelijk van de controller waar ze aanhangen (zeker als je 5 disks hebt).

Omdat je met de 2 FAQs je eigen vraag kan beantwoorden gaat dit topic op slot, de beste indeling kun je immers zelf kiezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.