Toon posts:

Lan en wifi gescheiden draaien op 1 modem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een internetmoden met 4 lan poortjes hier op draait een kassasysteem in een netwerkje.
Nu wil ik met een draadloze router een publiek netwerk maken die voor iedereen beschikbaar is via het modem.
Hoe kan ik de boel zodanig aansluiten/instellen dat men wifi gewoon kan internetten (publiek) maar absoluut niet op het lan netwerk kan komen.

Gr Adriaan.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Je kan vlans aanmaken hiervoor.
Alleen er mist veel in je post, misschien dat je een schets kan geven hoe je netwerk eruit ziet, type router en wat je eigen inbreng is qua googlen.

Zoals deze thread

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kKaltUu schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:26:
Je kan vlans aanmaken hiervoor.
Alleen er mist veel in je post, misschien dat je een schets kan geven hoe je netwerk eruit ziet, type router en wat je eigen inbreng is qua googlen.

Zoals deze thread
Leuk een oplossing aanbieden in de vorm van een VLAN, maar de apparatuur moet dat wel ondersteunen natuurlijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga die vlan thread ff flink doorspitten.

Alvast bedankt voor het opsetje.

Gr a3

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-03 11:43
en moes het niet gaan wireless router pakken
een lan poort van de modem naar de wan poort van de wireless router... zijn de netwerken ook gescheiden...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Welkom op GoT badri,

Persoonlijk zou ik dit doen met een multi-homed firewall. Dus een firewall met 1 WAN aansluiting, en 2 verschillende LAN aansluitingen. Dan kan je dus per LAN aansluiting opgeven met welke netwerken er gebabbeld mag worden.
Een PC, met 3 netwerkkaarten die een $linux distro draait kan dit, maar ISA kan dat ook erg mooi.

Het mag natuurlijk ook een hardware ding zijn.. Cisco heeft die vast wel in de pix lijn zitten.

Voor het WiFi deel moet je dan wel een WiFi Access Point op dat netwerk plaatsen.

Tenslotte mag de groetjes onder aan je posts weglaten. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 08-01-2009 07:47 ]

Verwijderd

Kijk eens bij FON. www.fon.com

Dat is een "social" router. Je krijgt een WiFi kastje, met eigenlijk twee WiFi kaarten erin. Eentje, (met wachtwoord) is voor je eigen netwerkje, en de andere is publiek. Als de mensen daarop inloggen, dan krijgen ze een IP adres uit Spanje (daar zit het bedrijf achter FON), en een heel ander subnet mask. Dus zij kunnen nooit op jouw intern netwerk komen, maar kunnen wel "naar buiten", gewoon internetten. Dus ook al loopt alles door één kabel, ze kunnen niet "meeluisteren" op jouw kassa systeem. Andersom kan ook niet. Volledig gescheiden.

Lees alles goed door op de website.

Als je zoiets besluit te nemen, contacteer mij even, want als ik jou als "klant" aanbreng, krijg jij 10 euro korting op de router.

Haik

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
Andere opties zijn natuurlijk een aparte ip range (/router) voor je wifi, en dmv firewall rules toegang naar je gewone netwerk beperken, of subnetting.
Pagina: 1