internet delen, netwerk afschermen - > Vlan?

Pagina: 1
Acties:

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Bij ons thuis moet de internet verbinding gedeeld worden met een tweede gebruiker. Het is de bedoeling dat deze gebruiker niet in ons thuisnetwerk kan, maar wel eenvoudig volledig van het internet gebruik kan maken en eventueel een eenvoudig eigen netwerkje op kan zetten.

We hebben IPB van KPN met een thompson 780i, die aardig dichtgetimmerd zit. Een ander modem gebruiken is geen optie, aangezien de sip-instellingen van kpn niet vrijgegeven zijn.

Nu is mijn idee om een asus RT-N11 te kopen (kost E 50,-). Deze wireless-router moet volgens de specs v-lan ondersteunen. Hiermee zou ik dus maximaal 4 virtuele netwerken aan kunnen maken, voor elke poort een. Deze netwerken zijn dan als ik het goed begrijp fisiek gescheiden, maar hebben beiden toegang tot internet.

Is dit een goede oplossing? Is de RT-N11 een geschikt apparaat hiervoor, of ik beter voor een (goedkoper) alternatief product kiezen? Of zijn er eventueel betere oplossingen om de netwerken gescheiden te houden?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verdiep je is in subnetting of werken met bijvoorbeeld 2 routers.dat je het kan gaan afschermen.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
LuckyY schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:09:
Verdiep je is in subnetting of werken met bijvoorbeeld 2 routers.dat je het kan gaan afschermen.
Ik neem aan dat je met subnetting het op verschillende subnets instellen van de netwerken bedoeld. Dus netwerk a met ip-range 10.0.1.x en subnetmask 255.255.255.0 en netwerk b op 10.0.2.x en ook subnet 255.255.255.0.

Het probleem zit hem dan in het uitdelen van de ip-adressen. Ik kan in het kpn modem de dhcp range niet aanpassen. Vaste ip's zouden dan kunnen, maar ip-adressen in het andere subnet dan het modem hebben dan geen inetnet als ik goed begrijp.

2 zouden routers kunnen. Dan bedoel je :dit?

code:
1
2
3
                              | -> router -> netwerk b
internet -> adsl modem-router |
                              | -> netwerk a

maar dan moet ik alsnog een tweede router kopen, is het dan niet makkelijker om dan router met vlan te gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door zandpaddo op 13-12-2008 21:33 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

subnetting bereikt niet wat je wil.
Als de persoon kwaad in de zin heeft, snift hij het netwerk, en pakt hij een IP adres van jou subnet.

Vlans is de oplossing naar mijn idee.

If you choose to criticise you choose your enemies

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Emmeau schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:35:
subnetting bereikt niet wat je wil.
Als de persoon kwaad in de zin heeft, snift hij het netwerk, en pakt hij een IP adres van jou subnet.

Vlans is de oplossing naar mijn idee.
Tja ligt eraan in welke situatie , en of je om kan gaan met vlan's

anders kan jij in je routerschets gaan en dan moet jij in netwerk b zitten.
dan kan je namelijk wel naar hem maar hij niet naar jou.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
LuckyY schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:40:
[...]

Tja ligt eraan in welke situatie , en of je om kan gaan met vlan's

anders kan jij in je routerschets gaan en dan moet jij in netwerk b zitten.
dan kan je namelijk wel naar hem maar hij niet naar jou.
Is vlan dan zo ingewikkeld? Ik had het idee dat ik enkel per poort moet aangeven bij welk netwerk die behoord. Ip-ranges e.d. kan ik dan gewoon per netwerk op de router instellen? Kun je ook dhcp per vlan doen dan (vanaf de router)? Dus dat ik dan zoiets krijg:

code:
1
2
3
                                                | vlan 1 IP: 10.0.1.x,  snm: 255.255.255.0, gateway 10.0.0.1
internet -> adsl modem-router -> router met vlan IP:10.0.0.1
                                                | vlan 2 IP: 10.0.2.x,  snm:255.255.255.0, gateway: 10.0.0.1

Verwijderd

Lijkt me niet... Hier zat ik ook even over na te denken maar het idee (van de mensen hierboven) zal wel zijn om de verschillende VLAN's binnen het subnet van de router te zetten (zodat deze lekker adressen kan uitdelen)?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 01:20 ]

Pagina: 1