[26"LCD] Nieuwe budget TV of tweedehands kwaliteit.

Pagina: 1
Acties:

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:26
Ik ben op zoek naar een nieuwe TV, om mijn HTPC en Wii een plek te geven beeld weer te geven. Eisen zijn redelijk beperkt.
-HDMI in, Component in, stereo uit.
-26"(24-28 is te overwegen)
-Muurmontage.
-Kwaliteitseisen zijn redelijk beperkt, ik zal vooral journaal ed. kijken en soms een film. Ik zie wel dat duurdere TV's beter zijn, maar het is me het prijsverschil niet direct waard. HD ready is een redelijke standaard in deze markt lijkt het.
-300 tot 400 als budget.
Oftewel:
Ga bij de Mediamarkt kijken naar een willekeurige budgetTV van een degelijk merk die me aanstaat en koop het ding bij één of andere prijsstunter/dozenschuiver. Philips 26PFL3403, Samsung 26A330, LG26LG3000, etc.

En toen ging ik eens op marktplaats kijken. Daar kom je vrij veel aanbiedingen tegen voor tweedehands schermen van de vorige generatie (1-2 jaar oud) hogere middenklasse, voor min of meer dezelfde prijs of net iets minder. Bijv. een Philips 26PF9946/12 voor grofweg 275.

Buiten welke model/tweedehandsje nou specifiek te kiezen en dit voorbeeld:
Is er een zinnig woord te zeggen over de verhoudingen tussen die twee keuzes?
Mijn overwegingen tot nu:
-Tweedehands: Geen garantie meer, maar ik begreep dat de bulk van problemen bij LCD's de eerste drie maanden optreed, als een soort vertraagde DOA, dus dat is lijkt me een te accepteren nadeel. Om het over de garantieperikelen van een klassieke dozenschuiver niet eens te hebben. (Da's geen klacht, waar je niet voor comfort betaald, moet je tenslotte gewoon ook niet te hard op rekenen :P ).
-Beeldkwaliteit (kleurenengines etc.): Geen idee. Zijn hier zoveel verbeteringen geweest in het afgelopen jaar dat een moderne budgetTV beter is dan een iets ouder kwaliteitsmodel of absoluut niet? Probleem is dat oude TV's oude reviews hebben, die enthousiast worden als het een goede TV is t.o.v. de rest van de markt toen en het mij niet echt lukt om de "vertaalslag" te maken naar courante waarderingen.

Vooral de tweede vraag houd me enigszins bezig, dus ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten daarop.

• f1fr33k
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-03-2025
Mocht je ook normaal TV willen kijken, heb je wel digitale TV nodig, aangezien normale TV niet om aan te zien is op een LCD TV. Houdt dus rekening met aanschaf hiervan.
Verder, gezien het feit dat een Wii geen HD is en je Full HD niet nodig hebt, kun je eventueel ook kijken naar een 32'' TV (als dit net te groot voor je is?), want de prijzen verschillen niet veel met 26 en 32. Kijk bij de MediaMarkt welke TV een goed beeld heeft in jouw ogen en waar een beetje een goed contrast heeft. Naar de ms en herz hoef je denk ik niet te kijken, gezien je eisen. TV's van 2 jaar oud hebben meestal een laag contrast (3000 of 5000 ofzo) terwijl de nieuwere heel wat meer contrast hebben. De ene TV komt dan wel weer beter uit dan de andere. Het is meestal hetgeen wat je zelf wil.
Betreft de ingangen, die zijn volgens mij altijd aanwezig. Zo niet, kun je altijd een of ander stekkertje/ jack kopen om het toch voor elkaar te krijgen.

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03-2018
Een TV/monitor die ook een redelijke optie is, is de Samsung T240HD (en eventueel de 26" T260HD). Het zijn vrij goede schermen voor een scherpe prijs en ze voldoen aan jouw eisen.

• onkl
thunderbird2k schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:01:
Een TV/monitor die ook een redelijke optie is, is de Samsung T240HD (en eventueel de 26" T260HD). Het zijn vrij goede schermen voor een scherpe prijs en ze voldoen aan jouw eisen.
Ik heb een monitor overwogen en inderdaad, die voldoen ook aan alle eisen zoals in mijn startpost, maar we willen toch liever een TV, zodat mijn vriendin de kabel in de TV kan duwen en TV kan kijken als de door mijn onderhouden HTPC weer eens niet werkt/meewerkt. (Heb ik de broek aan in huis? Ja hoor, tenzij mijn vriendin anders bepaalt. :P ) Het prijsverschil is zo klein dat ik dat extra comfort/die backupoptie wel praktisch vindt.

De TV's waar ik naar kijk als nieuw hebben iets van 1:800 als statisch contrast, dynamisch 5000,6000. Is contrast de belangrijkste parameter om op te letten bij dit soort budget?

• thunderbird2k
Kijk maar eens goed naar de T240HD dat is echt ook een TV. Er zit gewoon een afstandsbediening en hij bevat zowel een analoge als een DVB-T tuner. Familie heeft dit apparaat en het is echt een goed ding en zeker voor die prijs. Het heeft een contrast van 1:1000 en een dynamisch contrast van 1:10000.

[ Voor 14% gewijzigd door thunderbird2k op 06-01-2009 12:03 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 14:38

Mentalist

[avdD]

Een 2dehands 26" LCD is net zoiets als een 2dehands 15" LCD voor je PC: veel vraag van mensen voor wie het genoeg is, te weinig aanbod.

Resultaat is uiteraard een hoge prijs. Je hebt dus deze keuze:

275 euro voor een 26" zonder garantie, zonder DVB-T tuner, gebruikt en zelf af te halen (wat is je tijd en benzine waard?) of..

415 euro voor b.v. een 32LG3000, 32" met garantie, met DVB-T tuner, nieuw en thuisbezorgd.

Dan heb ik toch liever de nieuwe.. Als ik een 26" voor 225 zou kunnen krijgen binnen een straal van een paar kilometer zou ik het overwegen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
f1fr33k schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:36:
Mocht je ook normaal TV willen kijken, heb je wel digitale TV nodig, aangezien normale TV niet om aan te zien is op een LCD TV. Houdt dus rekening met aanschaf hiervan.
Flauwekul dit: of normale TV wel of niet om aan te kijken is heeft niks met LCD te maken, maar met de grootte van de TV (gekoppeld aan de resolutie) en hoever je van je TV af zit.

Op een 26" scherm gaat het er echt niet minder uitzien dan op een een gewone TV, tenzij je er bovenop gaat zitten om de pixels te tellen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:30:
[...]

Flauwekul dit: of normale TV wel of niet om aan te kijken is heeft niks met LCD te maken, maar met de grootte van de TV (gekoppeld aan de resolutie) en hoever je van je TV af zit.
Of analoge TV om aan te zien is heeft ook veel met het de kwaliteit van het aangeleverde signaal te maken. Dat kan nogal verschillen van gemeente tot gemeente.

Ik kijk net ook eens in het foldertje van de Mediamarkt online, en bij de vestiging hier zou nu een 32" Grundig voor 349 euro moeten staan. Ik vraag me wel af of Grundig wel grundig is, maar of je voor die 75 euro nu met een kleinere 2dehands moet gaan sukkelen..

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:24:
Een 2dehands 26" LCD is net zoiets als een 2dehands 15" LCD voor je PC: veel vraag van mensen voor wie het genoeg is, te weinig aanbod.

Resultaat is uiteraard een hoge prijs. Je hebt dus deze keuze:

275 euro voor een 26" zonder garantie, zonder DVB-T tuner, gebruikt en zelf af te halen (wat is je tijd en benzine waard?) of..

415 euro voor b.v. een 32LG3000, 32" met garantie, met DVB-T tuner, nieuw en thuisbezorgd.

Dan heb ik toch liever de nieuwe.. Als ik een 26" voor 225 zou kunnen krijgen binnen een straal van een paar kilometer zou ik het overwegen.
Klopt. Ik ben ook gegaan voor de 32LG3000 (Voordelige Keus volgens de consumentenbond), prima TV, erg tevreden over.

Redenen dat ik overgestapt ben vanaf een 22 inch monitor (met dual Hauppage tuner en MCE):

- Grootte: 22 inch was wel klein
- Vooral: Wii! Via de TV-kaart was de remote niet te gebruiken, veel te traag (vooral het "handje").

Altijd nieuw kopen als 2e hands relatief duur is dus.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• thunderbird2k
Je kunt ook voor relatief weinig een LG 26LG3000 of Samsung LE26A330 nemen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

thunderbird2k schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 19:30:
Je kunt ook voor relatief weinig een LG 26LG3000 of Samsung LE26A330 nemen.
26LG3000 is (ex. verzenden) 345. 32LG3000 is 388. De Samsung is wel 319 maar heeft dan moet je het ook zonder digitale tuner stellen.

Naar mijn mening is de meerprijs voor 32" t.o.v. 26" zo klein dat je eigenlijk altijd de 32" moet nemen.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Een leuke optie ["goedkoper, dus leuker"] is een 26 inch TV bij t Kruidvat voor 207 euro.
zie [TV] Plasma/LCD: aanbiedingen [deel 3]
http://www.internetvoorde...ts/LCD_TV_inch-23469.html
http://www.teco-lcdtv.com...roduct-1.asp?psn=TL2696RV

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:51
Ik heb bij een aanbieding van de MediaMarkt in Middelburg een Grundig Vision3 26-3821 gekocht voor € 288,--

Hij is dus 26" met een resolutie van 1366 * 768 met 2x HDMI in enz enz zie kieskeurig.nl en hij bevalt prima.

Hij staat in de woonkamer met een digitale ontvanger eraan voor kabelTV.

Ik speel er ook op met mijn PS3.

• onkl
Hé allen,

dank voor de tips, meningen etc. Ik heb, mede door de verschillende argumenten alhier, net een nieuwe TV gekocht, het is een Samsung 26A330 geworden.
En die bevalt tot nu uitstekend, dus ik ben content. :)
Pagina: 1