• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Topicstarter
Afgelopen weekend mijn zolder eens opgeruimd en daarbij een doos met ~20 CD's en ~200 diskettes gevonden (voor de jongere lezers onder ons, dat zijn deze dingen :+ ):
Afbeeldingslocatie: http://tbn3.google.com/images?q=tbn:zwdrIUNu7u0IpM:http://www.seniorweb.nl/uploadedImages/Home/Computerwoordenboek/D/diskette.jpg
Nu wilde ik de doos eerst ongezien weggooien maar toch maar eens wat doosjes geopend en in de PC gestoken, slecht idee!

Ondanks dat de meeste diskettes zo'n 10 tot 15 geleden voor het laatst gebruikt zijn, lijken de meeste het nog gewoon te doen. Op deze diskettes staan enkele OS'en (MSDOS 6.21, win 1.03 (origineel 3 disks) :+ en win 3.11) maar het grootste deel bevat spellen, waarvan de naam alleen al een glimlach op mijn gezicht toverde :) .
Kings Quest I en II
Police Quest I en II
Leisure suit Larry !
Outrun
Hostages
Airborne rangers
Barbarian
Hostages
Crazy Cars 3
Low Blow
Testdrive 2 (.2)
Operation Wolf
Tornado
F29 retalliator
F19
F117
F14
Falcon
Raptor
Eagle's nest
Dawn Patrol
Wolvenstein 3D
Dune 2
Overkill
DesertStrike
Prince of Persia
Doom I en II
Christmas Lemmings (origineel)

Op CD staan
Jazz Jackrabbit 2
Freespace
Warbirds 2.01
F22 Raptor
Motorhead
Redlone Racer
Snappy
Perfect GrandPrix

Sommige spellen zijn op abandonware sites [mbr]en die URL's zijn hier niet handig omdat daar weinig legaals aan is :+ [/mbr]
offtopic:
Modjes: mocht dit topic niet mogen, alvast mijn excuses. Stuur maar een DM dan zal ik de post aanpassen

[ Voor 10% gewijzigd door Frentik op 05-01-2009 20:47 . Reden: links weggeknipt. ]

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:31

MsG

Forumzwerver

Ik wil niet muggenziften, maar als het gewoon normale blanke diskettes zijn met daarop een spel gezet, dan is het net zo illegaal als het in 2009 is :). Toch leuk dat het even herinneringen ophaalde. Wil je ze niet zelf eens spelen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Frentik

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Topicstarter
De CD's zijn origineel, de diskettes zijn idd illegaal (als het intussen niet verjaard is :+ ), vandaar mijn offtopic opmerking.

[ Voor 86% gewijzigd door Frentik op 05-01-2009 20:18 ]

Verwijderd

oehhh illegaal snel zak derom en de maas in :')

wel leuk dat je ze nog vind na al die jaren, heb er ook veel gehad van mij oom, maar helaas zijn die de rommelmarkt opgegaan ;(

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 11:16
die moet je bewaren joh!
jeugdsentiment.
ik weet nog goed dat ik als klein ventje monkey island speelde, en zon beetje de hele sierra reeks.

vandaag liep ik toevallig nog even tegen 2 hele goede games aan "heart of china"
http://images.google.nl/i...irefox-a&um=1&sa=N&tab=wi

en rise of the dragon
http://images.google.nl/i...irefox-a&um=1&sa=N&tab=wi

die sfeer in die games was echt top, dat soort spellen maken ze tegenwoordig niet meer.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb bij mijn vader thuis inderdaad ook nog diskettedozen vol met spul staan. Er zit in je diskette-lijst weinig tussen dat ik niet grijs heb gespeeld. Inderdaad vele goede herinneringen! Mijn Engels heb ik van Larry 1 geleerd, toen ik twaalf was kende ik dus vele engelstalige aliassen voor condom maar had er nooit een in het eggie gezien :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
Nu moet ik toegeven dat zelfs ik (als 17 jaar oude tweaker) nog uren spelplezier heb gehad met Raptor, Wolvenstein 3D en Jazz Jackrabbit (denk zelfs het eerste spel, niet het tweede).
Van de meeste spellen (zoals Raptor) had ik meestal slechts de demo, maar ook daarmee had ik keer op keer plezier aan. Het aantal keren dat ik de demo heb uitgespeeld is in grote orde van tientallen, wat van de games van tegenwoordig niet gezegd kan worden :9.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Frentik

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Topicstarter
Ik zou ze best willen bewaren, maar ze hebben nu al 5 jaar in een hoekje op zolder gestaan dus erg gemist heb ik ze niet... Spelen lijkt me ook wel leuk maar dat zal wel een hoop geklooi zijn omdat onder XP aan de gang te krijgen...

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:31

MsG

Forumzwerver

Valt mee. DosBox is speciaal daarvoor :). Die emuleert min of meer een PC.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Echt een probleem of vraag is hier niet aan, wel wat 'oehh, ahh, wat leuk die oude zooi'-discussie. Dus: Spielerij - Problemen & VragenHardware & Spielerij Algemeen

Let wel: Abandonwarez zijn inderdaad niet de bedoeling, en houd het topic een beetje discussiewaardig ;)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik mis Duke Nukem *O*

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48
Geen abandonware, helemaal legaal: DOS Games Archive. Omdat het geen abandonware zijn de meeste games wel demo's, maar ze blijven leuk die oude spelletjes :)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 16:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Vraagje: welke spellen van die lijst zijn een shoot em up (vertical scrolling). Heb vroeger bij vrienden ooit eens een spel gespeeld maar ik heb absoluut geen idee meer hoe het heette en op internet kon ik ook niks vinden tussen die sites met shmup spellen.

Het zou echt mooi zijn als ik dat spel weer kon terug vinden :P (enige wat ik me nog herinner is een blauw en rood vliegtuigje waarvan de blauwe een laser had en de rode rode kogels).

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:26:
Vraagje: welke spellen van die lijst zijn een shoot em up (vertical scrolling). Heb vroeger bij vrienden ooit eens een spel gespeeld maar ik heb absoluut geen idee meer hoe het heette en op internet kon ik ook niks vinden tussen die sites met shmup spellen.

Het zou echt mooi zijn als ik dat spel weer kon terug vinden :P (enige wat ik me nog herinner is een blauw en rood vliegtuigje waarvan de blauwe een laser had en de rode rode kogels).
Ik verwijs u door naar het [Centraal] Het 'Ik zoek de naam van een spel' topic.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18

Cyphax

Moderator LNX
Vroeger, goeie oude tijd. Wij kopieerden de spelletjes ook gewoon van de buurjongen en ik wist gewoon niet beter. Ik kwam nooit in winkels waar spellen te koop waren dus ik wist niet dat ze ook echt te koop waren, behalve dan in de VS, omdat altijd die spellen kon bestellen, in Dollars. :+
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:26:

Geen idee welk spel je bedoelt maar als je graag van die shoot 'm ups speelt moet je gewoon Tyrian 2000 downloaden. Dat is zowaar freeware, net als een andere klassieker van die tijd: One must fall. Toevallig zijn dat 2 spellen die gigantisch lang houdbaar zijn en nu nog net zo leuk zijn als ze toen waren.

[ Voor 60% gewijzigd door Cyphax op 05-01-2009 22:39 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 16:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ben ik ooit al eens geweest, het gaat me nu alleen om het lijstje hierboven :P.

Van dat lijstje hierboven zou ik gewoon willen weten welke een shmup is, simpel zat (ik weet trouwens echt wel dat bijvoorbeeld wolvenstein 3d niet een shmup is >:) ).

@Cyphax:
Zal even kijken! Maar juist het spel wat ik zoek is gewoon voor het gevoel om het weer een keertje te spelen , ik weet dat er honderden shmups zijn maar die doen het toch net niet ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 05-01-2009 22:44 ]

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Ik heb alles een aantal jaren geleden in de grote doos van mijn Logitech Z-5400 gestoken en dan de kleerkast op: diskettes en CD-rom's alike. Er zit zelfs een heuse collectie van 42 (!!!) diskettes tellende versie van Microsoft Office Professional (ik denk versie 4.3). Alles op diskette is bijna illegaal. Het meeste op CD-rom is gewoon legaal (veel Sierra film-adventures zoals Phantasmagoria, Gabriel Knigth: The Beast Within,...)

Ik woon nu ook al een aantal jaar niet meer thuis, maar op mijn vroegere slaapkamer staat die grote doos nog altijd bovenop mijn oude kleerkast. Ik heb al een paar keer aan mijn ouders gezegd dat ze die doos naar het containerpark mogen brengen, maar ze weigeren dit te doen (er zit daar toch voor zoveel geld in!). Misschien maar best, want als ik eens in een nostalgische bui verkeer duik ik misschien wel nog eens die doos in.

Ik wist als kleine jongen best wel dat spelletjes op diskettes kopiëren illegaal was en dat die dingen te koop waren in een select aantal winkels. Mediamarkten en Game Mania's bestonden nog niet en de Bart Smit verkocht enkel barbiepoppen, matchbox auto's, lego en gezelschapspellen. Het was dan ook maar als er eens een bezoek gebracht werd aan een grote stad dat ik spellen op diskettes in een winkel zag liggen. De prijzen deden ook mijn hoofd duizelen: de gangbare prijs voor een beetje populair spel op diskette was makkelijk 3000 tot 4000 BEF (75 à 100 euro). Met mijn zakgeld van 100 BEF (2,5 euro) per week was het onmogelijk om toen spellen te kopen. Zeker als je weet wat ik met die 100 BEF mij een ganse namiddag kon amuseren in een arcadehal met nog voldoende geld over om een zak snoep en 2 cola's uit de automaat te kopen. Daarnaast kon ik met dat geld een doos diskettes kopen waar ik een boel van die spellen kon opzetten door ze te gewoon te kopiëren van vriendjes en kennissen (die ze op hun beurt ook ergens vandaan gekopieerd hadden).

Ik vroeg me echt af wie er zo idioot was om zo schandalig veel geld uit te geven aan computerspelletjes als je ze eenvoudig 'bijna' gratis kon krijgen (je moest natuurlijk nog altijd diskettes kopen).

Ik ben opgegroeid om zo idioot te worden, want nu geef ik zelf schandalig veel geld uit aan computerspelletjes. Wel grappig! Hahaha! Gelukkig is het inflatiegewijs de electronic entertainment sector een stuk goedkoper geworden dan 20 jaar geleden.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Verwijderd

Die CD-ROMS en eventuele legale diskettes moet je zeker niet weggooien, er zijn nog genoeg liefhebbers te vinden voor legale spellen uit die tijd. Voor de adventures hoef je in ieder geval niet lang te zoeken. :*) ;)

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:54
Ik heb sinds een paar minuten weer Mad Dog McCree binnen :D zowel 1 als 2 :) ik ga weer schieten :D
PIEUUW!PANGPANG! :D

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:54
ik heb de oude Larry 3 origineel op floppy ;) en daarbij het originele Sierra Hintbook :)

Ik heb trouwens pasgeleden nog alles van Larry/Police Quest/Kings Quest/Space Quest gekocht op CDRom :)

[ Voor 37% gewijzigd door Lampuhkap op 07-01-2009 10:02 ]

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Heb recentelijk een nieuwe Windows Mobile telefoon gekocht. Hierbij is het mogelijk om PocketDOS te installeren, waarmee je oude DOS-spelletjes op je telefoon kan spelen!

Is echt briljant, heb Ports of Call (POC) maar weer eens geinstalleerd :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:26
Ik ben bezig om oude point-and-click adventures te zoeken welke ik dan ga spelen samen met mijn vrouw. Denk hierbij aan Monkey Island 1 t/m 4. enzovoorts.

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:46:
Die CD-ROMS en eventuele legale diskettes moet je zeker niet weggooien, er zijn nog genoeg liefhebbers te vinden voor legale spellen uit die tijd. Voor de adventures hoef je in ieder geval niet lang te zoeken. :*) ;)
Heb ik ook al eens voor gekeken, maar zonder de originele kartonnen dozen waar die CD-roms inzaten valt de prijs vies tegen wat je ervoor kan krijgen. De tijd die je er dan moet instoppen om ze te distribueren weegt niet op tegen de prijs dat je ervoor vangt. Of ik zou iemand moeten vinden die alles in 1 lot wil opkopen.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:35
Had ik dus pas ook, even wat opruimen, kwam echt nog leuke dingen tegen waarmee ik me vroeger langer heb vermaakt dan de spellen van tegenwoordig.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:47

KneoK

Not in a million lightyears

Speedlink schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:00:
Ik heb sinds een paar minuten weer Mad Dog McCree binnen :D zowel 1 als 2 :) ik ga weer schieten :D
PIEUUW!PANGPANG! :D
_/-\o_ Die heb ik op zolder nog liggen. Man, wat was de 'eindbaas' frustrerend zeg, dat je eerst zijn pistool moest raken, herladen en direct zijn hoofd moest raken (zoiets was het geloof ik), echt fantastische games.
Pagina: 1