Elke foto die gemaakt wordt met de flitser heeft een donkere schaduw beneden. Dit is het geval met de standaard kitlens met zonnekap. Het probleem is opgelost bij het demonteren van de zonnekap, maar het kan toch niet dat telkens je een foto maakt met de flitser, de zonnekap moet verwijderd worden ?
Verwijderd
Helaas, bij gebruik van de interne flitser van je camera is het zeker nodig om dat te doen. Het probleem is wel op te lossen door gebruik te maken van een externe flitser. Ook als je later misschien grotere lenzen zult krijgen is een externe flitser de oplossing.
Alleen op de korte mm's is dat nodig. Bij bv. 55mm zie je dat over het algemeen niet meer.
Oh jazeker moet dat wel. De meeste mensen draaien hem er dan omgedraaid op. Zodat de zonnekap om de lens heen zit. En de kleinere lenzen hebben daar eigenlijk alleen op groothoek last van. Vanaf 35 oid zie ik hem niet meer. Maar goed, ik flits merendeels extern...
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Als je moet flitsen... heb je volgens mij zowiezo je zonnekap niet nodig.
Of ligt dat aan mij?
Of ligt dat aan mij?
Flitsen doe je niet per sé alleen in het stikkedonker... Er kunnen altijd lichtbronnen (of dat nou de zon, een schemerlamp of een club-spot is) je lens inschijnen vanuit hoeken waarvandaan dat niet de bedoeling is. Een zonnekap gaat dat tegen. Waarom zou dat anders zijn als je gaat flitsen?Cryothic schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:15:
Als je moet flitsen... heb je volgens mij zowiezo je zonnekap niet nodig.
Of ligt dat aan mij?
Afgezien van dat is het prima bescherming van je lens ook
Er is nog een alternatief. Erg omslachtig maar werkt wel. Een wit kaartje of A4'tje voor je flitser houden zodat je indirect flitst. Wat je van licht tekort komt kun je er over het algemeen in Lightroom of andere RAW plugin bijschroeven met wat meer exposure.
't Is geen nette oplossing, maar soms handig als je niet direct wilt flitsen (mits je een laag plafond hebt bijvoorbeeld zodat het flitslicht kan weerkaatsen).
't Is geen nette oplossing, maar soms handig als je niet direct wilt flitsen (mits je een laag plafond hebt bijvoorbeeld zodat het flitslicht kan weerkaatsen).
Als je nog niet aan een opsteekflitser (met bounce mogelijkheid) toe bent, is dit mogelijk wel wat voor jou: een pop-up flash diffuser. De prijzen voor deze gadget lopen wel uiteen, dus ff googelen loont
Indirect flitsen werkt natuurlijk alleen als je flits inderdaad kan bouncen tegen een object in de buurt, waarbij je ook rekening mag houden met de kleur van die objecten voor je witbalans. Als je buiten flitst heb je er in de meeste situaties weinig aan (het kost je zelfs wat licht) en, als je flits niet sterk genoeg is, heb je in grote ruimten ook een probleem.willem169 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 14:24:
Er is nog een alternatief. Erg omslachtig maar werkt wel. Een wit kaartje of A4'tje voor je flitser houden zodat je indirect flitst. Wat je van licht tekort komt kun je er over het algemeen in Lightroom of andere RAW plugin bijschroeven met wat meer exposure.
[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 09-01-2009 00:20 ]
Uit een recent topic in LA en algemene activiteit in ons subforum Fotoworkflow (FGW) blijkt dat dit nog steeds relatief onbekend is en soms niet geheel duidelijk wat er nu precies onder de workflow valt, en wat er dus allemaal thuis hoort in FGW. We zullen de komende tijd wat actiever 'reclame' maken voor FGW zodat dit subforum net zo mooi kan bloeien als de rest van de fotografie fora. Onderdeel van deze 'campagne' is het verplaatsen van topics die momenteel ergens anders staan, maar eigenlijk beter in FGW passen. Dit topic valt daar ook onder. Bij deze dus een move naar FGW!
Mocht je hier nog vragen of opmerkingen over hebben, stel die dan graag in een van de feedback topics of per DM. Niet in dit topic, om onnodige vervuiling te voorkomen
Mocht je hier nog vragen of opmerkingen over hebben, stel die dan graag in een van de feedback topics of per DM. Niet in dit topic, om onnodige vervuiling te voorkomen
Pagina: 1