Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo GoT,

Ik heb sinds een tijdje Linux naast Vista geïnstalleerd, maar ik heb nu problemen met de installatie van SP1 voor Vista.
Ik heb ergens gelezen dat dit kan komen door Grub (of Linux op zich), en heb alle andere mogelijke oorzaken al uitgesloten. (Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is een clean vista installatie, aangezien Vista geïnstalleerd was bij aankoop van mijn laptop, en zoals gewoonlijk de fabrikant de Vista Installatie CD niet heeft meegeleverd.)

Ik heb veel gezocht, en kreeg veel antwoord over hoe Grub te verwijderen (deze topic bijvoorbeeld), maar dit ging allemaal over Win9x tot WinXP.

Tja, Vista dan?

Bij voorbaat dank!

P.S, andere suggesties om SP1 te installeren, of hoe Vista te herinstalleren zonder Vista CD (ik heb wel een serial uiteraard) zijn natuurlijk ook welkom, al is dit niet het forum daarvoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
De bootloader kan er bijna niets mee te maken hebben. En de aanwezigheid van Linux op je computer ook niet. Uiteindelijk hangt het van de problemen af, dus kan je wat meer vertellen over wat voor probleem je precies hebt? Ik kan me niet voorstellen dat SP1 weigert te installeren of een foutmelding geeft puur omdat je Grub hebt geinstalleerd.

Ik verwacht in ieder geval dat je met de CD van Vista (die je dan moet opzoeken) wel kan booten en anders is er vast wel een recovery-CD of partitie om vervolgens met een console fixmbr en fixboot te draaien. Dat werkte met XP prima, dat kan je ook proberen met Vista. Lukt dat niet, dan kan je ook even zoeken (Google) naar iets als "Vista fix bootloader".

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 04-01-2009 20:26 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:25:
De bootloader kan er bijna niets mee te maken hebben. En de aanwezigheid van Linux op je computer ook niet. Uiteindelijk hangt het van de problemen af, dus kan je wat meer vertellen over wat voor probleem je precies hebt? Ik kan me niet voorstellen dat SP1 weigert te installeren of een foutmelding geeft puur omdat je Grub hebt geinstalleerd.
Ik las dat SP1 de bootloader update, en Grub daar een crash veroorzaakt.

Als ik de standalone installer uitvoer, begint deze met de installatie, maakt het balkje halfvol, is dan opeens weer leeg, en naar een tijdje gaat het gewoon weer verder vanaf 50%. Daarna gaat het opeens erg snel, en geeft dan als het balkje vol is een foutmelding.
Foutcode: 0x80070490
En een link naar microsoft die vervolgens totaal irrelevant is.

Googlen van de foutcode loste voor mij niks op.
Ik verwacht in ieder geval dat je met de CD van Vista (die je dan moet opzoeken) wel kan booten en anders is er vast wel een recovery-CD of partitie om vervolgens met een console fixmbr en fixboot te draaien. Dat werkte met XP prima, dat kan je ook proberen met Vista. Lukt dat niet, dan kan je ook even zoeken (Google) naar iets als "Vista fix bootloader".
Ik heb een recovery CD, en ga dat dan maar proberen, voor de kleine kans dat het toch helpt.
Ik zou persoonlijk het liefste de Vista partitie formatteren, omdat dit zo goed als zeker al mijn huidige problemen oplost. Is er geen mogelijkheid om een .iso o.i.d van een installatiedisc te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Khaine

Python liefhebber

Voor Win XP had je in ieder geval op de Microsoft site een OEM installatie-CD in verschillende smaken. Of men dat met vista nog doet weet ik niet, kwestie van zoeken op microsoft.com denk ik zo.
Cyphax schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:25:
De bootloader kan er bijna niets mee te maken hebben.
Dat is natuurlijk waar, als je ervan uitgaat dat hij grub heeft geinstalleerd in de MBR. Is dit niet zo, dan kan ik me voorstellen dat een ander OS daarover struikelt.

TS, hoe heb je GRUB geinstalleerd?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Khaine schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:49:
Voor Win XP had je in ieder geval op de Microsoft site een OEM installatie-CD in verschillende smaken. Of men dat met vista nog doet weet ik niet, kwestie van zoeken op microsoft.com denk ik zo.
Gezocht, maar niks gevonden.
Dat is natuurlijk waar, als je ervan uitgaat dat hij grub heeft geinstalleerd in de MBR. Is dit niet zo, dan kan ik me voorstellen dat een ander OS daarover struikelt.

TS, hoe heb je GRUB geinstalleerd?
Ik heb bij de installatie van Linux (Ubuntu) alles standaard gehouden, dus het lijkt me dat het in de MBR is? Om eerlijk te zijn heb ik geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:56:
[...]

Gezocht, maar niks gevonden.

[...]
Schijnbaar levert MS bij zijn installatie's helemaal geen DVD's meer, tenzij specifiek om gevraagd. Hier kunt je wel een recovery disk vinden, van zo'n 120 megs groot, waarmee het toch mogelijk moet zijn 1 en ander te fixen.
Ik heb bij de installatie van Linux (Ubuntu) alles standaard gehouden, dus het lijkt me dat het in de MBR is? Om eerlijk te zijn heb ik geen idee.
De default installatie voor GRUB is inderdaad in je MBR. Zoals de volgende site al zegt moet je ook enigsinds mee oppassen:
If you intend to dual-boot Windows, then you should avoid installing GRUB to the MBR. The reason for this is that Windows occasionally overwrites the MBR, for instance, when you reinstall it, and that could be quite often. When that happens, your Linux system will seem to disappear as your system starts booting directly into Windows, bypassing the boot menu altogether. To avoid this, install GRUB to the boot sector of the active partition instead.
Geld uiteraard niet wanneer je Linux op een 2e fysieke schijf hebt geinstalleerd. Dan heeft het een plekje in de MBR nodig om te weten waar de installatie ook alweer zit.

Al met al lijkt mij het handigst om nu te proberen:
- Recovery disc downloaden
- GRUB weghalen uit je bootsequence (middels deze disc wanneer mogelijk)
- Booten in Vista en je service pack installeren
- Na reboot testen
- Eventueel GRUB terug plaatsen, danwel kijken of je het met de boot loader van Windows voor elkaar kunt krijgen (en of je dat wilt)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=31289998,noline]

Schijnbaar levert MS bij zijn installatie's helemaal geen DVD's meer, tenzij specifiek om gevraagd. Hier kunt je wel een recovery disk vinden, van zo'n 120 megs groot, waarmee het toch mogelijk moet zijn 1 en ander te fixen.
Tijdens mijn zoektocht naar een Vista Installatie CD ben ik ook op die pagina terecht gekomen, maar wist niet echt wat ik er mee moest. Ik ga 'em gelijk downloaden ;)
Al met al lijkt mij het handigst om nu te proberen:
- Recovery disc downloaden
- GRUB weghalen uit je bootsequence (middels deze disc wanneer mogelijk)
- Booten in Vista en je service pack installeren
- Na reboot testen
- Eventueel GRUB terug plaatsen, danwel kijken of je het met de boot loader van Windows voor elkaar kunt krijgen (en of je dat wilt)
Klinkt goed, bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:37
Ik had een keer ook een soortgelijke probleem gehad (Wubi ipv Grub). De recovery optie van Vista kon geen fouten vinden dus ging die het ook niet repareren. Daarom had ik alle boot bestanden van Vista verwijderd, recovery optie gekozen, en Vista kon gelijk zien dat er iets mis was met mijn installatie waarnee deze netjes werdt gefixed. Dit is wel riskant en of het bij iedereen zal werken weet ik niet. Maar je kan het proberen als een laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mavi schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:08:
Ik had een keer ook een soortgelijke probleem gehad (Wubi ipv Grub). De recovery optie van Vista kon geen fouten vinden dus ging die het ook niet repareren. Daarom had ik alle boot bestanden van Vista verwijderd, recovery optie gekozen, en Vista kon gelijk zien dat er iets mis was met mijn installatie waarnee deze netjes werdt gefixed. Dit is wel riskant en of het bij iedereen zal werken weet ik niet. Maar je kan het proberen als een laatste redmiddel.
C:\Windows\Boot?

Als dit fout gaat zou ik daarna alsnog kunnen formateren via een vista CD lijkt me, dus ik zal er aan denken. Bedankt
Pagina: 1