Hallo,
Ik heb mij onlangs een Logitech Harmony universele afstandsbediening aangeschaft.
Deze werkt behoorlijk goed en vervangt momenteel 7 andere afstandsbedieningen. Super!
Ik heb echter ook een soort mediacenter/HTPC. Gewoon een overbodige computer die ik achter mijn TV heb gezet, verbonden met TV en surround systeem, die ik gebruik om muziek af te spelen of occasioneel filmpje te zien. Ik draai gewoon WinXP op deze PC. (Negatieve ervaringen met Windows MCE + geen zin om mij te verdiepen in andere HTPC software, ik gebruik de PC niet genoeg om dit te rechtvaardigen.)
Deze PC is het enige wat ik niet kan besturen met mijn universele afstandsbediening. Mijn voornaamste doel is om eenvoudig tussen nummers te kunnen zappen in Winamp met mijn universele afstandsbediening. Als ik dit kan dan ben ik al erg gelukkig. Alles wat meer kan is leuk meegenomen!
Mijn vraag is nu: wat is de goedkoopste en makkelijkste manier om minstens Winamp te besturen dmv. mijn universele afstandsbediening op mijn HTPC?
Een leuke extra optie zou zijn om de PC te kunnen aan/uit-zetten dmv. de universele afstandsbediening. Ik veronderstel dat dit echter niet mogelijk is zonder wat soldeerwerk? Ik blijf liever weg van doe-het-zelf toestanden
.
Ik ken al enkele mogelijkheden:
Wat denken jullie?
Ik heb mij onlangs een Logitech Harmony universele afstandsbediening aangeschaft.
Deze werkt behoorlijk goed en vervangt momenteel 7 andere afstandsbedieningen. Super!
Ik heb echter ook een soort mediacenter/HTPC. Gewoon een overbodige computer die ik achter mijn TV heb gezet, verbonden met TV en surround systeem, die ik gebruik om muziek af te spelen of occasioneel filmpje te zien. Ik draai gewoon WinXP op deze PC. (Negatieve ervaringen met Windows MCE + geen zin om mij te verdiepen in andere HTPC software, ik gebruik de PC niet genoeg om dit te rechtvaardigen.)
Deze PC is het enige wat ik niet kan besturen met mijn universele afstandsbediening. Mijn voornaamste doel is om eenvoudig tussen nummers te kunnen zappen in Winamp met mijn universele afstandsbediening. Als ik dit kan dan ben ik al erg gelukkig. Alles wat meer kan is leuk meegenomen!
Mijn vraag is nu: wat is de goedkoopste en makkelijkste manier om minstens Winamp te besturen dmv. mijn universele afstandsbediening op mijn HTPC?
Een leuke extra optie zou zijn om de PC te kunnen aan/uit-zetten dmv. de universele afstandsbediening. Ik veronderstel dat dit echter niet mogelijk is zonder wat soldeerwerk? Ik blijf liever weg van doe-het-zelf toestanden
Ik ken al enkele mogelijkheden:
- Ik heb een andere PC staan waarin een Creative Audigy2 Platinum geluidskaart zit. Deze geluidskaart heeft een controlepaneel dat vooraan de PC zit. Op dit controlepaneel zit ook een IR ontvanger. In het pakket van de geluidskaart zit ook een afstandsbediening. Ik heb dit getest, en dit is eigenlijk precies wat ik wil: met de afstandsbediening kan ik probleemloos het volume regelen, tussen nummers zappen etc etc ... Alle bedieningsknoppen werken zonder enige configuratie in Winamp. (Ik geloof dat je zelfs beperkt tussen vensters kon navigeren en zo..?)
Als ik dus deze geluidskaart in mijn mediacenter zou schroeven, dan zou ik mijn universele afstandsbediening kunnen programmeren op basis van de bestaande SoundBlaster afstandsbediening en heb ik de perfecte oplossing!
Probleem: ik gebruik deze geluidskaart voor audio opnames en deze moet in mijn andere PC blijven.
Een nieuwe geluidskaart kopen enkel voor de IR functionaliteit is overkill... - In de Best Buy Guide van November 2008 staat een HTPC special. Daarin wordt de Pinnacle PCTV Remote Kit afstandsbediening aangeraden. Deze bestaat voor zover ik zie uit een 'normale' afstandsbediening + een USB IR ontvanger.
Ik zou in principe dit pakket kunnen kopen en ipv. de Pinnacle afstandsbediening mijn universele afstandsbediening gebruiken icm. met de Pinnacle USB-IR dongle.
Dit lijkt mij een goeie optie. De afstandsbediening is niet duur.
Contra: zonde van de Pinnacle afstandsbediening die dan meteen in de schuif terecht komt ...
Ik vraag me ook af of deze afstandsbediening standaard al een goeie integratie heeft met bvb. Winamp.
(Cfr. de Creative afstandsbediening: play/next/volume etc. werkt meteen zonder extra configuratie). - Er zijn ook USB infrared dongles op de markt, maar het lijkt me dat je daarvoor zelf nog drivers zal moeten schrijven of de koppeling met bvb. Winamp zal moeten tot stand brengen?
Ik zoek een plug&play oplossing, zo weinig mogelijk effort...
Wat denken jullie?