Worden er nog (goede) 3-weg boekenplank speakers gemaakt? Ik kom alleen maar zuilen tegen. Ik heb tot nu toe wel een paar (minder goede) Pioneers gevonden (op Kieskeurig) en een Yamaha op diverse US sites. Zijn er meer die ook daadwerkelijk in Nederland verkocht worden?
Wat is er mis met 2weg?
Anders kun je nog studiomonitors proberen, die zijn er in 3weg te vinden zonder dat het zuilen zijn. Alleen alsnog wel groot en duurder dan pioneer/yamaha.
Anders kun je nog studiomonitors proberen, die zijn er in 3weg te vinden zonder dat het zuilen zijn. Alleen alsnog wel groot en duurder dan pioneer/yamaha.
[ Voor 77% gewijzigd door ShittyOldMan op 03-01-2009 16:44 ]
Veel liever een goede 2-weg dan n mindere 3-weg zou ik zeggen.
Voor hetzelfde geld heb je gewoon betere 2-weg speakers dan een evendure 3-weg.
Voor hetzelfde geld heb je gewoon betere 2-weg speakers dan een evendure 3-weg.
If it ain't broken, tweak it!
voor het formaat en kwaliteit kan je veel beter twee weg dan drie weg hebben. Meer is niet echt beter in dat geval.
Dus om je vraag te beantwoorden: Feitelijk worden er geen fatsoenlijke 3weg speakers gemaakt omdat 2 weg zoveel beter is
.
Dus om je vraag te beantwoorden: Feitelijk worden er geen fatsoenlijke 3weg speakers gemaakt omdat 2 weg zoveel beter is
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Naja.. n 2-weg is niet per se beter, maar om n 3-weg vergelijkbaar of beter dan n goede 2-weg te maken kost gewoon n hoop meer geld (meer (filter)onderelen, onderzoek...)
If it ain't broken, tweak it!
Inderdaad. 3weg is duurder. Maar ook gewoonweg niet altijd beter. Er zijn meer problemen met frequentie overgangen, faseverschillen en het is minder een ideale puntbron.
In kleine speakers is het gewoon slechter, prijs/kwalitatief gezien.
In kleine speakers is het gewoon slechter, prijs/kwalitatief gezien.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Bijvoorbeeld de JBL Northridge E50 speakers, zijn die niet goed dan? Die ben ik zelf aan 't overwegen en ze zijn drieweg.
Gewoon proberen, als ze goed zijn dan zijn ze goed. Er is veel meer dat meespeelt dan enkel de materiaalprijs en verkoopprijs dat bepaalt of een speaker goed is of niet. Een goedkope 3-weg kan daarom ook beter klinken dan een dure 2-weg en andersom kan net zo goed.
Als jij ze mooi vind klinken dan zijn ze goed.tiguan schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:35:
Bijvoorbeeld de JBL Northridge E50 speakers, zijn die niet goed dan? Die ben ik zelf aan 't overwegen en ze zijn drieweg.
Stom, die E50's had ik al eerder gezien maar niet echt serieus bekeken. Kan je ze ook "rechtop" zetten of zal dat ten koste gaan van het geluid (in dit geval dan)?
Ik denk dat 't niet uitmaakt of je ze op hun zij legt of recht op neer zet.
Natuurlijk maakt dat wel uit. Die dingen zijn ontworpen om liggend hun werk te doen. Staand heb je een heel ander afstraalgedrag en dat zal dus verre van optimaal zijn.
Rest nog steeds de vraag: waarom 3-weg
Rest nog steeds de vraag: waarom 3-weg
[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 03-01-2009 18:51 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
inderdaad
zelf heb ik ook alleen maar 2-weg. Klink beter als de 3-weg speakers die ik tot nu toe heb gehoord.
zelf heb ik ook alleen maar 2-weg. Klink beter als de 3-weg speakers die ik tot nu toe heb gehoord.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Gewoon luisteren. Momenteel heb ik Mordaunt-shot mezzo-2 als front speakers staan en daar kunnen veel vloerstaanders niet tegen op. Natuurlijk wel afhankelijk van het formaat ruimte dat ze moeten vullen, maar dat zijn ook gewoon 2 weg speakers.
Dus zou gewoon een budget vast stellen. Luisteren, overwegen, nachtje slapen, een keer extra lusiteren en kopen.
Dus zou gewoon een budget vast stellen. Luisteren, overwegen, nachtje slapen, een keer extra lusiteren en kopen.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Met een 2weg systeem zit je altijd met een frequentieovergang in het gebied tussen de -pakweg- 1khz en 3khz. Het frequentiegebied waar het oor buitengewoon en verreweg het meest gevoelig is voor zowel geluidniveau als faseverschillen. Naast (of ten gevolge van) dat je bij een 2weg in dit gebied de frequentieovergang laat plaatsvinden, heb je ook nog 2 drivers die in de praktijk in dit gebied in hun uiterste lopen weer te geven; de cone breakup schalt je om de oren. En doordat je in dit gebied met een frequentieovergang zit, heb je -bij uitstek in dit gebied- juist geen puntbron.JvS schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:30:
Maar ook gewoonweg niet altijd beter. Er zijn meer problemen met frequentie overgangen, faseverschillen en het is minder een ideale puntbron.
Een 3weg heeft ook zo z'n problemen, en is in een klein formaat lastig weg te proppen, maar meer problemen zou ik zo niet beweren...sterker nog
Ook qua prijs zou je kunnen stellen dat als je voor een 2 weg -vanwegen de bovengenoemde problemen- betere (lees duurdere) drivers nodig hebt, zou een 3 weg soms ook best helemaal niet duurder hoeven te zijn om een bepaald kwaliteitsniveau te halen.
In de budgetklasse zijn 3weg systemen natuurlijk wel snel duurder: 2 el cheapo luidsprekertjes zijn goedkoper dan 3 el cheapo luidsprekertjes
Overigens is imo het aanbod van luidsprekervormen meer modebepaald dan bepaald door het akoestische kwaliteitsniveau.
Ik zou zeggen, ga kijken en luisteren (en passen). Laat altijd je oren oordelen; recensies zeggen niet zoveel (zeg maar niets)
"man is not truly one, but truly two,"
Nou nou, wat een tweewegaanhangers hier. Ik vind dat de voordelen van een drieweg wel erg onderbelicht worden. Hét grote nadeel van een tweewegsysteem is, is dat het altijd duwen en trekken is. Je wilt nog wel een beetje laag, maar je woofer moet ook hoog genoeg doorlopen, en je bent genoodzaakt in het stemmengebied te crossen.
Bij een driewegsysteem kun je veel meer dynamiek nemen doordat je voor het laag bijvoorbeeld een 20cm conus neemt en op het midden een mooie 13cm-unit die in één ruk het stemmenbereik kan doen.
Verder zou ik in een boekenplank geen drieweg maken vanwege dat je dan toch tegen de beperkingen van de kastgrootte loopt. Hierdoor kun je toch niet zo diep komen binnen een redelijke prijs.
Edit: Wat mr_petit dus zegt zo ongeveer.
Wel wil ik aanvullen dat het filter van een drieweg wel een flink stuk duurder is dan van een tweeweg, door de grotere spoelen en condensatoren die je nodig hebt bij de overgang van het laag naar het mid, buiten het feit dat deze componenten er nog bíj komen.
Bij een driewegsysteem kun je veel meer dynamiek nemen doordat je voor het laag bijvoorbeeld een 20cm conus neemt en op het midden een mooie 13cm-unit die in één ruk het stemmenbereik kan doen.
Verder zou ik in een boekenplank geen drieweg maken vanwege dat je dan toch tegen de beperkingen van de kastgrootte loopt. Hierdoor kun je toch niet zo diep komen binnen een redelijke prijs.
Edit: Wat mr_petit dus zegt zo ongeveer.
Wel wil ik aanvullen dat het filter van een drieweg wel een flink stuk duurder is dan van een tweeweg, door de grotere spoelen en condensatoren die je nodig hebt bij de overgang van het laag naar het mid, buiten het feit dat deze componenten er nog bíj komen.
[ Voor 17% gewijzigd door Seers op 03-01-2009 19:49 . Reden: Haast overbodig. ]
Ik heb ook alleen maar 2-weg gehad tot nu toe. Een week of twee geleden heb ik mijn 15 jaar oude Pioneer versterker vervangen door een Onkyo receiver en ik ben nu bezig de speakers te vervangen en daarbij ga ik ook meteen van 4.0 naar 5.1. Ik heb (of had) de indruk dat je vroeger veel meer 3-weg boekenplank speakers zag. En daarbij toch ook het idee dat een dedicated midrange speaker in 3-weg beter is of zou zijn dan de 2-weg oplossing. Maar als ik dat zo links en rechts lees werkt dat dus niet altijd zo.
Nou ik heb wel eens JBL speakers gehoord van ongeveer dit formaat bij kennissen, ook 3-weg. Niet specifiek de northridge e50's hoor. Maar die klonken erg goed vond ik. Dus vandaar dat ik deze aan 't overwegen ben. Alleen wel minder als ze 'moeten' liggen.
Heb zelf nu momenteel 2-weg Bose speakers van 30 jaar oud, die moeten ook liggen. Klinken niet slecht, maar ook niet top.
Heb zelf nu momenteel 2-weg Bose speakers van 30 jaar oud, die moeten ook liggen. Klinken niet slecht, maar ook niet top.
[ Voor 19% gewijzigd door tiguan op 03-01-2009 20:29 ]
Ik vind dus ook dat (zoals je dat zo mooi noemt) een dedicated midrange speaker veel voordelen heeft zoals ik al eerder beschreef.
Echter ben je (als je niet zelf wilt ontwikkelen) afhankelijk van het aanbod in de winkels. En dat aanbod wordt voor een groot gedeelte bepaald door mode (uiterlijk dus).
Dat je vroeger meer 3weg grotere boekenplankluidsprekers zag dan nu ligt er niet aan dat ze vroeger dom waren, en zelfs niet dat drivers vroeger slechter presteerden (in luidsprekerland veranderd niet zo veel
), maar meer dat het ontwerp uiterlijk niet meer in de mode ligt.
Boekenplankluidsprekers zijn nu bij uitstek klein, en anders wordt het gelijk een zuiltje.
En zuiltjes worden weer in series gemaakt, waarbij -hoe kan het ook anders- het zuiltje van de 17cm luidspreker kleiner en lager is dan die van het opvolgende model, de 20cm luidspreker.
Boerenlogica dicteert, terwijl hier fysisch gezien helemaal niet altijd een directe aanleiding voor bestaat.
Maar goed, ga gewoon luisteren, en pin je niet vast op een bepaalde logica of design. Kijk naar je portemonnaie, en de plek waar de speaker moet passen, en vind daarin de best klinkende oplossing, of die nou 1 of 6 weg is of daar tussenin.
Echter ben je (als je niet zelf wilt ontwikkelen) afhankelijk van het aanbod in de winkels. En dat aanbod wordt voor een groot gedeelte bepaald door mode (uiterlijk dus).
Dat je vroeger meer 3weg grotere boekenplankluidsprekers zag dan nu ligt er niet aan dat ze vroeger dom waren, en zelfs niet dat drivers vroeger slechter presteerden (in luidsprekerland veranderd niet zo veel
Boekenplankluidsprekers zijn nu bij uitstek klein, en anders wordt het gelijk een zuiltje.
En zuiltjes worden weer in series gemaakt, waarbij -hoe kan het ook anders- het zuiltje van de 17cm luidspreker kleiner en lager is dan die van het opvolgende model, de 20cm luidspreker.
Boerenlogica dicteert, terwijl hier fysisch gezien helemaal niet altijd een directe aanleiding voor bestaat.
Maar goed, ga gewoon luisteren, en pin je niet vast op een bepaalde logica of design. Kijk naar je portemonnaie, en de plek waar de speaker moet passen, en vind daarin de best klinkende oplossing, of die nou 1 of 6 weg is of daar tussenin.
En dat krijg jij allemaal in een compacte boekenplank speakerSeers schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 19:45:
Die E50 heeft een 20cm woofer hoor. Een midrange van 10cm en een tweetertje van 19mm. Verder is de kast zelf 29,2 x 44,5 x 31,1 cm.
Anoniem: 159816
Dat is niet compact meer, dat is zo'n 15cm hoger dan mijn Quad 12L.tiguan schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:12:
Die E50 heeft een 20cm woofer hoor. Een midrange van 10cm en een tweetertje van 19mm. Verder is de kast zelf 29,2 x 44,5 x 31,1 cm.
Maar dan nog, ben niet bepaald gecharmeerd van die JBL serie.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 03-01-2009 21:21 ]
Dat kan idd, dat is natuurlijk persoonlijk. Vind ze zelf erg goed klinken. En dat ze wat groter zijn boeit me niet zo.Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:20:
[...]
Dat is niet compact meer, dat is zo'n 15cm hoger dan mijn Quad 12L.
Maar dan nog, ben niet bepaald gecharmeerd van die JBL serie.
Verre weg de beste speakers in de <€800 per pair die ik beluisterd heb de laatste 2 week, wat een geluid zit daar in
Helaas net wat boven mijn budget en de basspoort zit ook aan de achterkant wat ook een minpunt is.
De enigste die ik gehoord heb die net wat beter waren was een setje van Dynaudio maar daar betaalde je ook weer €1100 voor
Smiling as the shit comes down...
Het hele punt van dit topic gaat langs mij heen. Je wilt toch een luidspreker die in jouw oren het beste klinkt binnen zijn prijsklasse? Je koopt het ding toch om naar te luisteren en niet om het aantal woofers te tellen? Als met een 3-weg boekenplankluidspreker echt betere resultaten te behalen waren dan had je die modellen wel meer gezien bij de topmerken, maar behalve die getoonde JBL ken ik ze niet. Verder is JBL niet eens een top audiomerk voor muziek, maar meer een (home)-theatermerk.
Anoniem: 143259
Ik ben geen JBL-adept, maar dergelijke uitspraak klasseer ik bij de meest domme die ik in mijn (bijna) 40-jarige ervaring in audio gelezen hebPHiXioN schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:26:
Verder is JBL niet eens een top audiomerk voor muziek, maar meer een (home)-theatermerk.
Jij bent de eerste die hier het woord compact introduceertvoodooless schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:08:
En dat krijg jij allemaal in een compacte boekenplank speaker
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. 3 weg systemen worden hedentendage natuurlijk volop gemaakt, ook door topmerken. Ze stoppen het alleen niet meer in 2:3 kastjes, maar in zuiltjes.PHiXioN schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:26:
Als met een 3-weg boekenplankluidspreker echt betere resultaten te behalen waren dan had je die modellen wel meer gezien bij de topmerken
Jij maakt hier indirect een vergelijking waarbij de kastvorm bepalend zou zijn voor de kwaliteit van het geluid, en die gaat imo niet op.
Dat deze luidsprekers niet meer op de markt zijn komt imo doordat het formaat/de vorm niet meer gewenst is, maar niet omdat het een klankmatig nadeel zou hebben.
Ik heb zo'n idee dat je geen flauw benul hebt wie Jim (James B.) Lansing wasVerder is JBL niet eens een top audiomerk voor muziek, maar meer een (home)-theatermerk.
(even losstaand hoe ik tegen hun producten aankijk)
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 03-01-2009 22:05 ]
Ik denk wel dat de meeste mensen inderdaad meer aan car audio en het wat goedkopere audio spul denken dan aan audiophile meuk.
Ik heb verder geen ervaring met JBL maar ze maken ongetwijfeld goed spul
Ik heb verder geen ervaring met JBL maar ze maken ongetwijfeld goed spul
Smiling as the shit comes down...
misschien ook even hun professionele tak (waar ze ooit in begonnen zijn, en nu nog steeds zo ongeveer marktleider)?
Wat de meeste mensen denken zegt voornamelijk iets over de meeste mensen
Wat de meeste mensen denken zegt voornamelijk iets over de meeste mensen
Overigens, beste medeforummers, vraag ik mij of wat het begrip 'monitor' heden ten dage inhoudt.
Vroeger begin jaren '70 toen ik mij maar om de week moest scheren
bestonden er, in het kleinere formaat enkel boekenplankluidsprekers, trouwens ook een verkeerd begrip, want die dingen horen beter op een staander thuis, ook de oudere modellen komen dikwijls beter tot hun recht in een vrijere opstelling.
Maar als het over monitoren ging, betrof het toen meestal over flink uit de kluiten gewassen speakers als de Quad ESL63 (in bepaalde gevallen ook de 55), diverse modellen van JBL, de 801s80 en opvolgers (Matrix, nautilus..), bepaalde modellen van Tannoy..Dit lijstje is verre van volledig...
Vooral toegepast in vooraanstaande platenmaatschappijen
De BBC gebruikte een compacte monitor: de LS3/5, maar dan in diverse uitvoeringen (verschillende fabrikanten).
Maar om nu gelijk welke compacte luidspreker het predicaat 'monitor' mee te geven....
Vroeger begin jaren '70 toen ik mij maar om de week moest scheren
Maar als het over monitoren ging, betrof het toen meestal over flink uit de kluiten gewassen speakers als de Quad ESL63 (in bepaalde gevallen ook de 55), diverse modellen van JBL, de 801s80 en opvolgers (Matrix, nautilus..), bepaalde modellen van Tannoy..Dit lijstje is verre van volledig...
Vooral toegepast in vooraanstaande platenmaatschappijen
De BBC gebruikte een compacte monitor: de LS3/5, maar dan in diverse uitvoeringen (verschillende fabrikanten).
Maar om nu gelijk welke compacte luidspreker het predicaat 'monitor' mee te geven....
tsja een modewoord.
Ik kijk meestal gewoon naar mijn monitor en noem ik het een beeldscherm.
Ik denk dat het komt van de term 'near field monitor' (ik heb nog nooit van de term far field monitor gehoord
)
Hierin slaat het woord monitor op het luidsprekersysteem wat zowat op de mengtafel staat en wat gebruikt wordt om de muziekmix in de gaten te houden (monitoren).
Dat zijn kleine speakers, omdat ze 1. anders van de mengtafel afvallen en 2. de maat van deze speakers (en de daarin gebruikte componenten die die maat dicteren) geschikt zijn voor manier waarop ze de weergave moeten weergeven.
Nu is een near field monitor doorgaans compleet ongeschikt voor het beluisteren van muziek in de huiskamer omdat je daar doorgaans verder vanaf zit (in de galmstraal of het galmveld) terwijl de tonale balans van een near field monitor juist is afgestemd voor beluistering ver in het directe veld.
Computerboxjes komen qua concept redelijk in de buurt; vanaf dichtbij kan het best wat lijken, maar verder af klinkt het mager.
Voor de rest hou ik me maar bij mijn algemene mening over modewoorden: bedacht door mensen die er het minst onderlegd over zijn.
Ik kijk meestal gewoon naar mijn monitor en noem ik het een beeldscherm.
Ik denk dat het komt van de term 'near field monitor' (ik heb nog nooit van de term far field monitor gehoord
Hierin slaat het woord monitor op het luidsprekersysteem wat zowat op de mengtafel staat en wat gebruikt wordt om de muziekmix in de gaten te houden (monitoren).
Dat zijn kleine speakers, omdat ze 1. anders van de mengtafel afvallen en 2. de maat van deze speakers (en de daarin gebruikte componenten die die maat dicteren) geschikt zijn voor manier waarop ze de weergave moeten weergeven.
Nu is een near field monitor doorgaans compleet ongeschikt voor het beluisteren van muziek in de huiskamer omdat je daar doorgaans verder vanaf zit (in de galmstraal of het galmveld) terwijl de tonale balans van een near field monitor juist is afgestemd voor beluistering ver in het directe veld.
Computerboxjes komen qua concept redelijk in de buurt; vanaf dichtbij kan het best wat lijken, maar verder af klinkt het mager.
Voor de rest hou ik me maar bij mijn algemene mening over modewoorden: bedacht door mensen die er het minst onderlegd over zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 03-01-2009 23:29 ]
Anoniem: 159816
True. Punching above their weight. Veel luidsprekers, maar die zijn muziekmakertjesScrooLoose schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:25:
[...]
Verre weg de beste speakers in de <€800 per pair die ik beluisterd heb de laatste 2 week, wat een geluid zit daar in![]()
Helaas net wat boven mijn budget en de basspoort zit ook aan de achterkant wat ook een minpunt is.
De enigste die ik gehoord heb die net wat beter waren was een setje van Dynaudio maar daar betaalde je ook weer €1100 voor
En over de JBL discussie: TiK serie anyone? Nuff said lijkt mij.
Maar ontopic: ik zou gewoon gaan luisteren voordat je beslist of je persee 3 weg wilt.
Tja, als het gaat over een boekenplank speaker, neem ik aan dat ie voldoende compact moet zijn voor een boekenplank. Erg groot zal dat dus nooit wordenmr_petit schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:57:
[...]
Jij bent de eerste die hier het woord compact introduceert
Hier thuis hebben we de JBL E50 speakers en de E60 (in 2 verschillende ruimtes). E50 aangesloten op een Denon avr-1707 en de E60 op een Denon avr-1906. De E50's staan gewoon verticaal, dit staat volgens mij zelfs in het boekje dat het kan. Het enige waar je mee moest experimenteren was de kant waar de tweeters staan (naar buiten of naar binnen gericht).
We hebben ook een set 3 weg Scott speakers, en deze zijn hetzelfde opgebouwd als de E50, en die kunnen ook horizontaal en verticaal worden geplaatst.
Geluid is smaak gebonden, maar voor de prijs wat de JBL's kosten kun je je bijna geen buil vallen.
We hebben ook een set 3 weg Scott speakers, en deze zijn hetzelfde opgebouwd als de E50, en die kunnen ook horizontaal en verticaal worden geplaatst.
Geluid is smaak gebonden, maar voor de prijs wat de JBL's kosten kun je je bijna geen buil vallen.
Ik ben zelf een fan van de JBL L830 speakers, is misschien waard om naar te kijken. Zijn 3-Weg en ongeveer €200,- per stuk.
Anders is het het misschien waard om door te gaan voor de Quad 12-L2, kost je wat meer (€299,- per stuk) maar dan heb je ook echt goede speakers
Anders is het het misschien waard om door te gaan voor de Quad 12-L2, kost je wat meer (€299,- per stuk) maar dan heb je ook echt goede speakers
Je had ook één alinea verder kunnen lezen uiteraard.voodooless schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 23:35:
[...]
Tja, als het gaat over een boekenplank speaker, neem ik aan dat ie voldoende compact moet zijn voor een boekenplank. Erg groot zal dat dus nooit worden
In de V&A verkoopt er ook iemand 4 JBL boekenplankjes voor 85 euro. Zal wel niet van topklasse zijn, maar miss is dat wel iets voor je?
Bedankt allemaal, ik ga m'n oren eens de kost geven de komende weken. Mag je eigenlijk merken mixen in de totale setup dus front en center een merk en surround ander merk of is dat bij voorbaat not done?
Center van een zelfde merk uit een andere serie kan al behoorlijk anders klinken. Ik ben zelf ook lang aan het zoeken geweest naar een geschikte center en min of meer gevonden (zelfde merk, veel nieuwer model). Als je speakers een goed stereobeeld geven/goede plaatsing kan je beter zonder center spelen dan met een slechte center.Kapitein Prozac schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:34:
Bedankt allemaal, ik ga m'n oren eens de kost geven de komende weken. Mag je eigenlijk merken mixen in de totale setup dus front en center een merk en surround ander merk of is dat bij voorbaat not done?
Surroundspeakers maakt minder uit, tenzij je vooral surround muziek gaat luisteren.
[ Voor 6% gewijzigd door Shiver23 op 04-01-2009 20:41 ]
PSN: Shiver23
In het compacte (boekenplank) segment, zijn veruit de meest aangeboden luidsprekers van het 2-wegs type.
Niet geheel onlogisch, als je de beperkte mogelijkheden ivm plaatsing van meerdere units bekijkt.
Gelukkig hoeft dat geen beperking te zijn wat het resultaat betreft, maar neemt niet weg dat er geen goede 3-weg systemen in dit formaat zouden zijn, net zoals er prima 2-weg vloerstaanders bestaan, of dat het een open of gesloten systeem moet zijn, alle mogelijkheden zijn goed, mits goed ontworpen
Ik zeg maar: het doel wettigt de middelen zolang de fabrikant het zorgvuldig aanpakt in de ontwikkeling van het product. Er bestaat géén criterium of het op deze of gene wijze moet gebeuren.
Niet geheel onlogisch, als je de beperkte mogelijkheden ivm plaatsing van meerdere units bekijkt.
Gelukkig hoeft dat geen beperking te zijn wat het resultaat betreft, maar neemt niet weg dat er geen goede 3-weg systemen in dit formaat zouden zijn, net zoals er prima 2-weg vloerstaanders bestaan, of dat het een open of gesloten systeem moet zijn, alle mogelijkheden zijn goed, mits goed ontworpen
Ik zeg maar: het doel wettigt de middelen zolang de fabrikant het zorgvuldig aanpakt in de ontwikkeling van het product. Er bestaat géén criterium of het op deze of gene wijze moet gebeuren.

Anoniem: 250276
Niet druk maken om 2 of 3 weg, ga wat luisteren en oordeel dan zelf. Het enige nuttige advies in mijn ogen.
Pagina: 1