[Dell Dimension 4300] Hoeveel geheugen maximaal?

Pagina: 1
Acties:

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:23
Een Dell Dimension 4300 is nu voorzien van de standaard 256 Mb geheugen die in 2001 standaard meegeleverd werd. Ik wil het werkgeheugen uitbreiden, maar het is me niet duidelijk hoeveel het moederbord maximaal ondersteund.

Op de Dell support site voor dit model staat het volgende:

Memory
Architecture: SDRAM PC133
Memory connectors: two
Memory capacities: 64-, 128-, 256-, and 512-MB non-ECC or ECC SDRAM
Minimum memory: 64 MB
Maximum memory: 512 MB
Memory type: PC133 (non-ECC or ECC)

Bedoeld Dell hier dat er maximaal 512 Mb in totaal ondersteund wordt, of 512 Mb per geheugenbank?

De Kingston geheugen configurator van Salland automatisering zegt het volgende:

System Memory Configuration
Standard Memory: 64MB (Removable)
Maximum Memory: 1GB
Expansion: 2 Sockets
CPU & ChipSet: Intel Pentium 4 Intel 845

Config / Kingston Part Number / Qty (Upgrade Path)
Virtually any configuration up to 1GB can be reached using any combination of Kingston's 256 and 512MB modules.

Zou de max nu 512 Mb of 1 Gb zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door musicfreak op 03-01-2009 14:39 . Reden: Optiplex veranderd in Dimension ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
512 per bankje dus (totaal 1gb)

A wise man's life is based around fuck you

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je post Optiplex en Dimension linkjes door elkaar, geen idee in hoeverre die verschillen, maar als die intern grotendeels hetzelfde zijn, staat het antwoord op de Dell site zelf:
http://en.community.dell.....aspx?c=uk&l=en&cs=&s=gen

Oftewel, 1024MB totaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het staat inderdaad niet bijzonder duidelijk op de site. Let wel even op Mb en MB. MB is een factor 8 groter dan Mb en als je deze door elkaar gaat gebruiken kom je er geheid niet meer uit.
Ik zie iedereen hier trouwens ook de term bankjes verkeerd gebruiken. De sloten waar je je geheugen op inprikt zijn geen bankjes, dat zijn DIMMsloten. En de module zelf heet een DIMM, ook dat is geen bankje. Zorg ervoor dat je dit soort termen niet door elkaar haalt, anders ga je volledig de mist in bij het uitzoeken van geheugenconfiguraties.

• musicfreak
Iva_Bigone schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:18:
Je post Optiplex en Dimension linkjes door elkaar,
De linkjes waren OK zo blijkt, alleen de tekst niet. Het gaat om een Dimension 4300, niet om een Optiplex. Excuses voor de verwarring.
maar als die intern grotendeels hetzelfde zijn, staat het antwoord op de Dell site zelf:
http://en.community.dell.....aspx?c=uk&l=en&cs=&s=gen

Oftewel, 1024MB totaal.
Dank voor het opzoeken, ik weet genoeg!

• musicfreak
Terw_Dan schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:47:
Zorg ervoor dat je dit soort termen niet door elkaar haalt, anders ga je volledig de mist in bij het uitzoeken van geheugenconfiguraties.
Dank voor de uitleg!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig voor de volgende keer:
PMG FAQ - Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?

Alles staat of valt bij de chipset van je moederbord. Als je die opzoekt kun je ook specs vinden van wat de maximale geheugendichtheid dat het per chip aankan. Weet je dat? Dan is het simpelweg een kwestie van dat te vermenigvuldigen met het aantal chips per DIMM en dat met het aantal DIMM sloten.

In dit geval heb je een i845( B ) chipset iets wat je gewoon in Device Manager in Windows kunt opzoeken. Als je vervolgens hier kijkt vind je dat de i845( B ) tot en met 512Mbit density ondersteunt. 512Mb is natuurlijk 64MB, en aangezien je tot 16 chips op een DIMM kwijt kunt levert dat een maximale DIMM op van 16x64=1024MB (1GB)

Daarmee zou je dus met je twee DIMM sloten 2GB in totaal kunnen plaatsen. Probleem is echter dat 1GB PC133 SDR-SDRAM DIMMs zo goed als niet te vinden zijn op unbuffered DIMMs. Ze bestaan trouwens wel, er staat ééntje in Pricewatch, maar goedkoop is anders (EUR 144...) en er is een zeker risico dat een non-standaard Dell BIOS er niet mee overweg kan.

512MB DIMMs met 256Mb chips zijn daarentegen een veilige gok en kunnen voor een (paar) tientje(s) 2e hands gekocht worden.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Titelchange op verzoek.

• musicfreak
dion_b schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:39:
iets wat je gewoon in Device Manager in Windows kunt opzoeken
Helemaal eens, ik heb deze gegevens alleen niet genoteerd, en de PC staat niet in mijn woonplaats...

Verder volg ik je verhaal grotendeels, als ik weer eens een geheugenvraag heb dan ga ik zeker eerst de door jou genoemde links bekijken.
Pagina: 1