Toon posts:

Monoversterker aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een mono versterker staan de pa-848 van Inkel en nu wil ik deze aansluiten op een sub maar ik ben niet zo thuis in mono versterkers. Dus voordat ik hem opblaas wil ik eerst even van jullie weten hoe het moet.

De aansluitingen:

///dc out///input//////////////////
///+///-/////G//-//+//Jack//Jack
dc 24V///////////////////////////////
///+///-////////////////////////////////
//////output//////////////////////////
COM//4ohm/8/16/21/42///////

Nu heb ik de sub aangesloten met + op output 8ohm maar moet ik de - dan op input G aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Ook is er op internet nergens een handleiding te vinden,

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-02 10:19
Zo'n ding dus?:
Afbeeldingslocatie: http://www.2all.co.il/web/Sites/yadshniya/Cat_23359_(479).jpg

Maak eens een foto van de achterkant, want het is niet erg duidelijk zo. Wat zijn de specificaties van je subwoofer? Anders weet je ook niet op welke aansluiting hij moet.

Je mag trouwens niet binnen 24 uur kicken.

Edit: Sinds wanneer moeten de output en input met elkaar verbonden worden? De - van de woofer moet waarschijnlijk op COM (common ground).

[ Voor 19% gewijzigd door Mr.Qips op 02-01-2009 19:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ja het is die versterker (alleen dan minder vies). Ik zal de sub op de com aansluiten. Maar waarom staat er dan output boven? Of heeft dat er niets mee te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de versterker nu aangesloten op de COM poort alleen krijg ik nu een harde brom door de speakers.

Specs sub:

Zelfbouwding 2x 8ohm 2x100Watt

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 19:55 ]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-02 10:19
Nu kick je weer; je moet de edit-knop gebruiken als je een update hebt en er nog niemand anders gepost heeft.

Hoe heb je de rest aangesloten? Kan je niet gewoon een foto maken van de achterkant (eventueel inclusief bedrading)?

Stroom stroomt altijd in kringen. Je kan niet slechts één draadje aansluiten en dat als output aanmerken. Een stopcontact heeft toch ook twee contacten?

Over de subwoofer: als je deze twee speakers parallel hebt aangesloten, is de totale weerstand 4 ohm. Als ze in serie staan, is dit 16 ohm.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet nu hoe ik de versterker en sub moet aansluiten maar wat maakt het uit of ie op 4 of 16 ohm staat krijg ik dan meer vermogen of juist minder. Ze staan btw parallel aangesloten dus dat zou 4 ohm moeten zijn.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:29
Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/9962/0041vh1.jpg
Een versterker is meestal zo gemaakt dat hij alleen bij een bepaalde belasting zijn maximale vermogen zal leveren. (In theorie levert een versterker bij een 4 Ω belasting 2x zo veel vermogen als op een 8 Ω belasting, maar omdat hiervoor een zwaardere voeding nodig is (=duurder) gaat dit niet altijd op) In dit geval heb je 2 speakers van 8 Ω parallel en kom je dus op 4 Ω uit en gebruik je de COM en 4 Ω aansluiting om je sub op aan te sluiten.

De oplopende spanningen onder de uitgangsklemmen wijzen er op, dat er aan de uitgang van deze versterker een grote trafo zit waardoor je optimaal kunt aanpassen aan de belasting. Zo te zien is deze versterker orgineel bedoeld om ook een 100V systeem te voeden. (Wikipedia: Constant voltage speaker system)

De DC IN klemmen zijn mogelijk bedoeld om met een gereduceerd vermogen op 2 in serie geschakelde 12V accu's te kunnen werken. Wat er op de DC OUT klemmen komt te staan durf ik niet met zekerheid te zeggen, mogelijk dat bij voeding via het lichtnet hierop de voorversterker werd aangesloten.

Ik zou in ieder geval zeggen, schroef die kast open en post de foto's hier: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou toch even uitkijken met vanalles zo aansluiten. Want 100V systemen hebben ook een trafo aan de speaker zijde voor step down. Niet dat je daluk je speaker sloopt. Die keiharde brom die je beschrijft klinkt al als foute boel namelijk.

Dit ding is volgens mij bedoeld als omroepsysteem, je weet wel bij wielrennen ofzo, dat er aan elke lantaarnpaal een speaker hangt. Vandaar ook de mogelijkheid van accu gebruik.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:29
Dat staat natuurlijk helemaal los van het feit of er nu wel of geen trafo in de uitgang zit. Als je voorversterker het ingangs signaal niet netjes naar 0 kan regelen heb je met eindversterkers zonder volume regeling een probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb alles opgelost. De sub zit op 4ohm en op com en werkt zonder brom. De brom kwam van een verkeerd gesoldeerde kabel maar dat heb ik nu opgelost. Deze versterker stond eerst op het werk om alle plafond speakers te voeden maar ze hadden een nieuwe dus mocht ik hem meenemen. Misschien schroef ik hem nog open en zet ik hem in
[url]http://http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1226020//[/url].

Maar bedankt allemaal _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 11:32 ]

Pagina: 1