BenQ of Samsung monitor?

Pagina: 1
Acties:

• A_to_the_S
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10-2025
Hallo Tweakers,

M'n moederbord is laatst stuk gegaan wat mij aanleiding gaf tot het kopen van wat nieuwe onderdelen (E8400, Asus P5QL Pro, Asus EAH3650/Silent, Kingston 2x2G 800MHz, Samsung SpinPoint 1TB). Een CRT-scherm pas niet bij deze configuratie dus ben ik ook opzoek gegaan naar een nieuw scherm.

Tijdens mijn zoektocht heb ik veelal gekeken naar Samsung schermen door al de goede reviews en gebruikerservaringen die ik erover gelezen/gehoord heb. Ik kwam toen uit bij Samsung Syncmaster T220. Gister kwam ik echter ook de BenQ E2200HD tegen, wat mij ernstig deed twijfelen.

Reviews
De tweakers hier zijn erg lovend over de T220: pricewatch: Samsung Syncmaster T220
Wat minder over de E2200HD: pricewatch: BenQ E2200HD
Maar de AnandTech heeft op 4 nov 2008 een veel uitgebreidere review geschreven over de E2200HD en die was erg lovend: Review AnandTech. Ze zeggen zelfs: "There are still other 22" LCDs that provide better color accuracy and color gamut, but if we had to pick one 22" LCD to purchase right now it would be the BenQ E2200HD."

Specs
Wat specificaties betreft verschillen ze niet al te veel. De BenQ is FullHD, heeft HDMI en heeft een betere ratio wat lekkerder kijkt bij films (en heeft een headphone aansluiting, wat voor mij wel handig is.)
Ze maken beide gebruik van de TN-panels. Wat design maakt het me vrij weinig uit.
Niet al te verschillend als je et mij vraagt.

Waar de schoen knelt is bij het vage begrip 'kwaliteit'. Ik heb gelezen dat BenQ (tot 2006) van Acer was en Acer beeldschermen zijn van mindere kwaliteit dan de Samsung.

Mijn vraag is dus: is het het waard om de Samsung (van ~€200) te kopen ipv de BenQ (~€180) op basis van de kwaliteit? Of heb ik het mis en verschillen de specificaties toch wel significant?

Alvast bedankt
PS: als iemand commentaar heeft op de samenstelling van mijn pc, is dat altijd welkom... :)

Edit: 2x4G --> 2x2G

Voor een vergelijking klik hier

[ Voor 2% gewijzigd door A_to_the_S op 02-01-2009 14:53 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Of het het waard is om €20,- meer uit te geven, hangt er vooral vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Als je (HD)films wilt gaan kijken, is het denk ik wel de moeite waard. Als je je pc gebruikt voor de standaart dingen, maakt het niet zo heel veel uit.
PS: als iemand commentaar heeft op de samenstelling van mijn pc, is dat altijd welkom...
Ook hier hangt het ervan af wat je van plan bent met je pc.
8GB is aardig veel. Dit gebruik je bijna alleen maar bij videobewerking. Misschien zou je wat minder geheugen kunnen nemen, en een iets betere graka, dan is het wat evenwichtiger. Het hangt er echt vanaf wat je ermee wilt gaan doen ;)

• A_to_the_S
Ik game amper, misschien dat dit in de toekomst weer wat zal toenemen. Ik kijk veel meer films (al dan niet HD). Verder is hij voor standaard PC-gebruik, programmeren, beetje video/foto-editen en de standaard kantoormogelijkheden...

En je hebt gelijk, 8GB is best veel. Het was ook een typefoutje, het moest 2x2G zijn. Mijn excuses...

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
De BenQ heeft een hogere resolutie, maar het contrast van de Samsung is hoger. Het is net waar je meer waarde aan hecht. Persoonlijk vind ik het design van de Samsung iets mooier (heb zelf T240). Welke jij mooier vind, en of je het design belangrijk vindt, weet ik niet.
Qua specs zou ik voor de BenQ gaan, 1920x1080 is wel erg lekker.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 12:23
in de BENQ zit ook een Samsung paneel :)

En in dit geval is de Samsung hoger in contrast , maar de BENQ in resolutie, en absoluut niet minder

mijn mening kwa spec's maakt niet veel uit maar kwa voorkeur

1) vanwege uiterlijk Samsung

2) vanwege de resolutie de BENQ :)

dus ja twistgeval

zelf zou ik voor bv

http://www.qsix.eu/product_info.php/cPath/21/products_id/35

Dell 22" ultrasharp gaan ook een samsung paneel maar mooiste design van de 3 maar ook dit is weer persoonlijk :P
mektheb=anti TN paneel :)

[ Voor 104% gewijzigd door Mektheb op 02-01-2009 15:08 ]

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als ik je een tip mag geven. Koop geen van die schermen. Er zijn nieuwe schermen die niet in de pricewatch staan en ook bij webwinkels staan ze bij ongesorteerd.

Ik krijg net vanmiddag dit scherm binnen:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=193506

23" en werkelijk een heerlijke resolutie van 2048*1152 pixels. Bijkomend voordeel is dat ze niet eens veel duurder zijn. Deze heeft alleen DVI (met HDCP) en VGA, voor mij niet storend omdat dat meer dan genoeg aansluitingen zijn. Ik zou zeggen, werp er een blik op. Ten opzichte van mijn Acer scherm met PVA paneel is het net wat minder mooi maar de kwaliteit is verder gewoon goed :)

Youtube Download ubersnel.nl

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:41

nFo

pricewatch: Samsung Syncmaster 2343BW
Heeft een resolutie van: 1920 x 1200

De Samsung 2343NW heeft wel een resolutie van: 2048 x 1152
Maar ik zou niet weten waarom je beyond HD 1080p wil gaan ?

[ Voor 73% gewijzigd door nFo op 03-01-2009 09:28 ]

• MA_B
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-11-2022
nFo schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 09:15:
Heeft een resolutie van: 1920 x 1200

De Samsung 2343NW heeft wel een resolutie van: 2048 x 1152
Maar ik zou niet weten waarom je beyond HD 1080p wil gaan ?
Dat is een fout in de pricewatch, veroorzaakt door een fout op Samsung.nl. De 2343BW is hetzelfde scherm als de 2343NW (met 2048 x 1152), maar met een andere voet en met DVI. Dit is echter verkeerd vermeld op de nederlandse site, op andere sites van samsung (weet niet meer welke, .be of .de) en op fora staat dit wel correct vermeld

Ik heb trouwens hetzelfde dilemma gehad, en ben uiteindelijk voor de BenQ gegaan, een erg mooi scherm, niet te groot en wel de hoge resolutie.

Er is trouwens ook een 22" samsung scherm met een resolutie van 1920x1200, de Samsung T220P. Als je het design van de T220 mooi vindt en een hogere resolutie wil, is dat een goede keuze (maar hij is wel een stukje duurder).

mijn flickr

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

nFo schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 09:15:
Heeft een resolutie van: 1920 x 1200 2048*1152

De Samsung 2343NW heeft ook een resolutie van: 2048 x 1152
De NW heeft dan weer geen DVI-aansluiting in tegenstelling tot de BW.

Neem ook eens een kijkje in de TS van [TFT] Samsung Nieuws & Discussie Topic - Deel 8 en vergeet ook **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? niet.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• A_to_the_S
Dank jullie wel voor de reacties.

De reden dat ik waarschijnlijk niet zal kiezen voor een 23" scherm is omdat ik vrij dicht op mijn monitor zit (~60 cm) en ik denk dat ik 23" dan net iets te belastend is voor m'n nek.

Volgens mektheb zit er een Samsung paneel in de BenQ, waarschijnlijk zal het dan met de kwaliteit van de BenQ wel goed zitten.

En aangezien het design mij niet vrij weinig uit maakt, zal ik kiezen voor de BenQ E2200HD.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:41

nFo

MA_B schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:38:
[...]

Dat is een fout in de pricewatch, veroorzaakt door een fout op Samsung.nl. De 2343BW is hetzelfde scherm als de 2343NW (met 2048 x 1152), maar met een andere voet en met DVI. Dit is echter verkeerd vermeld op de nederlandse site, op andere sites van samsung (weet niet meer welke, .be of .de) en op fora staat dit wel correct vermeld

Ik heb trouwens hetzelfde dilemma gehad, en ben uiteindelijk voor de BenQ gegaan, een erg mooi scherm, niet te groot en wel de hoge resolutie.

Er is trouwens ook een 22" samsung scherm met een resolutie van 1920x1200, de Samsung T220P. Als je het design van de T220 mooi vindt en een hogere resolutie wil, is dat een goede keuze (maar hij is wel een stukje duurder).
Wiethoofd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:44:
[...]

De NW heeft dan weer geen DVI-aansluiting in tegenstelling tot de BW.

Neem ook eens een kijkje in de TS van [TFT] Samsung Nieuws & Discussie Topic - Deel 8 en vergeet ook **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? niet.
HHHmmm okay sorry. :P
Keek even op samsung.nl :X

[ Voor 18% gewijzigd door nFo op 03-01-2009 17:56 ]

Pagina: 1