• Funne
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb een PC met de volgende processor: AMD Athlon 64 X2 3800+
In mijn moederbord (Acer EM61SM/EM61PM) heb ik 4 slots:
2 slots zijn bezet met: Apacer Tech. PC2-4300 (266Mhz) 512MB kaartjes DDR2

Gisteren heb ik er van Kingston 2 extra reepjes van 1 GB bijgezet. PC2-4200
Het moederbord kan max. tot 4 Gb worden uitgebreid.

Bij het opstarten van de PC krijg ik 2x een pieptoon met vervolgens de melding:
Warning! Now system is in safe mode
Please re-setting CPU frequency in CMOS setup

Als ik op F1 druk start Windows wel op en herkent hij het geheugen en benut hij het ook.
Maar ik wil deze foutmelding toch graag eruit hebben.

De processor is niet overgeclocked.
Ik heb in de BIOS de standaard instellingen al eens geladen, maar geen succes.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 08:14
Je kunt een aantal dingen doen:
  • Spelen met de configuratie van je geheugen reepjes (los testen, per paar)
  • Memorytests uitvoeren
  • Dingen die in de PMG FAQ staan nakijken

Specs

Verwijderd

Geheugen op SPD timings zetten en geheugenvoltage controleren.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat je denk ik het beste kan doen is even bij Acer kijken of er een BIOS-update is. Waarschijnlijk heeft deze moeite met het nieuwe geheugen, of de combinatie van het oude en nieuwe geheugen.

Dat dus, en kijk eens of ie die foutmelding ook geeft als je enkel het nieuwe geheugen erin hebt?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Funne
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:30:
Geheugen op SPD timings zetten en geheugenvoltage controleren.
Hoe kan ik het geheugen op SPD timings zetten? Ik neem aan in de Bios, maar kan niks vinden.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Je hebt 2 soorten geheugen met 2 verschillende frequenties en timings.
- optie 1: je geheugen zit niet per soort in de dual-channel banken (1 en 3 / 2 en 4 of anders afhankelijk van moederbord)
- optie 2: geheugen zit wel in de juiste banken maar je timings/freq staan niet correct in BIOS
- optie 3: een reepje geheugen is niet helemaal gezond meer

Daarna zou ik harder moeten nadenken ;)
Funne schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:34:
[...]

Hoe kan ik het geheugen op SPD timings zetten? Ik neem aan in de Bios, maar kan niks vinden.
Selecteer "by SPD" of "Auto"

[ Voor 23% gewijzigd door Pathogen op 02-01-2009 11:36 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk staat vanuit de fabriek toch wel alles op auto wat SPD betreft. Ik denk dat je beter een beetje kan schuiven met de geheugenstaafjes tussen de bankjes, wat Thrackan als optie 1 aangeeft :)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Funne
Ik heb memtest86+ uitgevoerd en die vind geen fouten.
De nieuwe reepjes heb ik in sleuf 3 & 4 geplaatst. Moesten deze in 2 & 4??

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:37
Hangt af van je moederbord, kijk eens in je handleiding.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Funne
Malantur schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:52:
Hangt af van je moederbord, kijk eens in je handleiding.
Die heb ik helaas niet meer. Via google kan ik het ook niet vinden.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 16:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je kunt het allicht eens proberen, meestal heeft het wel zin om wat met de geheugenmodules te schuiven. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Malantur
Meestal wordt het met een kleurencode aangegeven, maar ik heb ook al gezien dat het soms met witte verf op het PCB wordt aangegeven met letters.
Anders is het trial and error, je kan met CPU Z kijken of ze in dual channel draaien (en ook meteen of de timings wel goed staan).

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Funne schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:49:
Ik heb memtest86+ uitgevoerd en die vind geen fouten.
De nieuwe reepjes heb ik in sleuf 3 & 4 geplaatst. Moesten deze in 2 & 4??
1/3 en 2/4 is de meest voorkomende configuratie. Zeker als 1/3 dezelfde kleur hebben en 2/4 dezelfde (andere) kleur ben je beter uit om ze zo te plaatsen.

Maar idd, probeer het gewoon, het kan in ieder geval geen kwaad.

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 14:04
Bij AMD proc's heb ik vaak dat als ik meer dan 3 geheugenmodule's wil gebruiken dat hij dan in T2 mode moet staan, standaard wil hij echter nog wel eens T1 gebruiken wat resulteerd in een niet stabiel systeem, kan je in de bios de T1/T2 instellen? zo ja probeer dat eens uit.

• Funne
In de bios kan ik niks vinden over T1 en T2. Ik heb met de modules geschoven. Alleen als 1 van de 2 setjes erin zitten geeft ie de foutmelding niet. Samen wel. In welke volgorde dan ook. 1&2 zijn bij mij oranje en 3&4 zijn paars, dus zo heb ik ze nu ook maar laten zitten.

Mijn bios versie is van december 2006. Ik wil deze wel updaten maar ik kan voor dit moederbord geen update vinden en ik heb begrepen dat als je de bios flasht en het gaat fout, je mobo naar de haaien is en de mijne is net een half jaar vervangen door Acer.

In CPU-Z staat channel # op dual. De timing tables van alle 4 de slots zijn gelijk.

• Funne
Ik kom er echt niet uit. Kan het kwaad dat ik deze foutmelding gewoon blijf negeren bij het opstarten?

• Malantur
Wat Jagana zegt over T1 of T2 is de Command Rate, je kan deze ook nakijken met CPU-Z in het Memory tabblad.
Als ik het goed begrijp heb je dus gewoon 4 latjes steken, 2 keer 2 latjes van 1GB. Afzonderlijk doen geven de setjes geen foutmeldingen in Memtest?
Dan is de kans groot dat je moederbord gewoon niet stabiel draait met 4 latjes. De oplossing is in dat geval eenvoudig: overstappen op 2 latjes van 2GB en de oude op V&A of ebay verkopen.
Maar het probleem op zich lijkt mij niet direct kwaad te kunnen, tenzij je computer instabiel is.

Verwijderd

via Google kwan ik hier http://translate.google.n...EM61SM%26hl%3Dnl%26sa%3DG en met die gegevens kwam ik bij http://acerpanam.com/syna...4&LINKTEXT=Specifications
Hoop dat je er wat aan hebt
Pagina: 1