Expresscard SSD disks bootbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.809 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lexar 8gb SSD expresscard

Ik vroeg me af, valt hiermee te dualbooten?
En is zon Ecard SSD een beetje snel/betrouwbaar?

Ik hoop hiermee mischien een soort van "asus expressgate" te kunnen maken, een hele kale (linux?) OS die lekker snel opstart en alleen kan emailen/internetten. Handig om even, mischien energiezuinig met de HDD uit, je email te checken of te kijken of er een wifi accespoint in de buurt is zonder de hele windows bende aan de gang te zwieren. ;)

Zon zogenaamd SSD kaartje kost iig geen drol, dus ik verwacht dat ik het eerder moet vergelijken met een uit de kluiten gewassen compact flash kaartje, maar mischien werkt het toch om vlot linux te kunnen booten. Levensduur is ook niet zo boeiend als et maar 10~15 euro kost. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28
Ze zijn dan ook echt 'geweldig' snel...

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremecomputing.co.uk/images/review/Lexar_ExpressCard_SSD/lexar_expresscard_ssd_12.jpg

Alleen voor de toegangstijd zijn ze *misschien* interessant.

[ Voor 30% gewijzigd door Steephh op 02-01-2009 04:00 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige hardware is geen dumpbak :o

Vragen over Opslagmedia & I/O Controllers horen daar, niet hier.

Move OH -> OM
en ook daar stellen we eisen aan minimale eigen inzet voor je post, maar dat is ter beoordeling van de moderatoren aldaar

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met puppy linux zal je inderdaad snel kunnen booten.
Ik houw deze topic even in de gaten aangezien ik ook een expresslot heb waar ik op dit moment niks mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op Engadget dit tegen gekomen: PQI ExpressCard SSD

Ik weet het niet zeker, maar staat er nu dat deze tot 90MB/Dec. kunnen lezen?
Of geld dit niet voor de expresscard versie?

Even lekker 32Gb solidstate bijprikken om desgewenst met een snelle barebone linux compilatie te booten met deze lees snelheid lijkt me wel wat. ;)

Ik ben aan het zoeken wat de data rate van de expresscard bus eigenlijk is.
Als die het gewoon niet snel aankan, dan heeft het geen zin om op een expresscard OS disk te hopen.
Ik update mijn post zodra ik wat gevonden heb.

Update
De ExpressCard kan 2.5Gbps (312MB/s) aan, dus in theorie meer dan zat voor een HDD,
en een SSD kan volgens mij wel zo plat als een expresscard.
Dus het moet toch eigenlijk wel kunnen dan, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2009 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Gewone SSD's zijn inderdaad wel wat sneller. Opzich is het in theorie wel snel zat, maar volgens die ene test dus niet. Anyways, toch blijft het natuurlijk interessant.

Als iemand weet of je er van kan booten dan wordt het wel erg interessant en ga ik er denk ik ook een halen. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als het iig maar sneller start dan een USB pendrive. :')
Ik heb net puppy linux (leuk distrotje trouwens!) op mijn stickie gezet,
en die boot ongeveer net zo snel als vista dus dat schiet niet echt op.

Zou die expresscard SSD gewoon een gemiddelde snelheid van 90MB/sec. kunnen torsen,
dan wordt het mischien wel interesant, want dan heb je zonbeetje 9x de snelheid van een USB stick.
Waarschijnlijk dat iets als puppy linux dan ook een stuk vlotter opstart.

Maar waarschijnlijk zal er wel 90mbps (dus 11.2MB\s.) bedoeld worden,
waardoor je uiteindelijk weer op de USB stick snelheid uitkomt.
We kunnen altijd hopen natuurlijk. ;)

Expresscard is er waarschijnlijk wel snel genoeg voor,
maar het is nog vrij nieuw volgens mij, dus mischien dat ontwikkelaars er nog mee bezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen. Er was één SSD met een SATA aansluiting en die zou 90MB/s halen.
The 64GB e-SATA Combo Card S530 has an e-SATA connection interface and it reaches a maximum read speed of 90MB/Sec.
Helaas, maar jammer dus. Toch jammer, want het is een leuk idee, een linux distro als 2nd fast-boot OS.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En we hebben een winnaar. ;)
Verbatim Expresscard SSD
Engadget schreef op dinsdag 06 januari 2009:
The drives will ship at the end of next month in 16/32/64GB sizes, and we're told to expect read speeds of up to 125MB/sec and write speeds of up to 30MB/sec. Curious about pricing? Try $99.99, $149.99 and $299.99 from least capacious to most.
70 euro voor een 16Gb SSD plugin die met 125MB/s kan lezen vind ik nog een best te pruimen prijs. ;) En zelfs de 64gb versie is aantrekkenlijk, want ondanks de totaalprijs van 214 euro is die namenlijk per 1gb. \on 1,1 euro voordeliger. Voor mijn snelstart project is de 16gb versie iig meer dan voldoende, en linux @ 125mb inlezen moet volgens mij best vlot gaan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 13:18
Iemand een idee of een macbook pro kan booten van op een expresscard SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 13:18
nevermind, google heeft mijn droom om een razendsnelle bootschijf te hebben in mijn macbook pro al aan diggelen geslagen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat zegt Google dan?

Volgens mij kun je hier niet van booten. Althans ik ben nog nooit een optie tegen gekomen in het bios met iets als boot priority 'expresscard'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noork schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 02:02:
Wat zegt Google dan?

Volgens mij kun je hier niet van booten. Althans ik ben nog nooit een optie tegen gekomen in het bios met iets als boot priority 'expresscard'.
Zou hij die expresscard niet herkennen als 'mass-storage device' ? Dat doet de bios van mijn pc tenminste wel met usb-sticks, sd-kaartjes/cardreader etc en hier kan ik dan ook gewoon van booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Noork schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 02:02:
Expresscard is ook niets anders dan een pci-slot, min of meer, net als een pcmcia slot. Soort hot-swappable pci(-express) slot voor laptops. Die term zal je ook niet bij boot sequence tegenkomen (boot from: PCI 8) ). Wanneer zo'n expresscard-ssd zich presenteert als disk (welke via een bridgechip met geheugencontroller communiceert, wat me logisch lijkt), dan is het gewoon een disk device zoals een harddisk zou zijn. Lijkt me dus dat het gewoon kan.

[ Voor 7% gewijzigd door spone op 07-01-2009 02:13 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
spone schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 02:11:
Expresscard is ook niets anders dan een pci-slot, min of meer, net als een pcmcia slot. Soort hot-swappable pci(-express) slot voor laptops. Die term zal je ook niet bij boot sequence tegenkomen (boot from: PCI 8) ). Wanneer zo'n expresscard-ssd zich presenteert als disk (welke via een bridgechip met geheugencontroller communiceert, wat me logisch lijkt), dan is het gewoon een disk device zoals een harddisk zou zijn. Lijkt me dus dat het gewoon kan.
Een Expresscard kan functioneren als zowel PCI-express of USB. Zie: Wikipedia: ExpressCard Maar dan nog blijft de vraag of de 'boot from usb'-optie in het bios ook naar de Expresscard kijkt. Ik vermoed dat dit (meestal) niet zal werken, maar wellicht is het verschillend per laptop / afhankelijk van het bios.

Zie ook b.v. de volgende hits op Google waar ik nog geen enkel positieve reactie heb kunnen lezen:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=127535
http://www.motherboardpoi...-expresscard-adapter.html

Op Got kom ik trouwens het volgende tegen over een eSATA ExpressCard.
John2B schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:57:
De Addonics is inderdaad bootable, al is dat afhankelijk van het BIOS van het moederbord.
Ben benieuwd of er iemand is met concrete ervaringen die dit kan ophelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in een van mijn computers een PCI kaart met SATA controllertje zitten, en daarmee kan ik als ik de bios op "boot from other devices" zet, gewoon van booten. ;) Waarschijnlijk zal de expresscard, die eigenlijk ook gewoon PCI is, dat dan ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een filemate solidgo 24 gb aangeschaft, wegens de snelheid van het ding (read 115, write 65 mbps) en natuurlijk dat hij zo in mijn laptop past.

ik kan helaas niet booten van de drive met mijn laptop, een lenovo T400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Booten vanaf SSD Express card lijkt wel te kunnen , zie http://www.macobserver.com/tmo/forums/viewthread/76644/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een interessant artikel: http://www.pcworld.com/bu...to_some_macbook_pros.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:56:
ik heb een filemate solidgo 24 gb aangeschaft, wegens de snelheid van het ding (read 115, write 65 mbps) en natuurlijk dat hij zo in mijn laptop past.

ik kan helaas niet booten van de drive met mijn laptop, een lenovo T400.
@Prein33: heb je een Nederlandse webwinkel kunnen vinden die dit merk (Wintec Filemate) Expresscard SSD verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Actually, expresscard is not just PCI card/slot. The express card is another pcmcia adapter card, if you have any kind of PC card(pcmcia, cardbus) card, you need to use an expresscard to pcmcia adapter to transfer your slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De laatste paar topic kicks lijken niet echt meer te zijn dan kicken en een enige form van spam, een echte discussie is het in ieder geval niet meer, daarom gaat het topic maar op slot.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 03-03-2010 10:54 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.