eSATA ExpressCard

Pagina: 1
Acties:
  • 1.014 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Beste gotters,

Ik heb een paar maanden geleden een hp laptopje gekocht voor school en dergelijke en ook een van de redenen was dat mijn gewone pc wat traag werd (xp2400+) laptop coreduo T2050.
Maar wat wil nou, ik gebruik mijn gewone pc dus niet meer, ja, 1 x in de 3 weken ofzo :) maar ik heb er nog wel twee raptor van 74 gb in raid0 aanhangen. (totale kostenplaatje 350 euri)

Wat nu dus ook niets doet puur omdat het ding te weinig processorkracht heeft.
Dit vindt ik allemaal een beetje zonde en zou graag de raptors aan mijn laptopje hangen.
Je zou zeggen stop ze beide in een usbbehuizing en ga ze puur voor de accestime gebruiken.
Maar dit wil ik niet, ik wel er vanaf kunnen booten en daar komt dus het probleem. Hoe boot ik van die schijfen af zonder op performance in te leveren.

Oplossing:
Een medestudent had een pcmcia kaart gekocht maar hij kon niet booten van z'n raptor via de pcmcia kaart want de asus bios van zijn laptop ondersteunde namelijk niet het booten vanaf pcmcia.

Maar nou kwam ik een pcmciakaart tegen die raid ondersteunde en dus zijn eigen bios heeft waar je dus ook vanaf zou moeten kunnen booten. Dit weet ik niet zeker maar de pci express kaarten in de gewone pc's kunnen dit ook gewoon. Dus ik ga dr voor een laptop ook vanuit!

En nou is mijn vraag wat is jullie ervaringen hier mee want ik kan er echt zowat niks over vinden mag al blij zijn als het expresscards zijn ;) -te-nieuwe-laptop-probleem dat expresscard-

De volgende kaarten heb ik gevonden die aan het volgende lijstje voldoen:
Expresscard, Raid voor het booten

1:
SIIG Inc. - eSATA II ExpressCard RAID
ExpressCard/54 with 2 eSATA ports to support RAID 0 and 1. RoHS compliant.
Chipset : Silicon Image Sil-3132
http://www.siig.com/product.asp?catid=129&pid=1037

Waar wel in de handleiding wordt gemeld :
Legacy (bootable) RAID Groups are not supported by
the eSATA II ExpressCard RAID. This is presented for
informational purposes only. Maar het lijkt wel een werkende driver te zijn door txtsetup.oem bestand wat bij de windows setup wordt gebruikt wat ik in de driver zie.
Prijs $69,-

2:
EXSYS Vertriebs GmbH - EX-3591
ExpressCard 34, RAID 0/1 Controller S-ATA 2
Chip-Set : Silicon Image SIL-3132
http://www.exsys.ch/index...&cPath=68&products_id=310

In de zip van de driver vindt ik een readme met een installatie-instructie om windows fresh te installen dus dit zou moeten werken ;) Tevens ook txtsetup.oem bestand.
Prijs €62,30

3:
Addonics - ADEXC34R5-2E
2 eSATA ExpressCard 34, RAID5/JBOD
Chipset : Silicon Image Sil-3132
http://www.addonics.com/p...controller/adexc34-2e.asp

Ook een werkende driver te zien door txtsetup.oem bestand wat bij de windows seup wordt gebruikt wat ik in de driver zie.
Prijs € 52,00

Zoals jullie zien gaat het allemaal om dezelfde chip van Silicon Image namelijk deze
Op die site vindt je een wat algemene SiI31xx SATARAID5 User's Guide waar wel wordt gesproken over booten vanaf raid5. Maar waar verder niet echt duidelijk over wordt gesproken.
Maar omdat het allemaal op dezelfde chip gebasseerd is ga ik er gewoon vanuit dat het wel zo is maar dat ze er liever niet teveel ruchtbaarheid aan deze feature willen geven.
Hierbij nog een linkje met wat info over de expresscards Je zag ook dat er tussen mijn kaarten over card|34 en card|54 wordt gesproken en deze twee zouden gewoon compatible moeten zijn!

Graag jullie inbreng hierover !
Tevens heb ik ook wat gelezen over eSata de externe nieuwe bekabeling die anders is dan de gewone interne, hier zal ik dus ook een verloopkabeltje voor moeten kopen, lijkt me.
En de voeding zijn hier ook mooie usbvoedingssnoertjes voor. Ik ken ze wel voor echte externe behuizingen maar zijn ze er ook voor interne schijfen ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
lamko schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:22:
En de voeding zijn hier ook mooie usbvoedingssnoertjes voor. Ik ken ze wel voor echte externe behuizingen maar zijn ze er ook voor interne schijfen ?
Je moet denk ik gewoon een externe behuizing kopen voor je schijfjes met eSata uitgang.. zoiets als deze : http://www.raidsonic.de/e...ases.php?we_objectID=3769

Misschien kun je wel iets vinden met 2 schijven in 1 behuizing?

Iig zal voeden vanuit USB je niet lukken, een USB poort kan maar 2.5 watt leveren en dat is écht te weinig.. Er moet dus echt een extra voeding bij (die dus bij een externe behuizing zit).

[ Voor 15% gewijzigd door WVL_KsZeN op 19-02-2007 23:30 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Voor esata moeten toch ook wel verloopjes zijn ? En dan doel ik dus niet op vanaf de hd zoals jij zegt maar vanaf de expresscard naar de gewone sata schijf.
http://www.digit-life.com/articles2/storage/hddpower.html
via deze site zag ik dat een raptor net iets meer neemt dan 2,5 watt Maar er zijn ook schijven die hier net onderliggen dus net weer pech :'(
Zou ik de load ook over meerdere usbpoorten kunnen verdelen of andere poorten bijv kaartlezer,firewire ?
Maar ja het moet natuurlijk wel kunnen ik wil ze niet opblazen.

Maar vooral waar ik benieuwd naar ben, zijn er mensen de vanaf een pcmcia maar vooral van een expresscard booten ? :)

[ Voor 9% gewijzigd door lamko op 20-02-2007 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
lamko schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:50:
Voor esata moeten toch ook wel verloopjes zijn ? En dan doel ik dus niet op vanaf de hd zoals jij zegt maar vanaf de expresscard naar de gewone sata schijf.
http://www.digit-life.com/articles2/storage/hddpower.html
via deze site zag ik dat een raptor net iets meer neemt dan 2,5 watt Maar er zijn ook schijven die hier net onderliggen dus net weer pech :'(
Zou ik de load ook over meerdere usbpoorten kunnen verdelen of andere poorten bijv kaartlezer,firewire ?
Maar ja het moet natuurlijk wel kunnen ik wil ze niet opblazen.

Maar vooral waar ik benieuwd naar ben, zijn er mensen de vanaf een pcmcia maar vooral van een expresscard bootten ? :)
Je zit verkeerd te kijken, hij gebruikt alleen al op de 5V bijna 2.7nogwat watt.. In totaal gebruikt de schijf minstens 8 watt (idle, laat staan tijdens seek, ongeveer 12 watt).

Je hebt sowieso een behuizing nodig met voeding voor je schijven.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Je hebt gelijk ik heb het hele artikel even doorgelezen en bij spinup gaat het nog raarder ;)
Dit gaat dus niet lukken!
En wat ik me nu ook bedenk. Het zou ook leuk zijn dat ik mijn windows kan syncen tussen beide schijfen zodat ik precies dezelfde schijf heb als ik portable ben als wanneer ik thuis aan de raptors hang

Maar jullie zijn allemaal zo stil over mijn hamvraag, niemand die me over het booten, wat meer kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar de hele essentie van de laptop verdwijnt toch zodra je er twee externe harde schijven + voedingen aan moet hebben hangen? Lijkt me nou niet bepaald ideaal.
Overigens is het 'booten' met slechts 1 't' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Thuis maakt het me niet uit of er wat extra´s aanhangt
daarom ook het syncen voor het onderweg zijn
booten aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan toch aan het syncen gaat, zou ik gewoon je gewone pc wat upgraden. Je bent iets meer geld kwijt (hoeft niet veel te zijn) maar je hebt wel twee complete, werkbare systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Dan wordt het een coreduo systeempje en deze wordt net wat te duur samen met een videokaart upgrade. Daarom ook deze oplossing, en ik hou ook van kleine projectjes en dit is net wat ;)
Maar ik heb WebConneXXion een mailtje gestuurd met de vraag, hopelijk krijg ik daar spoedig antwoord van :)

[ Voor 11% gewijzigd door lamko op 20-02-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Kan je op je laptop een expresscard aansluiten of cardbus? (cardbus=PCMCIA)

Daar is wel eens verwarring over, dus vraag het maar even.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
lamko schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:22:

En nou is mijn vraag wat is jullie ervaringen hier mee want ik kan er echt zowat niks over vinden mag al blij zijn als het expresscards zijn ;) -te-nieuwe-laptop-probleem dat expresscard-

Hierbij nog een linkje met wat info over de expresscards Je zag ook dat er tussen mijn kaarten over card|34 en card|54 wordt gesproken en deze twee zouden gewoon compatible moeten zijn!
Dus dat is geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Oeps...overheen gelezen.

Dat is dus duidelijk.

De Addonics is inderdaad bootable, al is dat afhankelijk van het BIOS van het moederbord.

Dus twee eSATA naar SATA kabels naar de Disken en maak met de Addonics tool een RAID0 array aan, formatteren en klaar.

[ Voor 68% gewijzigd door John2B op 20-02-2007 19:02 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Bedankt voor de info John2b
Mijn notebook is een hp pavilion dv2116 en het mainboard is een Wistron met productcode 303B
Daarnaast een phoenix bios met de nieuwste F11 versie bios. Gaat dit werken ? Waar moet het bios aan voldoen ?

[ Voor 21% gewijzigd door lamko op 20-02-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Of je de volgorde van booten kan aangeven in je BIOS en die van een Expresscard. Kijk eens in je BIOS, handleiding of vraag het na bij HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik heb zo'n addonics expresscard eSata, maar ik kan er niet mee booten. Je moet een expresscard hebben met een eigen BIOS, zodat je windows kan installeren met de driver die erbij zit. Als het goed is zijn het die expresscards die ook RAID ondersteunen. Ik heb het geprobeerd, maar met mijn kaartje kan ik neit booten.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Pagina: 1