Creatief Flitsen (Strobist) - info, materiaal, ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.906 views

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Je hoort steeds vaker de term Stobist, naar wat betekend dat? Strobist (strobe=flitser) is de term voor het gebruiken van een reportage flitser los van je camera. Ik zal in dit topic even een korte inleiding geven, maar het is vooral de bedoeling dat dit topic word gebruikt om elkaar te helpen. Dus schroom je vooral niet om wat meer informatie of foto's met setup te plaatsen of iets te vragen. Heb je zelf nog verkoopadressen of linkjes plaats die vooral.

Intro
Je hoort vaak van beginnende fotografen dat het gebruiken van de flitser van de camera platte, lelijke, platen oplevert. Terwijl professionals juist zweren bij het gebruik van flitsers. Hoe zit dat? Het verschil zit natuurlijk in het gebruik. Door de flitser op de camera te gebruiken komt alle licht van voren wat er voor zorgt dat alle schaduwen uit het object verdwijnen wat voor 'platte' foto zorgt. Schaduwen zijn heel belangrijk voor een foto, ze zorgen namelijk voor diepte in de foto. Zou je dus je flitser meer links of rechts kunnen zetten net als in de studio krijg je al betere foto’s. Nu heeft niet iedereen plek en het geld voor een professionele flits installatie. Daarom is creatief flitsen ook zo populair, met behulp van wat kabeltjes of draadloze ‘triggers’ kan je van je huis tuin en keuken flitser een studio flitser maken. (Met beperkingen natuurlijk).

Materiaal

Wat heb je nodig?

1. Handmatig instelbare flitser
Gebruik je een externe flitser op je camera dan meet deze vaak zelf hoeveel licht hij moet afgeven om een juist belichte foto te krijgen. Gebruik je de flitser los van de camera zul je (voorlopig) alles zelf moeten instellen (M stand). Je zult dus de lichtintensiteit moeten kunnen instellen, meestal aangeven met full, 1/2, 1/4, etc. Je hebt ouderwetse net als deze sunpak, maar ook bv. nieuwe flitser werken ook (bv. Metz 48 AF-1)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitserfront1-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitserback-1.jpg
Een oude sunpak flitser die je handmatig kan instellen

2. Triggers
Als je op het knopje van de camera drukt wil je dat de flits afgaat. Dat kan op verschillende manieren. Ik ben alleen bekend met draadloze triggers en zal alleen die beschrijven. Als iemand anders de andere methodes wil beschrijven, graag.

Draadloze triggers bestaan er in verschillende kwaliteiten en verschillende prijzen. Je hebt pocket wizards, skyports, radiopoppers, cybersyncs en verschillende triggers die je via ebay kan kopen. Ze werken allemaal ongeveer hetzelfde maar verschillen nogal eens in hun betrouwbaarheid. Een setje bestaat uit een zender en een ontvanger. De zender schuif op de flitsschoen van je camera, de onvanger sluit je aan op de flitser. Als je afdrukt zend de zender een signaal naar de ontvanger en gaat de flitser af. Het bereik is meestal tientallen meters. Je kunt meerdere ontvangers aansturen met een zender, zo kan je meerdere flitsers gebruiken. Net als in de studio.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/triggerfront1-1.jpg
Ebay trigger d8-p, links zender, recht ontanger met flitsshoen

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/triggerback-1.jpg
Links de ontvanger met duidelijk zichbaar de pc-poort.

3. Hotshoe adapter met pc-kabel
De meeste ontvangers hebben een eigen flitsschoen waarop je de flitser kan schuifen en schroefdraad om de ontvanger op een statief te bevestigen...echter deze ontvangers zijn meestal niet zo stevig dus word vaak geadviseerd om de ontvanger via de pc-connector te verbinden met de flitser. Sommige flitsers hebben zelf ook zo'n poort en dan heb je alleen een kabeltje nodig. Heeft je flitser dat niet dan moet je deze adapter gebruiken. Je kunt ze van verschillende merken kopen, maar pas er wel op dat er schroefdraad in de 'bodem' zit zodat je hem kan vastschroeven op een (licht)statief. Dit Kaiser blokje vind ik zelf de beste.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/syncblokje-1.jpg
Kaiser flitsadapter, met (niet zichbaar) schroefdraad

5. (licht)statief en swifel adapter
Je flitser moet natuurlijk ook ergens aan worden bevestigd. Dit kan op een normaal statief, maar die zijn meestal nogal klein. lichtstatieven van 200cm zijn voor 15 euro te koop en werken wel zo goed. Het uiteinde van een lichtstatief (geen foto) heeft meestal een schroefdraad die je direct in de ontvanger/hotshoe adapter kan schroeven, maar het is beter om een swifeladapter te gebruiken. Je plaatst die tussen het statief en de ontvanger/hotshoe adapter en zorgt voor meer bewegingsvrijheid en de mogelijkheid om een flitsparaplu'tje te plaatsen. Koop wel een metalen versie.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/swifel-1.jpg
Swiffel, met gat voor de paraplu, boven opschroefdraad voor bevestiging filts

Gerard van tweakers heeft een leuk filmpje gemaakt over dit topic. ff kijken dus!

Waar kopen?

Dat moet je natuurlijk lekker zelf weten, maar hier onder staan wat adresjes. Triggers zijn in nederland ook wel te koop, alleen betaal je dan 60 euro voor iets wat via ebay 20 dollar kost..tja. Koop je ebay triggers begrijp wel dat die kwalitatief minder zijn. Koop wel de nieuwste versies.

Statief
Swiffel
Kaiser hotshoe adapter (vind ik beter dan die bij fotosg)
Hotshoe adapter fotosg
Hotshoe adapter ebay
100cm paraplu
60cm paraplu goedkoop
Triggers ebay
Triggers dealextreme

Dus...wat is nu het voordeel?
Veel goedkoper dan een goedkoop studiosetje is dit strobist gebeuren niet. Waarom dan inleveren op snelheid, vermogen en professionaliteit? 1 ding! Bewegingsvrijheid! Geen stroom nodig, klein en licht, ideaal voor op locatie.

Pentax k10d - Blog - Flickr

• Frank|A
Ik heb hierboven wat over materiaal gezegd, daarmee ben je er natuurlijk niet. Je kunt flitser op verschillende manieren opstellen. Je kan het licht zachter maken (paraplu/softbox), richten (snoot of grid) of kleuren (gels). Hier onder vind je enkele linkjes die daarmee verder kunnen helpen.

Algemeen Strobist
De master site: www.strobist.com waarbij het vooral belangrijk ik om lighting 101 te bekijken
Flickr die bij de bovenstaande pagina hoort, veel voorbeelden
Flickr van de Nederlandse strobist groep
Flickr waarbij het verplicht is om ook de setup te laten zien, heel leerzaam
http://www.squeezethelime.com/ de website van Bert Stephani en bekende belgische fotograaf die vooral met reportage flitser fotografeerd. Met hele leuke filmpjes waarin hij laat zien hoe hij te werk gaat.

Een paar filmpjes:
Confessions of a Photographer 1
Confessions of a Photographer 2
Confessions of a Photographer 3
Confessions of a Photographer 4
Confessions of a Photographer 5
Confessions of a Photographer 6
Confessions of a Photographer 7
Confessions of a Photographer 8
Confessions of a Photographer 9

Boeken/DVD's
Science and Magic: An Introduction to Photographic Lighting
Minimalist Lighting

[ Voor 98% gewijzigd door Frank|A op 01-01-2009 22:51 ]

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
leuk! een strobist topic!
je mist wel een essentiele link: http://www.strobist.blogspot.com/ Daar komt het begrip strobist ook wel min of meer vandaan. Mensen die hem na-apen ;)

http://www.klaasje.com

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Interessant.

Ik zie overigens één dingetje in je topic die niet helemaal juist is:
Gebruik je de flitser los van de camera zul je (voorlopig) alles zelf moeten instellen (M stand).
Als ik me niet vergis kun je met Radiopoppers nu ook TTL flitsen. Niet dat ik een situatie kan bedenken waarin je dat wilt, maar dan heb ik ook 's wat te mierenneuken ;). En er staat Klaiser ipv Kaiser.

Verder een mooie startpost.

[ Voor 3% gewijzigd door mcdronkz op 01-01-2009 23:17 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01 22:41
Gebookmarked!! Ben zelf sinds 2 maand ook bezig met strobist-style/creatief flitsen.
Reeds mn SB800 aangevuld met oa 2 SB600, een statief, plu, swivel....
nu nog de ervaringen opdoen! "count me in!" :+

Voor statief heb ik prettige ervaring bij deze ca 2 meter hoge LumiPro

[ Voor 29% gewijzigd door NielsTn op 01-01-2009 23:49 . Reden: statief url toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Frank|A
Bedankt..foutje aangepast. Zal morgen even een foto maken van mijn totale strobist spul

Voor de Doe-het-zelf'ers onder ons.

Rietjes voor Grids koop je bij de Xenos (zwart)
Kanaalplaat voor Grids koop je bij http://www.kunststofshop.nl, net als grote (>a0) pvc vellen voor product fotografie
FOAM is heel handig om snoots van te maken, te koop bij de betere knutsel zaak.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed topic! 'We' hadden het er laatst al over. Mooi dat je er daadwerkelijk mee bent begonnen :)

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Erg leuk topic, ik wil ook beginnen met strobist en de eerste trigger van dealextreme is onderweg. Misschien is het ook handig om te verzamelen welke strobist flitsers het meest gebruikt / fijnst zijn (en qua prijs/kwaliteit interessant zijn). Ik lees bijvoorbeeld dat de SB24 / SB26 / SB28 veel gebruikt worden.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
In de Elektuur hebben ook regelmatig schakelingen gestaan waarmee je een slave flitser kan sturen. Ik weet niet of het nauwkeurig genoeg is maar sommigen werken ook met een lichtsensor die, zodra ze een flits meten van je camera, de aangesloten flitser ook ontsteken.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben ook al een tijd bezig met het spelen met licht. De effecten van DIY oplossingen (snoots, self-made lichtdoos enzovoorts) zijn geniaal. :)

Eventjes ter aanvulling: bij het kiezen van mijn set flitsers heb ik heel veel gehad aan deze lijst. :)

• lucas81
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08-2024
(jarig!)
fotoklaasje schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:29:
leuk! een strobist topic!
je mist wel een essentiele link: http://www.strobist.blogspot.com/ Daar komt het begrip strobist ook wel min of meer vandaan. Mensen die hem na-apen ;)
+1

Denk dat je de originele "auteur" iets meer credits mag geven...

Verwijderd

Frank|A schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:20:
Je hoort vaak van beginnende fotografen dat het gebruiken van de flitser van de camera platte, lelijke, platen oplevert. Terwijl professionals juist zweren bij het gebruik van flitsers.
Ik zie beginnende fotografen eerder "klooien" met losse flitsertjes dan professionals.

Professionals bedenken een beeld en kiezen hiervoor de benodigdheden, dat kan natuurlijk licht zijn, reflectie/sunbounce, studioflitsers, continuelicht etc. off-shoe flitsen komt daarbij relatief zelden voor.

Het hele eieren eten zit hem in het toepassen, niet de techniek itself. Een professional die het goed weet toe te passen is David Tejada, komt vooral door de kleur gels die hij daarbij gebruikt.

• vanardenne
  • Niet online
Over gels gesproken. Gezien de euro/pond wisselkoers is dit een goed moment om hier je gels + ball bungees te bestellen:

http://flashgels.co.uk/shop/

een 'review' van deze shop en z'n waar:
http://lightingmods.blogs...for-correcting-color.html

Verwijderd

érg mooi initiatief is dit!

volg ik op voet. ik heb een 580 EX II en ergens ligt hier nog een manueel instelbare Metz flitser te slingeren... hoog tijd om die vanonder het stof te halen dus en enkele radiotriggers aan te schaffen!

mvg, bert

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:59:
[...]

Ik zie beginnende fotografen eerder "klooien" met losse flitsertjes dan professionals.

Professionals bedenken een beeld en kiezen hiervoor de benodigdheden, dat kan natuurlijk licht zijn, reflectie/sunbounce, studioflitsers, continuelicht etc. off-shoe flitsen komt daarbij relatief zelden voor.

Het hele eieren eten zit hem in het toepassen, niet de techniek itself. Een professional die het goed weet toe te passen is David Tejada, komt vooral door de kleur gels die hij daarbij gebruikt.
Op zich heb je gelijk, maar om het te kunnen toepassen zul je toch ook de techniek moeten weten. Je kunt mij in elk geval niet wijsmaken dat die pro's de techniek niet beheersen. Oftewel je moet ergens beginnen. Wat wel absoluut waar is, is dat de techniek in dienst staat van de fotograaf en niet andersom.

• Frank|A
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:59:
[...]

In mijn begin tekst had ik het ook niet over off-shoe filtsen, maar meer over het flitsen (studio) in het algemeen.

En dat je als amateur kan aanklooien is toch heerlijk! Ik ben soms een hele avond bezig om 1 product foto te maken. Met continu licht in een lichtcube ben je gewoon veel te beperkt. Met grids, snoots, gels, paraplu's kun je gewoon zelf kiezen hoe je je licht wilt hebben. Dat is de kracht van creatief flitsen. Tuurlijk het blijft altijd aanklooien invergelijking tot studio materiaal, maar goed niet iedereen heeft de behoefte om een studio te bouwen met softboxen, een beautydisch, ringflitsers, flags en gobos. Trouwens vraag ik me toch af of je als amateur wel studio wilt hebben

Nog ff wat voorbeeldtjes...toen had ik nog geen swiffel..:P

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/SG1L1826setup.jpg
2 flitsers, 1 met grid op het koekje en 1 met paraplu als hoofdlicht.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/koffie2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/achtergrond.jpg
2 flitsers, 1 paraplu, door een 'lichtpaneel ' voor de vierkante reflectie en 1 snoot en groene gel, gereflecteerd op een wit stuk karton.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/2338310437_e619814ee6_o.jpg

• vanardenne
  • Niet online
cool Frank! erg leuk om te zien hoe de setting eruit ziet bij zo'n foto.

edit:

Met wat voor standaard houd je de achtergronden overeind?

[ Voor 32% gewijzigd door vanardenne op 03-01-2009 23:27 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

heb geen behind the camera shot van deze shoot, maar ik kan wel beetje aangeven hoe ik gewerkt heb met het licht wat ik mee had.
(allereerst Frank even bedanken, voor het toen lenen van materiaal en de hulp ter plekke).

Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/dfd/IMG_9992.jpg

Deze foto heeft 3 lichtbronnen, alle drie flitsers.
Rechts aan de zijkant staat op 1 meter hoogte een flits met snoot, die mbv blauw filter een gerichte blauwe straal op de achtergrond zet.
Links van de camera is een invulflits om schaduwen te verzachten. Dit licht komt alleen op het model en niet op de achtergrond.
Het hoofdlicht staat op 3,5meter hoogte (rechts van de camera) schat ik, een gerichte flits schuin naar beneden. Een gelimiteerde straal, wat je terug ziet op de grond (de cirkel waar wel het licht komt).

*helaas geen fancy schemaatjes zoals Gerard ze wel maakt, heb daar geen progje voor.

edit: heeft wèl fancy schemaatje :P
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/single/LightingSetup.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 04-01-2009 00:36 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Frank|A
vanardenne schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 23:26:
cool Frank! erg leuk om te zien hoe de setting eruit ziet bij zo'n foto.

edit:

Met wat voor standaard houd je de achtergronden overeind?
Van een oud projectiescherm het statief afgesloopt en dan een buis gemonteerd met een klem zodat hij horizontaal loopt en dan een gat geboort aan de uiteinden van de buis en daarin kleerhangers met klemmen gedaan.

• Frank|A
Nomad schreef op zondag 04 januari 2009 @ 00:04:
heb geen behind the camera shot van deze shoot, maar ik kan wel beetje aangeven hoe ik gewerkt heb met het licht wat ik mee had.
(allereerst Frank even bedanken, voor het toen lenen van materiaal en de hulp ter plekke).

[afbeelding]

Deze foto heeft 3 lichtbronnen, alle drie flitsers.
Rechts aan de zijkant staat op 1 meter hoogte een flits met snoot, die mbv blauw filter een gerichte blauwe straal op de achtergrond zet.
Links van de camera is een invulflits om schaduwen te verzachten. Dit licht komt alleen op het model en niet op de achtergrond.
Het hoofdlicht staat op 3,5meter hoogte (rechts van de camera) schat ik, een gerichte flits schuin naar beneden. Een gelimiteerde straal, wat je terug ziet op de grond (de cirkel waar wel het licht komt).

*helaas geen fancy schemaatjes zoals Gerard ze wel maakt, heb daar geen progje voor.
Ja dat is echt een top shot! leuk om te vertellen is dat deze bij daglicht is gemaakt. De kleine flitsers zijn krachtig genoeg om dat te onderdrukken.

• vanardenne
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 04 januari 2009 @ 00:04:
Met deze photoshopfile kan je vrij eenvoudig zo'n setup tekening maken:

http://www.kevinkertz.com/fm/LightingSetup.psd.zip

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24
Frank|A schreef op zondag 04 januari 2009 @ 00:13:
[...]

Ja dat is echt een top shot! leuk om te vertellen is dat deze wij daglicht is gemaakt. De kleine flitsers zijn krachtig genoeg om dat te onderdrukken.
Ga dit topic zeker volgen. Mooi initiatief!

Bij daglicht? En die 3 flitsers onderdrukken dat zo erg? Ik vind het knap en bijna niet voor te stellen. :9

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

daglicht is goed weg te schieten. Niet om 13:00 's middags op 5 juli terwijl het 30 graden buiten is met volle zon in marokko, als je met reportage flitsers werkt. Een stevige studioset kan voldoende licht geven om dat wel te doen, mits de afstand tot je onderwerp niet al te groot is natuurlijk.

Verwijderd

@frank; het ging me om het statement dat professionals allemaal aan het flitsen zijn; dat zijn ze niet, en als ze dat dan wel doen in de studio, dan doen ze dat met studioflitsers.

maar goed, desalniettemin kun je er leuke dingen mee doen zoals je zelf al aan toont, vooral door e/i-TTL kun je met sluitertijden klooien, iets wat met een studioflitser nooit zal lukken en daar kan je - vooral op lokatie - heel leuk mee spelen.
2 en half jaar geleden deed ik dat overigens zelf ook met 2 580EX's en een ST-E2, die nu ongeveer sinds die tijd liggen te verstoffen :X

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Damn, net het topic wat ik nodig had!

Ik ben ook bezig de spullen zo goedkoop mogelijk bij elkaar te verzamelen, dus veel marktplaats afstruinen! Ik ben inmiddels een heel eind!

Afbeeldingslocatie: http://www.vluggejapie.nl/images/Cases/StrobistGear/str_gear-1.jpg
2x lampstatief + swivel adapter + Nikon SB26 als slave flitser

Afbeeldingslocatie: http://www.vluggejapie.nl/images/Cases/StrobistGear/str_gear-2.jpg
Mijn 430EX die ik al had, met een goedkoop cactus triggertje aangestuurd, om tevens de Nikon SB26 flitsers te ontsteken.

Na een beetje kloten heeft mij dat het volgende resultaat gebracht [zelfportretje, ook bedoeld om mijn photoshop skills wbt skin smoothening te verbeteren.
Afbeeldingslocatie: http://www.vluggejapie.nl/images/Cases/StrobistGear/test1.jpg
Dat samen met mijn 450D maakt al een mooi pakketje strobist spul! Nu nog wat zachter licht gaan creëren met pluutjes. Ik denk dat ik de plu's uit je startpost ga aanschaffen! Verder heb ik de fout gemaakt om een hotshoe adapter te kopen zonder schroefdraad :+ Daar moet dus een nieuwe voor komen! Tnx voor de tip in de startpost!

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 04-01-2009 11:28 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een kleine aanvulling: De dvd-set van strobist.com bevat een heleboel info. Zeker een aanrader...

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

teigetjuh schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:01:
Een kleine aanvulling: De dvd-set van strobist.com bevat een heleboel info. Zeker een aanrader...
Jammer alleen dat hij zo mega veel lult en daardoor de data-density als het ware wel erg klein is.
Heb de dvd's nog niet allemaal gezien, slechts de eerste 2.

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09

-Sander-

///M Powerrrrrr

Japie.G schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:20:
[afbeelding]
2x lampstatief + swivel adapter + Nikon SB26 als slave flitser
Ziet er goed uit, ik heb bijna dezelfde set alleen dan met SB24's.
Waar trigger je je SB26's mee ? Ik zie namelijk geen reciever hangen/zitten.

Even een paar voorbeelden van mij :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ar33/Strobist/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ar33/Strobist/4.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door -Sander- op 04-01-2009 12:45 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Alfa_146 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:43:
[...]

Ziet er goed uit, ik heb bijna dezelfde set alleen dan met SB24's.
Waar trigger je je SB26's mee ? Ik zie namelijk geen reciever hangen/zitten.

Even een paar voorbeelden van mij :)

[afbeelding]

[afbeelding]
ziet er leuk uit :)

sb-26's kunnen zelf reageren op licht toenamen :) (van een flits)

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Thx :)

De SU-4 mode bedoel je ? Dat is toch infrarood ?
Voor binnen is dat wel goed te doen, maar zodra je buiten een shoot wilt houden kan het minder zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door -Sander- op 04-01-2009 13:45 ]

• teigetjuh
  • Niet online
Frank|A schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 23:17:
[...]

Hele uitleg met mooie foto's...
Gebruik je gewone witte paraplu's? Of zie ik dat verkeerd op de foto?

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

teigetjuh schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:33:
[...]

Gebruik je gewone witte paraplu's? Of zie ik dat verkeerd op de foto?
Ja, meestal doorflits paraplu's (shoot-thru umbrella). Maar er zijn ook Softbox, reflector paraplu's dus keuze genoeg.
Maar de meeste nemen toch de doorflits plu's omdat deze een mooi soft licht geven op het onderwerp. Zoals ook gezegd in het filmpje van Gerard, neem de paraplu niet te klein!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Alfa_146 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:59:
[...]
Maar de meeste nemen toch de doorflits plu's omdat deze een mooi soft licht geven op het onderwerp. Zoals ook gezegd in het filmpje van Gerard, neem de paraplu niet te klein!
Ik ga dat filmpje echt wissen! :P

Maar leuk topic, kon natuurlijk niet op zich laten wachten. Misschien is het leuker/handiger/beter als dit topic samen wordt gevoegd met het"studio-topic". Ik zie namelijk gebeuren dat bepaalde zaken gaan overlappen. Daarnaast, kunstmatig licht = kunstmatig licht, oftewel, wat van toepassing is op reportage fliters is voor 99% ook van toepassing op studioflitsers.

Dus gewoon 1 (groot) topic met alle informatie m.b.t. "creatief" flitsen en (studio)flitsers. Misschien een idee? DM/Mail me anders Frank.

Vind het soms grappig dat ik filmpjes zie van "strobist-wannabees" die met 4 tassen lopen te sjouwen; fliters, statieven, camera, softboxen etc etc. Daarmee is het hele mobiele idee weg :) Neem dan gewoon studiofliters mee, is dan nog goedkoper ook ;)

• teigetjuh
  • Niet online
Alfa_146 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:59:
[...]

Ja, meestal doorflits paraplu's (shoot-thru umbrella). Maar er zijn ook Softbox, reflector paraplu's dus keuze genoeg.
Ik weet dat ze bestaan, maar op de foto's van Frank lijken er, voor mij in elk geval, normale witte plu's als shoot-thru gebruikt te worden, en ik vroeg me af of dat correct is....

• Frank|A
teigetjuh schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:12:
[...]

Ik weet dat ze bestaan, maar op de foto's van Frank lijken er, voor mij in elk geval, normale witte plu's als shoot-thru gebruikt te worden, en ik vroeg me af of dat correct is....
Ik ben begonnen met witte paraplu'tjes van de blokker idd, maar heb nu wel (na de tip van gerard) de grotere 100cm paraplu.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Nomad schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:08:
[...]

Jammer alleen dat hij zo mega veel lult en daardoor de data-density als het ware wel erg klein is.
Heb de dvd's nog niet allemaal gezien, slechts de eerste 2.
Ik ben tot halverwege de derde gekomen en heb de overige dvd's maar weer weggedaan (de eerste was ik ook na 5 tellen klaar mee, ging geloof ik alleen over gear).

Overigens, wat is jullie ervaring met wind en de paraplu's op statief? Ik ben er een keer mee naar buiten geweest en hoewel het geen eens hard waaide bleef het statief (erg licht ding) niet echt lekker staan met zo'n enorme windvanger er op.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01 22:41
Abbadon schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:38:
[...]

Ik ben tot halverwege de derde gekomen en heb de overige dvd's maar weer weggedaan (de eerste was ik ook na 5 tellen klaar mee, ging geloof ik alleen over gear).

Overigens, wat is jullie ervaring met wind en de paraplu's op statief? Ik ben er een keer mee naar buiten geweest en hoewel het geen eens hard waaide bleef het statief (erg licht ding) niet echt lekker staan met zo'n enorme windvanger er op.
Gewoon een zak(je) zand onder op de poot/poten van het statief. Bv. een stevige plastic tas, paar scheppen zand (bv kilo of 3 per zak) en er op leggen Klaar!
Of anders misschien een haring met stormlijntje?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Abbadon schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:38:
[...]

- "Zandzak" (lege zijn bijvoorbeeld te bestellen bij FotoSG/Konijnenberg)
- Beter statief
- Assistent

Ik heb 4 van die zandzakken gevuld met een "lichte" steen uit m'n tuin. 4KG per stuk. Ben niet zo'n voorstander van een zak gevuld met zand in m'n tas :S

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Misschien ook handig te vermelden in dit topic welke flitsers je het best kan kopen. Dat hoort immers niet in een xyz-dedicated topic thuis omdat bij extern (en manueel ingesteld) flitsen het niet uitmaakt voor welk merk de flits gemaakt is. Ook is het zo dat dit topic toch ook een klein beetje dient om met een laag budget een studio na te bootsen, en bij dat lage budget horen dus ook simpele maar sterke flitsen.
Zelf zou ik dus ook wel wat flitsen extra willen kopen om m'n 430EX aan te vullen, maar goede lichtopbrengst en beetje stevigheid is m'n enige vereiste voor m'n strobist-strobes (en een knopje om de sterkte te regelen). Ik heb niets aan TTL en AF-assist enzo voor m'n extra flashes.
Zijn ebay-flitsen van 25 euro met richtgetal 30 (bij iso 100)) bijvoorbeeld te vertrouwen?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
tip: die oude canon flitsers zijn spotgoedkoop en erg goed/krachtig. bijvoorbeeld de 540ez.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Zijn er eigenlijk al betaalbare en goede radiotriggers?
Ik heb zo'n hakitjakkie ebay ding een keer besteld maar dat is behoorlijk prut. Het werkt de helft van de tijd wel maar als je er serieuzer mee aan de slag gaat dan ga je je er volgens mij behoorlijk aan irriteren. Zou best wat meer met flitsers willen doen (heb nu nog maar één 430EX) maar het aanbod radiotriggers vond ik wat beperkt. Of je hebt goedkope meuk of je bent gelijk een paar honderd euro verder voor pocketwizards. Ertussenin zat (toen ik erover las) weinig.

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
die 540ez zijn bijna niet meer te vinden en zelfs tweedehands nog makkelijk 100euro...
Wat vinden jullie (voor strobist gebruik) kwa lichtopbrengst/degelijkheid van volgende flitsen:
"Metz Mecablitz 36 AF-4 voor Canon" (75 euro, richtgetal 30)
"Sunpak PF-30x voor Canon" (90 euro, richtgetal 30)
"Suntax DPZ420AF voor Canon" (99 euro, richtgetal 42)
"YIN YAN BY-28A Universal Hot Shoe Camera Auto Flash" (25euro, richtgetal 30)
ebaylink: http://cgi.ebay.nl/YIN-YA...Q_trksidZp1742.m153.l1262

Is dit wat of zijn de richtgetallen wat "gelogen" en zal het lampje het na de derde flits al begeven?

EDIT:
@hierboven: de topicstarter gaf linkjes naar triggers waar hij wel goede ervaringen meer heeft, misschien deze eens proberen (ga ik ook doen).

[ Voor 9% gewijzigd door Tunboy op 04-01-2009 22:09 ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
hmmm blijkbaar zijn ouwe flitsers weer populair dan, 1,5 jaar geleden heb ik 2x 540ez gekocht voor samen 50 euro. marktplaats stond er toen vol mee. Mooie is dat ze qua bediening ongeveer 't zelfde werken als de huidige lijn en heel krachtig zijn.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Tom schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:38:
Ik heb zo'n hakitjakkie ebay ding een keer besteld maar dat is behoorlijk prut. Het werkt de helft van de tijd wel maar als je er serieuzer mee aan de slag gaat dan ga je je er volgens mij behoorlijk aan irriteren. Zou best wat meer met flitsers willen doen (heb nu nog maar één 430EX) maar het aanbod radiotriggers vond ik wat beperkt. Of je hebt goedkope meuk of je bent gelijk een paar honderd euro verder voor pocketwizards. Ertussenin zat (toen ik erover las) weinig.
Er is redding onderweg als het goed is

http://radiopopper.com/

• teigetjuh
  • Niet online
Tom schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:38:
De pocketwizards zijn inderdaad erg prijzig. Ik ben op een andere (voor mij onbekende) gestuit. De flashwaves van SM Development. Die zijn te bestellen onderandere bij G9Chon Ze zijn wat goedkoper dan de pocketwizards, maar schijnen volgens een paar testjes van gebruikers op onderandere DPreview goed te functioneren. Ik heb ze zelf niet, maar als ik meer dan 1 flitser werkend krijg (tweede ligt nog uit elkaar om een safesync in te bouwen) dan staan deze eigelijk wel op mijn verlang lijstje.

Afbeeldingslocatie: http://www.vicina.info/public_html/images/users/tmp/flash_waves_kit_L.jpg

• Frank|A
Zoals jullie mischien gezien hebben, zijn gerard en ik bezig om een nieuwe algemeen flits topic op te zetten, met zowel strobist als info over studio flitsers. We zijn er druk mee bezig om deze nog completer te maken dus als jullie nog info hebben die het strobist topic moet dan hoor ik dat graag! Stuur me berichtje met de info. Ik zoek eigenlijk ook nog mensen die wat kunnen schrijven over ttl-cords, gewoon x-contact met een kabel en mensen die het systeem van nikon en canon gebruiken dan kan dat er ook in. De mensen die hier voorbeelden of iets dergerlijks hebben geplaats wil ik verzoeken dat op nieuw te doen in het nieuw topic. Zet er wel even bij dat het om strobist gaat.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

En dat topic kan je vinden @ Algemeen Studio/Strobist Topic :)

Dit topic doe ik op slot. Het is helaas niet mogelijk om deze (oudere) berichten onder het nieuwe topic te mergen. Mocht je dus info geplaatst hebben waarvan je vind dat die ook in het nieuwe topic hoort dan ben je vrij om Frank dit te mailen voor in de topicstart, of zelf opnieuw in het nieuwe topic te plaatsen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.