• steenz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09-2024
Om te beginnen: een gelukkig nieuwjaar voor alle lezers, en dan met name degenen die me verder kunnen helpen ;)

Ik probeerde vanochtend voor het eerst een processor in een LGA775 socket te installeren. Bij het aandrukken van de 'load plate' met het 'hendeltje' viel het me op dat ik aardig wat kracht nodig had om het hendeltje maar de helft ofzo te bewegen. Zoveel zelfs dat ik eigenlijk niet verder wil drukken totdat ik weet wat er aan de hand is...

Omdat het niet alleen m'n eerste build met dit systeem is, maar ook m'n eerste build sinds 2003 ofzo, heb ik een hoop informatie van diverse bronnen op internet vandaan geplukt om er zeker van te zijn dat alles goed ging. Uit al die info haalde ik eigenlijk dat het installeren van de cpu in een LGA775 socket hooguit 'lichte kracht' nodig heeft. Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de Intel instructievideo dan zie ik dat het aandrukken makkelijk met twee vingers gaat zonder veel kracht. Dat klopt gewoon totaal niet met mijn situatie.

Ik heb uiteraard wel de beschermingsplaatjes van zowel de socket als de processor afgehaald. De processor zit in de socket met het driehoekje naar het driehoekje op de socket, en de kleine inkepingen passen precies (oftewel: de processor lijkt me gewoon goed te zitten). Ik heb hem er rustig verticaal op geplaatst, en alle pins zien er goed uit (niets lijkt verbogen).

Het enige wat me is opgevallen als vreemd is dat de load plate me niet helemaal recht lijkt. Om dat te illustreren onderstaande foto. Vergeef me aub voor de prutskwaliteit, maar een foto maken met een halve hand zonder iets op het moederbord aan te raken met de andere is pittig ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.steenz.nl/IMG_7852.JPG

Wat je hier zou moeten kunnen zien is dat de geodriehoek ongeveer level is met de (op het plaatje) onderkant van de load plate, maar dat hij er een flink aantal millimeters af gaat staan naar boven toe. Om wat preciezer te zijn: het lijkt alsof het middelste stuk van de load plate ingedrukt is geweest. Hoort dit zo, of kan dit kwaad? Ik kan me namelijk voorstellen dat er bij een afwijking van 'recht' een onevenredig grote kracht nodig is om de load plate vast te drukken (waarschijnlijk net zo veel als nodig is om het metaal recht te buigen), en dat lijkt me niet zo gezond voor de cpu...

Heeft iemand wel eens zoiets gezien of hier commentaar op? Of is er iets anders wat ik over het hoofd gezien kan hebben?

Alvast bedankt!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Kromme Loadplate (S775/ ASUS P5K) het is al eens eerder voorbij gekomen, je zou voorzichtig de loadplate proberen recht te kunnen buigen, maar als het een nieuw moederbord is zou ik gewoon garantie gaan claimen.

Zie ook uit het bovengenoemde topic:
weg

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 01-01-2009 13:56 . Reden: Plaatjes van 1.3MB posten is niet de bedoeling. ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon doordrukken. Ik heb hier de nodige S775 borden gehad waarbij ik vaak behoorlijk wat kracht moest zetten.
Aan de heatsinks te zien heb je een Asusbord, die dingen hebben altijd wat meer kracht nodig dan bijv een Gigabyte of MSI lijkt het wel. Maar het zou gewoon moeten kunnen :)

• steenz
Wiethoofd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 13:54:
Kromme Loadplate (S775/ ASUS P5K) het is al eens eerder voorbij gekomen, je zou voorzichtig de loadplate proberen recht te kunnen buigen, maar als het een nieuw moederbord is zou ik gewoon garantie gaan claimen.

Zie ook uit het bovengenoemde topic:
[mbr]weg[/mbr]
Dank je. Daar was ik al bang voor... Extra zuur omdat de onderdelen hier al een tijdje liggen maar ik er door een flinke ziekte nog niet naar heb kunnen kijken... Het is wel een nieuw ding, dus RMA'en moet kunnen, maar dat gaat natuurlijk weer een paar weken duren :'(

Mijne is trouwens niet zo krom als die op de foto uit dat andere topic (wat ik overigens niet had gevonden) - is iedere kromming per definitie een probleem, of zijn ze altijd wel een beetje krom? Als ik mezelf het RMA'en kan besparen, dan scheelt dat iig weer :)

edit:
Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 13:58:
Gewoon doordrukken. Ik heb hier de nodige S775 borden gehad waarbij ik vaak behoorlijk wat kracht moest zetten.
Aan de heatsinks te zien heb je een Asusbord, die dingen hebben altijd wat meer kracht nodig dan bijv een Gigabyte of MSI lijkt het wel. Maar het zou gewoon moeten kunnen :)
Ook bedankt voor je antwoord! Het is inderdaad een Asusbord (P5Q Deluxe).

Ik ben een beetje aarzelend om gewoon door te drukken zonder iemand met ervaring in dit soort dingen erbij, want 'behoorlijk wat kracht' is een nogal subjectieve term, en het is een beetje zonde als ik m'n processor ook doormidden druk... Overigens, toen ik het de laatste keer probeerde tot zover als ik durfde te gaan kwam er zelfs een subtiel krakend geluidje van het geheel af (niet zo hard dat er iets stuk ging, maar zeker wel hard genoeg om te suggereren dat er iets probeerde zich te schikken).

Heb je toevallig tips over hoe ik kan zien wat te veel kracht is?

[ Voor 39% gewijzigd door steenz op 01-01-2009 14:06 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt proberen je loadplate recht te buigen, die van mij was gewoon 'perfect' recht. Mocht dat niet lukken, gewoon RMA aanvragen, eventueel regelen dat je een nieuw bord bestelt en het geld terugkrijgt van die je RMA't als die opgestuurd is, dat moet weer schelen in de tijd dat je zonder mobo zit.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij zijn ze altijd wel een beetje krom. Omdat dan de CPU goed in de socket gehouden wordt. Er moet altijd wel wat druk op zitten om zeker te weten dat het contact altijd goed is.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:18

Shiro

Serenity

Zoals Terw_Dan zegt, gewoon doordrukken. Bij mij moest ik ook aardig wat kracht zetten op een P5Q-Deluxe/P5QL-E. En bij mijn P5QL-E was het ook mijn eerste, en inderdaad herriner ik mij ook dat er werd gezegd dat je maar een beetje kracht hoeft te zetten. Maar bij mij moest ik ook aardig wat kracht zetten.

Juniper RWD

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@Wiethoofd, een loadplate hoeft niet helemaal recht te zijn hoor. Sterker nog, ik heb nog geen enkele rechte gezien. Die buiging zit er eigenlijk overal in.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gewoon doordrukken als ie niet veel te krom is moet gewoon lukken. Als je denkt dat er daardoor teveel druk op de socket komt: sommige borden trekken gewoon krom bij het monteren van de Intel boxed cooler, dan moet zo'n CPU en socket ook gewoon tegen de krachten van een kromme loadplate kunnen.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10 09:59
@ Terw_Dan Klopt, heb zelf vriend met Rampage Formula en heb zelf een MSI bordje, hebben allemaal een ietswat kromme loadplate. Geen idee waarom, maar ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ding kon gewoon dicht en bleef dicht en ook geen problemen met de koeling.

Ik zou zeggen, probeer het en als er problemen zijn kun je het altijd nog RMA'en. Je hebt trouwens best kans dat ze een kromme loadplate niet als defect gaan zien, immers werkt het bord (waarschijnlijk) gewoon en kun je alles normaal aansluiten. Ik zou het gewoon proberen, heb je in ieder geval een werkend systeem en als het toch losschiet heb je een geldige reden om hem RMA te sturen.

Terugbuigen heb ik trouwens zelf ook al geprobeerd, maar het zijn best stevige plaatjes heb ik gemerkt, zou er voor de rest met mijn handen vanaf blijven, als je het verprutst ben je meteen je garantie kwijt..

Succes ermee

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• steenz
DjDuivert schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:20:
...
Ik zou zeggen, probeer het en als er problemen zijn kun je het altijd nog RMA'en.
...
Mjah, behalve als ik de cpu kapotmaak natuurlijk...

Maar ok, bedankt voor alle reacties al! Ze horen dus in ieder geval wel een klein beetje krom te zijn - dat is mooi. Ik kan het idee dat de kromheid de boel op z'n plaats houdt ook wel begrijpen (klinkt logisch), en ik kan me ook voorstellen dat dit per fabrikant een beetje kan verschillen.

Rest eigenlijk nog de vraag: hoe kan ik zien of hij té krom is, en/of hoe kan ik zien of ik zo veel kracht aan het gebruiken ben dat ik de cpu beschadig? Heeft iemand daar tips over? Die kraakjes die ik hoorde bij m'n laatste test, waarbij de hendel nog niet eens in de buurt van de locked positie was, heeft iemand anders wel eens zoiets gehoord bijvoorbeeld, of zit je dan al echt te ver?

Ik blijf het een eng verhaal vinden op deze manier, vooral omdat ik totaal geen vergelijkingsmateriaal heb.

• steenz
Misschien dat deze foto trouwens beter illustreert hoe scheef de load plate is, als referentie voor iemand die dit topic nog eens in de search vindt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.steenz.nl/IMG_7856.JPG

Ik ga kijken hoe ver ik kom met bruut geweld ;). In ieder geval bedankt voor alle antwoorden! Ik zal het even posten als er stukken cpu in m'n haar zitten of als de boel draait!

edit: verdorie, je kan hier ook niet editen voordat iemand je alweer quote he ;)

edit2: Beetje te laat om een topickick nuttig te maken, dus dan maar zo: het is uiteindelijk gelukt, en alles lijkt prima te draaien. Nogmaals bedankt voor de hulp, en wie weet heeft een volgende hier nog iets aan!

[ Voor 78% gewijzigd door steenz op 05-01-2009 07:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

steenz schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:48:
Misschien dat deze foto trouwens beter illustreert hoe scheef de load plate is:

[afbeelding]
Ow, dat valt best mee. Gewoon erop drukken :)
Pagina: 1