Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe windows installatie; XP64 bit?

Pagina: 1
Acties:
  • 893 views

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11 03:37
Ik heb al het een en ander gelezen maar kom er nog niet helemaal uit...

Momenteeel heb ik 2 schijven in mijn pc;
1. C:\ --> windows XP pro (32 bit) en andere software
2. D:\ --> 'mijn documenten' (voornamelijk fotomateriaal).

Dit systeem werkte tot een paar weken geleden perfect, totdat er een harde schijf in de kast begon te tikken. Ik had hier nog nooit mee te maken gehad maar kwam er na het lezen van topics hier snel achter dat er een schijf aan het sterven was...
Na een tijdje gaf de BIOS aan dat de schijf niet meer SMART was. Ik heb toen in de BIOS deze checkup uitgezet en sindsdien kon ik wel weer Windows opstarten. Met het programmaatje HD Tune kwam ik er achter dat het gelukkig de C schijf was die telkens tikte, aangezien er bij de C schijf 'Failed' werd aangegeven bij Reallocated Sector Count.
Wel onmiddelijk een backup gemaakt van de (gelukkig weinige) belangrijke data op deze schijf en ook mijn volledige documenten schijf gebackupt.

Nu zit ik met het volgende; inmiddels ligt er op mn bureau een gloednieuwe Samsung Spinpoint 1TB te wachten om gebruikt te worden. Deze wil ik gaan gebruiken om mijn documenten op te zetten en de huidige D:\ schijf wordt dan m'n Windows schijf...

Nu ben ik een behoorlijk zwaar software gebruiker, als in veel geheugenslurpende programma's tegelijkertijd gebruiken. Momenteel heb ik 4GB werkgeheugen in gebruik, waarvan mijn 32bit XP maar 3,5 GB ziet. Inmiddels weet ik hoe dit werkt..

Nu is eigenlijk de echte vraag; aangezien ik toch weer mijn OS opnieuw moet gaan installeren, is het niet slim om meteen mijn geheugenlimiet probleem aan te pakken door een 64bit OS te gaan gebruiken? In dat geval kan ik 8GB erin knallen. Ik ben echter abosluut geen fan van Vista dus in dat geval zou ik een Win XP Pro 64bit willen. Die zal ik dan moeten kopen, ik weet tenminste geen optie om van 32 naar 64 bit te upgraden?

Of is er nog een andere manier voor dit probleem? Hopelijk kan iemand er iets over zeggen of een goeie tip geven?!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
XP kan je als zodanig niet meer kopen :P of je moet ergens een OEM vinden die dat kan leveren.

C:\>_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou in dat geval 64bit eens kunnen proberen (XP pro 64b). Dat is de enige manier om goed met 4+GB mem overweg te kunnen. Of natuurlijk een ander 64b OS, maar Server 2008 lijkt me niet direct een geschikt desktop OS als we alleen al kijken naar de prijs ervan en als je Vista niet wilt dan blijft er weinig over (Heb je overigens Vista al eens met SP1 geprobeerd? Dat werkt namelijk aanzienlijk beter dan de eerste RTM versie, maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten of je daar tijd in wilt steken) :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zorg dat je voor al je devices ook de x64 drivers klaar hebt liggen! Soms heeft de fabrikant deze niet.
Oude 16bit programma's werken ook niet meer, zoals oude DOS spellen of andere meuk.

Verder werkt het prima, heb zo'n drie jaar x64 gedraaid. Maar ben 'verplicht' overgestapt naar Vista x64 vanwege mijn werk in een computerzaak. Hier mag ik ook niet over klagen, behalve dat alle drivers 'signed' moeten zijn i.t.t. de x86 versie.

Je kunt Vista trouwens de looks van Windows9x/2k geven als je erge heimwee hebt. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door PD2JK op 31-12-2008 00:40 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:39
De ondersteuning van 64Bit XP Pro is minimaal, weinig drivers beschikbaar dus dan ( behalve het geheugen probleem op te lossen ) toch veel op 32bit programma's te werken.

En windows Vista, waarom afschuw je het?
Ik dacht altijd precies op jou negatieve manier, traag, onwerkzaam, allemaal grafische poespas waar je toch niks aan heb maar daar wen je gewoon aan.

Baseer je je mening op ervaringen of ergens gelezen op fora? Mensen die dit schrijven proberen het wellicht met 512 / 1024MB ram, dan is het sloom waardoor je geen goed gevoel krijgt over het os.

Dus ( persoonlijk, mijn mening ) zou ik toch Vista overwegen, indien je 100% zeker van je zaak bent gewoon lekker bij je huidige OS blijven plakken :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Terw_Dan schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:36:
Je zou in dat geval 64bit eens kunnen proberen (XP pro 64b). Dat is de enige manier om goed met 4+GB mem overweg te kunnen. Of natuurlijk een ander 64b OS, maar Server 2008 lijkt me niet direct een geschikt desktop OS als we alleen al kijken naar de prijs ervan en als je Vista niet wilt dan blijft er weinig over (Heb je overigens Vista al eens met SP1 geprobeerd? Dat werkt namelijk aanzienlijk beter dan de eerste RTM versie, maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten of je daar tijd in wilt steken) :)
Hoe zit dat eigenlijk met drivers voor XP 64bit? kunnen vista 64bit drivers daar ook op draaien?
Ik heb ook lang zitten twijfelen maar ben toch voor vista 64 bit gegaan ondanks dat ik een vista aversie heb.
Echter als je config snel genoeg is en je sp1 d'r op hebt valt 't best nog wel mee.
Ik had bij XP een beetje het idee aan een dood paard te trekken en bij 64bit een zeer zeldzaam dood paard.
Het enige nadeel is dat je echt goedgekeurde drivers moet hebben en dus sommige oude shit er niet op werkt (of oude software) maar een update verhelpt dat wel en voor de echt oude shit heb ik nog m'n 32bit xp desktop staan.

-edit- ik tik sloom

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nee, Vista heeft een compleet ander drivermodel. Dat zal dus nooit gaan werken. Ik zou gewoon een trial van Vista proberen, en dan kan je nog bepalen of je het iets vind, of niet.

C:\>_

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik zou als je 64bit wil gaan ook voor Vista kiezen inderdaad. XP 64 heeft nogal wat tekortkomingen, nieuwere hardware wordt niet echt goed ondersteund, waar voor Vista er vrijwel altijd x64 drivers beschikbaar zijn.

iTunes bijvoorbeeld werkt niet op XP 64. De 64bits installer werkt prima op Vista x64, maar niet op XP 64. Ook veel TV kaarten werken niet/slecht op XP 64, waar ze het in Vista prima doen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• chieldeno
Wow, wat een reacties alweer.. gaat snel (of ik ben sloom vandaag).

Een huisgenoot van me heeft Vista en ik heb er wel eens achter gezeten. Misschien hebben jullie toch gelijk en moet ik aan de interface wennen. Dat zal het grootste probleem niet zijn, maar ik hoor nog steeds veel negatieve verhalen over dit OS. Aan mijn geheugen zal het niet liggen, ik heb nu 4GB en ik zal met een 64 bit OS al snel op 8GB overgaan denk ik.

Nu vraag ik me nog wel af; er wordt gezegd dat er weinig 64 bit drivers zijn. Dat kan ik me voorstellen, het is niet de gangbare standaard tenslotte. Voor mijn videokaart zal ik ongetwijfeld wel een 64bit driver kunnen vinden.

Maar, wat maakt het dan uit of ik een Vista 64 bit neem of een XP Pro 64 bit? Want het is hoe dan ook 64 bit... en dùs zal ik moeilijker aan goeie drivers kunnen komen. Toch? In dat geval blijf ik namelijk toch liever bij XP Pro.
Bovendien las ik net ergens dat je XP Pro 32 bit kunt 'ruilen' bij Microsoft voor een 64 bit licentie?

Het is lastig dit!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vinnie schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:41:
Ik zou gewoon een trial van Vista proberen, en dan kan je nog bepalen of je het iets vind, of niet.
Precies, je kunt Vista installeren zonder een key. Hij is dan maar 30 dagen geldig en bruikbaar (daarna moet je een key invoeren en activeren), maar dit biedt je een mooie kans om het uit te proberen. Bevalt het dan koop je een licentie en kun je gewoon de huidige versie activeren (mits je natuurlijk dezelfde versie koopt die je hebt geïnstalleerd). Bevalt het niet dan kun je het er alsnog vanaf mikken natuurlijk.
chieldeno schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:54:
Wow, wat een reacties alweer.. gaat snel (of ik ben sloom vandaag).

Een huisgenoot van me heeft Vista en ik heb er wel eens achter gezeten. Misschien hebben jullie toch gelijk en moet ik aan de interface wennen. Dat zal het grootste probleem niet zijn, maar ik hoor nog steeds veel negatieve verhalen over dit OS. Aan mijn geheugen zal het niet liggen, ik heb nu 4GB en ik zal met een 64 bit OS al snel op 8GB overgaan denk ik.
Tja, de standaard interface van Vista is imho ook sucky :P. Maar stel je hem in op Classic en disable je de themingservice dan ziet het er prima en werkbaar uit.

Welke negatieve verhalen heb je dan gehoord? Vista is niet foutvrij natuurlijk, maar als je de drivers goed voor elkaar hebt dan heb je 90% van de obstakels denk ik wel overwonnen. Veel problemen kwamen door compatibility. Draai jij op een modern systeem dan werkt het verder prima. Zeker met SP1 werkt het aardig (zonder SP1 is een stuk minder, maar goed, dat is hetzelfde als met XP, dat werkte ook niet lekker zonder SPs).

[ Voor 47% gewijzigd door TERW_DAN op 31-12-2008 00:59 ]

• chieldeno
Ik las juist ergens dat Vista met de SP1 niet echt een verbetering was... maar goed, daar zal ik dan misschien wat meer onderzoek naar moeten doen (ervaringen).

Het is wel een goed idee om die nieuwe 1TB schijf gewoon in de pc te hangen en daar een trial Vista op te installeren (moet ik ff kijken welke variant het meest geschikt zou zijn). Als het dan bevalt kan ik alsnog besluiten die te kopen...

• falcon2001
  • Laatst online: 15-08-2021
chieldeno schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:54:
Bovendien las ik net ergens dat je XP Pro 32 bit kunt 'ruilen' bij Microsoft voor een 64 bit licentie?
Ik heb dat destijds ook gedaan en een 32bit "geruild" voor de verzendkosten van een cd. Moest uit Amerika komen.
Weet alleen niet meer hoe ik op deze optie was gekomen om te kunnen ruilen. Volgens mij ergens in een nieuwsgroep gezien.

Hmm lees dit topic eens:
[XP] 32-bit product code gebruiken onder 64-bit systeem

[ Voor 8% gewijzigd door falcon2001 op 31-12-2008 01:04 ]

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

• chieldeno
Ik heb dat destijds ook gedaan en een 32bit "geruild" voor de verzendkosten van een cd. Moest uit Amerika komen.
Weet alleen niet meer hoe ik op deze optie was gekomen om te kunnen ruilen. Volgens mij ergens in een nieuwsgroep gezien.
Tja, maar kennelijk is Vista 64 bit dus alsnog beter als een XP 64 bit... vanwege beschikbaarheid van drivers. Kan ik me zeker iets bij voorstellen, en ach... je moet ook een beetje bij de tijd blijven he (misschien blijf ik altijd een hekel aan vista houden).
Ik krijg trouwens ook niet echt de indruk dat er een NL versie van XP Pro 64 bit te krijgen is, maar da's misschien niet goed gekeken van mij.

• chieldeno
Thnx voor die link nog! Ik zag je edit pas later. Zal dat zeker eens lezen...

Sorry trouwens voor deze dubbele post achter elkaar, ik kan de 'edit' knop niet meer vinden??

edit: ik snap het al; ik had vinkje niet aan bij 'blijf ingelogd' en zag dus een view knop ipv een edit knop

[ Voor 24% gewijzigd door chieldeno op 31-12-2008 01:08 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik was er in het begin ook niet echt gecharmeerd van, maar ben er nu wel aan gewend. Vooral het Network and Sharing Center was even wennen. In het begin dacht ik, wat is dit nou weer voor geouwehoer? Het duurde even voordat ik het allemaal snapte en waar de knopjes zich bevonden.

XP x64 drivers zijn NIET hetzelfde als de Vista x64 drivers. Hou daar rekening mee. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• falcon2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Klopt, ik heb ook een Engelse versie gekregen.

Inmiddels draai ik al vanaf het eerste uur Vista tot grote tevredenheid ;)

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

• chieldeno
Ok duidelijk, dan ga ik op mijn nieuwe schijf snel een Vista trial installeren, dan kan ik iig tijdelijk op een dual boot systeem verder. Mocht die oude schijf met Win XP het dan echt begeven, kan ik iig nog met de nieuwe schijf en Vista gewoon verder werken.

Dank voor alle reply's en alvast een goed 2009 gewenst!

edit: Waar kan ik eigenlijk een Vista trial downloaden? Gek genoeg kan ik dit niet eens op de Microsoft site vinden en daar schijnen meer mensen last van te hebben?

[ Voor 20% gewijzigd door chieldeno op 31-12-2008 01:44 ]

• maartena
Er is geen officiële trial meer van Vista. Leen een DVD van iemand, of haal er eentje middels torrents. Je kunt zonder key installeren, 30 dagen (te verlengen naar 120 dagen) gebruiken, en pas een key invoeren als je besluit Vista te kopen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
falcon2001 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 01:09:
Klopt, ik heb ook een Engelse versie gekregen.
Voor mij nooit een probleem geweest..... Ik draai al vanaf DOS 4.0 eigenlijk exclusief in het Engels..... de enige uitzonderingen waren een NL versie van DOS 6.0 die ik gekocht had ( :') ) en een NL versie van Windows 95, die niet meer dan een paar weken draaide..... Ik kon gewoon niet wennen aan Nederlands na al een jaar of 2 thuis en op het werk Windows 3.1 in het Engels gedraaid te hebben.

Alle Windows versies daarna zijn exclusief in het Engels geweest. Kwam vanaf 1998 ook wel zo handig uit vanwege Amerikaanse vrouw, en vanaf 2002 helemaal omdat ik naar de andere kant van de oceaan verhuisde.

Wellicht had ik destijds al een voorgevoel dat het handiger was..... :P

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Eehm, moeten het moederbord en de processor niet aan bepaalde specs voldoen om en 64bit OS te draaien? Hierover heb ik nog niemand gehoord...

We have just one world, but we live in different ones...

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Om te beginnen een processor met 64-bit* extensies? ;)
Dus minimaal:
-Pentium 4 6xx
-Celeron D 3x1 / 3x6
-Athlon64
-s754 Sempron met BX aan het eind (AX = alleen 32bit)

Moederbord maakt niet uit, zolang de cpu maar wordt ondersteund.

*Voor de wijsneuzen: Dus geen Itanium hè! :P

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 31-12-2008 08:11 ]

• chieldeno
Ja dat bedacht ik me ook... maar toen bedacht ik me; 'ik heb een half jaar geleden een Intel Core 2 Quad 9550 gekocht..'. Dat zal dus geen probleem opleveren.

Ben nu een Vista 64bit aan het regelen (trial) en nieuwe schijf aan het formatten... (onder het genot van een oliebol natuurlijk he)

• maartena
chieldeno schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:53:
Ben nu een Vista 64bit aan het regelen (trial)
Er is geen officiële trial meer. Stiekem illegaal downloaden dus. :P

Proud to be an American.
Hier woon ik

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

chieldeno schreef op woensdag 31 december 2008 @ 01:02:
Ik las juist ergens dat Vista met de SP1 niet echt een verbetering was... maar goed, daar zal ik dan misschien wat meer onderzoek naar moeten doen (ervaringen).
Laat je niet gek maken, maar oordeel gewoon zelf gedurende die 30 dagen (dus niet na twee dagen al opgeven).

Het is wellicht geen nette manier om je Windows te testen, maar het is al een heel pluspunt dát je een commercieel verkocht OS op die manier kan uitproberen.
chieldeno schreef op woensdag 31 december 2008 @ 01:05:
Ik krijg trouwens ook niet echt de indruk dat er een NL versie van XP Pro 64 bit te krijgen is, maar da's misschien niet goed gekeken van mij.
Die was er ook niet nee :) Enkel engelstalig.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Probeer Windows 7 eens, de bèta is echt veelbelovend, en het werkt pakken beter dan Vista :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
alt-92 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:48:
[...]

Die was er ook niet nee :) Enkel engelstalig.
Fout ;), er is een NL language pack te downloaden voor XP 64bit (volgens mij een keer van usenet afgehaald, zal vast ook wel op andere bronnen beschikbaar zijn).
Het kan dus wel :).

[ Voor 4% gewijzigd door tjtristan op 31-12-2008 17:06 ]

http://specs.tweak.to/15535

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05:23

Acheron

updatepack.nl

Let ook op of de programma's die je wilt gebruiken niet gelimiteerd zijn op 2GB. Ik heb nu Windows XP 32-bit draaien met 4GB geheugen, maar standaard zijn programma's nog steeds gelimiteerd op 2GB.
Door in boot.ini de switch /3GB toe te voegen kunnen programma's meer geheugen toegewezen krijgen. Wel moeten programma's die hier gebruik van willen maken dit in het exe-bestand opgeven.

Gelukkig bestaat er een programma editbin van Microsoft waarmee je dit zelf kan toepassen.

editbin /LARGEADDRESSAWARE process.exe

Een programma waar ik deze hack heb toegepast is Paint Shop Pro X. Dit programma heeft standaard de beschikking over 2GB. Na toepassen van de hack is dit toegenomen naar 2,53GB :)

Nieuwere programma's en games zijn vaak ook nog beperkt tot 2GB wat erg jammer is, maar je kan deze beperking dus met een simpele hack omzeilen.

Als je onder Windows XP 64-bit 32-bit software en games draait zijn deze dus meestal ook beperkt tot 2GB. 32-bit processen onder XP 64-bit kan je met deze hack de volledige 4GB toewijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door Acheron op 31-12-2008 17:27 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• chieldeno
Acheron schreef op woensdag 31 december 2008 @ 17:20:
Let ook op of de programma's die je wilt gebruiken niet gelimiteerd zijn op 2GB. Ik heb nu Windows XP 32-bit draaien met 4GB geheugen, maar standaard zijn programma's nog steeds gelimiteerd op 2GB.
Door in boot.ini de switch /3GB toe te voegen kunnen programma's meer geheugen toegewezen krijgen. Wel moeten programma's die hier gebruik van willen maken dit in het exe-bestand opgeven.

Gelukkig bestaat er een programma editbin van Microsoft waarmee je dit zelf kan toepassen.

editbin /LARGEADDRESSAWARE process.exe

Een programma waar ik deze hack heb toegepast is Paint Shop Pro X. Dit programma heeft standaard de beschikking over 2GB. Na toepassen van de hack is dit toegenomen naar 2,53GB :)

Nieuwere programma's en games zijn vaak ook nog beperkt tot 2GB wat erg jammer is, maar je kan deze beperking dus met een simpele hack omzeilen.

Als je onder Windows XP 64-bit 32-bit software en games draait zijn deze dus meestal ook beperkt tot 2GB. 32-bit processen onder XP 64-bit kan je met deze hack de volledige 4GB toewijzen.
Dat is een nuttige reply! Ik ga nu eerst een Win XP 64 bit proberen, puur om te kijken naar m'n geheugenprestaties en de werking van 32 bit software op een 64 bit OS. Die 'hack' zal ik dan zeker gaan proberen. Het zou geniaal zijn om Photoshop en Indesign meer dan 2GB te laten gebruiken...

• maartena
tjtristan schreef op woensdag 31 december 2008 @ 17:05:
Fout ;), er is een NL language pack te downloaden voor XP 64bit (volgens mij een keer van usenet afgehaald, zal vast ook wel op andere bronnen beschikbaar zijn).
Het kan dus wel :).
Via MSDN kun je inderdaad een language pack binnenhalen inderdaad. Maar buiten de MSDN licentie om gebruiken (dus alleen voor development) en via Usenet binnenhalen zijn natuurlijk niet geheel legaal. ;)

Hoe dan ook, ik deel de mening dat als je 64bit wil gaan, dat Vista x64 een betere keuze is dan XP x64.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tjtristan schreef op woensdag 31 december 2008 @ 17:05:
Fout ;), er is een NL language pack te downloaden voor XP 64bit
LIP of MUI is niet hetzelfde als een vertaald OS.
Maar goed, geloof dat XP64 inmiddels ook wel afgeschoten is als realistische optie in dit topic ;)

Buiten dat kun je inmiddels via de Search op het forum genoeg topics vinden waar je 64bits OS ervaringen uit kan halen :)
Dat moet voor de tweaker voldoende bieden om z'n keuze op te kunnen baseren over het algemeen.

Als je dan nog specifieke vragen hebt dan kun je daar nog gericht naar zoeken en indien nodig een topic voor openen - maar dan liefst wel een waar je wat meer rekening houdt met Windows Clients - Beleid .

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 31-12-2008 22:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.